خانه دسته‌بندی نشده از خواص روغن حنظل یا همان هندوانه ابوجهل چه می‌دانید

از خواص روغن حنظل یا همان هندوانه ابوجهل چه می‌دانید

توسط مدیر مجله
خواص روغن حنظل

یکی از پرکاربردترین و موثرترین روغن‌ها در طب سنتی، روغن گیاهی حنظل است که از هندوانه ابوجهل گرفته می‌شود. از خواص روغن حنظل می‌توان برای مصارف درمانی متعدد استفاده کرد. اگر شما هم می‌خواهید با این روغن گیاهی و خواص بی‌نظیر و شفابخش آن آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

خواص روغن حنظل برای درمان بیماری‌ها

هندوانه ابوجهل یا حنظل نام گیاهی است که میوه کوچک و تلخی دارد. برخی میوه این گیاه را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند. اما برخی از این میوه، روغن ارزشمندی می‌گیرند که با طبع گرم و خشک خود می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر باشد.

برای گرفتن روغن حنظل کافی است تا ابتدا پوست این میوه را بگیرید. سپس آن را خرد کنید. خرد شده این میوه را با روغن کنجد یا روغن زیتون ترکیب کنید. سپس آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. بعد از دو روز میوه‌های خرد شده هندوانه ابوجهل تبدیل به آب می‌شوند. در نهایت این عصاره را از صافی عبور داده و روی شعله ملایم قرار دهید تا فقط روغن آن در ظرف باقی بماند و آب آن تبخیر شود. روغن به وجود آمده خواص درمانی بسیار زیادی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دندان درد

برای خلاص شدن از دندان درد، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن حنظل بهره ببرید. این روغن گیاهی مانند یک مسکن عمل می‌کند و می‌تواند درد دندان شما را از بین ببرد. بخصوص برای زمانی که دندان خراب دارید، می‌توانید یک نخ دندان را به این روغن آغشته کنید. سپس آن را مانند خلال دندان از بین دندان‌های خود عبور دهید. این کار را به مدت ۴۰ روز انجام دهید تا درد دندان شما از بین برود.

در صورتی که خرابی دندان به ریشه یا عصب رسیده باشد، مطمئنا درد بسیار زیادی را احساس خواهید کرد. در چنین شرایطی می‌توانید دو قطره از این روغن را در گوش خود بریزید. البته توجه به این نکته ضروری است که این روش درمانی نمی‌تواند جایگزین کار دندانپزشک شود. بلکه تا رفتن به دندانپزشکی می‌توانید با این راهکار درد دندان خود را تکسین ببخشید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که از خوردن روغن حنظل جدا خودداری کنید. تنها می‌توانید به صورت موضعی از خواص روغن حنظل استفاده کنید.

تسکین درد گوش

برخی از عوامل مانند تغییر فشار، گلودرد، عفونت سینوس، آب حبس شده در گوش، دندان عفونی، استفاده از گوش پاک‌کن و غیره باعث می‌شوند تا دچار درد گوش شوید. در چنین شرایطی ممکن است دچار تب، سردرد، برهم خوردن تعادل و حتی کم شنوایی شوید. درمان‌های بسیار زیادی برای رفع گوش درد وجود دارد. برخی با خوردن آنتی‌بیوتیک سعی می‌کنند تا درد گوش خود را از بین ببرند.

اما اگر می‌خواهید بدون خوردن داروهای شیمیایی، درد گوش شما کاهش پیدا کند، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن حنظل استفاده کنید. این روغن گیاهی به دلیل قدرت بالای ضد عفونی‌کنندگی خود، عملکردی مشابه با آنتی‌بیوتیک دارد و می‌تواند عفونت گوش شما و در نهایت درد آن را از بین ببرد. البته توصیه می‌کنیم که قبل از بهره‌مندی از خواص روغن حنظل برای رفع عفونت گوش، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت صلاحدید او، از روغن حنظل استفاده کنید.

کاهش دردهای عصبی در افراد مبتلا به دیابت

نوروپاتی دیابتی مشکلی است که در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می‌افتد. در این افراد قند خون بالا در طولانی‌مدت می‌تواند باعث آسیب رسیدن به عصب‌های دست و پای و در نهایت زخم پای دیابتی شود. این آسیب عصبی به دست و پا خودش را با حالت‌هایی مانند گزگز و مور مور شدن، درد بیش از حد، کرختی و بی‌حسی، ضعف و غیره نشان می‌دهد.

راه‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از پیشرفت دردهای عصبی در مبتلایان به دیابت وجود دارد. یکی از این راه‌ها ماساژ پاها با استفاده از روغن حنظل است. این روغن به دلیل خاصیت ضد عفونی‌کنندگی، تسکین‌دهندگی و ضد التهابی خود می‌تواند علائم دردناک این بیماری را از بین ببرد.

بهبود جای زخم

یکی دیگر از خواص روغن حنظل بهبود جای زخم‌ها است؛ بنابراین هر وقت دچار زخم و جراحت شدید، برای جلوگیری از ورود میکروب و عفونت کافی است تا از خاصیت روغن حنظل استفاده کنید. روغن گیاهی حنظل با خاصیت ضد باکتریایی خود می‌تواند جلوی عفونی شدن زخم‌ها را بگیرد. کافی است تا چند بار محل زخم خود را با این روغن ماساژ دهید تا متوجه بهبود زخم خود شوید.

درمان خارش‌های پوستی

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بدون هیچ دلیل خاصی، پوست شما دچار خارش شده باشد. این موضوع می‌تواند زندگی معمولی شما را تحت تاثیر قرار دهد. حتی در شرایطی خارش پوست می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود. خارش‌های پوستی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. ممکن است این مشکل ناشی از یک بیماری پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و غیره باشد.

همچنین خشکی پوست، گزیدگی حشرات، مصرف برخی داروها و غیره نیز می‌توانند باعث ایجاد خارش‌های پوستی شوند. در صورتی که خارش پوست شدید یا طولانی مدت باشد، همراه با علائمی مانند قرمزی، تاول، ترک و پوسته پوسته شدن خودش را نشان می‌دهد. اگر خارش پوست شما ناشی از بیماری نیست، می‌توانید از خواص روغن حنظل استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا محل خارش پوست خود را با روغن حنظل ماساژ دهید.

فواید درمانی روغن حنظل باعث می‌شود تا مشکل شما به کلی رفع شود. اما توجه به این نکته ضروری است که اگر خارش پوست شما ناشی از یک بیماری خاصی است، حتما با مشورت پزشک از روغن حنظل استفاده کنید.

رفع بواسیر

آسیب رگ‌های وریدی در ناحیه مقعد می‌تواند باعث بروز بواسیر شود. این بیماری اغلب اوقات در اثر عدم درمان به موقع یبوست اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تا دفع مدفوع شما با درد و سوزش و حتی خونریزی همراه باشد. روش‌های بسیار زیادی برای کاهش دردهای بواسیر در طب سنتی وجود دارد. اگر شما هم از دردهای بواسیر خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی روغن حنظل بهره ببرید.

برای درمان کافی است تا یک پنبه تمیز را به این روغن گیاهی آغشته کنید. سپس آن را روی محل درد خود قرار دهید. تکرار این کار هر دو یا سه شب یکبار کمک می‌کند تا مشکل بواسیر شما به کلی رفع شود. علاوه بر این خواص روغن حنظل می‌تواند مشکل شقاق را نیز برطرف کند. کافی است تا یکبار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

کاهش دردهای مفصلی

با بالا رفتن سن، شیوع دردهای مفصلی دور از انتظار نیست. این دردها در برخی از شرایط بسیار دردناک بوده و زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. علت‌های مختلفی برای دردهای مفصلی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به خستگی، شکستگی، بد نشستن، پوکی استخوان، کمبود ویتامین دی و کلسیم و غیره اشاره کرد. برای تسکین دردهای مفصلی پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شگفت‌انگیز روغن حنظل استفاده کنید.

این روغن گیاهی طبع گرم و خشکی دارد؛ بنابراین برای تسکین و درمان دردهای مفصلی و عضلانی بهترین گزینه خواهد بود. برای درمان کافی است تا چند قطره از این روغن را روی محل درد خود بریزید. سپس به با حرکات دست و به آرامی آن ناحیه را ماساژ دهید. گرمای حاصل از دست شما در کنار خواص روغن حنظل می‌تواند باعث تسکین و کاهش دردهای مفصلی شود. برای اثرگذاری بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که بعد از ماساژ حتما ناحیه مورد نظر خود را با پارچه بپوشانید.

ماساژ با روغن حنظل را هر یک روز در میان تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را روی پوست خود ببینید.

زیبایی موها

برای تقویت و استحکام موها، روغن گیاهی حنظل مانند یک معجزه عمل می‌کند. چرا که این روغن گیاهی سرشار از امگا ۶، پروتئین و ویتامین B2 بوده و می‌تواند باعث تغذیه مناسب موهای شما شود. بخصوص اگر ریزش مو دارید، ماساژ پوست سر با این روغن کمک می‌کند تا فولیکول‌های مو افزایش پیدا کنند. این شرایط می‌تواند باعث رشد و تقویت موهای شما شود.

از طرفی دیگر به کمک خواص درمانی روغن حنظل می‌توانید جلوی سفید شدن موهای خود را بگیرد. همچنین این روغن خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و می‌تواند جلوی هرگونه واکنش‌های پوستی را بگیرد. به خصوص اگر پوست سر شما حساس است یا همیشه دچار خارش می‌شود، خواص روغن حنظل می‌تواند برای رفع مشکلات شما موثر واقع شود.

درمان سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی به دلیل درد بسیار زیاد خود، بسیار ناراحت‌کننده هستند. اگر شما هم گاهی دچار این سردردها می‌شوید، روغن گیاهی حنظل می‌تواند بسیار موثر باشد.

پادزهر نیش مار و عقرب

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد. اما روغن حنظل می‌تواند به عنوان پادزهر نیش مار و عقرب عمل کند؛ بنابراین اگر قصد شب مانی در جنگل یا کویر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما روغن حنظل همراه خود داشته باشید تا در شرایطی که دسترسی به دکتر ندارید، بتوانید از این روغن گیاهی به عنوان پادزهر استفاده کنید.

عوارض مصرف روغن حنظل

اگر چه خواص دارویی روغن حنظل یا هندوانه ابوجهل بسیار زیاد است، اما همانند سایر روغن‌های گیاهی مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال مصرف خودسرانه این روغن گیاهی می‌تواند به قلب، کبد، صفرا و کلیه‌های شما آسیب جدی وارد کند.

همچنین با وجود خواص روغن حنظل مصرف خوراکی و بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلاتی مانند درد معده، استفراغ، کاهش نبض، مدفوع خونی، اختلالات گردش خون، ضعف و بی‌حالی، گیجی و اختلالات حسی و غیره را برای شما به وجود بیاورد.

استفاده از روغن حنظل در بارداری

اگرچه روغن حنظل برای درمان بسیاری از مشکلات بسیار موثر است، اما استفاده از آن در دوران بارداری منع مصرف دارد. به خصوص خانم‌های باردار در این دوران اغلب دچار دردهای عضلانی و استخوانی و درد دندان می‌شوند. اگرچه این روغن در شرایط معمولی می‌تواند برای کاهش درد بسیار موثر باشد، اما استفاده از آن در دوران بارداری، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

حتی با وجود دندان درد به هیچ عنوان از این روغن گیاهی استفاده کنید. چرا که ممکن است بعد از استفاده مقداری از آن وارد دستگاه گوارش شده و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما ایجاد کند. البته استفاده موضعی از این روغن ضرری برای مادر و جنین ندارد. با این حال بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و در صورت اجازه او، برای تسکین دردهای عضلانی و استخوانی خود از خواص روغن حنظل استفاده کنید.

مصلح روغن حنظل

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف خوراکی روغن حنظل اصلا توصیه نمی‌شود. حتی استفاده موضعی از این روغن می‌تواند در برخی از افراد مشکلاتی مانند خارش پوست را به دنبال داشته باشد. چرا که در استفاده موضعی باز هم مقداری از این روغن جذب بدن می‌شود و می‌تواند عوارضی را برای شما به دنبال داشته باشد. بخصوص اگر زخم بازی دارید، به هیچ عنوان آن را با روغن حنظل ماساژ ندهید.

اگر با استفاده موضعی روغن حنظل دچار مشکلات پوستی شده‌اید، می‌توانید از مصلح روغن حنظل از جمله کتیرا، صمغ، عسل و پوست هندوانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوست خود را با عرق کاسنی شستشو دهید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده موضعی از این روغن گیاهی، حتما آن را در ناحیه‌ای از پوست خود امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت می‌توانید از خاصیت درمانی حنظل بهره ببرید.

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با خواص روغن حنظل آشنا کنیم. اما نکته قابل توجه این است که بدون دستور پزشک طب سنتی، از استفاده خودسرانه و بیش از اندازه این روغن جدا خودداری کنید. برای تهیه این روغن می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کاکوتی مراجعه کرده و سفارش خود را در سایت ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.