خانه دسته‌بندی نشده هر آنچه که باید در رابطه با درمان عفونت گوش در طب سنتی بدانید

هر آنچه که باید در رابطه با درمان عفونت گوش در طب سنتی بدانید

توسط مدیر مجله
درمان عفونت گوش

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از یک سرماخوردگی ساده، احساس درد و تیر در گوش خود بکنید. یکی از مشکلات شایع در کودکان و حتی بزرگسالان، عفونت گوش است. این بیماری آزاردهنده معمولا در اثر میکروب و باکتری موجود در گوش به وجود می‌آید. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، باید نسبت به درمان عفونت گوش خود سریعا اقدام کنید. چرا که عدم درمان به موقع می‌تواند مشکلات جدی برای شنوایی شما ایجاد کند.

ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با درمان خانگی عفونت گوش در بزرگسالان آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

درمان عفونت گوش در بزرگسالان به کمک داروهای گیاهی

عفونت گوش اغلب به دلایل مختلفی از جمله آلرژی، سرماخوردگی، عفونت‌های سینوسی، تغییرات فشار هوا و غیره در گوش میانی، گوش خارجی و داخلی اتفاق می‌افتد. عدم درمان به موقع می‌تواند باعث حاد شدن شرایط و دردناک شدن درد گوش شود. همچنین در صورت عدم درمان ممکن است این مشکل بارها برای شما اتفاق بیفتد. عفونت گوش معمولا همراه با علائمی مانند درد و ناراحتی، احساس فشار زیاد در گوش، خارج شدن چرک از گوش، از دست دادن شنوایی، تب، سردرد و غیره خودش را نشان دهد.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر دسترسی به پزشک ندارید، می‌توانید از درمان‌های خانگی و گیاهی زیر برای درمان موقتی عفونت گوش استفاده کنید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیر

یکی از موثرترین شیوه‌‌ها برای درمان عفونت گوش استفاده از خواص سیر است. سیر خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد؛ در نتیجه می‌تواند هرگونه درد و التهاب ناشی از عفونت گوش را از بین ببرد. علاوه بر این سیر می‌تواند میزان ترشحات گوش شما را کمتر کند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن عفونت گوش به کمک سیر وجود دارد. از جمله موثرترین این روش‌ها می‌توان به دو روش زیر اشاره کرد:

  • یکی از ساده‌ترین راهکارها، قرار دادن چند حبه از سیر داخل یک تکه گاز استریل و گذاشتن آن داخل گوش است. البته توجه به این نکته ضروری است که به هیچ عنوان حبه سیر را داخل مجرای گوش قرار ندهید. همچنین برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید یک حوله گرم نیز روی گوش خود قرار دهید. حرارت ناشی از گرمای حوله می‌تواند عفونت را سریع‌تر از بین ببرد.
  • روش دیگر برای درمان خانگی عفونت گوش، استفاده از روغن سیر به جای خود سیر است. برای انجام این روش جهت درمان عفونت گوش کافی است تا سیر را با روغن تفت دهید. سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید. کمی صبر کنید تا حرارت روغن بخوابد. بعد از آن می‌توانید چند قطره از روغن را درون گوش خود بچکانید و یک تکه پنبه داخل گوش خود قرار دهید تا روغن بیرون نریزد. روغن تف داده شده با سیر خاصیت ضد میکروبی داشته و می‌تواند میکروب‌های ناشی از عفونت گوش را از بین ببرد.

توجه به این نکته ضروری است که برای درمان خانگی عفونت گوش کودکان به هیچ عنوان از این دو روش استفاده نکنید.

عنبر نسا

یکی از مشکلات شایع در بین کودکان و حتی بزرگسالان، عفونت گوش است. پزشکان معمولا برای درمان این نوع عفونت، داروهای شیمیایی تجویز می‌کنند. اما اگر می‌خواهید به روش خانگی، عفونت گوش خود را از بین ببرید، دود کردن عنبر نسا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. عنبر نسا سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و با خواص آنتی‌باکتریایی خود می‌تواند برای درمان عفونت گوش بسیار موثر باشد. مزیت اصلی این روش نسبت به سایر روش‌ها، سادگی انجام آن است. برای درمان کافی است تا روش زیر را انجام دهید:

  • مقداری عنبر نسا را دود کنید. سپس گوش خود را نزدیک دود آن کنید. به طوری که دود به خوبی به داخل مجرای گوش برود. این کار باعث می‌شود تا عفونت گوش شما از بین برود. چرا که عنبر نسا خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و می‌تواند برای بیماری شما موثر باشد.

عسل

برای از بین بردن عفونت گوش چه در کودکان و چه در بزرگسالان، استفاده از عسل بسیار تاکید شده است. چرا که این ماده غذایی کاملا بی‌خطر بوده و بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی می‌تواند عفونت گوش را از بین ببرد. علاوه بر این درمان به کمک عسل می‌تواند برای سایر دردها و مشکلات شایع گوش مانند وزوز گوش نیز بسیار موثر باشد. برای درمان کافی است تا روش زیر را انجام دهید:

  • برای درمان عفونت گوش و کاهش درد ناشی از عفونت کافی است تا دو قطره عسل را درون گوش خود بچکانید. سپس عسل به آرامی حرکت کرده و به مجرای داخلی گوش می‌رسد. خواص ضد میکروبی عسل باعث می‌شود تا عفونت گوش از بین برود.

آشنایی با عسل و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن حنظل

اگر علت عفونت گوش شما ناشی از باکتری باشد، پزشکان معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. اما اگر می‌خواهید از درمان‌های خانگی برای رفع عفونت گوش استفاده کنید، روغن حنظل را امتحان کنید. این روغن گیاهی با خواص ضد عفونی‌کنندگی قوی خود، به راحتی می‌تواند هرگونه باکتری گوش را از بین ببرد.

علاوه بر این روغن حنظل بدون عوارض است؛ در نتیجه شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی، از این روغن برای از بین بردن عفونت گوش کودک خود نیز استفاده کنید. با این حال بهتر است قبل از استفاده با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید. برای درمان عفونت گوش و از بین بردن جرم آن کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • همانند سایر روغن‌ها کافی است تا چند قطره از این روغن گیاهی را درون گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا روغن به مجرای گوش شما برسد. در نهایت این روغن با عبور از مجرای گوش می‌تواند هرگونه عفونت را از بین ببرد.

پیاز

مرطوب بودن مجرای داخلی گوش، محیط مناسبی را برای رشد انواع میکروب‌ها فراهم می‌کند. این شرایط باعث می‌شود تا میکروب‌ها فرصت مناسبی را برای رشد درون گوش شما پیدا کنند. اگر شما هم به دنبال یک درمان خانگی برای رفع عفونت گوش خود هستید، پیاز را به شما توصیه می‌کنیم. پیاز با خاصیت میکروب‌زایی خود می‌تواند هرگونه درد و التهاب ناشی از عفونت گوش را درمان کند.

این ماده موثر خانگی به دلیل در دسترس بودن و اثرگذاری بالای خود، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

روغن زیتون

یکی از روغن‌های گیاهی موثر در درمان عفونت گوش استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون بدون هیچ عارضه‌ای می‌تواند هرگونه عفونت، آلودگی و جرم گوش را از بین ببرد. برای استفاده از این روغن گیاهی جهت درمان خانگی عفونت گوش کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا به طرف گوش سالم خود دراز بکشید. سپس درون گوشی که دچار درد و التهاب شده است، چند قطره از روغن زیتون بریزید. بهتر است به مدت ۱۵ دقیقه در همان وضعیت دراز کشیده باشید تا روغن به خوبی جذب گوش شما شود و به مجرای داخلی گوش برسد.

از آنجایی که روغن زیتون بدون عوارض است؛ در نتیجه می‌توانید از آن هم برای عفونت گوش کودکان و هم عفونت گوش بزرگسالان استفاده کنید. اما برای تاثیرگذاری بهتر برای بزرگسالان این روش درمانی را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید تا عفونت به کلی از گوش شما برطرف شود.

سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان عفونت گوش استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد عفونی‌کنندگی خود می‌تواند هرگونه میکروب درون گوش را از بین ببرد. برای استفاده از آن کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • مقداری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید. بهتر است که مقدار آب و سرکه سیب مساوی باشد. سپس با قطره چکان مقداری از این ترکیب را به داخل گوش خود بچکانید. کمی صبر کنید تا عفونت داخل گوش به خوبی در سرکه حل شود. بعد از نیم ساعت می‌توانید گوش خود را با یک گوش پاک‌کن تمیز کنید.
  • یک پنبه را به ترکیب مساوی از آب و سرکه سیب آغشته کنید. سپس آن را روی گوش مورد نظر خود قرار دهید. بعد از چند دقیقه به طرف دیگر گوش خود دراز بکشید تا سرکه سیب از گوش شما خارج شود. در نهایت می‌توانید به کمک یک پارچه تمیز یا سشوار گوش خود را خشک کنید.

توجه به این نکته ضروری است که شما می‌توانید برای درمان عفونت گوش به جای استفاده از سرکه سیب، از سرکه سفید استفاده کنید.

برگ‌های ریحان

یکی دیگر از داروهای گیاهی خانگی برای از بین بردن عفونت گوش، برگ‌های ریحان است. برای استفاده از خواص برگ‌های ریحان برای رفع عفونت گوش کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • چند عدد برگ ریحان را له کنید تا بتوانید عصاره‌ی آن را بدست آورید. سپس مایع حاصل از برگ‌های ریحان را به اطراف گوش عفونی خود بمالید. البته نباید عصاره این گیاه دارویی را وارد مجرای گوش خود کنید.
  • روش دیگر برای استفاده از خواص برگ ریحان برای رفع عفونت گوش، ترکیب این گیاه دارویی با روغن نارگیل است. بعد از مخلوط این دو یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید. سپس آن را به قسمت بیرونی گوش خود بمالید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

آشنایی با عرق ریحان و خواص درمانی آن در طب سنتی

نمک

برای درمان عفونت گوش از خواص معجزه‌آسای نمک بهره ببرید. استفاده از خواص نمک کمک می‌کند تا درد و تورم ناشی از عفونت کمتر شود. برای درمان کافی است تا به صورت زیر عمل کنید:

  • مقدار یک لیوان نمک را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی گاز گرم کنید. سپس نمک گرم شده را داخل یک کیسه بریزید و انتهای آن را با یک کش پلاستیکی ببندید. حال از طرف گوش سالم خود دراز بکشید و کیسه نمک را به مدت ده دقیقه روی گوش عفونی خود قرار دهید. گرمای حاصل از کیسه نمک به خوبی می‌تواند عفونت گوش را خارج کند. در صورتی که درد گوش شما شدید است، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

آشنایی با نمک دریا و خواص آن در طب سنتی

انبه

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد. اما به کمک خواص عصاره برگ انبه می‌توانید عفونت گوش خود را درمان کنید. برای درمان عفونت گوش به کمک انبه کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • چند عدد برگ انبه را رنده کنید تا آب آن به خوبی بیرون بزند. سپس به کمک یک قطره چکان، مقداری از عصاره برگ انبه را داخل گوش خود بچکانید. بعد از چند دقیقه متوجه خواهید شد که گوش درد شما از بین رفته است. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا عفونت گوش شما از بین برود.

آشنایی با انبه و خواص درمانی آن در طب سنتی

بطری آب گرم

یکی از سریع‌ترین راهکارها برای از بین رفتن عفونت گوش، استفاده از یک بطری آب گرم است. چرا که گرما می‌تواند باعث تخلیه عفونت از گوش شود. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

  • روی گوش سالم خود دراز بکشید. سپس بطری آب گرم را روی گوش عفونی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید برای درمان عفونت گوش به جای بطری آب از یک پد پارچه‌ای آغشته به آب ولرم نیز استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که پارچه نباید به مدت طولانی روی گوش شما قرار بگیرد. تکرار این فرایند کمک می‌کند تا عفونت گوش شما کمتر شود.

روغن درخت چای

اگر به دنبال راهکاری فوری برای خلاص شدن از درد گوش خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص آنتی‌باکتریال روغن درخت چای بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا به صورت زیر عمل کنید:

  • مقدار یک قاشق چایخوری سرکه سیب، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۳ قطره روغن درخت چای را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک قطره چکان، یک قطره از ترکیب این روغن‌ها را به داخل گوش خود بچکانید. بعد از پنج دقیقه سر خود را به حالتی قرار دهید تا روغن از گوش شما خارج شود. برای گرفتن نتیجه بهتر این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

آشنایی با روغن درخت چای و خواص درمانی آن در طب سنتی

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با درمان عفونت گوش با استفاده از داروها و روغن‌های گیاهی صحبت کردیم. با این حال توصیه می‌کنیم که به جای خود درمانی حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. مخصوصا زمانی که درد و التهاب گوش شما بهبود پیدا نکرد یا تب بالای ۳۸ درجه داشتید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.