خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خواص درمانی خولان دریایی و روغن آن در طب سنتی

 آشنایی با خواص درمانی خولان دریایی و روغن آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص درمانی خولان دریایی و روغن آن در طب سنتی

گیاه خولان دریایی، درختچه‌ای خاردار است که محل رشد آن در مناطق ساحلی، نزدیکی رودخانه‌ها و نهرها در آسیا و اروپا می‌باشد. میوه‌های این گیاه نارنجی رنگ است. از خواص درمانی گیاه خولان دریایی به ضد التهاب بودن، ضد عفونی کننده، ضد سرطان، سلامت پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و بهبود سیستم گوارشی بدن، می‌توان اشاره نمود.

در این مقاله از سایت کاکوتی سعی بر این داریم که شما را با میوه‌ی پرخاصیت خولان دریایی آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. برای اینکه با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا شوید، ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

خولان دریایی

همانطور که اشاره نمودیم، گیاه خولان دریایی، یک درختچه‌ی خاردار است که در مناطق ساحلی آسیا و اروپا می‌روید. گیاه خولان دارای برگ‌های بریده شده به ارتفاع ۶ و پهنای ۱ سانت، و خارهای زیادی می‌باشد. قسمت بالایی این برگ‌ها سبز خاکستری و قسمت پایینی آن، نقره‌ای می‌باشد. در اوایل فصل بهار این میوه با گل‌‌هایی به رنگ مایل به سبز با دو نوع نر و ماده ظاهر می‌شود. میوه‌های گیاه خولان به صورت خوشه‌ای کوچک و نارنجی رنگ و با طعم ترش و مزه گس است. میوه‌ی خولان دریایی سرشار از مقادیر بالایی ویتامین C، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است. همچنین این میوه از مواد معدنی همچون پتاسیم، مس و کلسیم برخوردار است. در طب سنتی از برگ‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و توت‌های این گیاه در چای، و روغن آن برای طیف گسترده‌ای از مسائل بهداشتی استفاده می‌شود. زیستگاه اصلی میوه خولان دریایی در کوه‌های هیمالیا است. به دلیل تغییرات جو آب و هوایی، این گیاه در دامنه‌های پست دریای بالتیک و ارتفاعات بلند تا دامنه کوه اورست رشد می‌کند.

آشنایی با خواص درمانی خولان دریایی

  • یکی از خواص درمانی خولان دریایی، کمک به درمان اگزما می‌باشد. مطالعات قدیمی حاکی از آن است که مکمل‌های خوراکی گیاه خولان دریایی نقش به سزایی در درمان درماتیت آتوپیک یا اگزما دارد. در طی مطالعات و آزمایشاتی که بر روی ۴۹ نفر از افراد مبتلا به اگزما صورت گرفت، محققان بهبودی قابل توجهی را در بین افرادی که در مدت چهار ماه، مکمل‌های خولان دریایی را مصرف نمودند، مشاهده کردند.
  • میوه‌ی خولان دریایی دارای خواص ضد سرطانی است. در طب سنتی از این گیاه به دلیل کاهش رشد سلول‌های سرطانی، برای پیشگیری از رشد تومورهای سرطانی در پوست و معده استفاده می‌شود.
  • خولان دریایی به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، در درمان زخم‌ها بسیار موثر است. همچنین در طب سنتی به جهت بهبود سلول‌های پوستی مصرف خولان دریایی توصیه می‌شود.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش استرس و اضطراب، استفاده از گیاه خولان دریایی است.
  • به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات ریه، مصرف گیاه خولان دریایی را فراموش نکنید.
  • تقویت و سلامت قلب از دیگر خواص درمانی خولان دریایی می‌باشد. با قرار دادن خولان دریایی در سبد غذایی روزانه‌ی خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهید.
  • مصرف منظم و به اندازه‌ی خولان دریایی، شدت بیماری در بیماران کبدی را کاهش داده و برای درمان بیماری‌های کبدی بسیار موثر است.
  • با مصرف میوه‌ی شگفت انگیز خولان دریایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. این گیاه به دلیل خاصیت سم زدایی، در کاهش سم بدن نقش موثری دارد و بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
  • به جهت محافظت از مغز و سیستم عصبی و همچنین پیشگیری از بروز مشکلاتی که پس از مصرف دارو در فرد نمایان می‌شود، استفاده از میوه‌ی خولان دریایی توصیه می‌شود.
  • یک داروی کاملا گیاهی و طبیعی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، مصرف خولان دریایی می‌باشد. این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود، در کاهش فشار خون بالا بسیار کارآمد است.
  • پیشنهاد طب سنتی برای کاهش و تنظیم سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت، مصرف خولان دریایی می‌باشد. مطالعات حاکی از آن است خوردن میوه‌ی خولان دریایی پس از صرف غذا، پاسخ انسولین را به تاخیر می‌اندازد.
  • کاهش چربی خون از دیگر فواید درمانی این گیاه معجزه آسا می‌باشد.
  • گیاه خولان دریایی برای تقویت معده، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت آن، بسیار مفید است.
  • محققان در یک بررسی که در سال ۲۰۱۷ بر روی گیاه خولان درایی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این گیاه برای پوست و سلامت آن بسیار مفید می‌باشد. از جمله خواص درمانی این گیاه برای پوست می‌توان به خواص مرطوب کنندگی، تسکین سوزش، درمان جوش و آکنه، التیام آسیب‌های دوران پیری اشاره نمود. در واقع گیاه خولان دریایی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و اسیدهای چرب در خود برای سلامت پوست بسیار مفید می‌باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در خولان دریایی باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کاهش علائم پیری می‌شوند. همچنین وجود اسیدهای چرب در این گیاه باعث رطوبت رسانی و حفظ آن در پوست می‌شود. برای بهره بری از خواص این میوه برای پوست کافیست، میوه‌های این گیاه را کاملا له کنید و از آن برای پوشش دهی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک نموده‌اید، استفاده نمایید. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این گیاه بر روی پوست صورت، انجام تست حساسیت الزامی است، زیرا برخی افراد ممکن است با مصرف این گیاه دچار آلرژی شوند. برای انجام تست حساسیت ابتدا مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.   

عوارض مصرف خولان دریایی

  • همانطور که اشاره نمودیم گیاه خولان دریایی از خواص درمانی زیادی برخوردار است. زمانی شما عزیزان از خواص درمانی این گیاه بهره می‌برید که آن را به اندازه و طبق تجویز پزشک متخصص طب سنتی مصرف نمایید. در صورتی که این گیاه به طور خودسرانه و در دوز بالا مصرف شود، عوارض جانبی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.
  • اگر خولان دریایی در دوز بالا مصرف شود، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را در پی خواهد داشت.
  • افرادی که از آلرژی این میوه اطلاعی ندارند، بهتر است قبل از استفاده، ابتدا تست حساسیت را انجام دهند.

روغن خولان دریایی

در میان تمامی روغن‌های گیاهی، روغن خولان دریایی از معدود روغن‌‌هایی است که عموما از آن برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این امر به هیچ عنوان از جایگاه وی در طب سنتی نمی‌کاهد، به طوری که نمی‌توان لیست بیماری‌ها و مشکلاتی که با این گیاه دارویی درمان می‌شود را در یک بروشور گنجاند. به همین دلیل، ارزش دارد که در مورد ترکیب، خواص و فواید روغن خولان دریایی به طور مفصل صحبت نمود.

توت خولان دریایی غنی از روغن است. در طب سنتی از روغن دانه‌ها و توت‌های این گیاه برای درمان اختلالت پوستی و… استفاده می‌شود. برای استخراج روغن خولان دریایی از دانه‌ها ( روغن دانه) و تفاله میوه‌ها ( روغن تفاله) استفاده می‌شود. این روغن سرشار از ویتامین E، ویتامین K، کاروتنوئیدها و فیتواسترول‌ها می‌باشد. به طوری که میزان کل فیتواسترول آن ۴-۲۰ برابر بیشتر از روغن سویا است. روغن خولان دریایی حاصل شده از میوه‌های خولان دریایی ترش، و به اندازه کافی آبدار است. روغن خولان دریایی نیز همانند سایر روغن‌های گیاهی حاوی مجموعه‌ای از اسیدهای چرب است. در این روغن اسیدهای چرب همچون اولئیک، لینولئیک، پالمتیک، پالیتولیک، استئاریک و… وجود دارد. از مزایای اسیدهای چرب موجود در روغن خولان دریایی می‌توان به محافظت از قلب، سیستم عصبی و پوست، اشاره نمود. همچنین این اسیدهای چرب دارای اثر آرایشی طبیعی و جوان سازی می‌باشد. روغن خولان دریایی حاوی ویتامین‌های K،E،A و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و آهن است.

آشنایی با خواص درمانی روغن خولان دریایی در طب سنتی

  • در طب سنتی استفاده از روغن خولان دریایی برای درمان بیماری‌های زنان توصیه می‌شود. به این صورت که از این روغن به عنوان کمک کننده‌ای در فرسایش دهانه رحم، کولپیت‌های مختلف و آندوسروژیت استفاده می‌گردد. لازم به ذکر است که برای گرفتن نتایج مطلوب حتما طبق دستور پزشک اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است که نه تنها از فواید این روغن بهره نبرده بلکه دچار عوارض احتمالی آن نیز بشوید.
  • برای رفع بیماری‌های دستگاه گوارش مانند ورم معده، کولیت، زخم وگاسترودوئیدیت مصرف روغن گیاهی خولان دریایی را فراموش نکنید.
  • استفاده از روغن خولان دریایی برای رفع و درمان بواسیر و شکاف‌های مقعدی بسیار توصیه می‌شود.
  • تحقیقات انجام شده در طی سال‌های متوالی حاکی از آن است که روغن خولان دریایی دارای خواص ضد دیابت، ضد آتروژنیک، هایپو کلسترومیک، فشار خون پایین، ضد هیپوکسیک، آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی می‌باشد.
  • روغن خولان دریایی در تسکین علائم یائسگی مانند خشکی واژن یا آتروفی ناشی از سطوح پایین استروژن بسیار مفید است.
  • بهبود بینایی از دیگر خواص درمانی روغن خولان دریایی در طب سنتی می‌باشد. روغن خولان دریایی حاوی مقادیر بالایی ویتامین A است که برای سلامت چشم بسیر ضروری است.مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مرتب و به اندازه‌ی روغن خولان دریایی در کاهش قرمزی و سوزش چشم نقش به سزایی دارد.
  • با استفاده از روغن خولان دریایی میزان چربی بیش از حد پوست را کنترل کنید. همچنین استفاده از این روغن به بازگشت حالت ارتجاعی مو کمک نموده و موجب ترمیم آسیب وارده به موها می‌شود.
  • روغن خولان دریایی روند ترمیم زخم مخاط را افزایش داده و از آسیب به مخاط پیشگیری می‌کند. در واقع عملکرد ضد زخم این روغن مربوط به افزایش آبگریزی سطح مخاط، عقب ماندگی تخلیه معده، مهار پراکسیداسیون لیپید در مخاط معده، تسریع ترمیم و مهار فعالیت پروتئولیتیک در مایع معده می‌باشد.
  • از روغن خولان دریایی برای ترمیم پوست از زخم‌ها، آفتاب سوختگی، سرما زدگی و زخم بستر استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست مقداری از روغن را بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید. از این روش به طور مرتب استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.
  • روغن خولان دریایی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی در درمان لک‌های پیری، درمان چین و چروک و قارچ بسیار کارآمد است. وجود آنتی اکسیدان در این روغن موجب محافظت پوست از اشعه‌های ماوراء بنفش شده و به نرمی و لطافت آن کمک شایانی می‌کند. استفاده از روغن خولان دریایی یک روش طبیعی و خانگی برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه است.
  • تقویت رشد مو از دیگر خواص درمانی این روغن شگفت انگیز است. برای این منظور کافیست مقداری از روغن را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش، و کمی به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان شصت دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی کنید.
  • روغن خولان دریایی برای درمان بیماری‌های دندان و حفره دهان موثر است. خواص این روغن برای دندان‌ها در درمان پریودنتیت، پالپیت و استوماتیت نمایان می‌شود.

عوارض مصرف روغن خولان دریایی

در رابطه با استفاده از روغن خولان دریایی عوارض جانبی خاصی موجود نیست. در واقع گزارشات کمی در مورد عوارض جانبی این روغن گزارش شده است. اما در هر صورت استفاده از هر روغنی ممکن است موجب بروز حساسیت یا سوزش در پوست شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده از این روغن، ابتدا آن را در یک ناحیه کوچک از پوست خود آزمایش کنید. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ که بر روی ۹۸ خانم یائسه صورت گرفت، بروز علائم گوارشی در ۱۱ نفر آنها مشاهده شد. همچنین افراد مصرف کننده روغن نسبت به دارونما دچار درد مفاصل شدند که دلیل این امر برای محققین هنوز ناشناخته است.

نکاتی در مورد مصرف خوراکی روغن خولان دریایی

  • مصرف خوراکی روغن خولان دریایی در دوزهای متوسط و بر طبق تجویز پزشک بی خطر است.
  • در رابطه با مصرف روغن خولان دریایی در دوران بارداری و شیردهی، تحقیقی صورت نگرفته است، اما توصیه می‌شود مادران شیرده و باردار بدون مشورت با پزشک از مصرف این روغن خودداری نمایند.
  • خوردن روغن خولان دریایی برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود.
  • در هنگام استفاده از روغن خولان دریایی، در صورت مشاهده‌ی هر گونه علائم غیر معمول، حتما مصرف را متوقف، و با پزشک خود مشورت نمایید.

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.