خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گیاه بولاغ اوتی و خواص دارویی آن در طب سنتی

 آشنایی با گیاه بولاغ اوتی و خواص دارویی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گیاه بولاغ اوتی و خواص دارویی آن در طب سنتی

بولاغ اوتی گیاهی علفی، پایا و دارای ساقه راست است که بر روی شاخه‌های آن قرار دارد. این گیاه از تیره شب بوهاست که ارتفاع آن به ۱۰ الی ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. بولاغ اوتی دارای تعداد کثیری شاخه‌های خزیده و ساقه، برگ‌های عمودی پر شکل می‌باشد. قسمت فوقانی آن دارای ۳ الی ۷ بالچه و قسمت پایین آن دارای ۳ بخش به صورت بریدگی می‌باشد. بولاغ اوتی دارای برگ‌های کوچک سبز تیره و گل‌های خوشه‌ای کوچک سفید و ساقه‌های خزنده است که از قسمت‌های مختلف آن ریشه‌های کوچک و سفید خارج می‌شود. این گیاه معمولا در کنار جوی‌ها و باتلاق‌ها می‌روید. گیاه بولاغ اوتی به صورت خودرو در بسیاری از نقاط آسیا و اروپا می‌روید. از دوران باستان از گیاه بولاغ اوتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. از دیگر نام‌های بولاغ اوتی می‌توان به شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون، آب تره خوراکی و علف چشمه اشاره نمود. گیاه بولاغ اوتی در برخی از کشورها جزء گیاهان محافظت شده می‌باشد و چیدن ساقه زیر زمینی و برگ‌ها و گل آن در مناطق محدودی امکان پذیر است.

گیاه بولاغ اوتی سرشار از املاح معدنی مانند ید، آهن، پتاسیم، سدیم و برخی آنزیم‌های گوارشی است. همچنین این گیاه حاوی مقادیر بالایی ویتامین‌های A،  C و E می‌باشد. بر اساس بررسی‌های شیمیایی در هر صد گرم برگ و ساقه تازه‌ی گیاه بولاغ اوتی، ۷۹  میلی‌گرم ویتامین C، چهار هزار و نهصد واحد بین المللی ویتامین ای ،  ۲۸۲ میلی‌‌گرم پتاسیم، ۵۲ میلی‌گرم سدیم، ۱/۷ میلی‌گرم آهن، ۵۴ میلی‌گرم فسفر، ۱۵۱ میلی‌گرم کلسیم و ۲/۲ میلی‌گرم پروتئین موجود است.

بولاغ اوتی یکی از گیاهان فوق العاده خوشمزه و دارای خواص دارویی فراوان است که مصرف آن زندگی شما را به سوی سلامت بیشتر سوق می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید از این گیاه در تهیه سالاد، انواع سوپ‌ها، سس، دسرها و… استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.

طبع گیاه بولاغ اوتی

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع گیاه بولاغ اوتی گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این گیاه برای افراد دارای طبع سرد مفید است و افراد دارای طبع گرم باید این گیاه دارویی را به همراه مصلحش مصرف نمایند تا از خواص دارویی این گیاه بهره لازم را ببرند و از عوارض آن محفوظ بمانند.

آشنایی با خواص دارویی بولاغ اوتی در طب سنتی

  • گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن ید فراوان در خود، برای درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر است. در واقع در طب سنتی از گیاه بولاغ اوتی در کم کاری تیروئید برای درمان و بهبود عملکرد تیروئید استفاده می‌گردد. ید موجود در گیاه بولاغ اوتی باعث افزایش فعالیت تیروئید شده و به این غده کمک می‌کند تا در کم کاری تیروئید بهبود یابد.
  • مصرف خام گیاه بولاغ اوتی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. زیرا این گیاه کاهنده‌ی قند خون است. در افراد مبتلا به دیابت مصرف گیاه بولاغ اوتی موجب کاهش قابل توجهی قند موجود در ادرار می‌شود.
  • گیاه بولاغ اوتی ادرار آور است و در بهبودی بیماری‌های مجاری ادراری نقش بسزایی دارد. در واقع این خاصیت گیاه بولاغ اوتی باعث شده است که از آن برای سم زدایی و پاکسازی بدن نیز استفاده شود.
  • از دیگر خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی می‌توان به گرم کردن معده و روده اشاره نمود. گیاه بولاغ اوتی با گرم کردن روده و معده، سردی را از آن خارج نموده و از ایجاد نفخ پیشگیری می‌کند. همچنین این گیاه دل پیچه و دردهای شکمی را کاهش می‌دهد و برای زخم روده و درد طحال بسیار مفید و موثر است.
  • بولاغ اوتی خلط آور است و بدین طریق در دفع خلط اضافی و بیماری زای بیماری‌های ریه و برونشیت بسیار موثر عمل می‌کند و موجب بهبودی می‌گردد.
  • افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند از گیاه بولاغ اوتی به جهت کوچک نمودن سنگ کلیه استفاده کنند. سنگ کلیه از بیماری‌هایی است که از تجمع و رسوب مواد معدنی و نمک‌ها در کلیه ایجاد می‌گردد. مصرف گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن خاصیت ادرار آوری و پاکسازی کنندگی به افراد مبتلا به سنگ کلیه بعد از تعیین مزاج شخص که مشخص می‌کند این گیاه را با مصلحش مصرف کند یا خیر،توصیه می‌شود.
  • برطرف نمودن خونریزی از عضو، از دیگر خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی در طب سنتی است.
  • گیاه بولاغ اوتی در از بین بردن انگل روده و معده بسیار موثر عمل می‌کند.
  • تحقیقات محققان در مورد گیاه بولاغ اوتی حاکی از آن است که استفاده‌ی منظم و به اندازه‌ی این گیاه در درمان بیماری نقرس و روماتیسم موثر است.
  • یک روش خانگی و کاملا طبیعی برای تقویت کلیه و کبد و بهبود ناراحتی‌های این نواحی، بسیار کارآمد است.
  • بولاغ اوتی شیر افزاست و استفاده از آن در مادران شیرده باعث افزایش میزان شیر می‌گردد.
  • گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن املاح معدنی و ویتامین‌های موجود در خود، باعث نیرو بخشی و تقویت عمومی بدن می‌شود.
  • خاصیت ضد عفونی کنندگی گیاه بولاغ اوتی باعث شده که در طب سنتی از آن برای درمان امراض عفونی استفاده گردد. در واقع این گیاه یک آنتی بیوتیک طبیعی است.
  • بولاغ اوتی تب بر است و برای کاهش دمای بدن بسیار موثر است.
  • گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود در سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست نقش بسزایی دارد. پوست ممکن است به دلایل گوناگون مانند سن، بلوغ، تغذیه، استرس، اختلال هورمونی و عدم بهداشت فردی دچار بیماری و اختلال گردد. پوست برای شادابی و جوان ماندن نیاز به توجه و رسیدگی دارد، در غیر این صورت دچار فرسودگی می‌گردد. در طب سنتی از گیاه بولاغ اوتی برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی نظیر آفتاب سوختگی، رفع التهابات پوستی، درمان جوش و آکنه، رفع کک و مک، رطوبت رسانی پوست، کاهش چین و چروک و… استفاده می‌شود. برای رفع این عوارض پوستی کافیست پس از شستشوی پوست با شوینده‌ی مناسب، مقداری از گیاه پوره شده‌ی بولاغ اوتی را روی نواحی مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده‌ی مرتب از این روش خانگی شاهد نتایج مثبت و مطلوب قرار خواهید گرفت. برای بر طرف نمودن جوش و آکنه استفاده از ماسک بولاغ اوتی، ماست و آب لیمو ترش تازه نیز مفید است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری گیاه بولاغ اوتی، یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب و یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. شما عزیزان می‌توانید از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و قبل از استفاده حتما تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که ابتدا ماسک را در یک قسمت از پوست بدن مانند بازو امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • درمان خماری از دیگر خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی است. مصرف آب این گیاه برای رفع این عارضه بسیار سودمند است. زیرا گیاه بولاغ اوتی آنزیم‌های پاک کننده را به جهت سم زدایی بدن تحریک نموده و باعث از بین رفتن احساسات بد ناشی از افزایش مصرف مواد مخدر یا الکل می‌گردد.
  • اگر به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما قرار دادن گیاه بولاغ اوتی در رژیم غذایی روزانه است. گیاه بولاغ اوتی به دلیل داشتن کالری کم ( ۱۸ کالری در هر وعده)، و دارا بودن فیبرهای غذایی و اسیدهای آمینه، باعث سیر نگه داشتن شما در مدت زمان طولانی شده و مانع از استفاده‌ی شما از مواد غذایی پر کالری می‌گردد.
  • گیاه بولاغ اوتی سرشار از ویتامین C است. به طوری که مقدار این ویتامین در گیاه بولاغ اوتی بیشتر از پرتقال نیز می‌باشد. ویتامین C از مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن است. وجود این ویتامین در بدن موجب کاهش خطر آسیب سلول‌های خونی، رمیم بافت مغزی و محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌گردد. مقدار بالای این ویتامین باعث آزاد شدن آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. آزاد شدن آنتی اکسیدان‌ها باعث حذف رادیکال‌های آزاد و علائم التهاب بدن، و در نتیجه بهبود ایمنی می‌گردد.
  • استفاده‌ی مرتب و به اندازه‌ی گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن سطح بالای زاگزانتین و لوتئین، باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. مطالعات محققین حاکی از آن است که سطح بالای زاگزانتین و لوتئین منجر به کاهش ابتلا به آترواسکلروز یا سخت شدن شریان‌ها می‌گردد. همچنین سطح بالای کاروتینوئیدهای خون، خطر ابتلا به حملات قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
  • گیاه بولاغ اوتی سرشار از آهن است و به همین دلیل در طب سنتی از آن برای تامین هموگلوبین‌های بدن استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانیم هموگلوبین‌ها باعث افزایش گلبول‌های قرمز می‌شود. بنابراین افرادی که به طور ژنتیکی دچار فقر آهن هستند یا مقدار زیادی خون را به دلایل مختلف اعم از  آسیب، دوران بارداری، دوران قاعدگی و… دست داده‌اند، بسیار مفید است.  
  • گیاه بولاغ اوتی در حفظ سلامت استخوان‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین K بسیار موثر عمل می‌کند. در واقع بهبود و سلامت استخوان‌ها از طریق تغییر پروتئین‌ها ی ماتریکس استخوان، افزایش جذب کلسیم و کاهش تخلیه ادراری کلسیم صورت می‌گیرد.
  • تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین C در ترکیب با ویتامین E منجر به کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به گلبول‌های قرمز می‌گردد. بنابراین خوردن سبزیجاتی مانند بولاغ اوتی که حاوی این ویتامین‌ها می‌باشند، برای سلامت بدن بسیار مفید می‌باشند.
  • گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن مواد معدی مانند روی، آهن و انواع ویتامین‌ها، در داشتن موهایی سالم نقش بسزایی دارد. همچنین استفاده از این گیاه به دلیل دارا بودن روی، که باعث پاک شدن باکتری‌ها از پوست سر می‌شوند، به عنوان یک ضد شوره‌ی طبیعی عمل می‌کند.       
  • در طب سنتی استفاده از گیاه بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن کلسیم، برای سلامت دندان‌ها توصیه می‌گردد. استفاده از گیاه بولاغ اوتی باعث تقویت و سلامت دندان‌ها شده و از خونریزی لثه‌ها پیشگیری نموده و به درمان آن کمک شایانی می‌کند.
  • برای پیشگیری از تغییرات شناختی مرتبط با افزایش سن، از جمله آلزایمر و ترمیم بافت‌های مغزی استفاده از گیاه بولاغ اوتی را به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان فراموش نکنید. بنابراین با قرار دادن گیاه بولاغ اوتی در سبد غذایی روزانه‌ی خود از این عارضه ناخوشایند در دوران کهنسالی پیشگیری نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های فصول سرد سال مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، استفاده از گیاه بولاغ اوتی است. زیرا این گیاه حاوی ویتامین C است و استفاده از آن یک گزینه‌ی بسیار عالی برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها می‌باشد. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف غذاهای حاوی ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا ۶۶ درصد کاهش می‌دهد.

موارد منع مصرف گیاه بولاغ اوتی

  • استفاده از گیاه بولاغ اوتی در برخی افراد باعث ایجاد سوء هاضمه می‌گردد.
  • مصرف گیاه بولاغ اوتی به افراد مبتلا به هموروئید توصیه نمی‌شود.
  • خانم‌های نابارور از مصرف گیاه بولاغ اوتی پرهیز نمایند. همچنین مصرف این گیاه در زنان باردار موجب تشنج در رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.
  • ایجاد سودا، از مضرات مصرف بیش از حد گیاه بولاغ اوتی می‌باشد.
  • مصرف این گیاه در برخی افراد موجب ایجاد تشنجات دردناک مثانه و در برخی موارد باعث عدم دفع ادرار می‌گردد.

خلاصه

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه بودیم تا به اتفاق هم نگاهی بر گیاه شناسی بولاغ اوتی، طبع بولاغ اوتی، خواص درمانی بولاغ اوتی در طب سنتی و موارد منع مصرف این گیاه بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد. شما عزیزان نیز می‌توانید اطلاعات خود در مورد گیاه بولاغ اوتی را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.