خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی عرق گیاهی برگ چنار در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی عرق گیاهی برگ چنار در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با خواص درمانی عرق گیاهی برگ چنار در طب سنتی

گیاه برگ چنار جزء گیاهان دارویی با خواص درمانی فراوان در طب سنتی می‌باشد. برگ چنار غنی از عناصر دارویی گوناگونی اعم از املاح معدنی، تانن، ترکیبات فنل، آلان توان و آسپاژیان می‌باشد. برگ چنار دارای خواص مختلفی می‌باشد که از جمله این خواص می‌توان به درمان آسم، کمک به کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و سلامت چشم اشاره نمود.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی عرق گیاهی برگ چنار بیندازیم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت کاکوتی مورد پسند و استفاده‌ی شما قرار گیرد. در ابتدا مطالبی مختصر در مورد گیاه شناسی برگ چنار و خواص درمانی آن ارائه داده و سپس به معرفی عرق برگ چنار، طبع عرق برگ چنار، طرز تهیه و روش مصرف عرق برگ چنار، خواص درمانی و عوارض مصرفی آن می‌پردازیم. خرسند می‌شویم ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

گیاه دارویی برگ چنار دارای طبعی سرد است. این درخت ارتفاعی بالغ بر ۳۰ الی ۵۰ متر دارد.  درخت برگ چنار در برابر خشکی مقاوم است و با فرا رسیدن فصل پاییز، روند ریزش برگ‌های چنار شروع می‌شود. درخت برگ چنار از تیره میریکاسه است که در اکثر مناطق ایران می‌روید. این درخت بسیار قطور و چند ساله است و دارای چوبی بسیار مقاوم به رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی می‌باشد. برگ‌های سبز و ریزان چنار بزرگند، به طوری که طول آنها به ۱۵ الی ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های درخت چنار به صورت متناوب بر روی شاخه‌ها قرار گرفته‌اند. گل‌های چنار به صورت نرو ماده، و به شکل شاتون کروی می‌باشند. دلب، دلبا، صنار، چنال وراس، جوهر و عیثام، عناوین مختلفی هستند که برای گیاه برگ چنار به کار برده می‌شود. میوه‌ی درخت چنار مرکب از چند فندقه است. فندقه در اصلاح گیاه شناسی به میوه‌ای خشک ناشکوفا و دارای یک دانه به حالت آزاد گفته می‌شود.

درخت برگ چنار بومی نیمکره شمالی زمین است و در ایران در شهرهایی نظیر سردشت، زاگرس بختیاری، هراز، رودبار، شیراز، همدان، خوی، کرمان، سپید دشت، کازرون، کرمان و تربت جام مشاهذه می‌شود. درخت برگ چنار اغلب در جوار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌روید. ترکیبات اصلی برگ چنار شامل آلانتوان، آسپاراژین، دی – آلانتوان می‌باشد. تانن‌ها و انواع ترکیبات فنلی و برخی املاح معدنی همچون آهن و منیزیم از دیگر ترکیباتی هستند که در درخت برگ چنار به وفور مشاهده می‌شود. از خواص درمانی درخت برگ چنار می‌توان به کمک به افزایش وزن، درمان سرماخوردگی و کمک به کاهش دمای عمومی بدن، تقویت کننده و سلامت چشم، درمان ناراحتی‌های گوارشی اعم از اسهال خونی، درمان گزدیدگی جانوران سمی، برطرف کننده رطوبت زخم، درمان تنگی نفس، رفع امراض عصبی، تسریع روند بهبود سوختگی، درمان لک‌های پوستی به خصوص در ناحیه گردن، رفع تورم بدن، درمان گرفتگی صدا، برطرف کننده‌ی سرفه، رفع درد دندان، بهبود واریس، کمک به بهبود عملکرد قلب، درمان درد مفاصل و … اشاره نمود.

طریقه مصرف برگ چنار   

به جهت بهره‌وری از خواص درمانی فراوان برگ چنار روشهای مختلفی وجود دارد. در طب سنتی از این گیاه دارویی به صورت عرق، دمنوش و جوشانده با برخی گیاهان دارویی دیگر، استفاده می‌شود. برای تهیه دمنوش برگ درخت چنار به این صورت عمل نمایید که مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی برگ چنار را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن، دمنوش را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری عسل برای طعم دهی بهتر دمنوش استفاده نمایید. در خصوص استفاده‌ی موضعی از برگ چنار باید این چنین  گفته شود که از برگ این گیاه برای درمان سوختگی‌های ناشی از حرارت بالا و رفع لک‌های پوستی استفاده می‌شود. برای درمان سوختگی توصیه می‌شود از ترکیب له شده‌ی برگ و میوه‌ی این گیاه برای پوشش دهی محل عارضه استفاده شود. همچنین اگر قصد دارید لک‌های پوستی خود را درمان کنید، پوست و برگ درخت چنار را در ظرف حاوی آب بجوشانید و محل مورد نظر را با کمک یک تکه پنبه شستشو دهید.

محدودیت استفاده از برگ چنار

برگ‌های تازه‌ درخت چنار دارای گردو غبارهایی است که در صورت ورود به بدن موجب بروز اختلال‌هایی در بدن می‌شود. این غبار ممکن است کارکرد گوش، چشم، مجاری تنفسی ریه و تارهای صوتی را با مشکل مواجه کند. تحقیقات حاکی از آن است که استنشاق گرد و غبار برگ چنار برای ۲۰ درصد از مردم آلرژی‌زا می‌باشد. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود از شیر تازه استفاده گردد. مصرف بیش از حد دمنوش برگ چنار منجر به ضعف بدن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود این دمنوش به اندازه و در حد اعتدال مصرف شود. پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار و شیرده قبل از استفاده دمنوش برگ چنار حتما با پزشک مشورت نمایند و از مصرف خودسرانه این گیاه دارویی جدا پرهیز نمایند.     

عرق گیاهی برگ چنار

عرق گیاهی برگ چنار حاصل از تقطر بخار آب برگ‌های چنار است. این عرق گیاهی از خواص درمانی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل مصرف و خرید این عرق گیاهی در طب سنتی بسیار توصیه شده است. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق برگ چنار به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

طبع عرق گیاهی برگ چنار

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گیاهی برگ چنار سرد و تر است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع گرم مناسب است.

طرز تهیه عرق گیاهی برگ چنار

در طب سنتی برای تهیه عرق گیاهی برگ چنار، از میوه، پوست و برگ این درخت استفاده می‌شود. برای تهیه این عرق گیاهی بایستی برگ، پوست و میوه‌ی این درخت به مدت دو شبانه روز در آب خیسانده شود و سپس طی فرآیند تقطیر از آن عرق گیری می‌شود. از ریشه‌های درخت چنار نیز علاوه بر تهیه عرق، می‌توان بهره برد. در این صورت به ازای هر چهار کیلو ریشه‌ی درخت چنار تقریبا یک کیلو عرق چنار حاصل می‌گردد. برای تهیه عرق ریشه‌ی درخت چنار، باید ریشه به مدت دو شبانه روز در آب خیسانده شود و سپس آن را تقطیر نمود. این عرق گیاهی باید حدود یک ماه در ظرف تیره نگهداری کرد.

روش مصرف عرق گیاهی برگ چنار

در طب سنتی توصیه می‌شود عرق گیاهی برگ چنار به صورت روزانه، پیش از صرف وعده‌های غذایی صبحانه، نهار و شام، به میزان یک استکان مصرف شود.

آشنایی با خواص درمانی عرق گیاهی برگ چنار در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق برگ چنار در طب سنتی، تحریک اشتها و افزایش وزن می‌باشد. در مقابل بسیاری از انسانها که تمایل به کاهش وزن دارند، افرادی هستند که از لاغری مفرط رنج می‌برند و به دنبال روشی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستند. در طب سنتی از عرق گیاهی برگ چنار به دلیل دارا بودن خواص بیشمار برای افزایش وزن و چاقی استفاده می‌شود. مصرف منظم و به اندازه از این عرق گیاهی اشتها را تحریک کرده و افزایش وزن را برای فرد به دنبال دارد. افرادی که به دنبال پر کردن صورت خود نیز هستند، می‌توانند از این عرق گیاهی استفاده نمایند، زیرا عرق برگ چنار باعث چاقی صورت نیز می‌شود.
  • درمان اسهال از دیگر خواص درمانی عرق برگ چنار می‌باشد. مسمومیت‌های غذایی و یا آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی، بیشترین دلیل ابتلا به بیماری اسهال است. در واقع این بیماری یک واکنش طبیعی بدن برای از بین بردن سموم از بدن می‌باشد، پس بهتر است که به بدن اجازه داده شود تا کار طبیعی خود را انجام دهد. عرق گیاهی برگ چنار دارای خواص ضد اسهال است. با استفاده از این عرق، مشکلات و ناراحتی‌های حاصل از بیماری اسهال و اسهال خونی درمان می‌شود. همچنین استفاده از عرق برگ چنار باعث رفع و دفع ناراحتی‌های ناشی از گرمی موجود در مواد خوراکی نیز می‌شود.
  • سرماخوردگی از بیماری‌های شایع در فصول سرد سال است. از علائم این بیماری می‌تواند به گلو درد، آبریزش بینی، سرفه، گرفتگی صدا و… اشاره نمود. مصرف عرق گیاهی برگ چنار در تسکین تنگی نفس، گلو درد و سرفه بسیار کارآمد است. این عرق گیاهی دارای خواص خلط آوری است و به دفع و پاکسازی ریه و گلو از خلط و عفونت کمک شایانی می‌کند. همانطور که ذکر شد، یکی دیگر از علائم سرماخوردگی گرفتگی صدا است. مصرف منظم این عرق گیاهی گرفتگی صدا و گلو را درمان می‌کند. در واقع این عرق گیاهی با رساندن رطوبت کافی به گلو، از خشک شدن آن پیشگیری کرده و احتمال ابتلا به گرفتگی صدا را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص درمانی این عرق گیاهی، خاصیت تب بری است. مصرف عرق گیاهی برگ چنار در صورت افزایش دمای بدن، موجب بهبودی تب می‌گردد.
  • یکی از مشکلات رایج در زندگی ماشینی، بیماری‌های مرتبط با درد مفاصل است. در بروز این بیماری عوامل زیادی دخیل می‌باشند و نادیده گرفتن این بیماری باعث بروز مشکلات جدی‌تر می‌شود. یکی از برترین روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان درد مفاصل، استفاده از عرق گیاهی برگ چنار است. این عرق با دارا بودن خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی باعث کاهش درد مفاصل می‌شود. در واقع آنچه که باعث بروز این دردها می‌شود، التهاب در مفاصل می‌باشد.
  • اگر دچار تنگی نفس و عوارض ناشی از آن هستید، استفاده از عرق گیاهی برگ چنار می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای درمان این بیماری باشد. فرد زمانی با تنگی نفس مواجه می‌شود که هوای کافی به ریه نرسد. این اختلال باعث می‌شود که ضربه‌ای بزرگ به سلامت بدن وارد شود. افرادی که دچار این بیماری هستند می‌توانند از عرق گیاهی برگ چنار قبل از هر وعده‌ی غذایی استفاده نمایند.
  • از دیگر خواص درمانی عرق برگ چنار در طب سنتی می‌توان به بهبود رعشه و امراض عصبی اشاره نمود. در علم پزشکی به لرزش، رعشه گفته می‌شود. این مشکل بیشتر در نواحی دست‌ها و بازوها مشاهده می‌شود و ممکن است  در سایر نقاط بدن نیز رخ دهد. این عارضه ممکن است در سنین مختلف اجاد شود، اما در بین افراد مسن شایع است. عصبانیت، استرس شدید، ترس، خستگی و… عواملی هستند که با لرزش بدن مرتبط می‌باشند. مصرف عرق گیاهی برگ چنار به دلیل دارا بودن خواص آرام بخشی  و کاهش استرس و اضطراب، باعث آرام شدن سیستم عصبی و بهبود رعشه و امراض عصبی می‌گردد.
  • مصرف منظم و به اندازه‌ی عرق گیاهی برگ چنار به بهبود علائم بیماری آسم و کاهش حملات ناشی از آن کمک شایانی می‌کند. در واقع ترکیبات ضد التهابی این عرق گیاهی باعث کاهش حملات آسم می‌شود. این عرق گیاهی با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین سی، در کاهش التهاب در مجاری هوا بسیار موثر عمل می‌کند.
  • عرق گیاهی برگ چنار دارای خواص شفاف کنندگی است. اگر پوستتان به هر دلیل دیگر آن شادابی قبل را ندارد و به دنبال روشی کاملا طبیعی و گیاهی برای بازگرداندان دوباره‌ی شادابی پوستتان هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده‌ی خوراکی و موضعی از عرق گیاهی برگ چنار است. برای مصرف موضعی، به این صورت عمل نمایید که با کمک یک تکه پنبه مقداری از عرق گیاهی برگ چنار را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این روش خانگی را هر شب قبل از خواب تکرار کنید و شاهد نتایج مثبت قرار گیرید. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این عرق برای پوست صورت، انجام تست حساسیت را فراموش نکنید. به این صورت که ابتدا مقداری از عرق گیاهی را بر روی یک قسمت از بدن مانند بازو پوشش دهید و در صورت نداشتن هیچ گونه علائمی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.

عوارض مصرف عرق گیاهی برگ چنار

  • از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی پرهیز کنید، زیرا باعث ضعف دید می‌شود.
  • خانم‌های باردار و شیرده از مصرف عرق برگ چنار پرهیز نمایند.
  • از مصرف این عرق گیاهی به همراه ترشی خودداری نمایید.
  • مصرف بیش از اندازه از عرق گیاهی برگ چنار ممکن است در برخی افراد، باعث بروز حساسیت‌های ریوی شود. بنابراین این عرق گیاهی را بر طبق تجویز پزشک طب سنتی مصرف کنید و از زیاد‌روی در مصرف آن جدا خودداری نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.