خانه گیاهان دارویی آشنایی با راهکارهای طب سنتی برای درمان زخم پای دیابتی

آشنایی با راهکارهای طب سنتی برای درمان زخم پای دیابتی

توسط kakooti
درمان زخم پای دیابتی

اگر جزو کسانی هستید که دیابت دارید، باید بدانید که بیشتر از سایرین در معرض زخم به خصوص زخم پا قرار دارید. درمان زخم پای دیابتی نسبت به سایر افراد معمولی کمی سخت‌تر است. چرا که جراحت ایجاد شده به طور طبیعی خوب نمی‌شود. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، می‌توانید با برخی از راهکارهای طب سنتی زخم پای خود را زودتر خوب کنید.

ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با برخی از این راهکارها جهت درمان خانگی زخم پای دیابتی آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

درمان زخم پای دیابتی با راهکارهای طب سنتی

عدم کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی می‌تواند باعث بروز زخم پای دیابتی شود. این وضعیت گاهی شرایطی را برای فرد ایجاد می‌کند که می‌تواند او را از انجام کارهای روزانه و معمولی باز دارد. یکی از مشکلات زخم پای دیابتی این است که معمولا این افراد دچار اختلالات حسی می‌شوند. به طوری که گاهی متوجه پیشروی زخم دیابت در پای خود نمی‌شوند.

استفاده از برخی از گیاهان دارویی می‌تواند برای درمان زخم‌های دیابتی بسیار موثر باشد. این گیاهان دارویی با جلوگیری از پیشروی زخم می‌توانند درمان سریع‌تر را برای فرد به ارمغان بیاورند. از جمله گیاهان دارویی موثر برای درمان این زخم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلوئه‌ ورا

ژل آلوئه ورا برای درمان زخم پای دیابتی مانند معجزه عمل می‌کند. برای این منظور کافی است تا چند برگ از این گیاه دارویی را گرفته و به خوبی بشویید. سپس ماده ژل مانند داخل برگ‌ها را جدا کرده و به صورت مستقیم بر روی زخم پای خود بزنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان بالا، به کلاژن‌سازی پوست پا کمک می‌کند. اگر شما هم دچار زخم پای دیابتی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن نارگیل برای درمان زخم پای خود استفاده کنید. روغن نارگیل با کاهش میزان عفونت زخم پا، بهبودی را تسریع بخشیده و جای زخم را از بین می‌برد. برای این منظور کافی است تا مقدار ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری از روغن نارگیل را بر روی محل زخم پای خود قرار دهید.

این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا نتیجه اثربخش آن را بر روی درمان زخم پای دیابتی خود ببینید. البته توجه به این نکته ضروری است که پوست برخی از افراد به روغن نارگیل حساسیت دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از درمان مقداری کمی از روغن نارگیل را بر روی نواحی دیگر از پوست خود امتحان کنید تا در صورت عدم حساسیت بتوانید برای درمان زخم پای خود استفاده کنید.

عسل

اگر به دلیل دیابت، زخم پای شما بهبود پیدا نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که این بار عسل را امتحان کنید. البته برای درمان زخم پای خود باید از عسل کاملا ارگانیک استفاده کنید تا اثربخش باشد. عسل به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدان، آنتی‌باکتریال و ضد التهابی خود، به سرعت می‌تواند زخم‌های شما را بهبود ببخشد. برای این منظور کافی است تا مقداری از عسل مخصوص پانسمان را بر روی محل زخم بمالید.

سپس بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پای خود را با آب کاملا بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را بر روی درمان زخم پای دیابتی خود ببینید.

روغن درخت چای

اگر دچار زخم پای دیابتی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن درخت چای بهره ببرید. این روغن به دلیل خواص ضد عفونی‌کنندگی و آنتی باکتریایی خود می‌تواند برای درمان هرگونه زخم به خصوص زخم پای دیابتی بسیار موثر باشد. برای این منظور کافی است تا چند قطره از روغن درخت چای را با روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس آن را بر روی زخم پای خود بمالید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید این کار ۲ بار در روز تکرار کنید.

بابونه

اگر دچار دیابت هستید و زخم پای شما در حال گسترش است، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه دارویی بابونه بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق چای‌خوری از گیاه بابونه را درون یک لیوان آب داغ بریزید. سپس یک ربع صبر کنید تا بابونه به خوبی درون آب خیس بخورد. برای درمان زخم پای دیابتی می‌توانید یک حوله یا پارچه تمیز را به این محلول آغشته کنید. سپس پای خود را با آن ببندید. بعد از یک شبانه روز می‌توانید زخم خود را باز کنید.

دانه‌های کتان

برای بهبود زخم‌های دیابتی دانه‌های کتان بسیار موثر است. اگر شما هم از زخم پای دیابتی خود رنج می‌برید، از خواص دانه‌های کتان بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق چای‌خوری تخم کتان را به یک لیوان آب اضافه کنید. خمیر بدست آمده را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم پای خود قرار دهید. بعد از این مدت می‌توانید پای خود را بشویید.

همچنین می‌توانید بعد از گذاشتن خمیر، پای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بگذارید تا یک شب پای شما درون پلاستیک بماند. این کار را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

بومادران

برای درمان زخم پای دیابتی گیاه بومادران می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. همچنین برخی از پمادها حاوی گیاه دارویی بومادران بوده و می‌تواند برای بهبود زخم‌های شما بسیار موثر باشد. برای درمان سریع‌تر می‌توانید از این پمادها به صورت روزانه استفاده کنید.

گیاه آب قاشقی

یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر برای بهبود زخم پاهای دیابتی، گیاه آب قاشقی و یا همان برگ گوتوکولا است. برای درمان کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک شده این گیاه را درون مقداری آب خیس کنید. سپس خمیر حاصل را به صورت ضماد بر روی زخم قرار دهید. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می‌توانید پاهای خود را بشویید. این کار را می‌توانید ۱ الی ۲ بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام کورکومین، خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی و آنتی‌اکسیدانی دارد. این ویژگی باعث شده است تا بسیاری از پزشکان از این ادویه برای بهبود زخم‌های پوستی به خصوص درمان زخم پای دیابتی استفاده می‌کنند. برای درمان کافی است تا مقداری زردچوبه را با آب ترکیب کنید تا به صورت خمیری در بیاید. سپس خمیر حاصل را به صورت ضماد بر روی زخم خود قرار دهید.

صبر کنید تا این خمیر بر روی پاهای شما خشک شود. سپس می‌توانید پاهای خود را با آب شستشو دهید. همچنین خوردن یک لیوان شیر و زردچوبه به افراد دیابتی کمک می‌کند تا هرگونه عفونت داخلی آنها از بین برود. این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود، برای درمان زخم‌های پوستی بسیار موثر است. برای درمان کافی است تا مقدار یک قاشق از سرکه سیب را با دو قاشق آب گرم ترکیب کنید. سپس یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته کنید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی زخم پای خود قرار دهید. برای درمان زخم پای دیابتی می‌توانید این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید.

وازلین

کرم وازلین با استرلیزه کردن زخم‌ها می‌تواند به بهبود زخم پای دیابتی کمک کند. برای این منظور کافی است تا در طول روز چندین بار پماد وازلین را بر روی زخم‌های خود قرار دهید.

روغن رزماری

خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی روغن رزماری می‌تواند زخم‌های بیماران دیابتی را بهبود ببخشد. برای این منظور کافی است تا مقدار چند قطره از این روغن گیاهی را با روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را به طور مستقیم بر روی زخم پای خود قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا اثربخش باشد.

روغن زیتون

بسیاری از پزشکان طب سنتی از روغن زیتون برای درمان انواع زخم‌ها، عفونت‌ها و جراحات استفاده می‌کنند. چرا که این روغن گیاهی خاصیت ضد عفونی‌کنندگی داشته و بدون هیچ‌گونه عوارض می‌تواند زخم‌ها را درمان کند؛ بنابراین شما نیز می‌توانید برای درمان زخم پای دیابتی از روغن زیتون استفاده کنید. ماساژ زخم با این روغن باعث افزایش جریان خون در بافت و در نتیجه بهبود زخم می‌شود.

همچنین روغن زیتون به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند لینولئیک و اسید لینولئیک می‌تواند سلول‌های پوستی را التیام بخشیده و زخم‌ها را درمان کند.

جینسینگ

به کمک خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی جینسینگ می‌توانید زخم پاهای خود را درمان کنید. علاوه بر این، گیاه دارویی جینسینگ با افزایش گردش خون می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد.

سیر

سیر به دلیل ماده‌ای به نام آلیسین دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. همچنین استفاده از سیر به عنوان پماد می‌تواند تکثیر سلولی را افزایش دهد. اگر دچار زخم پای دیابتی شده‌اید، استفاده از سیر را فراموش نکنید.

پاپایا

پاپایا به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی خود می‌تواند روند بهبودی زخم‌ها را تسریع ببخشد. علاوه بر این، عصاره پاپایا خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و می‌تواند زمان تشکیل بافت پوستی را کاهش داده و به سریع‌تر بسته شدن زخم کمک کند. شما نیز می‌توانید برای درمان زخم پای دیابتی از عصاره این میوه استفاده کنید.

انار

گل‌های درخت انار به دلیل خاصیت آنتی باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی می‌تواند برای درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. به طوری که استفاده از آن به صورت ضماد می‌تواند به ترمیم بافت پوست در ناحیه زخم کمک کند.

قهوه

یکی از درمان‌های خانگی برای بهبود زخم پای دیابتی، استفاده از قهوه است. قهوه با تحریک سیستم عصبی می‌تواند بدن را وادار به پاسخ ایمنی کرده تا زخم پا بهبود پیدا کند. علاوه بر این، قهوه با افزایش گردش خون در بدن باعث افزایش خونرسانی به پا شده و این موضوع کمک می‌کند تا مواد مغذی و اکسیژن به به اندازه کافی به پاها برسد. در نتیجه از بدتر شدن شرایط زخم پا جلوگیری می‌کند.

علائم و نشانه‌های زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی بستگی به شدت آن دارد. چرا که این زخم در مراحل اولیه یک زخم ساده و سطحی است؛ در نتیجه بررسی منظم آن می‌تواند جلوی عواقب جبران‌ناپذیر آن را بگیرد. در صورتی که شما یکی از علائم زیر را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا درمان زخم دیابت شما انجام بگیرد. از جمله علائم زخم پای دیابتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باقی ماندن ترشح زخم بر روی جوراب
  • احساس هرگونه سوزش و مشاهده قرمزی و تورم در محل انگشتان پا
  • مشاهده بافت سیاه شده در اطراف زخم پا و یا به عبارتی پوست سیاه شده زخم
  • احساس هرگونه بوی نامطلوب و آزاردهنده در انگشتان پای خود

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با درمان زخم های دیابتی صحبت کردیم. اگرچه راهکارهای گفته شده در بالا بسیار موثر هستند، اما بهتر است قبل از استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید تا روش‌های استفاده شده باعث وخیم‌تر شدن وضعیت زخم پای شما نشود.

اگر شما هم تجربه استفاده از یکی از روش‌های گفته شده در بالا را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با بقیه به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.