خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با مخلصه و عرق مخلصه و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با مخلصه و عرق مخلصه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با گیاه و عرق مخلصه و خواص درمانی آن در طب سنتی

مخلصه گیاهی چند ساله با ساقه پوشیده به کرک است که طول آن به حدود پنجاه سانتی‌متر می‌رسد. برگ گیاه مخلصه کمانی شکل و به رنگ سبز تیره است. مخلصه دارای گل‌های کوچک زرد رنگ است که به صورت گروهی در یک طبق مجتمع قرار گرفته‌اند. اطراف و دور طبق را گل‌های زبانه‌ای سفید و قسمت وسط آن به صورت دایره‌ای، گل‌های زرد طلایی تشکیل داده‌اند. اسانس آن در قسمت تحتانی گلچه‌های آن قرار دارد که پیشنهاد می‌گردد برای افزایش کیفیت و کمیت مواد موثره آن، بلافاصله پس از چیده شدن خشک شود. طعم این گیاه تلخ است و بیشتر در خراسان، کرج، اصفهان و اطراف غرب تهران مشاهده می‌شود. در طب سنتی این گیاه با نام‌های دیگری همچون گشنیز کوهی، تریاق کوهی، گیاه نوروزی، محاجم، قلیحه و بابونه گاوی شناخته می‌شود. کشت گیاه مخلصه به صورت اهلی است و البته در کوه به صورت خودرو نیز رشد می‌کند. علت نام گذاری این گیاه به مخلصه، این است که فرد با مصرف آن از سم افعی و سموم هوا رهایی می‌یابد. گیاه مخلصه در انواع مختلف است که تا کنوان هفت نوع آن مشاهده شده است. برگ و میوه گیاه مخلصه سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌هایی هچون ویتامین A،B و C می‌باشد.

امروزه خواص گیاه مخلصه بر کسی پوشیده نیست، اما در کشور ما ارزش واقعی این گیاه را کمتر کسی می‌داند. در واقع حداقل افرادی پیدا می‌شوند که حتی نام این گیاه را هم شنیده باشند. در کشورهایی نظیر انگلستان به صورت وسیع، از گیاه مخلصه برای درمان و رفع بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. حتی برای دسترسی بیشتر به این گیاه در کشتزارها و گلخانه‌های مصنوعی نیز این گیاه پرورش داده می‌شود. اما در ایران رشد این گیاه به صورت طبیعی در کوه‌ها و کوهپایه‌ها صورت می‌گیرد و گلخانه‌ای برای کشت این گیاه در نظر گرفته نشده است.

طبع گیاه مخلصه

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی طبع گیاه مخلصه، گرم و خشک است. بنابراین استفاده از آن برای افراد دارای طبع سرد مفید است. افراد گرم مزاج نیز این گیاه را بایستی به همراه مصلحاتش مصرف کنند.

آشنایی با خواص گیاه مخلصه در طب سنتی

  • درمان میگرن، سردردهای خفیف و عمیق از مهمترین خواص درمانی گیاه مخلصه در طب سنتی می‌باشد. گیاه مخلصه با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم، بر روی رگ‌های مغز تاثیر گذاشته و بدین ترتیب از ابتلا به بیماری میگرن پیشگیری می‌کند. برای رفع این ناراحتی می‌توان از گیاه مخلصه به صورت دمنوش و یا ضماد استفاده نمود. برای روش موضعی به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه مخلصه را بکوبید تا کاملا له شود. سپس آن را بر روی پیشانی پوشش، و به آرامی و به صورت دورانی کمی ماساژ دهید. این روش به کاهش درد کمک شایانی می‌کند.
  • تحقیقات حاکی از آن است که گیاه مخلصه با افزایش دادن گلبول‌های سفید بدن، در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیمای‌ها پیشگیری می‌کند. همچنین گیاه مخلصه سرشار از ویتامین C است و بدین ترتیب در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد.
  • تقویت اعصاب از دیگر خواص درمانی گیاه مخلصه در طب سنتی می‌باشد.
  • افرادی که دچار غش و هیستری هستند، به راحتی می‌توانند از این گیاه برای مقابله با این بیماری‌ها استفاده نمایند.
  • استفاده مرتب و به اندازه‌ی شربت گیاه مخلصه، باعث آرامش بدن انسان می‌گردد. با مصرف این شربت خوابی همراه با آرامش را تجربه کنید. اگر دچار اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی هستید، استفاده از شربت مخلصه را فراموش نکنید.
  • یک روش طبیعی برای تنظیم ضربان قلب، استفاده از شربت گل مخلصه است.
  • دانشمندان طی تحقیقاتی که انجام نموند، به این حقیقت دست یافتند که عصاره گل مخلصه در کاهش دردهای عصبی پس از شیمی درمانی بسیار موثر است.
  • مصرف گل مخلصه باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. گل مخلصه فواید فراوانی در ملین و مسهل دارد. یکی از فواید گل مخلصه در این امر، درمان یبوست است. در واقع مصرف مداوم و به اندازه‌ی گیاه مخلصه باعث تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود.
  • گیاه مخلصه باعث تقویت کلیه‌ها و کبد می‌شود.
  • از دیگر خواص درمانی گیاه مخلصه، کاهش تب است. در واقع این گیاه تب بر طبیعی است.
  • گیاه مخلصه دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و به همین جهت در طب سنتی نام مخلصه را بر آن نهانیده‌اند. در واقع خوردن گل مخلصه باعث رهایی از شر سم مار و افعی می‌شود.
  • گل مخلصه به دلیل دارا بودن ترکیبات و عناصر مفید در خود در درمان کم خونی و لخته شدن خون کمک شایانی می‌کند. استفاده از این گیاه به دلیل خونساز بودن به بانوان و دختران در سنین بلوغ توصیه می‌گردد. البته مصرف این گیاه برای درمان کم خونی برای آقایان نیز مناسب است.
  • بهبود و تسکین درد قاعدگی از دیگر فواید گیاه مخلصه برای بانوان است. استفاده از گیاه مخلصه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد اسپاسمی، برای کاهش دردهای دوران ماهیانه بانوان مناسب است. در زمان قدیم از این گیاه در هنگام زایمان به دلیل دفع جفت از طریق افزایش انقباضات رحمی استفاده می‌شد.
  • استفاده از گیاه مخلصه به صورت ضماد برای درمان اگزما پیشنهاد می‌گردد. همچنین استفاده از این گیاه برای کاهش آسیب سلول‌های صدمه دیده، درمان زخم‌های جزئی، درمان بواسیر و رفع تحریکات موضعی پوست، بسیار کارآمد است. برای رفع این عارضه کافیست گیاه مخلصه را بکوبید و از آن به صورت ضماد برای نواحی مورد نظر استفاده کنید.
  • گیاه مخلصه دارای خواص تعریق آوری است و بدین ترتیب با تولید عرق، در دفع سموم از بدن بسیار سودمند است.
  • مخلصه ضد عفونی کننده‌ی لوله‌های تنفسی است.
  • یک درمان خانگی و طبیی برای جوش و آفت دهان، استفاده از گیاه مخلصه است. برای رفع این مشکل کافیست از دمنوش گیاه مخلصه به جهت قرقره کردن دهان استفاده کنید.
  • استفاده از گیاه مخلصه باعث دفع اخلاط مضر از بدن می‌شود.

روش مصرف گیاه مخلصه

برای استفاده از گیاه مخلصه کافیست از آن به صورت دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۵ گرم از گیاه مخلصه را در ظرفی بریزید و یک لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش برای مدت زمان بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید. همچنین می‌توانید با اجازه ونظر پزشک از ۲ الی ۴ گرم پودر دانه مخلصه نیز استفاده کنید.

عرق مخلصه

عرق مخلصه، از فرآورده‌های گیاه مخلصه است که سرشار از ویتامین می‌باشد. در طب سنتی استفاده و خرید عرق مخلصه به دلیل دارا بودن فواید درمانی فراوان پیشنهاد می‌گردد. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق مخلصه به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

آشنایی با خواص درمانی عرق مخلصه در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق مخلصه، کاهش سریع تب و درمان آن است. از سالیان دور در یونان باستان برای درمان تب از این عرق گیاهی استفاده می‌شد.
  • استفاده از عرق مخلصه برای درمان روماتیسم بسیار سودمند است.
  • در طب سنتی از عرق مخلصه به عنوان انرژی زای طبیعی و قوی، یاد می‌شود. در واقع مصرف عرق مخلصه باعث حس شعف و نشاط آوری می‌گردد. شما عزیزان می‌توانید با مصرف روزانه یک استکان عرق مخلصه، نشاط را برای خود به ارمغان ‌آورید.
  • کنترل بیماری صرع از دیگر خواص درمانی عرق مخلصه است. بیماری صرع از بیماری‌های غیر قابل درمان است، اما در طب سنتی می‌توان این بیماری را از طریق استفاده از گیاهان طبیعی کنترل نمود. استفاده از عرق گیاهی مخلصه، یکی از گزینه‌های درمانی طب سنتی برای کنترل این بیماری است. در واقع محققان بر اساس تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه کنترل بیماری صرع، استفاده از عرق مخلصه است.
  • اگر جزء افراد مبتلا به کبد چرب هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما استفاده از عرق مخلصه است. برای این منظور کافیست روزانه نصف استکان از این عرق گیاهی را میل کنید تا شاهد اثرات مثبت آن قرار گیرید. بنابراین می‌توان با یک روش ساده، مثل قرار دادن عرق مخلصه در رژیم غذایی خود سلامت را برای خود به ارمغان آوریم.
  • سلامت و زیبایی پوست از دیگر خواص درمانی عرق مخلصه می‌باشد. در طب سنتی از عرق مخلصه برای کاهش سلول‌های آسیب دیده و درمان مشکلات پوستی به صورت موضعی استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست با کمک یک تکه پنبه مقداری از عرق مخلصه را بر روی پوست تمیز خود که با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با انجام مرتب این روش خانگی به نتایج دلخواه دست خواهید یافت.
  • در طب سنتی از عرق مخلصه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی برای درمان جوش و اکنه نیز استفاده می‌شود. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که سال‌های متوالی با این عارضه پوستی همراهید و راه‌های مختلف با هزینه‌های گزاف را متقبل شده‌اید اما به نتیجه‌ی دلخواه دست نیافته‌اید، استفاده از عرق گیاهی مخلصه را به عنوان یک روش طبیعی و خانگی اما معجزه آسا، امتحان کنید. برای این منظور کافیست از عرق مخلصه هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده کنید. برای مصرف موضعی به این ترتیب عمل کنید که پس از شستشوی پوست توسط شوینده‌ی مناسب، با یک تکه پنبه مقداری از عرق مخلصه را بر روی پوست پوشش دهید. اجازه دهید عرق گیاهی برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این روش یک شب درمیان استفاده کنید تا نتایج مثبت نمایان گردد. روشی دیگر برای رفع این عارضه‌ی پوستی، استفاده از ماسک عرق مخلصه به همراه عسل، آبلیمو و مقداری ژل آلوئه‌ورا می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق مخلصه، یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری آب لیمو ترش تازه و مقداری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. برای دست یافتن به نتایج مثبت کافیست از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده نمایید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و سایر ماسک‌های دیگر، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید و در صورت نداشتن عوارض، از آن برای نواحی پوست صورت استفاده کنید. برای این منظور ابتدا مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست بدن، مثلا بازو اعمال کنید و پس از گذشت مدت زمانی، اگر عوارضی را احساس نکرده‌اید، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.

روش مصرف عرق مخلصه

عرق مخلصه بهتر است به میزان یک فنجان بعد از هر وعده غذایی استفاده شود. یا هر شب قبل از خواب و صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب به میزان یک فنجان به همراه یک لیوان آب و مقداری عسل مصرف شود.   

عوارض مصرف عرق مخلصه

  • در مصرف عرق مخلصه زیاده‌روی نکنید، زیرا موجب بروز عوارضی همچون بی خوابی، کم خوابی و لکنت زبان می‌شود.
  • مصرف عرق مخلصه برای افراد دارای فشار خون و دیابت، بایستی طبق نظر و مشورت با پزشک صورت گیرد.
  • خانم‌های باردار و شیرده از مصرف عرق گیاهی مخلصه پرهیز نمایند.
  • افراد دچار بیماری پروستات و افراد مبتلا به بیماری‌هلی حلق و فلج عضلانی، از مصرف خودسرانه عرق مخلصه پرهیز نمایند و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

خلاصه:

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه بودیم تا نگاهی بر گیاه شناسی مخلصه، طبع گیاه مخلصه، خواص درمانی گیاه مخلصه، طرز مصرف گیاه مخلصه، عرق مخلصه، خواص درمانی عرق مخلصه، طرز مصرف عرق مخلصه و عوارض مصرف بیش از حد عرق مخلصه آشنا شویم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. اگر شما نیز اطلاعاتی در مورد گیاه و عرق مخلصه دارید، در صورت تمایل می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید. سپاس از همراهی شما

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.