خانه دسته‌بندی نشده استفاده از گیاهان دارویی برای درمان ورم معده در طب سنتی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان ورم معده در طب سنتی

توسط kakooti
درمان ورم معده در طب سنتی

ورم معده یا گاستریت، جزو آن دسته از مشکلات رایج گوارشی است که ممکن است در هر سنی به سراغ شما بیاید. برای درمان ورم معده در طب سنتی راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. در صورتی که درمان به موقع انجام نگیرد، این مسئله ممکن است به صورت حادتر خودش را نشان دهد. ما در این مقاله از کاکوتی شما را با برخی از راهکارهای طب سنتی در درمان ورم معده آشنا خواهیم کرد. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

درمان ورم معده در طب سنتی

ورم معده یا گاستریت زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش داخلی معده دچار التهاب شود. در صورتی که درمان به موقع اتفاق نیفتد، فرسایش پوشش داخلی معده باعث زخم معده می‌شود. این شرایط باعث می‌شود تا عملکرد هضم معده با مشکل روبرو شود. از جمله علل ورم معده می‌توان به غذای ناسالم، سیگار کشیدن، استرس شدید، عفونت‌های ویروسی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و… اشاره کرد.

در صورتی که دچار ورم معده شده‌اید، علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن، نفخ و درد شکم و… دور از انتظار نیست. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از حادتر شدن شرایط خود، از روش‌های درمانی این مقاله زیر نظر دکتر طب سنتی استفاده کنید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرکه سیب

یکی از راهکارهای درمان ورم معده در طب سنتی استفاده از سرکه سیب است. مصرف سرکه سیب کمک می‌کند تا میزان اسید اضافی معده کاهش پیدا کند. در نتیجه بعد از مصرف این نوع سرکه، معده شما به تعادل اولیه خود می‌رسد. علاوه بر این، سرکه سیب به از بین بردن میکروارگانیسم‌های آسیب‌زننده به معده کمک می‌کند.

برای تاثیرگذاری بیشتر، توصیه می‌کنیم که سرکه سیب را به همراه عسل نوش جان کنید. این نوشیدنی خوش طعم باعث تسکین آسیب‌های معده شده و هرگونه التهاب را از بین می‌برد. بهتر است که این نوشیدنی را یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

آب نارگیل

یکی از راهکارهای خانگی برای کاهش دردهای ناشی از ورم معده، استفاده از آب نارگیل است. آب نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی خود می‌تواند معده ملتهب شده شما را تسکین ببخشد. برای این منظور کافی است تا در بین وعده‌های غذایی خود، آب نارگیل نوش جان کنید. مصرف ۳ تا ۴ لیوان از آب نارگیل می‌تواند ورم معده شما را از بین ببرد.

چای سبز

یکی از راهکارهای درمان ورم معده در طب سنتی نوشیدن چای سبز در روز است. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز برای ورم معده بسیار مناسب است. از طرفی دیگر ترکیبات موجود در چای سبز اثرات مثبتی را بر روی پوشش معده می‌گذارد و علائم این بیماری را تسکین می‌بخشد. شما می‌توانید چای سبز را همراه با عسل روزی دو لیوان نوش جان کنید.

زنجبیل

زنجبیل جزو آن دسته از گیاهان دارویی است که مصرف آن برای افراد مبتلا به ورم معده به شدت توصیه می‌شود. خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی زنجبیل می‌تواند هرگونه عفونت معده را از بین ببرد. برای این منظور کافی است تا مقداری از ریشه زنجبیل را در یک لیوان آب ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی را نوش جان کنید. برای تسکین فوری ورم معده می‌توانید این نوشیدنی را هر روز صبح نوش جان کنید.

آب کلم

اگر از دردهای ورم معده خود خسته شده‌اید، آب کلم به شما کمک می‌کند تا از شر ورم معده و دردهای آن خلاص شوید. همچنین مصرف این نوشیدنی باعث می‌شود تا معده و روده‌های شما به کلی پاکسازی شوند. برای درمان ورم معده در طب سنتی کافی است تا مقداری از کلم سبز را خورد کرده و آب آن را جدا کنید. نوشیدن ۳ تا ۴ بار آب کلم در روز کمک می‌کند تا هرگونه آثار ورم معده از بین برود.

آلوئه‌ ورا

آب آلوئه‌ورا خاصیت ضد التهابی دارد؛ بنابراین می‌تواند هرگونه التهاب معده را کاهش دهد. همچنین این نوشیدنی دارای خاصیت ضد عفونی‌کنندگی بوده و مصرف آن می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده عفونت را از بین ببرد. توصیه می‌کنیم که برای درمان ورم معده روزانه یک تا دو لیوان آب آلوئه ورا نوش جان کنید.

عسل

برای از بین بردن باکتری‌های مضر معده، از خواص شگفت‌انگیز عسل استفاده کنید. عسل یک ماده غذایی ضد باکتری بوده و با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می‌تواند هرگونه التهاب معده را از بین ببرد. برای درمان ورم معده در طب سنتی کافی است تا روزانه مقدار دو قاشق عسل را با یک لیوان آب ترکیب کرده و نوش جان کنید. این کار را هر روز صبح تکرار کنید تا نتیجه‌ی مثبت آن را بر روی معده خود ببینید.

زیره

برای تسکین علائم گاستریت پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شفابخش زیره استفاده کنید. زیره به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می‌تواند دردهای ناشی از ورم معده را کاهش داده و فرایند بهبودی را افزایش دهد. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری زیره پودر شده را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس آن را نوش جان کنید.

جو دو سر

خواص جو دو سر به اندازه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم از امروز حتما جو دو سر مصرف کنید. به خصوص اگر دچار ورم معده هستید، فیبر و مواد معدنی موجود در جو دو سر می‌تواند به رفع مشکل شما کمک کند. همچنین جو دو سر خاصیت قلیایی دارد و می‌تواند آسیب‌های معده را به حداقل برساند.

برای درمان ورم معده در طب سنتی به کمک جو دو سر کافی است تا مقدار نصف لیوان از جو دو سر را با نصف لیوان آب یا شیر ترکیب کنید. سپس بر روی شعله قرار دهید تا به خوبی بپزد. در نهایت می‌توانید آن را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید این ماده غذایی ارزشمند را با میوه‌های غیر اسیدی مانند گلابی، سیب، موز و… نوش جان کنید.

رزماری

گیاهان دارویی که خاصیت ضد التهابی دارند، برای پیشگیری از مشکلات معده بسیار مناسب هستند. رزماری جزو آن دسته از گیاهان دارویی است که دارای خاصیت ضد التهابی بوده و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه برای درمان مشکل ورم معده و تسکین دردهای ناشی از آن یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق چایخوری از پودر رزماری یا برگ‌های تازه آن را درون یک لیوان آب داغ بریزید. بعد از چند دقیقه آن را از صافی رد کنید و نوش جان کنید. برای درمان ورم معده در طب سنتی نوشیدن ۲ لیوان در روز از این دمنوش را به شما توصیه می‌کنیم.

مصطکی

در صورتی که ورم معده ناشی از عفونت نباشد، این روش درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد. بسیاری از پزشکان طب سنتی، مصطکی را برای درمان زخم معده تجویز می‌کنند. چرا که مواد موثر در این داروی گیاهی می‌تواند از پوشش معده به خوبی محافظت کند. هر وقت که دردهای ناشی از ورم معده به سراغ شما آمد، پیشنهاد می‌کنیم که مصطکی را بجوید.

ریشه گل ختمی یا ریشه شیرین بیان

از دیگر گیاهان دارویی موثر برای درمان آسیب‌های معده می‌توان به گل ختمی اشاره کرد. از آنجایی که گل ختمی سرشار از موسیلاژ است، در نتیجه می‌تواند برای درمان مشکلات معده مانند رفلاکس و سوزش سر معده بسیار موثر باشد. این گیاه دارویی با محافظت از پوشش داخلی معده و با کاهش اسید معده، جلوی زخم ناشی از معده را بگیرد.

برای درمان ورم معده در طب سنتی منظور کافی است تا مقدار یک قاشق چای‌خوری از ریشه گل ختمی یا شیرین بیان را در یک لیوان آب داغ ترکیب کنید. بعد از چند دقیقه می‌توانید این دمنوش را از صافی رد کنید و آن را نوش جان کنید. نوشیدن روزی یک لیوان از این دمنوش کمک می‌کند تا علائم ورم معده از بین برود.

زردچوبه

برای درمان ورم معده از خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی زردچوبه کمک بگیرید. استفاده از این ادویه خوش عطر و رنگ در غذاها کمک می‌کند تا غشای مخاطی معده تسکین پیدا کند. همچنین می‌توانید برای درمان ورم معده خود مقداری زردچوبه را در آب ترکیب کنید و آن را نوش جان کنید.

نارون

گیاهان دارویی که مقدار زیادی موسیلاژ دارند، برای درمان ورم معده بسیار مفید هستند. گیاه دارویی نارون سرشار از موسیلاژ بوده و می‌تواند التهاب معده را کاهش دهد. برای درمان ورم معده در طب سنتی به کمک نارون کافی است تا مقدار یک قاشق چای خوری از این گیاه را در مقداری آب بریزید و نوش جان کنید.

کفیر

برای بهبود فرایند هضم پیشنهاد می‌کنیم که کفیر مصرف کنید. همچنین مصرف کفیر باعث می‌شود تا اسید معده شما به حالت تعادل برگردد. همچنین این ماده غذایی ارزشمند سرشار از میکروارگانیسم بوده و با خواص ضد میکروبی خود می‌تواند هرگونه عفونت باکتریایی معده را از بین ببرد. مصرف هر روزه کفیر کمک می‌کند تا دیگر دچار مشکلات معده نشوید.

بابونه

اگر از دردهای ورم معده رنج می‌برید، بابونه می‌تواند بهترین گزینه برای درمان شما باشد. به خصوص مصرف دمنوش بابونه کمک می‌کند تا شما بتوانید دوباره سلامتی خودتان را بدست آورید.

رازیانه

اگر برای مدتی است که با ورم معده دست و پنجه نرم می‌کنید، تخم و برگ گیاه رازیانه را امتحان کنید. ترکیبات موجود در گیاه رازیانه می‌تواند ترشحات معده را کم کرده و دردهای ورم معده را تسکین ببخشد.

نعنا

برای درمان ورم معده در طب سنتی استفاده از برگ‌های نعنا بسیار موثر است. مصرف نعنا به خصوص همراه غذا کمک می‌کند تا سوء هاضمه، نفخ، سوزش سر دل، درد معده و سایر مشکلات مربوط به معده از بین برود.

ریحان

ریحان جزو آن دسته از سبزیجاتی است که مصرف آن به قوی‌تر شدن معده کمک می‌کند. همچنین با خواص ضد اسپاسم خود می‌تواند برای درمان ورم معده بسیار موثر باشد.

بومادران

یکی از روش‌های درمانی موثر برای تسکین دردهای ورم معده، استفاده از گیاه بومادران است. برای این منظور کافی است تا دمنوش این گیاه دارویی را هر روز قبل از ناهار و شام نوش جان کنید. توجه به این نکته ضروری است که این گیاه دارویی در زنان باردار منع مصرف دارد.

شنبلیله

شنبلیله به دلیل دارا بودن ترکیبات لعاب‌دار، برای بهبود زخم معده بسیار موثر است. برای درمان کافی است تا مقدار یک قاشق از دانه‌ای این گیاه ارزشمند را در دو لیوان آب ترکیب کنید. سپس این ترکیب را با عسل نوش جان کنید. مصرف روزانه این نوشیدنی کمک می‌کند تا مشکلات معده شما از بین برود.

ترکیب عسل و دارچین

یکی از راهکارهای درمان ورم معده در طب سنتی استفاده از ترکیب معجزه‌آسای عسل و دارچین است. دارچین به دلیل طبع گرم خود می‌تواند هرگونه التهاب و سوء هاضمه را از بین ببرد. همچنین این ادویه خوش عطر و طعم در ترکیب با عسل، تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی ورم معده خواهد داشت.

غذاهای خطرناک برای ورم معده

رژیم غذایی درست، بر روی شدت یا کاهش علائم گاستریت و یا همان ورم معده بی‌تاثیر نیست. به خصوص برخی عادت‌های غذایی نادرست می‌تواند باعث شدت علائم بیماری نیز شود. عادت‌هایی مانند سریع غذا خوردن، خوردن غذاهای مانده، خوردن فست فود، نامنظم غذا خوردن و… می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط ورم معده در افراد شود.

همچنین خوردن برخی از غذاها باعث می‌شوند تا علائم ورم معده تشدید شوند. از جمله آنها می‌توان به مصرف شیرینی، غذاهای پر ادویه، غذاهای سرخ شده، غذاهای ترش، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، گوشت قرمز، غذاهای حاوی شکر، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و… اشاره کرد؛ بنابراین اگر در حال درمان ورم معده در طب سنتی هستید، بهتر است در کنار مصرف گیاهان دارویی، رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید.

سخن نهایی

عارضه دردناک ورم معده بر اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. این بیماری علائم آزاردهنده‌ای دارد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید. داروهای گیاهی گفته شده در بالا می‌تواند برای درمان گاستریت بسیار موثر باشد. البته توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از این گیاهان دارویی حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.