خانه عمومی  آشنایی با کاکل ذرت و عرق کاکل ذرت و خواص دارویی آن در طب سنتی

 آشنایی با کاکل ذرت و عرق کاکل ذرت و خواص دارویی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با کاکل ذرت و عرق کاکل ذرت و خواص دارویی آن در طب سنتی

ذرت از مواد غذایی بسیار مهم و مغذی مورد استفاده‌ی روزانه‌ی اقلیت مردم کشورهای مختلف می‌باشد. از گیاه ذرت به دلیل دارا بودن طعم شیرین و دلپذیر آن در تهیه انواع خوراکی‌ها استفاده می‌شود. کاکل ذرت، رشته‌هایی مویی شکل می‌باشند که در قسمت زیرین پوست سبز قرار دارند. اکثریت افراد از خواص دارویی این رشته‌های مویی اطلاعی ندارند و به همین خاطر آنها را دور می‌ریزند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به دلیل نداشتن اطلاع از فواید دارویی کاکل ذرت، آنها را دور می‌ریزید با ما همراه باشید تا با خواص این گیاه معجزه آسا آشنا شوید. در این سایت از کاکوتی قصد بر این داریم که شما عزیزان را با خواص دارویی کاکل ذرت و عرق آن در طب سنتی آشنا شویم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

طبع و مزاج کاکل ذرت

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع گیاه کاکل ذرت سرد و خشک است. بنابراین استفاده از آن برای افراد دارای طبع گرم مناسب است و افراد دارای طبع سرد این گیاه را بایستی به همراه مصلحاتش مصرف نمایند تا از عوارض جانبی آن محفوظ بمانند.

آشنایی با خواص درمانی کاکل ذرت در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی کاکل ذرت در طب سنتی درمان و رفع سنگ کلیه می‌باشد.مصرف مرتب و به اندازه‌ی کاکل ذرت موجب می‌گردد تا از بروز کریستال‌های ریز در کلیه پیشگیری شود. همچنین کاکل ذرت در بهبود جریان ادرار نقش بسیار مهمی دارد و از ایجاد رسوب کریستال‌ها و ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.
  • بهبود و درمان عفونت مجاری ادراری از دیگر خواص درمانی کاکل ذرت می‌باشد. همانطور که در بالا اشاره نمودیم، این گیاه باعث بهبود جریان ادرار شده و بدین ترتیب از تجمع ادرار در مثانه و بروز عفونت‌های ادراری پیشگیری می‌کند.
  • اگر شما نیز به دنبال روشی کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری هستید، مصرف کاکل ذرت را فراموش نکنید. استفاده از چای کاکل ذرت در بهبود روند کاهش وزن بسیار موثر است. مصرف این چای باعث احساس سیری طولانی مدت و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و بدین ترتیب کاهش وزن و سایز را برای فرد به دنبال خواهد داشت.
  • کاکل ذرت به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی موثر در خود، در درمان انواع عفونت‌ها به خصوص عفونت واژن بسیار کارآمد است. بنابراین از دیگر خواص درمانی این گیاه معجزه آسا می‎‌توان به پیشگیری و درمان عفونت واژن بانوان اشاره نمود.
  • تنظیم و کاهش سطح فشار خون، از دیگر خواص درمانی کاکل ذرت می‌‌باشد. مصرف چای کاکل ذرت این قابلیت را دارد که میزان فشار خون را کاهش دهد. بنابراین افراد دارای فشار خون بالا می‌توانند برای تنظیم میزان فشار خون خود، مصرف چای کاکل ذرت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
  • کاکل ذرت حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین K در خود است. این ویتامین در کاکل ذرت موجب می‌گردد، در مواقع بروز حادثه خونریزی شدید رخ ندهد. همچنین مصرف این گیاه احتمال ایجاد لخته خون در بدن در زمان آسیب دیدگی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.
  • کاکل ذرت دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C است و به همین دلیل استفاده از آن می‌تواند نقش موثری در بهبود عملکرد سلول‌های بدن و افزایش سیستم ایمنی بدن داشته باشد.
  • افراد مبتلا به دیابت به راحتی می‌توانند از این گیاه برای تنظیم سطح قند خون استفاده نمایند. کاکل ذرت می‌تواند قند خون در افراد دیابتی را کاهش دهد و از ابتلا به بیماری دیابت و سکته‌های قلبی پیشگیری نماید.
  • کلسترول خون یکی از مشکلاتی است که افزایش آن باعث بروز آسیب‌های متعدد به بدن می‌گردد. از بیماری‌های شایع افزایش کلسترول بالا، می‌توان به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی اشاره نمود. مصرف مرتب چای کاکل ذرت باعث بهبود کلسترول خون می‌گردد.

روش‌های استفاده و نگهداری از کاکل ذرت

  • برای اینکه از تمامی فواید درمانی کاکل ذرت بهره ببرید، بهتر است با روش نگهداری آن آشنا شوید. باید این نکته را لحاظ کنید که کاکل ذرت بهتر است به صورت خشک و تازه نگهداری شود. برای این روش به این صورت عمل کنید که کاکل ذرت را در داخل ظرف در بسته بریزید و آن را در داخل یخچال نگهداری کنید. اگر بخواهید این گیاه برای مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است آن را خشک کنید. اگر تمایل دارید که از این گیاه به صورت تازه استفاده نمایید، آن را در داخل قابلمه و برای مدت چند هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • بهترین روش برای مصرف کاکل ذرت، چای کاکل ذرت است. برای تهیه این چای به مقداری کاکل ذرت، عصاره‌ی لیمو و آب لیمو نیاز داریم. ابتدا در ظرفی آب بریزد و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. حالا کاکل ذرت را در آب جوش بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت بسیار ملایم کمی جوش بخورد. زمانی که چای شروع به جوشیدن کرد، آن را از صافی عبور دهید. در این زمان رنگ چای بایستی متمایل به قهوه‌ای باشد. پس از آنکه چای را از صافی عبور دادید، مقداری عصاره لیمو برای داشتن طعم بهتر، اضافه نمایید. این چای را می‌توانید به صورت گرم و یا سرد مصرف کنید.

نکاتی که در رابطه با مصرف کاکل ذرت باید بدانید

  • همانطور که اشاره نمودیم، طبع گیاه کاکل ذرت سرد و خشک است. بنابراین بهتر است در مصرف این گیاه جالنب احتیاط رعایت شود و از مصرف بیش از اندازه‌ی آن خودداری گردد. اگر چه رشته‌های ذرت از فیبر گیاهی بالایی برخوردار هستند و در حفظ سلامتی بدن نقش موثری دارند، اما در مقابل افراط و زیاده روی در مصرف آن نیز موجب بروز مشکلاتی نیز می‌گردد.
  • لازم به ذکر است، این نکته را لحاظ کنید که ذرت مورد استفاده، حتما ارگانیک و سمپاشی نشده باشد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی بهتر است از مصرف چای کاکل ذرت خودداری نمایند.
  • مصرف چای کاکل ذرت برای مادران باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  • پزشکان متخصص پیشنهاد می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به عوارض مصرفی چای کاکل ذرت، برخی از افراد در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمایند. مثلا مصرف کاکل ذرت موجب کاهش میزان پتاسیم بدن می‌گردد. یا ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و مشکلات پوستی گردد. همچنین ممکن است مصرف چای کاکل ذرت باعث تحریک رحم شده و سقط جنین را در مادران باردار به دنبال داشته باشد. مصرف چای کاکل ذرت باعث کاهش سطح قند خون در بدن می‌شود. بنابراین اگر از داروهای خاصی برای کاهش قند خون استفاده می‌کنید، بهتر است از مصرف چای کاکل ذرت خودداری نمایید.

عرق کاکل ذرت

عرق کاکل ذرت از از موهای بلند و ابریشمی که بر روی لپه‌های ذرت واقع شده‌اند گرفته می‌شود که از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. این موهای ابریشمی گرچه در زمان خوردن دور ریخته می‌شوند، اما کاربرد دارویی بسیار فراوانی دارد.

آشنایی با خواص درمانی عرق کاکل ذرت در طب سنتی

  • عرق گیاهی ذرت دارای ویتامین C فراوان می‌باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن پیشگیری می‌کند. این ویتامین با افزایش گردش خون در بدن به بهبود عملکرد تمام اندام‌های کمک می‌کند.
  • پیشنهاد طب سنتی برای افراد مبتلا به قند خون بالا، مصرف عرق کاکل ذرت می‌باشد. این عرق گیاهی با افزایش سطح انسولین در بدن، به کاهش سطح قند خون بدن کمک می‌کند.
  • به جهت کاهش دردهای نقرسی، مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت را فراموش نکنید. برای این منظور کافیست سه مرتبه در روز عرق کاکل ذرت را مصرف کنید و پس از کاهش درد، آن را به یک فنجان در روز کاهش دهید.
  • مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت، یک درمان خانگی و کاملا طبیعی برای شب اداری است. شب ادراری مشکلی است که کودکان و بزرگسالان با آن مواجه هستند. برای درمان و رفع این مشکل کافیست مقدار یک فنجان عرق گیاهی کاکل ذرت را قبل از خواب مصرف کنید.
  • اگر از مشکلات کلیوی و عوارض ناشی از آن رنج می‌برید، مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. مصرف این عرق گیاهی در درمان بیماری‌های مرتبط با کلیه من جمله ادرار دردناک، عفونت ادراری، عفونت مثانه، التهاب دستگاه ادراری، سنگ کلیه و… بسیار کارآمد است.
  • مصرف مرتب و به اندازه‌ی عرق گیاهی کاکل ذرت، هضم غذا را تقویت می‌کند و در درمان مشکلات گوارشی بسیار موثر عمل می‌نماید. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت باعث تحریک ترشح صفرا توسط کبد می‌شود و در نتیجه هضم مناسب غذا صورت می‌گیرد.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای کنترل خونریزی، مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت است. عرق گیاهی کاکل ذرت به دلیل دارا بودن ویتامین K فراوان در خود به کنترل خونریزی کمک شایانی می‌کند و استفاده از آن به خصوص برای زنانی که در حال زایمان می‌باشند، توصیه می‌گردد.
  • عرق کاکل ذرت ادرار آور است. این امر موجب می‌گردد سموم و مواد مضر از بدن به طور موثر دفع گردد.
  • عرق گیاهی کاکل ذرت حاوی مقادیر قابل توجهی بتاکاروتن، ریبوفلاوین، منتول، تیمول، سلنیوم، نیاسین و لیمونن و سایر مواد مغذی است. این منابع در همه غذاهای گیاهی موجود نمی‌باشند. عرق گیاهی کاکل ذرت به دلیل دارا بودن این مواد مغذی برای سلامتی بدن بسیار مفید می‌باشد.
  • مصرف موضعی عرق گیاهی کاکل ذرت، در درمان مشکلات پوستی نظیر بثورات، جوش و آکنه، تسکین خارش و درد ناشی از گزش حشرات، درمان خراش و بریدگی‌ها بسیار موثر است. عرق گیاهی کاکل ذرت به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد عفونی کنندگی از ایجاد عفونت در بدن پیشگیری می‌کند. برای این منظور کافیست مقداری عرق کاکل ذرت را با کمک یک تکه پنبه روی نواحی مورد نظر که قبلا با شوینده مناسب شسته شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و اجازه دهید تا خشک شود. استفاده‌ی مرتب از این روش درمانی نتایج مثبت را به دنبال خواهد داشت. برای درمان جوش و آکنه شما می‌توانید از ماسک عرق گیاهی کاکل ذرت به همراه عسل و ژل آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی نواحی مورد نظر استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده نمایید تا روند بهبودی به درستی صورت گیرد. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک ابتدا تست حساسیت را انجام دهید، به این صورت که ابتدا ماسک را بر روی یک قسمت از بدن مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی و نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، مصرف آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • اگر قصد کاهش وزن و لاغری را دارید، مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت شما را در این روند یاری می‌دهد. مشکلات اضافه وزن اگرچه به دلایل متعددی بستگی دارد، اما بسیاری از افراد به دلیل احتباس بیش از حد آب در بدن و تجمع سموم در دستگاه گوارش با این مشکل مواجه می‌شوند. همانطور که در بالا اشاره نمودیم، عرق گیاهی کاکل ذرت یک ادرار آور است و می‌تواند در دفع آب اضافی و سموم از بدن بسیار موثر عمل نماید. مصرف عرق گیاهی کاکل ذرت به کاهش وزن ناشی از آب اضافی و تجمع سموم در بدن کمک شایانی می‌کند.

خلاصه:

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه بودیم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی کاکل ذرت و عرق کاکل ذرت بیندازیم. کاکل ذرت و عرق آن در طب سنتی از جایگاه درمانی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل مصرف و خرید این گیاه دارویی، به جهت سلامت بدن و رفع مشکلات و ناراحتی‌های جسمی توصیه می‌گردد. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق کاکل ذرت می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.