خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن هویج و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن هویج و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با روغن هویج و خواص درمانی آن در طب سنتی

هویج از جمله گیاهان ریشه‌ای است که برای سلامتی بدن بسیار مفید می‌باشد. این گیاه بسیار ترد و خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است. هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. این گیاه نارنجی رنگ از مزایای بسیار فراوانی برای سلامتی بدن برخوردار است. هویج یک غذای عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود و در ضمن با سطوح پایین کلسترول و بهبود سلامت چشم در ارتباط می‌باشد.

روغن بذر هویج یکی از فرآورده‌های طبیعی این گیاه است که از دانه‌های هویج حاصل می‌شود. روغن هویج سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است و از خاصیت ضد التهابی، آنتی باکتریالی و ضد قارچی برخوردار می‌باشد.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی روغن هویج در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

ارزش غذایی روغن دانه‌ی هویج در حدی است که یونانیان و هندیان باستان به این روغن به دلیل خاصیت التیام دهندگی و سم زدایی توجه‌ای ویژه داشته و از آن برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌نمایند. از روغن دانه‌ی هویج به دلیل دارا بودن رایحه‌ی زمینی، تند و چوبی اکثرا در آروماتراپی استفاده می‌شود. دلیل این امر هم، رایحه‌ی عالی و منحصر به فرد این روغن است که موجب کاهش اضطراب و فشارهای عصبی می‌گردد. در طب سنتی استفاده از روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین A، برای درمان مشکلات پوستی، آب رسانی، تولید کلاژن و زیبایی توصیه می‌گردد. به همین دلیل این روغن در سلامتی و زیبایی پوست و مو نقش به سزایی دارد. اگزما، پسوریازیس، درماتیت، سرطان، مشکلات تنفسی، گوارشی، تنظیم هورمون و کم خونی از جمله بیماری‌هایی هستند که برای درمان و رهایی از آنها مصرف روغن گیاهی بذر هویج تجویز می‌شود.

از آنجایی که دانه‌ی هویج روغن بسیار کمی دارد، صرفا در تهیه‌ی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گران قیمت به خصوص محصولات ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، در هنگام خرید روغن هویج به این نکته توجه کنید که این روغن حاصل شده از بذر هویج باشد نه ریشه‎‌ی آن. روغن بذر هویج فقط مصرف خارجی دارد و از آن مانند روغن هویج، در آشپزی استفاده نمی‌شود. زمانی که می‌خواهید از روغن بذر هویج استفاده کنید، حتما باید آن را با روغن‌های حاملی نظیر روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و یا روغن بذر شاهدانه رقیق کنید.

ترکیبات شیمیایی موجود در روغن گیاهی بذر هویج

آلفا پینن ۱۳ درصد، کاروتول ۱۸ درصد، داکول، لیمونن، بتا، بسابولین، اگنول، وانیلین، تپنوئیدهای مختلف، پالمتیک اسید و بوتیریک اسید از جمله ترکیبات شیمیایی مهم در روغن بذر هویج می‌باشند.

روش تهیه روغن بذر هویج در منزل

روغن بذر هویج را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به وسایل و روش‌های پیچیده‌ی شیمیایی در منزل تهیه نمود. برای تهیه این روغن، به مقداری بذر هویج و آب نیاز داریم. دانه‌ی هویج را در ظرفی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. بخار ایجاد شده از طریق تقطیر جدا شده و سپس سرد می‌کنند. مایعی که حاصل می‌شود، به رنگ زرد طلایی و دارای غلظت متوسطی می‌باشد. این مایع همان روغن بذر هویج می‌باشد. روغن حاصل شده باید در ظرف شیشه‌ای تیره و درب دار و در محل تاریک و خنک نگهداری شود تا از نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل آن پیشگیری شود.  

آشنایی با خواص درمانی روغن دانه هویج در طب سنتی

  • در طب سنتی استفاده از روغن گیاهی بذر هویج در آروماتراپی توصیه می‌شود. در واقع آروماتراپی یا رایحه درمانی یک روش درمانی کاملا طبیعی برای کاهش استرس، درمان بیماری‌های تنفسی و گوارشی می‌باشد. در این روش درمانی، مقداری از روغن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استشمام قرار می‌گیرد. روش غیر مستقیم به این صورت است که روغن از طریق اسپری و یا دستگاه‌های پخش کننده در هوا پراکنده و استشمام می‌شود. طبق گفته و نظر پزشکان، استشمام رایحه‌ی روغن بذر کتان از طریق تحریک عملکرد مغز و اعصاب، باعث کاهش ضعف و خستگی و ایجاد حس طراوت و شادابی در فرد می‌شود. همچنین استشمام این رایحه با سم زدایی بدن موجب تقویت اندام‌هایی نظیر کبد و کلیه شده و هضم غذا را بهبود می‌بخشد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ به مدت ده روز بر روی ۳۱ خانم با علائم خفیف افسردگی صورت گرفت، مشخص شد روش درمانی آروماتراپی با روغن گیاهی بذر هویج، علاوه بر کمک به بهتر شدن خلق و خو، تا حد زیادی باعث بهبود عملکرد متابولیکی بدن نیز می‌شود. آروماتراپی با روغن بذر هویج باعث افزایش میزان آرژنین، تقویت گردش خون و کاهش کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آلی می‌گردد.
  • استفاده از روغن گیاهی بذر هویج باعث درمان بیماری‌های پوستی نظیر خشکی پوست، پسوریازیس، اگزما، خارش و زخم‌های پوستی می‌شود. روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها در تولید کلاژن بسیار کارآمد است. کلاژن‌ها از طریق استحکام در دیواره‌ی سلولی از افتادگی و شل شدن پوست پیشگیری می‌کند. به همین خاطر این ماده در رفع و از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی در خود، موجب مهار رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از آسیب بافت‌های پوستی می‌شود. استفاده از ترکیب روغن بذر هویج به همراه مقداری بیشتر روغن بادام، باعث درخشندگی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌شود. این ترکیب را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ترکیب، انجام تست حساسیت الزامی است. به این صورت که مقداری از ترکیب را بر روی یک قسمت از پوست بدن مانند بازو پوشش دهید، پس از گذشت مدت زمانی و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • اگر به دنبال یک سرم پوستی مناسب هستید تا سلامت و زیبایی پوستتان تقویت شود، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرم پوستی روغن بذر هویج است. برای تهیه این سرم به ۱۵ میلی‌لیتر روغن زیتون، ۸ قطره روغن بذر هویج، ۴ قطره روغن بابونه، ۲ قطره روغن گل شمعدانی و ۲ قطره روغن اسطوخودوس نیاز داریم. تمامی روغن‌ها را در یک بطری درب دار بریزید و به خوبی بطری را تکان دهید تا مخلوط و یکدست شوند. با استفاده از یک تکه پنبه مقداری از مواد را بر روی پوست تمیز خود پوشش داده و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • اگر به دنبال یک لایه بردار طبیعی برای پوست خود هستید، از ماسک روغن هویج، روغن نارگیل، عسل طبیعی، قهوه آسیاب شده و روغن درخت چای استفاده کنید. روغن بذر هویج یک لایه بردار طبیعی است و علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست باعث تمیز شدن منافذ باز پوست و ترمیم خشکی و آسیب پوست می‌شود. روغن بذر هویج باعث صاف‌تر، درخشان‌تر و شفاف‌تر شدن پوست می‌گردد. برای تهیه این لایه بردار به ۸ قطره روغن بذر هویج، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، ۲ قاشق چای‌خوری عسل طبیعی و ۶ قطره روغن درخت چای نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست مرطوب خود پوشش دهید. کمی پوست خود را به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده پوست را با آب ولرم شسته و خشک نمایید. از این اسکراپ می‌توانید در حمام استفاده کنید. برای گرفتن نتایج مطلوب، این روش را دو بار در هفته تکرار کنید.
  • به جهت تسکین خارش ناشی از خشکی و شوره سر از ماسک موی روغن بذر هویج به همراه عسل، روغن بادام و جو دوسر استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به ۶ قطره روغن بذر هویج، ۲ قاشق غذاخوری عسل طبیعی، ۲ قاشق چایخوری روغن بادام و ۳ قاشق غذاخوری جو دوسر نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و از آن برای پوشش دهی موهایتان استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.
  • یک ماسک آبرسان و تقویت کننده‌ی موهای خشک، ماسک روغن بذر هویج به همراه روغن صندل و روغن جوجوبا است. برای تهیه این ماسک، مقدار ۶ قطره روغن بذر هویج را با ۴ قطره روغن صندل و ۲ قاشق چایخوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و پس از یکدست شدن، برای پوشش دهی پوست سر و ساقه‌های موهایتان استفاده کنید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.         
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای بهبود عملکرد کبد، استفاده از روغن گیاهی بذر هویج است. روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن خاصیت سم زدایی، باعث دفع مواد زائد و سموم از کبد و کیسه صفرا می‌شود. به همین خاطر این روغن مشکلات کبدی مانند زردی، هپاتیت و نارسایی‌های کبدی را درمان می‌کند.
  • روغن دانه‌ی هویج سرشار از انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین A و ویتامین B است. این ویتامین‌ها علاوه بر فیبرغذایی بالایی که دارند در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان نقش به سزایی دارند.
  • روغن دانه‌ی هویج در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. این روغن حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی و خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی است و به همین دلیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند. خواص ضد التهابی روغن بذر هویج در درمان تورم رگ‌ها موثر بوده و از درد و تورم جلوگیری می‌کند.
  • روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی در خود باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز می‌شود. به همین خاطر در درمان کم خونی بسیار موثر است. همچنین این روغن به دلیل دارا بودن خواص سم زدایی، به عنوان یک تصفیه کننده‌ی طبیعی خون عمل می‌کند.
  • روغن بذر هویج به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های A و E و بتاکاروتن، موجب تقویت و رشد مو می‌گردد. وجود این ترکیبات در روغن هویج باعث افزایش گردش خون در پوست سر و تغذیه فولیکول‌های مو می‌شود. زمانی که میزان گردش خون در پوست سر بیشتر شود، احتمال ایجاد خشکی پوست و شوره‌ی سر کمتر می‌گردد. رشد و پیشگیری از ریزش موها به تغذیه‌ی فولیکول‌های مو بستگی دارد. زمانی که این تغذیه تقویت گردد، ریزش مو متوقف می‌شود.
  • خاصیت ضد قارچی و آنتی باکتریالی روغن بذر هویج موجب تقویت بافت مخاط بینی، گلو و ریه‌ها شده و بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و برونشیت را درمان می‌کند.
  • روغن بذر هویج موجب تعادل هورمون‌های زنانه می‌شود. بسیاری از بانوان از مشکلات قاعدگی ناشی از تغییر سطح هورمون‌های خون رنج می‌برند. طب سنتی برای تعادل هورمون‌های بدن و تنظیم چرخه‌ی قاعدگی مصرف روغن بذر هویج را تجویز می‌کند. مصرف روغن بذر هویج به درمان ناباروری نیز کمک شایانی می‌کند.
  • تقویت سیستم گوارشی از دیگر خواص درمانی روغن بذر هویج در طب سنتی می‌باشد. این روغن با دارا بودن خواص ضد التهابی، ضد قارچی، آنتی باکتریالی و سم زدایی، باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی روده‌ها می‌شود. پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی و اسهال، از دیگر خواص درمانی این روغن است. همچنین این روغن باعث کاهش زخم معده، درمان نفخ و التهاب معده می‌شود. بنابراین مصرف روغن بذر هویج یک گزینه‌ی درمانی عالی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های مصرفی روغن بذر هویج

  • بیشترین و مهم‌ترین میزان استفاده از روغن بذر هویج، در آروماتراپی یا رایحه درمانی است. برای این منظور کافیست مقدار چند قطره از روغن بذر هویج را بر روی دستمال یا پارچه‌ی تمیز ریخته و استنشاق کنید. همچنین می‌توانید مقداری از آن را در دستگاه بخور ریخته تا رایحه‌ی آن در فضای هوا پخش شود. بیشتر افرادی که در آروماتراپی از روغن بذر هویج استفاده می‌کنند، آن را با روغن‌های دیگری نظیر سرو، دارچین، گریپ فروت یا اسانس گل شمعدانی ترکیب می‌کنند.
  • برای استفاده‌ی موضعی از روغن بذر به این صورت عمل نمایید که مقدار ۱۲ قطره از روغن بذر هویج را با ۳۰ میلی‌لیتر روغن حامل نظیر لوسیون، کره گیاهی بدن یا مقداری کرم مرطوب کننده ترکیب و سپس مورد استفاده قرار دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.