خانه عمومی از خواص شاه توت و تاثیر آن روی سلامتی چه می‌دانید

از خواص شاه توت و تاثیر آن روی سلامتی چه می‌دانید

توسط مدیر مجله
خواص شاه توت

میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه تابستان، رنگ و بویی دیگر به این فصل می‌بخشند. این میوه‌ها در کنار طعم بسیار عالی خود، خواص فوق‌العاده‌ای دارند. یکی از بهترین میوه‌های این فصل، میوه خوش رنگ و لعاب شاه توت است. خواص شاه توت در کنار مزه بسیار عالی آن باعث شده است تا این میوه به یک گزینه بسیار جذاب و زیبا در فصل تابستان تبدیل شود. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بیشتر از این میوه بدانید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

خواص شاه توت برای درمان بیماری‌ها

توت سیاه یا همان شاه توت سرشار از مواد مغذی و ویتامین است. خواص بیشمار این میوه باعث شده است تا شاه توت جزو یکی از پرطرفدارترین میوه‌های تابستانه محسوب شود. از جمله خواص این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی‌اکسیدان: در میوه شاه توت مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان یافت می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا با مصرف این میوه، بدن شما قدرت مبارزه با رادیکال‌های آزاد را داشته باشد. همچنین مصرف شاه توت از هرگونه آسیب سلولی و التهاب جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین‌ها: خواص شاه توت تنها به آنتی‌اکسیدان آن خلاصه نمی‌شود. بلکه این میوه دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K است. این ویتامین‌ها نقش بسیار زیادی در زیبایی و سلامت پوست داشته و با ساخت کلاژن، باعث  سلامت و بهبودی مشکلات پوستی شما می‌شوند.
  • فیبر: یکی از ویژگی‌های بسیار خوب میوه شاه توت، فیبر بسیار زیاد آن است. این ویژگی کمک می‌کند تا در کنار عملکرد بهتر روده‌ها، هضم غذا راحت‌تر اتفاق بیفتد. همچنین فیبر موجود در این میوه از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و غیره جلوگیری می‌کند.
  • مواد مغذی مهم: کلسیم، پتاسیم، منگنز و غیره از جمله مهم‌ترین مواد مغذی موجود در شاه توت است. وجود این ویتامین‌ها می‌تواند عملکرد استخوانی، فعالیت عصبی و فعالیت قلب را بهبود ببخشد.

وجود این مواد مغذی در میوه شاه توت، فواید بیشماری را برای بدن به ارمغان می‌آورد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از بیماری‌های قلبی با شاه توت

یکی از خواص شاه توت کمک به سلامت قلب و عروق است. این میوه خوش آب و رنگ به دلیل دارا بودن فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان کمک می‌کند تا هرگونه التهاب عروق برطرف شود. علاوه بر این مصرف شاه توت باعث پایین آمدن فشار خون نیز می‌شود؛ در نتیجه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مصرف شاه توت معجزه می‌کند.

تاثیر مصرف شاه توت در حفظ سلامت مغز

شاه توت به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان، آنتوسیانین و فلاونوئید تاثیر بسیار بالایی روی سلامت مغز می‌گذارد؛ بنابراین مصرف این میوه تابستانی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزامیر و سایر اختلالات مغزی را کاهش دهد.

کمک به زیبایی پوست با خاصیت شفابخش شاه توت

برای داشتن پوستی زیبا و سالم مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بسیار ضروری است. به این دلیل که آنتی‌اکسیدان موجود در غذاها می‌تواند جلوی پیری زودرس چهره را بگیرد. علاوه بر این ویتامین سی موجود در غذاها باعث تولید کلاژن شده و علاوه بر پیشگیری از پیری زودرس، جوانی را برای صورت شما به ارمغان می‌آورد.

یکی از بهترین خواص شاه توت کمک به زیبایی و سلامت پوست صورت است. چرا که این میوه سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین مصرف آن روی لطافت و جوانی پوست تاثیر مثبت می‌گذارد.

کاهش میزان قند خون با فواید دارویی شاه توت

برخلاف سایر میوه‌ها که قند فراوانی دارند، شاه توت می‌تواند به پایداری سطح قند خون کمک کند. دلیل این موضوع فیبر موجود در شاه توت است که می‌تواند میزان قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت شاه توت بهره ببرید. البته در صورت داشتن دیابت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا شما را در رابطه با میزان و شیوه شاه توت راهنمایی کند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش با فواید درمانی شاه توت

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، میوه شاه توت سرشار از فیبر است؛ در نتیجه مصرف آن کمک می‌کند تا دستگاه گوارش شما بهتر کار کند. همچنین خواص شاه توت از بروز برخی بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش مانند یبوست، سرطان روده و غیره نیز جلوگیری می‌کند. اگر شما هم دائما دچار یبوست هستید، پیشنهاد می‌کنیم که آب شاه توت نوش جان کنید. مصرف این میوه تابستانه کمک می‌کند تا دفع راحت‌تری داشته باشید.

افزایش سیستم ایمنی بدن با شاه توت

یکی از خواص شفابخش شاه توت افزایش سیستم ایمنی بدن است. دلیل این موضوع آنتی‌اکسیدان بسیار زیاد میوه شاه توت است؛ بنابراین مصرف این میوه خوش آب و رنگ کمک می‌کند تا بدن شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاوم شود. علاوه بر این میوه شاه توت خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده دارد و بدن شما را در برابر ابتلا انواع بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های التهابی با خاصیت دارویی شاه توت

اگر از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، روماتوئید و غیره رنج می‌برید، شاه توت می‌تواند برای کاهش دردهای شما معجزه کند. این میوه خوش طعم به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد التهابی مانند رزفرات و رزورسینول می‌تواند از بروز انواع بیماری‌های التهابی و علائم آن جلوگیری کند.

معجزه شاه توت در کاهش وزن

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید به کمک خواص شاه توت می‌توانید وزن خود را به حد مورد قبول خود برسانید. این میوه فیبر بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید کرد. این موضوع می‌تواند باعث کنترل اشتهای شما شود. اگر اضافه وزن دارید و در حال گرفتن رژیم غذایی هستید، توصیه می‌کنیم که شاه توت را جایگزین مواد غذایی پرچرب کنید. شاه توت برخلاف انرژی بالای خود، کالری بسیار پایینی دارد.

پیشگیری از کم‌خونی با خاصیت درمانی شاه توت

اغلب خانم‌ها با مشکل کم‌خونی دست و پنجه نرم می‌کنند. کم‌خونی اغلب به دلیل فقدان آهن و ویتامین ب ۱۲ اتفاق می‌افتد. اگر شما هم از مشکل کم‌خونی رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم که از خاصیت شاه توت غافل نشوید. این میوه سرشار از آهن بوده و می‌تواند برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید باشد. علاوه بر این میوه شاه توت ویتامین سی بسیار زیادی دارد. این ویژگی کمک می‌کند تا جذب آهن بهتر اتفاق بیفتد.

کاهش اضطراب و استرس با مصرف شاه توت

یکی دیگر از بهترین خواص شاه توت حفظ سلامت اعصاب و روان است. ترکیبات موجود در شاه توت مانند رزفرات‌ و آنتوسیانین باعث ترشح ماده شیمیایی سروتونین می‌شود. وجود سروتونین در بدن می‌تواند از اضطراب و استرس پیشگیری کند.

شاه توت درمان‌کننده کبد چرب

کبد به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن شناخته می‌شود. این عضو مهم نقش بسیار اساسی در دفع سموم دارد. سبک نادرست زندگی و مصرف غذاهای ناسالم می‌تواند کبد را بیمار کند. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب شاه توت محافظت از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو است. دلیل این موضوع وجود آنتی‌اکسیدان بسیار زیاد در شاه توت است. همچنین ویتامین C موجود در این میوه می‌تواند هرگونه التهاب بافت‌های کبدی را از بین ببرد. همچنین فیبر بسیار زیاد در این میوه می‌تواند عملکرد کبد را بهبود ببخشد.

بهبود عملکرد صفرا با خواص دارویی شاه توت

وظیفه دفع سموم و هضم چربی‌ها برعهده صفرا است که کبد مسئول تولید آن است. یکی از خواص شاه توت کمک به تولید صفرا است؛ در نتیجه با مصرف این میوه، مشکلات مربوط به هضم غذا نخواهید داشت. به این دلیل که بعد از مصرف میوه شاه توت، بدن شما با ترشح صفرا، باعث هضم چربی غذاها می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا عملکرد سیستم گوارشی شما بهبود پیدا کند.

از طرفی دیگر میوه شاه توت به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالای خود، باعث تقویت کبد و صفرا شده و از این طریق می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم دستگاه گوارش شود.

بهبود بینایی با چای شاه توت

ترکیبات موجود در شاه توت می‌تواند مستقیما روی کاهش استرس اکسیداتیو سلول‌های چشمی موثر باشد. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان موجود در شاه توت می‌تواند هرگونه آسیب‌های شبکیه چشم و بیماری‌های مرتبط با چشم مانند آب مروارید را کاهش دهد؛ در نتیجه اکثر پزشکان طب سنتی برای بهبود بینایی مصرف این میوه را توصیه می‌کنند.

کمک به سلامت استخوان‌ها

خواص شاه توت تنها به فسفر و آنتی‌اکسیدان آن ختم نمی‌شود. بلکه ویتامین K، کلسیم، آهن و منیزیم موجود در این میوه می‌تواند باعث حفظ بافت‌های استخوانی شود. به این دلیل که با افزایش سن بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان دور از انتظار نیست. خوردن غذاهایی با میزان کلسیم بالا می‌تواند روند بهبودی را تسریع بخشیده و آسیب‌های وارده به استخوان را به حداقل برساند.

پیشگیری از سرطان با خواص آنتی‌اکسیدانی شاه توت

میوه شاه توت به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شناخته می‌شود. دلیل این موضوع وجود مقادیر چشم‌گیر آنتی‌اکسیدان در این میوه است. این ویژگی باعث می‌شود تا به طور موثری رادیکال‌های آزاد مضر بدن از بین برود. همچنین کمک می‌کند تا آسیب‌های سلولی بدن به حداقل برسند.

کاهش کلسترول بد با خاصیت شاه توت

فیبر موجود در میوه شاه توت به خوبی می‌تواند میزان سطح کلسترول بد را کاهش داده و خطر بروز بیماری‌های قلبی را به حداقل برساند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به جای مصرف مواد غذایی ناسالم که منجر به گرفتگی عروق قلبی می‌شوند، از خواص شاه توت بهره ببرید.

عوارض و مضرات مصرف میوه شاه توت

مانند سایر میوه‌ها و مواد غذایی، زیاده‌روی در مصرف شاه توت می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد؛ بنابراین بهتر است در مصرف این میوه حد تعادل را رعایت کنید. از جمله عوارض و مضرات میوه شاه توت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت غذایی: برخی ترکیبات موجود در میوه شاه توت مانند آنتوسیانین‌ها و فلاوونوئیدها می‌توانند حساسیت‌زا باشند؛ در نتیجه برخی از افراد بعد از خوردن میوه شاه توت علائمی مانند خارش، قرمزی پوست، سردرد، تورم دهان و غیره خواهند داشت. اگر شما هم بعد از خوردن این میوه یکی از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، با وجود خواص شاه توت بهتر است از خوردن آن خودداری کنید.
  • مشکلات گوارشی: زیاده‌روی در مصرف این میوه خوش آب و رنگ می‌تواند همراه با مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست باشد. همچنین مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث ایجاد سوء هاضمه شود. اگر معده حساسی دارید، بهتر است از زیاده‌روی در مصرف این میوه جدا خودداری کنید.
  • اثرات مسکن: یکی از خواص میوه شاه توت، خاصیت مسکنی آن است. این ویژگی به خصوص در مواقعی که دچار زخم یا التهاب هستید، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. چرا که روند بهبودی زخم را دچار اختلال می‌کند. در صورت وجود هرگونه زخم یا التهاب بهتر است میوه شاه توت مصرف نکنید.

سخن نهایی

شاه توت این میوه ترش مزه با خواص بیشمار خود، سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. ما در این مقاله از کاکوتی سعی کردیم تا شما را با مهم‌ترین خواص شاه توت آشنا کنیم. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خاصیت میوه شاه توت آن را به صورت خشک یا تازه در دسر، اسموتی، مربا و غذاهای خود استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.