خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق گزنه و خواص دارویی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق گزنه و خواص دارویی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با عرق گزنه و خواص دارویی آن در طب سنتی

بسیاری از گیاهان طبیعی از خواص دارویی بالایی برخوردارند که محققان از گذشته به فواید برخی از آنها پی برده‌اند. عرقیات گیاهی که عصاره‌ی حاصل شده از گیاهان می‌باشند نیز از این امر مستثنی نیستند. عرق گزنه که یکی از فراورده‌های گیاه گزنه است یکی از عرقیات گیاهی است که استفاده از آن در طب سنتی بسیار توصیه می‌گردد. در این مقاله از سایت کاکوتی قصد بر این داریم که به اتفاق شما عزیزان همراه، نگاهی بر خواص دارویی عرق گیاهی گزنه بپردازیم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده و رضایت شما قرار گیرد. در ابتدا به صورت مختصر به گیاه شناسی گیاه گزنه و خواص آن می‌پردازیم، سپس فواید مصرف عرق گزنه را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

گزنه گیاهی خودرو است که از ریشه‌های بزرگی برخوردار است. این گیاه می‌تواند بسیار قد بکشد. اصالت گیاه گزنه در اروپا و آسیا است. گزنه دارای موهای تیزی است که به راحتی شکسته می‌شود. در هنگام لمس گیاه ممکن است پوست متورم و دچار نیش زدگی شود، به همین دلیل این گیاه به علف سوزش آور یا گزنه‌ی سوزش آور نیز معروف است. در صورت لمس این گیاه مجموعه‌ای از مواد شیمیایی مانند هیستامین، فورمیک اسید، سرتونین و استیل کولین به بدن منتقل می‌شود.

این گیاه یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که از جایگاه بسیار بالایی در طب سنتی برخوردار است. نام علمی گیاه گزنه اورتیکا دیویکا است. برگ و ریشه گیاه گزنه از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. دمنوش برگ گزنه سرشار از مواد مغذی است و خواص درمانی بسیار دارد.

گزنه سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مانند ویتامین D، کربوهیدرات، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، ویتامین K، کامفرول و کورستین، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منگنز، پتاسیم و به خصوص نیترات و اسیدهای چرب مانند سرامیدها، استرول‌ها و لکتین‌ها، ترپن‌ها، فنیل پروپان، لیگنان‌ها، کومارین‌ها، تری ترپن‌ها  و همچنین پروتئین و اسید آمینه است. به همین خاطر در بر خی فرهنگ‌ها از این گیاه به دلیل داشتن وعده‌های غذایی سالم‌تر، در تهیه سوپ یا پنیر استفاده می‌شود. از عصاره‌‌‌ی روغن گیاه گزنه برای درمان‌های موضعی استفاده می‌شود. روغن گزنه بسیار قوی است و به همین دلیل بایستی قبل از مصرف با روغن‌های حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون و … ترکیب کرد تا رقیق شود.

خواص دمنوش گیاه گزنه

دمنوش گزنه که از برگ‌های این گیاه حاصل می‌شود، از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است. بری تهیه این دمنوش کافیست مقداری برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی گیاه گزنه را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، دمنوش را از صافی عبور داده و با کمی نبات( در صورت تمایل)، میل کنید. از خواص درمانی دمنوش گیاه گزنه می‌توان به سم زدایی بدن، کمک به دوران بارداری، افزایش سلامت زنان، بهبود سیستم گردش خون، تقویت سلامت کلیه‌ها و مجاری ادراری، درمان انواع التهابات، تقویت استخوان‌ها به دلیل داشتن کلسیم، منیزیم و آهن فراوان، درمان بیماری‌های تنفسی، بهبود عملکرد دستگاه قلبی عروقی، درمان پروستات، رفع مشکلات پوستی، تسکین حساسیت، درمان دردهای عضلانی و مفاصل و… اشاره نمود.

عرق گزنه

عرق گزنه یکی از فرآورده‌های گیاه گزنه است که از خواص دارویی بی‌نظیری برخوردار است. این عرق گیاهی دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. وجود اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان‌ها در عرق گیاهی گزنه، باعث مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد می‌شود. عرق گیاهی گزنه از پرمصرف‌ترین عرقیات، در میان ایرانیان است. محققان با مطالعات بسیار زیادی که بر روی گیاه گزنه به انجام رساندند، اهمیت دارویی عرق حاصل شده از این گیاه را به اثبات رسانده‌اند. در قاره‌های آسیا، آفریقای شمالی و اروپا از عرق گیاهی گزنه بیشتر استفاده  می‌شود. تولید عرق گیاهی گزنه در اگثر کشورها انجام می‌شود. بسیاری از افراد از عرق گزنه به صورت مکمل و به جای داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند. برای تهیه عرق گیاه گزنه در منزل به این صورت عمل کنید که ابتدا گزنه‌ها را بشویید و در داخل قابلمه بریزید. حالا به اندازه دو برابر حجم گزنه‌ها به آن آب اضافه کنید. اجازه دهید محتویات نی گازان به جوش آید. پس از جوشیدن و تبخیر آب درون نی گازان، مشاهده خواهید کرد که عصاره‌ی گیاه گزنه از لوله نی گازان خارج می‌شود. عصاره‌ی حاصل شده، عرق گزنه است.

طبع عرق گزنه

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گزنه گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع سرد مناسب است و افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است این عرق را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

آشنایی با خواص درمانی عرق گزنه در طب سنتی

  • عرق گزنه به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، فلانوئید، کارتنوئید، و ویتامین‌های A و C در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کارآمد است. آنتی اکسیدان‌ها باعث محافظت از بدن در برابر آسیب‌ها می‌شوند و از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند. مصرف به اندازه و مرتب از عرق گیاهی گزنه از ایجاد توده‌های سرطانی و ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند.
  • استفاده از عرق گیاهی گزنه در حفظ سلامت بانوان بسیار موثر است. مصرف عرق گزنه در دوران قاعدگی باعث رفع گرفتگی عضلات، کاهش علائم دردناک در این دوره، پیشگیری از بروز نفخ و کاهش خونریزی شدید می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و کاملا گیاهی برای پیشگیری از ابتلا به یائسگی زودرس، استفاده از عرق گیاهی گزنه است. مصرف عرق گزنه از ایجاد اختلالات هورمونی پیشگیری نموده، انرژی بانوان را حفظ کرده و از ایجاد بی‌حالی پیشگیری می‌کند.
  • در دوران بارداری، مصرف عرق گزنه به صورت کنترل شده توصیه می‌گردد. یک گزینه‌ی عالی برای پیشگیری از بارداری دردناک و داشتن زایمانی راحت و بدون درد، استفاده از عرق گیاهی گزنه است. بنابراین عرق گزنه به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان، در درمان مشکلات رحم بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین مصرف عرق گزنه در پیشگیری از اختلالات خلقی نقش بسزایی دارد و در رفع مشکلات هورمونی مفید است.
  • عرق گزنه به دلیل غنی بودن از آهن و ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز شده و سیستم گردش خون را تقویت می‌کند. این خاصیت عرق گزنه باعث شده است که در طب سنتی از آن برای رفع ضعف عمومی عضلات، خستگی، سردرد و مشکلات شناختی استفاده شود.
  • برای تقویت سلامت و عملکرد کلیه‌ها مصرف منظم و به اندازه‌ی عرق گزنه را فراموش نکنید. عرق گزنه به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود باعث کاهش ساخت بلورهای اگزالات کلسیم در کلیه‌ها شده و بدین ترتیب از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌کند.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش فشار خون، استفاده از عرق گیاهی گزنه است. عرق گزنه به دلیل داشتن فلانوئیدکورستین و کامفرول باعث کاهش فشار خون می‌شود.
  • یک گزینه عالی برای حفظ سلامت قلب و عروق، استفاده از عرق گزنه است. عرق گزنه با کاهش فشار خون در سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد.
  • عرق گزنه به دلیل دارا بودن آهن و پتاسیم فراوان در خود، باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود.
  • عرق گزنه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی در درمان بیماری آرتریت روماتوئید و درد مزمن عضلانی بسیار کارآمد است.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص درمانی عرق گزنه در طب سنتی است. فلانوئیدها، کارتنوئیدها، ویتامین‌های A و C در عرق گزنه باعث این ویژگی در بدن و افزایش سلول‌های ایمنی می‌گردد. این ویژگی عرق گزنه باعث شده است که از آن برای پیشگیری از عفونت‌ها و سایر بیماری‌های پاتوژن استفاده شود.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی عرق گزنه موجب شده است که استفاده از این عرق گیاهی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مناسب باشد. استفاده از عرق گیاهی گزنه باعث پیشگیری از تکثیر کرم روده و انگل، در دستگاه گوارش شده و بدین ترتیب از یبوست، اسهال و نفخ پیشگیری می‌شود.
  • اگر از مشکلات پوستی مانند اگزما و جوش رنج می‌برید و روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، استفاده از عرق گیاهی گزنه را فراموش نکنید. عرق گزنه به دلیل دارا بودن خواص آنتی هیستامین، ضد میکر.بی و ضد التهابی در درمان این عارضه‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. برای این منظور کافیست از عرق گزنه هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده کنید. برای استفاده موضعی به این طریق عمل کنید که پس از شستشوی پوست با شوینده مناسب، با کمک یک تکه پنبه مقداری از عرق گزنه را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این روش خانگی دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید. لازم به ذکر است قبل از استفاده‌ی موضعی، ابتدا مقداری از عرق گزنه را در یک قسمت پوست مانند بازو، پوشش دهید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • عرق گزنه با رفع و درمان التهابات پوستی، مانع از بروز خشکی شدید در پوست می‌شود. همچنین این عرق گیاهی از قرمزی، خارش و التهابات پوستی پیشگیری می‌کند.
  • در طب سنتی از عرق گزنه به صورت موضعی برای درمان جای زخم و سوختگی استفاده می‌شود. همچنین یک گزینه‌ی عالی برای درمان و برطرف نمودن عفونت‌های پوستی، استفاده از عرق گزنه است.
  • عرق گزنه به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی فراوان، از ایجاد چین و چروک زودرس پیشگیری نموده و به درمان آن می‌پردازد.
  • از دیگر درمان‌های فوق العاده‌ی عرق گزنه برای پوست، برطرف نمودن جای لک‌های پوستی است. برای این منظور کافیست یک شب درمیان مقداری از عرق گزنه را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • درمان حساسیت‌های فصلی از دیگر خواص درمانی عرق گزنه در طب سنتی می‌باشد. عرق گزنه واکنش التهابی پوست بر اثر آلرژی را از بین برده و به درمان آن کمک شایانی می‌کند. در واقع این عرق گیاهی یک داروی ضد حساسیت طبیعی است.
  • استفاده از عرق گزنه، یک روش کاملا طبیعی برای پیشگیری از بزرگ شدن پروستات است.
  • عرق گزنه به دلیل ایجاد تعادل باکتری‌ها و سایر میکروب‌های روده باعث تقویت عمل هاضمه می‌شود.         
  • عرق گزنه یک گزینه‌ی ایده آل برای کاهش میل به غذا خوردن است. به همین منظور در طب سنتی مصرف عرق گزنه برای لاغری و کاهش وزن توصیه می‌گردد. عرق گزنه باعث پیشگیری از تجمع چربی در بدن شده و با افزایش سوخت و ساز بدن، به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • مصرف عرق گزنه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. در واقع از خواص عرق گزنه، به کاهش میل به خوردن شیرینی می‌توان اشاره نمود. مصرف عرق گزنه باعث کاهش سطح قند خون در بدن شده و به بهبود عملکرد لوزالمعده کمک می‌کند. عرق گزنه باعث افزایش ترشح انسولین در بدن شده و بدین ترتیب میزان سطح قند خون را کنترل می‌کند.
  • ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات عموم مردم است. مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی علاوه بر اینکه مشکل را حل نمی‌کند، بلکه عوارض جانبی نیز به دنبال دارد. در طب سنتی برای رفع این عارضه، مصرف داروهای گیاهی و به خصوص عرقیات گیاهی توصیه می‌گردد. عرق گزنه نیز جزء آن دسته از عرقیات می‌باشد که مصرف آن پیشنهاد می‌گردد. عرق گزنه باعث تقویت ریشه مو و درمان ریزش آن می‌شود. عرق گزنه با تقویت ساقه‌ی مو، موجب پر پشت شدن آن می‌شود. برای این منظور می‌توانید از عرق گزنه به صورت موضعی و خوراکی استفاده کنید. همچنین مصرف عرق گزنه برای رفع شوره و از بین بردن موخوره نیز بسیار مفید است.

عوارض مصرف عرق گزنه

  • مصرف عرق گزنه عوارض جانبی ندارد، ولی باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمود.
  • مصرف بیش از اندازه‌ی عرق گزنه موجب مشکلات در دستگاه گوارش می‌شود.
  • از مصرف عرق گزنه با داروهای قند، فشار خون و افسردگی پرهیز شود.
  • در صورت داشتن بیماری خاص، قبل از استفاده از عرق گزنه حتما با پزشک معالج مشورت کنید.

خلاصه:

در این مقاله از سایت کاکوتی با خلاصه‌ای از گیاه شناسی گزنه، دمنوش گیاه گزنه، عرق گزنه، طبع عرق گزنه، خواص دارویی عرق گزنه و عوارض مصرف عرق گزنه آشنا شدیم. در طب سنتی مصرف و خرید عرق گزنه به دلیل داشتن خواص دارویی بی‌نظیر توصیه می‌شود. شما عزیزان همراه نیز در صورت تمایل برای خرید عرق گزنه، به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.