خانه دسته‌بندی نشده معجزه و خواص جو دوسر برای سلامتی بدن

معجزه و خواص جو دوسر برای سلامتی بدن

توسط kakooti
خواص جو دوسر

به جرات می‌توان گفت که یکی از سالم‌ترین غلات، جو دوسر است. این ماده غذایی ارزشمند، به دلیل منبع عالی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان خواص زیادی برای سلامتی دارد. اگر شما می‌خواهید با خواص جو دوسر آشنا شوید خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل خواص درمانی جو دوسر را بررسی کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص جو دوسر برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها

جو دوسر به دلیل دارا بودن ریزمغذی‌ها و درشت مغزی‌ها به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی به شمار می‌آید. این ماده غذایی سالم و کامل به دلیل مزایای سلامتی بسیار زیاد خود، مصارف فراوانی دارد و علاوه بر یک منبع غذایی کامل، از آن به عنوان مکمل دارویی نیز استفاده می‌شود.

این گیاه از بخش‌های مختلفی از جمله دانه، برگ، ساقه، سبوس و… تشکیل شده است. هرکدام از این بخش‌ها خواص درمانی بسیار زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش خطر بیماری‌های قلبی به کمک جو دوسر

یکی از خواص جو دوسر کاهش میزان فشار خون در بدن است. مصرف این ماده غذایی کمک می‌کند تا عروق خونی شما گشادتر شده و جریان خون بهتر اتفاق بیفتد. علاوه بر این فیبر محلول موجود در جو دوسر می‌تواند از بیماری سرخرگ کرونری قلب جلوگیری کند. همچنین مصرف این ماده غذایی باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها و مشکلات قلبی، حتما جو دوسر مصرف کنید تا شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی خطرناک در شما کاهش پیدا کند.

کنترل قند خون با خاصیت جو دوسر

کاهش ترشح هورمون انسولین در بدن، باعث ایجاد دیابت نوع ۲ در افراد می‌شود. به خصوص کسانی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. یکی از خواص بی‌نظیر جو دوسر، کمک به کاهش سطح قند خون در بدن است. چرا که در این ماده غذایی، ترکیبی به نام بتاگلوکان وجود دارد که می‌تواند باعث بهبود عملکرد بدن در برابر حساسیت به انسولین شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از خواص جو دوسر برای کنترل قند خون خود غافل نشوید و در کنار رعایت رژیم غذایی، ورزش را نیز به عادت همیشگی خود تبدیل کنید.

رفع یبوست با فواید جو دوسر

یبوست جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که ممکن است هر شخصی یک بار در زندگی خود آن را تجربه کند. تحقیقات انجام شده بر روی جو دوسر نشان داده است که فیبر موجود در جو دوسر می‌تواند یبوست را در افراد به خصوص افراد مسن از بین ببرد. اگر شما هم از این شرایط رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که روزانه سوپ حاوی جو دوسر مصرف کنید. این داروی ملین کمک می‌کند تا مشکل گوارشی و هضم غذای شما به کلی بهبود پیدا کند.

کاهش و کنترل وزن با خاصیت درمانی جو دوسر

اگر دغدغه کاهش وزن و لاغری دارید، پیشنهاد می‌کنیم که جو دوسر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ترکیبات موجود در جو دوسر کمک می‌کند تا میزان اشتهای شما کاهش پیدا کند. البته توجه به این نکته ضروری است که تنها با خواص جو دوسر لاغری در بدن شما اتفاق نمی‌افتد. بلکه باید در کنار رژیم غذایی سالم، ورزش را نیز به عادت همیشگی خود تبدیل کنید.

درمان آسم به کمک فواید درمانی جو دوسر

اختلالات التهابی که در مجاری تنفسی اتفاق‌ می‌افتد، باعث بروز آسم در افراد می‌شود. سرفه مکرر، تنگی نفس، خس خس سینه و غیره از جمله علائم این بیماری هستند. تحقیقات انجام شده بر روی اثرات جو دوسر نشان داده است که این ماده غذایی می‌تواند افراد مستعد این بیماری را از آسم محافظت کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا مانند غلات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از خواص جو دوسر در رژیم غذایی خود غافل نشوید. فیبر بسیار زیاد این ماده غذایی می‌تواند از بروز سرطان روده در افراد جلوگیری کند.

خواص شبانه راحت‌تر با مصرف جو دوسر

بهبود کیفیت خواب می‌تواند تاثیر بالایی در زندگی روزمره شما بگذارد. چرا که خواب کافی باعث می‌شود تا برای انجام فعالیت‌های روزانه انرژی بالایی داشته باشید. ملاتونین و کربوهیدرات موجود در جو دوسر باعث می‌شوند تا خواب باکیفیت‌تری را در شب تجربه کنید. علاوه بر این ویتامین B6 موجود در جو دوسر با ترشح سروتونین در مغز، کمک می‌کند تا خواب شبانه شما بهبود پیدا کند.

بهبود عملکرد ورزشی

جو دوسر سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است؛ در نتیجه برای بهبود متابولیسم و عملکرد ورزشی بهترین گزینه خواهد بود. به خصوص مصرف آن ۱ ساعت قبل از ورزش کمک می‌کند تا انرژی و کالری بسیار بالایی دریافت کنید.

فواید جو دوسر برای زیبایی پوست

اگر پوست خشک و حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص جو دوسر بهره ببرید. خاصیت جو دوسر به اندازه‌ای است که در اغلب محصولات زیبایی مانند لوسیون و کرم از این ماده غذایی استفاده می‌شود. از جمله فواید جو دوسر برای پوست می‌توان به درمان خشکی و خارش پوست، روشن‌تر شدن رنگ پوست، محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، درمان آکنه، لایه‌برداری از پوست، خواص ضد التهابی برای خشکی پوست، درمان اگزمای پوستی و غیره اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که برای بهره‌مندی از فواید زیبایی جو دوسر برای پوست، بهتر است آن را به صورت ماسک استفاده کنید. چرا که جوی خورده شده در این مورد اثری ندارد.

خواص ضد میکروبی با جو دوسر

یکی از فواید بی‌نظیر جو دوسر، خاصیت ضد باکتریایی آن است. به طوری که مصرف آن می‌تواند بدن شما را در برابر برخی باکتری‌های خاص مانند استافیلوکوکوس ایمن کند.

تاثیر جو دوسر بر روی سیستم عصبی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید خواص جو دوسر می‌تواند موقعیت‌های استرس‌زای شما را از بین ببرد. همچنین مصرف جو دوسر با تقویت عملکرد ذهنی، باعث افزایش تمرکز و توجه به خصوص در بزرگسالان می‌شود.

فواید جو دوسر در بارداری

جو دوسر جزو آن دسته از مواد غذایی بی‌خطر در دوران بارداری به شمار می‌آید. مواد مغذی موجود در این ماده غذایی، برای سلامت جنین بسیار مفید است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این ماده غذایی ارزشمند را به رژیم غذایی خود در دوران بارداری اضافه کنید و از فواید بیشمار آن در این دوران بهره‌مند شوید.

ترکیبات موجود در جو دوسر

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، جو دوسر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این ماده غذایی سرشار از ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. از جمله خواص جو دوسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت آنتی‌اکسیدان جو دوسر

آنتی‌اکسیدان پلی فنول جزو قابل توجه‌ترین ترکیباتی است که تنها در جو دوسر یافت می‌شود. وجود این ترکیب در این ماده غذایی باعث می‌شود تا بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم شود.

سرشار از فیبر

مصرف برخی مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و مرغ باعث می‌شود تا برخی از افراد دچار مشکلات گوارشی شوند. برای پیشگیری از یبوست، مصرف مواد غذایی فیبردار یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. جو دوسر به دلیل داشتن فیبر بالا، باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارشی می‌شود.

سرشار از منیزیم

از دیگر خواص جو دوسر می‌توان به منیزیم موجود در آن اشاره کرد؛ منیزیم موجود در این ماده غذایی علاوه بر جلوگیری از گرفتگی عضلات، به عضله‌سازی بدن نیز کمک می‌کند.

سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده

جو دوسر جزو آن دسته از مواد غذایی است که سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. بدین معنا که نسبت به سایر مواد غذایی هضم دیرتری دارند؛ در نتیجه مصرف آن باعث می‌شود تا در طول روز انرژی زیادی داشته باشید. این خواص جو دوسر به خصوص برای کسانی که اهل ورزش هستند، کمک می‌کند تا در طول تمرینات ورزشی انرژی بسیار بالایی داشته باشند.

سرشار از پروتئین

پروتئین موجود در جو دوسر نسبت به سایر غلات بسیار زیاد است؛ بنابراین مصرف این ماده غذایی برای کسانی که ماهیچه‌های ضعیفی دارند، یک انتخاب بسیار مناسب است.

سرشار از آهن

برای کسانی که با کمبود آهن مواجه هستند، استفاده از جو دوسر را پیشنهاد می‌دهیم. میزان آهن موجود در جو دوسر بسیار زیاد بوده و می‌تواند شما را از خوردن قرص آهن بی‌نیاز کند.

سرشار از چربی‌های سالم

چربی موجود در جودوسر از نوع چربی‌های سالم و غیر اشباع شده مانند امگا ۳ است؛ بنابراین این چربی مفید می‌تواند برای سلامت بدن شما بسیار موثر باشد. به خصوص کسانی که ورزش‌‌های عضلانی انجام می‌دهند، مصرف جو دوسر می‌تواند به حجم‌گیری بدن آنها کمک کند.

سرشار از چربی اشباع کم

برخلاف برخی از مواد غذایی، میزان چربی اشباع موجود در جو دوسر بسیار کم است؛ بنابراین با خواص جو دوسر و مصرف این ماده غذایی هیچ نگرانی بابت ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی نخواهید داشت.

سرشار از مواد معدنی حیاتی

جو دوسر سرشار از مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، سلنیوم، منیزیم و منگنز است؛ بنابراین مصرف جو دوسر در زنان باردار و افراد مسن باعث بهبود ایمنی و تقویت سلامت استخوان آنها می‌شود.

سرشار از ویتامین

از جمله ویتامین‌های موجود در جو دوسر می‌توان به فولات، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های گروه B و غیره اشاره کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا مصرف جو دوسر معده و روده شما را سالم و قوی نگه دارد.

سرشار از اسید فولیک

اسید فولیک جزو آن دسته از مواردی است که مصرف آن در بارداری بسیار توصیه می‌شود. چرا که تاثیر مثبتی بر روی رشد سیستم عصبی و مغز جنین می‌گذارد. یکی از فواید شگفت‌انگیز جو دوسر، وجود اسید فولیک در این ماده غذایی است که می‌تواند جلوی هرگونه اختلالات عصبی در جنین را بگیرد.

طریقه مصرف جو دوسر

روش‌های مختلفی برای پخت و استفاده از جو دوسر وجود دارد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص جو دوسر آن را در سوپ، شیر، ماست و غیره بریزید و نوش جان کنید. به عنوان مثال می‌توانید مقداری جو دوسر را با شیر ترکیب کنید. سپس آن را چند ساعت درون یخچال نگهداری کنید تا حالت حلیم مانند به خود بگیرد. همچنین می‌توانید جو دوسر را همراه با انواع دانه‌ها و آجیل‌ها مصرف کنید و یا از آن به عنوان تزیین روی مواد غذایی مانند کیک و شیرینی استفاده کنید.

اگر شما هم نمی‌توانید جودوسر را به صورت ساده استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای طعم بهتر، آن را به همراه موز، توت، کشمش، عسل و غیره نوش جان کنید.

خطرات و عوارض استفاده از جو دوسر

همانند سایر مواد غذایی، استفاده بیش از اندازه از جو دوسر می‌تواند همراه با عوارض باشد. به عنوان مثال زیاده‌روی در مصرف جو دوسر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی، افزایش قند خون، نفخ معده و روده، تحریک مقعد، تحریک پوست و… شود.

همچنین با وجود خواص جو دوسر افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند، باید احتیاط کنند. چرا که این محصول هنگام کاشت ممکن است آلوده به گلوتن شود. این موضوع موجب می‌شود تا هنگام خوردن جو دوسر مشکلاتی برای آنها پیش بیاید. همچنین لازم به ذکر است که اگر فردی دچار سکته شده است و یا دندان‌های سالمی ندارد، باید از خوردن جو دوسر جدا خودداری کند. چرا درست جویده نشدن جو دوسر می‌تواند انسداد روده را به دنبال داشته باشد.

سخن نهایی

جو دوسر به عنوان یکی از بهترین غلات شناخته می‌شود. مصرف این ماده غذایی می‌تواند سلامتی بدن را به دنبال داشته باشد. اگر شما هم تجربه استفاده از این دانه‌های طلایی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.