خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن سیر و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن سیر و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن سیر و خواص درمانی آن در طب سنتی

سیر از گیاهان دارویی بسیار شناخته شده در طب سنتی است که از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است. از این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها به صورت حبه سیر خام و پخته، روغن سیر، عصاره‌ی سیر و سایر مکمل‌ها استفاده می‌شود. یکی از روغن‌هایی که با دارا بودن  خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی باکتریالی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، مغز، روده، بهبود درد دندان، درمان عفونت گوش و درمان مشکلات پوستی می‌شود، روغن سیر است.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه هستیم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی روغن سیر در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و پسند شما واقع گردد. با ما همراه باشید.

سیر گیاهی در دسته مارچوبه و نرگسیان است که ریشه و پیاز آن همانند گل نرگس در خاک رشد می‌کند. نوع آمریکایی این گیاه نسبت به انوع دیگر قوی‌تر می‌باشد. گیاه سیر در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. روغن سیر یکی از فراورده‌های گیاه سیر است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. این روغن از تمام خواص سیر برخوردار است. روغن سیر حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک، کولین، ویتامین C و مواد معدنی شامل سدیم، پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن، منیزیم و کلسیم می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی روغن سیر در طب سنتی

  • استفاده مرتب و به اندازه از روغن سیر موجب رشد و تقویت مو می‌گردد. دلایل ریزش مو یا آلوپسی ممکن مختلف باشد. از عوامل دخیل در ریزش مو می‌توان به ژنتیک، محرک‌های محیطی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مصرف برخی داروها، استرس اکسیداتیو و ابتلا به برخی بیماری‌های طولانی مدت اشاره نمود. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند یکی از عوامل بسیار مهم در رفع این عارضه باشد. برای داشتن موهایی سالم، بدن به مواد معدنی مانند روی، کلسیم، آهن، مس، کروم، ید و منیزیم نیاز دارد. همچنین بیوتین، ویتامین B ( اسید فولیک، پیریدوکسین و پانتوتنیک اسید)، ویتامین E و ویتامین A از ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت پوست سر و ریشه موها می‌باشند. ساده‌ترین روش برای تحریک رشد مو، استفاده از این مواد معدنی و ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌باشد. به همین جهت در طب سنتی استفاده از سیر و روغن سیر به دلیل دارا بودن این مواد معدنی و ویتامین‌ها توصیه می‌گردد. همچنین مصرف اسفناج و کلم بروکلی نیز به دلیل دارا بودن این ریز مغذی‌ها بسیار کارآمد است. روش دیگر برای تقویت و تحریک رشد مو، رایحه درمانی با استفاده از روغن سیر می‌‌باشد. استفاده از این روغن باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌گردد. روغن سیر به دلیل داشتن ترکیبات فیتو شیمیایی در خود، از فعالیت آنتی باکتریالی نیز برخوردار است. برای این منظور کافیست مقداری از روغن سیر را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش دهید و شروع به ماساژ دادن نمایید. اجازه دهید روغن برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس با شامپوی مناسب شسته و آبکشی نمایید. با انجام مرتب این روش طبیعی و خانگی، حتما با نتایج عالی رو به رو خواهید شد.
  • شوره سر یکی از مشکلاتی است که آرامش فرد را مختل می‌کند. روغن سیر با دارا بودن خواص تقویتی بالا در از بین بردن شوره سر بسیار کارآمد عمل می‌کند. منگنز موجود در روغن سیر نرمی و لطافت را برای موها به ارمغان می‌آورد. ماساژ دادن موها با روغن سیر باعث استحکام موها، نرمی و رفع شوره سر می‌گردد. بهترین زمان برای استفاده از روغن سیر، نیم ساعت قبل از حمام است.
  • در طب سنتی از روغن سیر به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، آنتی باکتریالی و ترمیم کنندگی زخم، برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. این خواص در روغن سیر موجب گردیده که از آن به عنوان یک جایگزین عالی برای آنتی بیوتیک‌ها و ضد عفونی کننده‌های کلاسیک استفاده شود. تحقیقات حاکی از آن است که تجویز روغن سیر به موش‌های ماده نقش به سزایی در کاهش التهاب پس از عمل جراحی دارد. روغن سیر به دلیل دارا بودن ترکیبات حاوی گوگرد در درون خود، باعث تسریع تشکیل بافت جدید و فعال شدن خون رسانی به زخم‌های باز می‌شود.
  • از روغن سیر برای درمان انواع بیماری‌های پوستی نظیر آتوپیک، پسوریازیس، عفونت‌های قارچی و زخم‌ها استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست مقداری از روغن سیر را بر روی نقطه مورد نظر پوشش، و به آرامی ماساژ دهید.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای درمان جوش و آکنه، استفاده از روغن سیر است. اگر شما نیز جزء افراد دارای پوست مستعد جوش و آکنه هستید و روش‌های مختلفی را برای درمان و خلاصی از این عارضه پوستی امتحان کرده‌اید اما به نتیجه‌ی مثبت نرسیده‌اید، برای یک بار هم که شده استفاده از روغن گیاهی سیر را امتحان کنید. برای این منظور کافیست چند قطره از روغن سیر را با کمک نوک انگشتان بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش داده و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو نمایید. روش دیگر برای درمان این عارضه پوستی، استفاده از ماسک روغن سیر به همراه عسل و ژل آلوئه‌ورا می‌باشد. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و دو الی سه قطره روغن سیر نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست خود استفاده نمایید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی دوازده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این روش دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، انجام تست حساسیت الزامی است. به این صورت که ابتدا ماسک را بر روی یک نقطه از بدن مثلا بازو پوشش دهید. پس از گذشت مدت زمانی و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک بر روی پوست صورت بلامانع است.
  • بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که مصرف روغن سیر، در کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی بسیار کارآمد است. از اولین مراحل تشکیل لخته‌های خون، تجمع پلاکت می‌باشد. ایجاد لخته‌های خون در شریان‌های کرونری یا مغزی، منجر به سکته قلبی می‌شود. یک روش طبیعی و خانگی برای پیشگیری از از تجمع پلاکت‌ها یا ترومبوز، استفاده از رژیم غذایی سرشار از سیر می‌باشد. مصرف روغن سیر منجر به افزایش خاصیت ارتجاعی عروق خونی و گردش خون می‌‌گردد. به این ترتیب استفاده از این روغن گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر خواص درمانی روغن سیر می‌توان به بهبود عفونت‌های قارچی اشاره نمود. مطالعات تجربی حاکی از آن است که روغن سیر به دلیل دارا بودن فعالیت ضد قارچی فوق‌العاده در پیشگیری از رشد گونه‌های قارچی نظیر کاندیدا آلبیکنس و پنی سیلیوم فونیکولیزوم نقش موثری دارد. مشاهدات میکروسکوپی نشان می‌دهد روغن سیر باعث نفوذ به غشای اندامک‌های قارچی و آسیب به میتوکندری و واکوئل قارچ می‌گردد. همچنین این روغن باعث تغییر در ژن‌های ضروری خاصی که در عملکردهای بیماری زایی قارچ‌ها دخیلند، می‌گردد. در طب سنتی استفاده از روغن گیاهی سیر برای درمان کاندیدیازیس و سایر بیماری‌های قارچی نظیر کچلی پا یا عفونت پا، قارچ‌های سطحی پوست و اتومیکوزیس ( عفونت گوش)، توصیه می‌گردد. برای این منظور کافیست از چند قطره روغن گیاهی سیر برای پوشش دهی مناطق مورد نظر استفاده نمایید.
  • اثرات ضد التهابی و تعدیل کنندگی سیستم ایمنی روغن سیر و سایر مشتقات آن باعث شده است که آنها بتوانند تولید پیام رسان‌های سلولی پیش التهابی نظیر نیتریک اکسید، پروستاگلاندین‌ها و اینترلوکین‌ها را سرکوب نمایند. اسید آراشیدونیک پیش ساز چندین ترکیب ضد التهابی نظیر پروستاگلاندین‌ها می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیر می‌تواند یک مهار کننده‌ی قوی این اسید باشد. همچنین روغن سیر قادر است آنزیم‌های دخیل در سنتز پروستاگلانین‌ها و سایر ایکوزانوئیدها را مهار نماید.
  • با استفاده از روغن سیر سلامت روان را تضمین کنید. روغن سیر تقطیر شده دارای ترکیبات گوگردی مختلفی نظیر دی آلیل دی سولفید و دی آلید تری سولفید می‌باشد. وجود این ترکیبات در روغن سیر موجب پیشگیری از اکسیداسیون و انباشتگی کلسترول می‌گردد. یکی از عوامل جدی و مهم در ایجاد پیری، پراکسیداسیون لیپید می‌باشد. کلسترول یا لیپیدهای اضافی می‌توانند اکسید شده و یا باعث ایجاد پلاک‌های آمیلوئیدی یا لخته در مغز، قلب و جریان خون گردند. در واقع عاملی که باعث باریک شدن رگ‌های خونی، لخته شدن خون و در نهایت تخریب نورون می‌شوند، پلاک‌های آمیلوئید می‌باشند. در ادامه مرگ سلول‌های عصبی منجر به از دست دادن حافظه و زوال عقل می‌شود. در نهایت این اتفاق می‌تواند منجر به بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی و تصلب شرایین گردد.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای تسکین درد دندان، استفاده از روغن سیر می‌باشد. در طب سنتی از گیاه سیر به دلیل دارا بودن خواص درمانی به عنوان ادویه استفاده می‌شود. جویدن غلاف سیر در آزاد شدن روغن‌های ضروری و فیتوکمیکال‌ها در حفره دهان نقش به سزایی دارد. در واقع التیام زخم‌های دهان، درد لثه و درد دهان از طریق این عناصر فعال انجام می‌شود. روغن سیر حاوی طیف وسیعی از خواص آنتی باکتریالی، ضد ویروسی و ضد قارچی می‌باشد. همچنین استفاده از این روغن می‌تواند از طریق مهار باکتری‌های دهان از ایجاد پلاک دندانی پیشگیری نماید. با استفاده مستقیم از خمیر تشکیل شده از پیاز سیر بر روی دندان‌های آسیب دیده خواهید توانست التهاب لثه را تسکین دهید. همچنین استفاده از روغن سیر در رفع زردی و سفید شدن آنها نیز بسیار موثر عمل می‌نماید. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن سیر باعث از بین رفتن آلودگی دندان‌ها می‌شوند. به جهت پاکسازی دندان‌ها به این صورت عمل نمایید که مقداری از روغن سیر را همانند خمیر دندان بر روی مسواک قرار دهید و دندان‌هایتان را مسواک کنید. لازم به ذکر است، بعد از استفاده از این روغن، با خمیر دندان مسواک بزنید تا بوی نامطبوع آن، برطرف شود.
  • روغن سیر نقش بسیار مهمی در سلامت روده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، روغن سیر به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی، فعالیت وسیعی را در برابر پاتورژن‌های روده نشان می‌دهد. این روغن قادر به مهار باکتریهای روده که  منجر به مسمومیت‌های غذایی، است. آلیسین و باقی ترکیبات آلی گوگردی موجود در روغن سیر، به عنوان مواد فعال، بر علیه پاتورژن‌های روده که منجر به سرطان معده و چندین اختلال گوارشی می‌شوند، دارای اثرات مهار کنندگی می‌باشند.      
  • اگر به نیش حشرات مانند پشه و… حساسیت دارید، و با نیش حشرات احساس دردناکی بر روی پوست شما ایجاد می‌شود، استفاده از روغن سیر را به عنوان یک گزینه‌ی عالی و طبیعی فراموش نکنید. برای این منظور کافیست از چند قطره روغن سیر برای پوشش دهی نقاط مورد نظر استفاده کنید. روش دیگر به این صورت است که مقداری از روغن سیر را در فضای محل خواب خود اسپری کنید.
  • تبخال، عارضه‌ی پوستی است که به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن، ترسیدن یا شوک، عفونت و قارچ ایجاد می‌شود. روغن سیر به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی در رفع این ناراحتی می‌تواند شما را یاری دهد. فقط ممکن است در زمان استفاده کمی احساس سوزش کنید که دلیل این امر، اسیدی بودن روغن سیر می‌باشد.
  • تولید انسولین طبیعی و پیشگیری از ابتلا به دیابت، از مهمترین خواص روغن سیر در طب سنتی می‌باشد. همچنین استفاده از روغن سیر به درمان بیماری دیابت نیز کمک شایانی می‌کند. در واقع روغن سیر میزان سطح قند خون را در بدن تنظیم می‌کند.
  • روغن سیر سرشار از ویتامین B6 است. کمبود ویتامین B6 در کودکان و نوزادان باعث بروز اختلالات تشنجی، یا حتی سرطان و نارسایی قلبی می‌گردد. وجود این ویتامین در بدن باعث بهبود بخشیدن متابولیسم بدن و بهبود عملکرد قلب و مغز می‌شود. از دیگر فواید ویتامین B6 در بدن، سلامت سیستم عصبی می‌باشد، که کمبود آن موجب تغییر در خلق و خو و بروز افسردگی می‌شود. همچنین باعث سخت و دردناک شدن علائم سندروم پیش از قاعدگی در بانوان، کاهش فشار خون، آلزایمر، و بروز اختلالات عصبی می‌شود. در صورتی که میزان مورد نیاز این ویتامین در بدن تامین گردد، فرد خواب راحت و همراه با آرامش را سپری می‌کند. روغن سیر، یک منبع بسیار عالی از این ویتامین می‌باشد.

عوارض احتمالی مصرف روغن سیر   

  • روغن سیر یک روغن طبیعی است و مصرف آن مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است برخی افراد به دلیل حساسیت، دچار سوزش، خارش، مشکلات تنفسی و کهیر شدید شوند.
  • ایجاد بوی بد دهان از دیگر عوارض جانبی مصرف این روغن است.
  • مصرف این روغن به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.