خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با روغن درخت چای و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با روغن درخت چای و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن درخت چای و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن درخت چای از برگ درختان بومی استرالیا گرفته می‌شود که در دهه‌های اخیر، این روغن به دلیل دارا بودن خواص دارویی بالا به عنوان یک درمان کننده محبوب شناخته شده است. روغن درخت چای بسیار قوی و دارای عناصر مفید در خود است. در این روغن پرخاصیت، بیش از نود ماده موثر کشف شده است که هر کدام از آنها به تنهایی در سلامت پوست، مو و دیگر مشکلات نقش بسزایی دارند. در ادامه با خواص دارویی این گیاه، طبع و انواع ماسک‌های زیبایی آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

طبع روغن درخت چای

طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع روغن درخت چای گرم است. گرم بودن طبع این ماده باعث شده است که از آن در درمان بسیاری از مشکلات استفاده شود.

آشنایی با خواص درمانی روغن درخت چای در طب سنتی

  • از خواص دارویی این روغن می‌توان به خاصیت ضد باکتری بودن آن اشاره نمود. در طب سنتی استرالیا، بیشتر از یک قرن است که از این روغن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. این روغن با دارا بودن خواص ضد باکتری به تخریب دیواره‌های سلولی باکتری‌ها پرداخته و باعث از بین رفتن آنها می‌شود. خواص ضد باکتری روغن درخت چای در کاهش عفونت و پیشگیری از انتشار آن بسیار موثر است.
  • اگر به دنبال یک تسکین دهنده طبیعی برای التهابات پوستی هستید، از روغن درخت چای غافل نباشید. این روغن به دلیل دارا بودن ماده‌ای در خود به نام ترپینن، باعث افزایش فعالیت گلبول‌های سفید شده و درنتیجه در مبارزه علیه میکروب‌ها، بسیار عالی عمل می‌کند. روغن درخت چای با خاصیت ضد میکروبی به درمان بیماری‌های باکتریایی و قارچی می‌پردازد و از ایجاد عفونت و گسترش آن پیشگیری می‌کند. این روغن با کاهش دادان تورم در رفع التهابات پوستی بسیار موثر و کارآمد است.
  • روغن درخت چای با عناصر مفید موجود در خود در رفع قارچ‌های پوستی بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده شده است که این روغن در درمان قارچ کاندیدا آلبیکنس که عموما بر روی پوست، ناحیه تناسلی، گلو و دهان ایجاد می‌گردد، بسیار موثر و مفید می‌باشد.
  • از دیگر خواص درمانی روغن درخت چای می‌توان به تسکین و درمان اگزما و پسوریازیس اشاره نمود. برای رفع این عارضه حتما طبق این دستورالعمل پیش بروید. به این صورت که مقدار چهار قطره از روغن درخت چای را به همراه پنج قطره روغن گل بنفشه و یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین ترکیب کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی مناطق مورد نظر پوشش دهید. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان نیم ساعت باقی بماند و سپس با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. در درمان اگزما نیازی به شستشوی این ترکیب نمی‌باشد.
  • اگر از جوش و آکنه پوست خود خسته شده‌اید و به دنبال یک روش طبیعی و گیاهی بری درمان آن هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از روغن درخت چای می‌باشد. با استفاده از این روغن، منافذ بسته پوست باز شده، چربی‌های اضافی پوست از بین می‌رود و آلودگی‌های که باعث ایجاد جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه و لکه‌های قرمز می‌شوند، پاک سازی می‌شوند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار چهار قطره از روغن درخت چای را در نصف لیوان آب ریخته تا رقیق شود. حالا با کمک یک تکه پنبه آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار سه قطره از روغن درخت چای را با سی قطره روغن بادام شیرین رقیق کنید و آن را بر روی پوست صورت خود پوشش دهید. با استفاده مرتب از این روش طبیعی و خانگی حتما به نتیج عالی دست خواهید یافت.
  • در طب سنتی برای درمان عفونت قارچی پای ورزشکاران استفاده از روغن درخت چای توصیه می‌شود. این نوع قارچ که به دلیل گرمی و رطوبت محیط ایجاد می‌گردد و عوارضی همچون خشکی پا، سوزش و خارش و ایجاد زخم در بین انگشتان پا، در بین ورزشکاران بسیار شایع است. استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی، باعث از بین رفتن این قارچ می‌گردد. اما توجه کنید که گاهی استفاده از این روغن برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود. بنابراین قبل از استفاده حتما از این روغن در یک نقطه کوچک از بدن تست کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه علائمی، از آن استفاده نمایید.
  • روغن درخت چای برای درمان و رفع حساسیت پوستی و یا درماتیت بسیار مناسب است. درماتیت نوعی حساسیت پوستی است که به دلیل استفاده از موادی مانند صابون، مواد آرایشی، جواهرات و برخی گیاهان ایجاد می‌گردد و علائمی مانند قرمزی و خارش پوستی دارد. استفاده از این روغن به درمان این علائم کمک شایانی می‌کند.
  • روغن درخت چای به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، به درمان و بهبود عفونت‌ها، بریدگی‌ها، سوختگی‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند. برای رفع این ناراحتی‌های پوستی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قطره از روغن درخت چای را به همراه یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین ترکیب کنید و آن را بر روی نواحی مورد نظر پوشش دهید. از این روش طبیعی روزانه دو مرتبه استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. طریقه مصرف روغن درخت چای برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها به این صورت است که مقدار یک قطره از این روغن را به پماد زخم اضافه کنید و آن را بر روی نقطه مورد نظر پوشش دهید یا مقدار دو الی سه قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک ترکیب کنید و آن را بر روی قسمتی که دچار زخم و یا سوختگی شده است پوشش دهید. استفاده از این روش به تسکین درد آن نواحی کمک شایانی می‌کند.
  • برای رفع قارچ ناخن از روغن درخت چای بهره گیرید. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که مقدار دو الی سه قطره از روغن درخت چای را با آب و یا روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی ناخن‌هایتان پوشش دهید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب و صابون شستشو دهید.
  • از روغن درخت چای می‌توانید به راحتی در خانه ماده‌ی پاک کننده و ضدعفونی کننده تهیه کنید. به این صورت که مقدار بیست قطره از این روغن را در ظرفی بریزید و به آن یک لیوان آب و نصف لیوان سرکه سفید اضافه کنید. این ترکیب را درون بطری اسپری بریزید و از آن به عنوان پاک کننده و ضدعفونی کننده طبیعی استفاده کنید.

خواص درمانی روغن درخت چای برای مو

  • روغن درخت چای، یک محصول طبیعی برای تقویت مو به شمار می‌رود. استفاده از این روغن باعث رطوبت دهی به مو می‌شود. همچنین با تامین مواد مورد نیاز مو، خشکی مو برطرف می‌شود و رشد آن تقویت می‌گردد. برای این منظور به این صورت عمل کنید که چند قطره از روغن درخت چای را با روغن بادام شیرین و یا روغن جوجوبا ترکیب کنید و از آن برای ماساژ مو و پوست سر استفاده کنید. استفاده از این روغن باعث باز شدن منافذ پوست سر، برطرف شدن آلودگی‌ها و تامین مواد مغذی مو می‌گردد. از این روش طبیعی و خانگی به طور مرتب استفاده کنید و شاهد زیبایی و طراوت دوباره موهای خود شوید.
  • برای درمان شوره و پوسته سر از روغن درخت چای استفاده کنید. این روغن با از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست سر، به درمان شوره سر کمک می‌کند. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید: ترکیبی از روغن درخت چای به مقدار سه قطره و روغن جوجوبا به میزان سی قطره تهیه کنید و آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای شستشو می‌توانید از شامپوی روغن درخت چای پنج درصد استفاده نمایید. اگر قادر به تهیه این شامپو نبودید، خودتان طبق این دستورالعمل آن را در خانه تهیه کنید. به این صورت که مقدار دو الی سه قطره از این روغن را در یک چهارم شامپوی معمولی بریزید و به طور روزانه از آن استفاده کنید. توجه کنید که برای هر ۲۵۰ میلی‌لیتر شامپو، از نه الی ده قطره روغن درخت چای استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این روغن باعث تحریک و حساسیت پوست می‌گردد. استفاده مرتب از این روش باعث رطوبت رسانی به پوست و مو و از بین رفتن شوره‌ها می‌شود.
  • از دیگر فواید این روغن برای مو، می‌توان به درمان شپش سر اشاره نمود. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که استفاده از روغن‌های گیاهی یک راه موثر برای درمان این عارضه می‌باشد. برای رفع شپش سر با روغن درخت چای به این دستورالعمل دقت کنید: مقدار دو الی سه قطره از روغن درخت چای را با سی قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و آن را به پوست سر خود پوشش دهید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان نیم ساعت باقی بماند و با استفاده از یک برس شپش‌ها را از آن خارج کنید. در نهایت از یک شامپوی گیاهی برای شستشو نیز استفاده نمایید.

انواع ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن درخت چای

ماسک روغن درخت چای، عسل و ماست، از بین برنده جوش‌های زیرپوستی

استفاده از این ماسک علاوه بر از بین بردن جوش‌های زیرپوستی، باعث آبرسانی پوست شده و لطافت و زیبایی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری روغن درخت چای، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکددست شدن بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب پوست خود شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در این ماسک، ماست با دارا بودن خاصیت اسیدی در از بین بردن باکتری‌ها نقش بسزایی دارد و ترکیب آن با عسل، باعث آبرسانی قوی پوست می‌گردد.

ماسک روغن درخت چای و ژل آلوئه‌ورا، مناسب برای افراد دارای پوست خشک

برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری روغن درخت چای و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با کمک یک تکه پنبه خیس شده آن را به آرامی از روی پوست خود پاک نمایید. از ان ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی باشید.

ماسک روغن درخت چای و خاک رس، درمان کننده لک‌های پوستی

این ماسک خانگی را با چهار الی پنج قطره روغن درخت چای، دو قاشق چایخوری پودر خاک رس سبز و اندکی آب تهیه کنید. مواد را پس از ترکیب شدن بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. استفاده مرتب از این ماسک باعث محو لک‌های پوستی می‌گردد. در این ماسک، خاک رس در لایه برداری سلول‌های مرده پوست نقش بسزایی دارد. روغن درخت چای نیز با دارا بودن خاصیت روشن کنندگی در کاهش لک‌های پوستی بسیار خوب عمل می‌کندو در نهایت نیز ترکیب این مواد، پوستی زیبا و شفاف را برای شما عزیزان به ارمغان می‌آورند.

نکاتی در مورد روغن درخت چای

بهتر است بدانید، روغن درخت چای دارای میزان اندکی سم می‎‌باشد که به طور کلی برای بدن مضر نیست، اما بهتر است این روغن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. همچنین ممکن است برخی از افراد با استفاده از این روغن دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده از این روغن حتما آن را بر روی یک بخش کوچک از پوست خود امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچ‌گونه حساسیتی از آن برای سایر نقاط بدن استفاده نمایید. به طور کلی اگر بخواهیم فواید و معایب روغن درخت چای را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که فواید آن بیشتر بوده و استفاده از آن توصیه می‌شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.