خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کندر در طب سنتی

 آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کندر در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کندر در طب سنتی

عرق و روغن کندر از فرآورده‌های گیاه کندر می‌باشند  که در طب سنتی به خواص دارویی آنها بسیار اشاره شده است. این دو فرآورده دارای ترکیبات و عناصر مفید در خود می‌باشند. به همین دلیل استفاده و خرید آن بسیار توصیه شده است.

 در این مقاله از سایت کاکوتی به سراغ عرق و روغن کندر رفته‌ایم تا به اتفاق هم با خواص و فواید گوناگون آنها برای بدن آشنا شویم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. در ابتدا نگاهی کوتاه بر گیاه شناسی کندر و سپس با عرق و روغن کندر و خواص درمانی آنها در طب سنتی آشنا می‌شویم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ کندر زرد شفاف، و طعم آن گس و تلخ است. علی رغم این طعم، کندر از عطر بسیار خوبی برخوردار است. کندر صمغی شناخته شده است که توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به عنوان یک دارویی مهم برای جسم و روح استفاده می‌شده است. از گیاه کندر به صورت پودر کندر، عرق و روغن استفاده می‌شود که هر کدام برای درمان بیماری‌های مختلف قابل استفاده می‌باشند. در طب سنتی استفاده از گیاه کندر برای تمامی اندام بدن مفید و قابل استفاده می‌باشد. به جهت ترمیم زخم‌ها، داشتن پوستی زیبا و شفاف و پیشگیری و رفع لک‌ها و چین و چروک و جوانسازی پوست، از روغن کندر استفاده می‌شود. برای پیشگیری از ریزش مو، شوره سر، رفع خارش کف سر و داشتن موهایی زیبا و خوش حالت نیز مصرف کندر توصیه می‌شود. همچنین از این گیاه به جهت ترمیم ناخن‌ها، استحکام، شفافیت و سلامت آنها نیز استفاده می‌شود. به جهت رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات نیز استفاده از گیاه کندر بسیار توصیه می‌شود.

استفاده‌ی یک الی دو قطره از روغن کندر بر قسمت شقیقه‌ها در هنگام سردرد، باعث کاهش درد، احساس آرامش و بهبود درد می‌گردد. از دیگر خواص این گیاه معجزه‌آسا می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها، درمان کبد چرب، سلامت و تقویت کلیه‌ها، پیشگیری از سنگ کیسه صفرا، درمان مجاری ادرار، افزایش قوای جنسی آقایان، بهبود و تقویت عملکرد رحم، پیشگیری از بیماری‌های زنان مانند کیست، پیشگیری و درمان افسردگی، کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، درمان پوکی استخوان، تقویت حافظه، سلامت ریه‌ها، ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال و… اشاره نمود. گیاه کندر دارای انواع مختلفی است اما نوع سفید آن دارای کاربرد بسیاری می‌باشد. کندر همانند کشمش جویدنی است. بر طبق توصیه ابوعلی سینا، جویدن کندر موجب تقویت حافظه، افزایش تمرکز و تقویت میل جنسی می‌شود. در بسیاری از روایات نقل شده است که مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشک، موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. استفاده از عرق کندر نیز مانند گیاه کندر در تقویت حافظه بسیار کارآمد است.

عرق کندر

عرق کندر از فرآورده‌های گیاه کندر است که دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. از عرق کندر به دلیل خواص دارویی فراوان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها استفاده می‌شود. به همین جهت مصرف و خرید عرق کندر بسیار توصیه می‌شود.

طبع عرق کندر

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گیاهی کندر گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی به افراد دارای طبع سرد توصیه می‌شود.

آشنایی با خواص دارویی عرق کندر در طب سنتی

  • در طب سنتی برای داشتن یک پوست زیبا و به دور از خشکی، مصرف ماسک کندر توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق کندر و نصف قاشق غذاخوری روغن بادام نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. حالا با کمک یک تکه پنبه، مقداری از ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک شب بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک برای افراد دارای پوست خشک بسیار موثر است. با استفاده ۱ الی ۲ بار در هفته از این ماسک، شاهد نتایج مثبت و عالی قرار خواهید گرفت.
  • از ماسک عرق کندر به همراه روغن بادام می‌توان برای درمان و کاهش ریزش مو استفاده نمود. استفاده از این ماسک باعث افزایش گردش خون فولیکول‌های مو شده و بدین ترتیب ریزش مو را کم و درمان می‌کند.
  • درمان سریع زخم‌ها از دیگر خواص درمانی عرق کندر در طب سنتی می‌باشد. استفاده موضعی از عرق کندر باعث افزایش گردش خون در بدن شده و بدین ترتیب در درمان هر چه سریع‌تر زخم‌ها بسیار کارآمد عمل می‌نماید.
  • عرق کندر دارای خواص ضد عفونی است و در کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک شایانی می‌کند.
  • عرق گیاهی کندر به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داده و از آلزایمر و فراموشی در بزرگسالی می‌کاهد. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای بهبود تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی توصیه می‌گردد.
  • تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف عرق کندر در درمان هورمون‌های تیروئید بسیار موثر عمل می‌کند. در واقع مصرف به اندازه و مرتب عرق کندر باعث تعادل هورمونها به خصوص هورمون تیروئید، می‌شود. همچنین با تعادل هورمون‌ها و تحریک جریان خون داخل رحم و لگن باعث بهبود پریودهای نامنظم می‌شود.
  • عرق کندر دارای خواص ضد درد است. در واقع این عرق گیاهی به عنوان یک ضد درد طبیعی عمل می‌کند و برای خونریزی‌های شدید قاعدگی و پریودی بسیار مناسب می‌باشد.
  • عرق گیاهی کندر دارای خواص ضد التهابی است و نفخ معده را کاهش داده و زخم و ورم معده را درمان می‌کند. استفاده از این عرق گیاهی برای سلامتی دستگاه گوارش توصیه می‌شود.
  • عرق گیاهی کندر یک داروی گیاهی مناسب به جهت کاهش التهاب روده بوده و خطر ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر و یبوست را کاهش می‌دهد.
  • پیشنهاد طب سنتی برای کاهش و تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت، مصرف عرق گیاهی کندر پیشنهاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بهبودی قابل توجهی در قند خون ناشتا و میزان سطح انسولین و کلسترول و تری گلیسیرید افراد دارای دیابت نوع ۲ با مصرف عرق کندر و داروی متفورمین به مدت یک سال، مشاهده شده است.     

روغن گیاهی کندر

روغن کندر حاصل شده از شیره سفید این درخت است که دارای طرفداران بسیار زیادی می‌باشد. در طب سنتی از زمان‌های دور تا به امروز از روغن گیاهی کندر برای رفع و درمان بسیاری از مشکلات استفاده می‌شد. روغن کندر جزء پر مصرف‌ترین روغن‌های گیاهی است که از رایحه‌ی بسیار مطلوبی برخوردار است. از روغن کندر برای آروماتراپی، درمان مشکلات تنفسی، تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی، درمان ترک‌های پوستی، تقویت موها و… استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، روغن کندر مصرف موضعی دارد و  به صورت خوراکی مصرف نمی‌شود.

طبع روغن کندر

طبع روغن کندر گرم است. با استفاده از روغن کندر نشانه‌های سردی بدن برطرف می‌شود.

آشنایی با خواص درمانی روغن کندر در طب سنتی

  • جوانسازی پوست یکی از خواص شگفت انگیز روغن کندر در طب سنتی می‌باشد. استفاده از روغن کندر باعث دفع سلول‌های مرده پوست می‌شود. پاکسازی پوست و پیشگیری از آسیب به سلول‌های پوستی از فواید استفاده از روغن کندر می‌باشد. به جهت افزایش سلول‌های پوستی و درمان چین و چروک پوست، مصرف روغن گیاهی کندر بسیار توصیه می‌شود. روغن کندر از پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند، خستگی پوست را برطرف می‌کند و مانع از ایجاد خطوط ریز و درشت بر روی پوست می‌گردد.
  • استفاده از روغن گیاهی کندر برای رفع خشکی پوست توصیه می‌شود. در واقع این روغن یک نرم کننده‌ی طبیعی پوست است که رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند. ترکیبات و عناصر موجود در این روغن باعث حفظ نرمی و لطافت هر چه تمام‌تر پوست می‌شوند. استفاده‌ی مرتب و به اندازه‌ی روغن کندر باعث بر طرف شدن علائم خشکی پوست و اگزما در مدت زمان کوتاهی می‌شود.
  • کنترل چربی پوست از دیگر فواید درمانی استفاده از روغن کندر می‌باشد. با مصرف روغن کندر از بزرگ شدن منافذ پوست پیشگیری کنید. کوچک کردن منافذ پوست و کنترل چربی از فواید استفاده از روغن کندر می‌باشد.
  • با مصرف روغن گیاهی کندر از لکه‌های پوستی خداحافظی کنید. استفاده از این روغن باعث افزایش روشنی پوست و درمان تیرگی‌ها می‌شود.
  • در طب سنتی برای درمان و رفع ترک‌های پوستی مصرف روغن کندر توصیه می‌شود.
  • درمان جای جوش، جای زخم و خطوط روی پوست با استفاده از روغن گیاهی کندر امکان پذیر است.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای درمان نیش حشرات استفاده از روغن کندر است. استفاده از روغن کندر موجب کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات می‌شود و سوزش و خارش آن را درمان می‌کند.
  • شوره سر یکی از مشکلات پوستی است که برخی افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. روغن کندر بافت سبکی دارد و استفاده از آن باعث نرمی و درخشان شدن موها می‌شود. این روغن از پوسته پوسته شدن موها پیشگیری نموده و مانع از ایجاد قارچ کف سر می‌شود. استفاده از این روغن، یک درمان آسان برای شوره سر می‌باشد. مصرف روغن کندر باعث خوشبو شدن موها، پیشگیری از ایجاد بوی بد در کف سر و در نتیجه سلامت و شادابی موها می‌شود. از روغن کندر می‌توان برای ساقه و ریشه موها استفاده کرد.
  • یک روش کاملا طبیعی و گیاهی برای پیشگیری و درمان ریزش مو، استفاده از روغن گیاهی کندر است. روغن کندر به رویش مجدد موها کمک شایانی می‌کند.
  • روغن کندر براق کننده‌ و حالت دهنده‌ی طبیعی موها می‌باشد.
  • تحقیقات در مورد آن که استفاده از روغن کندر برای رویش مجدد مژه مفید است، همچنان ادامه دارد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روغن برای مژه، حتما با پزشک طب سنتی مشورت نمایید.
  • همانطور که در بالا اشار نمودیم، روغن کندر دارای رایحه بسیار مطبوعی می‌باشد، به همین خاطر در طب سنتی استفاده از آن به جهت کاهش استرس و آرامش توصیه می‌گردد. مصرف روغن کندر برای درمان افسردگی نیز بسیار مفید می‌باشد. برای کاهش استرس به این صورت عمل نمایید که مقدار چند قطره از روغن کندر را به دستگاه بخور بیفزایید تا رایحه‌ی آن فضای اتاق را عطرآگین کند. اضافه کردن چند قطره روغن کندر به وان حمام برای رفع خستگی بسیار موثر است.
  • اگر از بی‌خوابی و سایر اختلالات ناشی از آن رنج می‌برید، از روغن کندر برای رفع این مشکل استفاده کنید. برای این منظور کافیست مقداری از این روغن را در فضای اتاق خواب اسپری کنید یا چند قطره از آن را بر روی بالش خود بچکانید. با استفاده از این روش ساده اما موثر، خوابی راحت و همراه با آرامش را تجربه کنید.
  • اگر به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستید، مصرف روغن گیاهی کندر را فراموش نکنید. از روغن کندر به جهت کاهش چربی‌های شکم به صورت موضعی استفاده می‌شود. روغن کندر باعث افزایش چربی سوزی شده و بدین ترتیب کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.
  • یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان دردهای عضلانی، روغن کندر است. روغن کندر دارای خواص ضد درد است و برای بهبود دردهای مفصلی بسیار کارآمد است. در طب سنتی استفاده از روغن کندر برای رفع علائم بیماری آرتریت توصیه می‌شود.
  • تسکین دردهای پریودی از دیگر خواص درمانی روغن کندر در طب سنتی است. روغن کندر برای رفع مشکلات هورمونی بسیار مفید است. تسکین دردهای دوران پریودی، بد خلقی، بی حوصلگی و انقباض عضلات رحم از فواید استفاده از روغن کندر می‌باشد. همچنین ماساژ بدن با روغن کندر، سردرد، حالت تهوع و خستگی در این دوره را برطرف می‌کند.

عوارض مصرف روغن کندر

  • روغن کندر در کنار فواید و خواص درمانی فراوانی که برای بدن دارد، ممکن است در برخی افراد باعث بروز علائمی شود. از جمله این علائم می‌توان به بروز حساسیت اشاره نمود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روغن، ابتدا تست حساسیت را انجام دهیم.
  • در مصرف روغن کندر جانب احتیاط را رعایت نمایید و از مصرف بیش از اندازه‌ی آن پرهیز نمایید.
  • مصرف روغن کندر به مادران باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.