خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خرمالو و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با خرمالو و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خرمالو و خواص درمانی آن در طب سنتی

خرمالو از میوه‌های پر طرفدار فصل پاییز است که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می‌باشد. این میوه‌ی خوشمزه و بسیار مغذی در سه رنگ زرد تیره، نارنجی و قرمز است. شکل ظاهری این میوه کروی و گاهی اوقات نیز بلوطی شکل است.

علاوه بر اینکه خرمالو به صورت میوه مصرف می‌شود، نرسیده‌ی آن هم، در انواع غذاها و ترشیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرمالوی رسیده، سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و به همین دلیل یک میوه‌ی بسیار مفید برای تمامی گروه‌های سنی می‌باشد. این میوه برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید می‌باشد.

کشور چین از بزرگترین تولید کنندگان خرمالو می‌باشد. پس از کشور چین، اسپانیا و کره جنوبی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. کشور عزیز ما نیز در رده یازدهم کشورهای تولید کننده خرمالو قرار دارد.

طبع و مزاج خرمالو در طب سنتی

طبق منابع معتبر طب سنتی و ایرانی، طبع این میوه گرم و تر است. بنابراین استفاده از آن برای افرادی که دارای مزاج سرد و تر می‌باشند، می‌تواند یک گزینه بسیار عالی باشد. این میوه در فصول سرد سال می‌تواند گرما بخش خوبی برای بدن انسان باشد.

مصلح خرمالو چیست؟

در طب سنتی از میوه‌هایی نظیر انار ترش، لیمو و نارنج به عنوان مصلحات خرمالو استفاده می‌شود. همچنین برای متعادل کردن مزاج خرمالو می‌توان از دمنوش بهار نارنج و چای سبز نیز استفاده نمود.

آشنایی با خواص درمانی خرمالو در طب سنتی

  • خرمالو دارای خواص ضد التهابی می‌باشد.
  • برای رفع و پیشگیری از عفونت، از این میوه‌ی بسیار خوشمزه بهره گیرید.
  • خرمالو پر کالری است اما چربی آن بسیار پایین می‌باشد.
  • در طب سنتی برای پیشگیری، درمان و مبارزه علیه سلول‌های سرطانی از خرمالو استفاده می‌شود.
  • خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان و منبع غنی ویتامین A می‌باشد.
  • برای کاهش فشار خون از خرمالو استفاده کنید.
  • برای جوان سازی و زیبایی هر چه بیشتر پوست خود از خرمالو استفاده نمایید.
  • خرمالو اشتها آور است و بنابراین برای افرادی که به دلیل بی اشتهایی دچار لاغری هستند بسیار مناسب است.
  • برای درمان و رفع سکسکه از خرمالو بهره گیرید.
  • خرمالو برای کاهش خونریزی بسیار مناسب است.
  • افرادی که دچار بیماری‌های کبدی و نقرص هستند می‌توانند از خرمالو بهره گیرند.
  • برای پاکسازی و شستشوی کلیه و کبد، خرمالو را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • خرمالو سرشار از مواد معدنی و ویتامین می‌باشد و به همین دلیل برای رشد و نمو کودکان بسیار مناسب می‌باشد.
  • خرمالو به دلیل دارا بودن آهن و ویتامین C بالا، برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار کارآمد است.
  • این میوه پر آب و ادرار آور است.
  • برای درمان سنگ کلیه و مثانه، خرمالو را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است و در حفظ سلامت مادر و جنین بسیار کارآمد است.
  • برای افزایش و تقویت بینایی خود از خرمالو استفاده نمایید.
  • برای رفع یبوست و عوارض ناشی از آن خرمالو بخورید، زیرا این میوه سرشار از فیبر است و برای رفع این عارضه بسیار موثر است. برای این منظور طب سنتی پیشنهاد می‌کند روزانه دو عدد از این میوه مصرف شود.
  • برای رفع کم پشتی موهای خود از خرمالو بهره گیرید.
  • خرمالو به دلیل دارا بودن ویتامین A، برای رفع خشکی و شکنندگی موها، پوست و ناخن بسیار مناسب است.
  • خرمالو تقویت کننده معده است.
  • برای درمان اسهال از خرمالو استفاده کنید.
  • مصرف مرتب خرمالو باعث فرونشانی التهاب بواسیر می‌شود.
  • برای درمان اسهال خونی مقدار ۳۰۰ الی ۵۰۰ گرم از خرمالوی رسیده را صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید.
  • برای پیشگیری و درمان بیماری‌های فصل زمستان مانند سرماخوردگی از خرمالو بهره گیرید، زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و انواع ویتامین‌هاست و استفاده از آن می‌تواند یک روش طبیعی و خانگی برای درمان این عارضه باشد.
  • برای کاهش التهابات گلو و مجاری تنفسی و همچنین کاهش سرفه، از دم کرده کاسبرگ‌های خشک شده خرمالو استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از کاسبرگ‌های خشک شده‌ی خرمالو را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم برای مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان، آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.
  • خرمالو دارای مقادیر بسیار بالای ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم و مقداری سلولز است.
  • برای تامین مقدار ویتامین C مورد نیاز خود در فصل سرما از خرمالو استفاده کنید.
  • خرمالو به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C، باعث حفظ سلامت و استحکام لثه‌ها می‌شود.
  • خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل شما را از دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

عوارض و موارد منع مصرف خرمالو

  • افرادی که بدنشان از رطوبت بسیار بالایی برخوردار است، از خوردن خرمالو پرهیز کنند زیرا باعث افزایش وزن و چاقی این گونه افراد می‌شود.
  • این میوه بسیار مغذی دارای قند بسیار بالایی است، بنابراین افراد دیابتی در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند.
  • مصرف این میوه با معده خالی توصیه نمی‌شود. پس بهتر است برای هضم بهترغذا، آن را پس از غذا مصرف نمایید.
  • طب سنتی به عزیرانی که از اختلالات روده رنج می‌برند توصیه می‌کند، این میوه را مصرف نکنند.
  • عزیرانی که جراحی معده انجام داده‌اند، بهتر است این میوه را با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف نمایند.
  • مصرف این میوه به افرادی که دارای بیماری سل هستند توصیه نمی‌شود.
  • مصرف بیش از اندازه در مصرف این میوه باعث انسداد روده و افزایش وزن می‌گردد.
  • افرادی که دچار یبوست هستند از مصرف خرمالوی نرسیده جدا پرهیز کنند زیرا باعث تشدید این عارضه و عوارض ناشی از آن می‌شود.

همانطور که در خواص درمانی خرمالو اشاره نمودیم، استفاده از خرمالو به شفافیت و زیبایی هر چه بیشتر پوست می‌افزاید. از خرمالو می‌توان به راحتی در خانه، انواع ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی گوناگون تهیه نمود. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های تهیه شده با خرمالو و خواص درمانی درمانی هر کدام می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک خرمالو، زرده تخم‌مرغ و آبلیمو، مناسب برای رفع چین و چروک پوست

یکی از ماسک‌های تهیه شده با خرمالو که دارای خواص ضد چروک می‌باشد، ماسک خرمالو، زرده تخم‌مرغ و آبلیمو می‌باشد. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک عدد خرمالوی رسیده، یک عدد زرده تخم‌مرغ و کمی آبلیموی تازه نیاز داریم. خرمالو را در ظرفی بریزید و به خوبی له کنید. زرده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و در آخر آبلیموی تازه را به آن بیفزایید. این ترکیب باید کاملا یکدست باشد. پوست خود را با یک شوینده مناسب بشویید و پس از خشک کردن، ماسک را بر روی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک بار در هفته استفاده نمایید. با استفاده‌ی مرتب از این ماسک علاوه بر اینکه شاهد کاهش چین و چروک پوست خود می‌شوید، منافذ باز پوست شما نیز پاکسازی، زیبا و شفاف خواهد شد.

ماسک خرمالو، روغن زیتون و شکر قهوه‌ای، مناسب برای افراد داری پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب هستند و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای پاکسازی و کنترل میزان چربی پوست خود می‌باشند، بهتر است در فصول سرد سال از ماسک خرمالو، روغن زیتون و شکر قهوه‌ای استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک عدد خرمالوی رسیده، دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. خرمالو را در ظرفی له کنید و به آن شکر قهوه‌ای و روغن زیتون را اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به صورت دورانی برای مدت زمان یک دقیقه ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن، اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک همانند یک اسکراپ طبیعی، پوست شما را از هر نوع آلودگی پاک می‌کند.

ماسک خرمالو، خیار و روغن بادام شیرین مناسب برای افراد داری پوست خشک

طب سنتی به عزیزانی که دارای پوستی خشک هستند توصیه می‌کند، از ماسک خرمالو، خیار و روغن بادام شیرین استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک عالی به، یک عدد خرمالوی رسیده، یک تکه خیار، یک قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین و یک قاشق غذاخوری کته بدون نمک نیاز داریم. تمامی مواد را در میکسر بریزید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و سپس آبکشی کنید. استفاده‌ی منظم از این ماسک لطافت و نرمی را دوباره به پوست شما باز خواهد گراند.   

ماسک خرمالو و آرد جو، نرم کننده و براق کننده پوست

برای نرمی و براق شدن پوست بهتر است از ماسک‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک عدد خرمالوی رسیده و یک قاشق غذاخوری آرد جو نیاز داریم. خرمالو را له کنید و به آن آرد جو را اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک تا دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی و مطلوب باشید.

ماسک خرمالو و خیار، مناسب برای بستن منافذ باز پوست

اگر در پوست خود شاهد منافذ باز هستید و به دنبال روشی طبیعی برای از بین بردن آنها هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما استفاده از ماسک خرمالو و خیار است. برای تهیه این ماسک به یک عدد خرمالوی رسیده و یک تکه خیار نیاز داریم. آب خیار را بگیرید و به پوره خرمالو اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و پس از یکدست شدن آن را به پوست تمیز خود اعمال کنید. این ماسک باید برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو شود.            

ماسک خرمالو و هویج، روشن کننده طبیعی پوست

برای روشن کردن و شفافیت هر چه بیشتر پوست خود کافیست ماسک خرمالو و هویج را در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که برای یک بار هم که شده از این ماسک استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک عدد خرمالوی رسیده و یک عدد هویج نیاز داریم. خرمالو و هویج را در میکسر بریزید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک خرمالو، روغن بادام و عسل، مناسب برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه

این ماسک دارای خاصیت ضد باکتری است و برای مبارزه علیه جوش و آکنه بسیار مناسب می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک عدد خرمالوی رسیده، یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یا ناگیل، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. ماسک را پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک خرمالو، شیر، عسل و زرده تخم‌مرغ، درخشان و جوان کننده پوست

برای تهیه این ماسک درخشان و جوان کننده پوست، به یک عدد خمالوی رسیده، دو قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق غذاخوری عسل و یک عدد زرده تخم‌مرغ نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن به پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده نمایید.

نکته:

همراهان گرامی، قبل از استفاده از هر نوع ماسکی، ابتدا آن را بر روی یک قسمت از بدن خود امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، از آن برای پوست صورت خود استفاده نمایید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.