خانه گیاهان دارویی آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص روغن شنبلیله

آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص روغن شنبلیله

توسط kakooti
خواص روغن شنبلیله

از گذشته‌های دور تا به حال از گیاه شنبلیله برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. چرا که در دانه‌های شنبلیله خواص درمانی بسیار زیادی نهفته است. از دانه‌های روغنی شنبلیله روغن گیاهی گرفته می‌شود. خواص روغن شنبلیله بسیار زیاد است و از آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با این روغن گیاهی و خواص درمانی آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص روغن شنبلیله برای سلامتی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید دانه‌های کوچک و قهوه‌ای رنگ شنبلیله خواص درمانی بسیار زیادی دارد. چرا که این گیاه دارویی سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، مس، منگنز، کربوهیدرات، منیزیم و.. است. همچنین روغن گیاهی شنبلیله مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که برای درمان انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های خطرناک مانند سرطان بسیار موثر است.

بسیاری از افراد از شنبلیله به صورت پودر، خشک شده، تازه و… استفاده می‌کنند. روغن این گیاه دارویی نیز مانند دانه‌های آن خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی دارد. همچنین برای مراقبت از پوست و مو بسیار موثر است. از جمله خواص دارویی روغن شنبلیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سایز سینه در زنان با ماساژ روغن شنبلیله

اگر شما هم می‌خواهید بدون جراحی، تزریق ژل و… سینه‌های خود را بزرگ کنید، استفاده از خواص روغن شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار کم‌خطر است. در نتیجه شما می‌توانید به روش گیاهی سایز سینه‌های خود را افزایش دهید. برای این منظور کافی است تا با روغن شنبلیله سینه‌های خود را ماساژ دهید. تکرار این کار به مرور زمان کمک می‌‌کند تا سایز سینه‌های شما افزایش پیدا کنند.

به این دلیل که روغن شنبلیله باعث ترشح هورمون رشد سینه می‌شود. در نتیجه با افزایش استروژن و پروژسترون، سینه‌های شما نسبت به قبل بزرگ‌تر می‌شوند.

کاهش علائم یائسگی با روغن شنبلیله

اگر می‌خواهید که دچار یائسگی زودرس نشوید، مصرف روغن شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. یکی از ویژگی‌های خوب این روغن گیاهی این است که میزان جذب ایزوفلاون‌های استروژنیک را افزایش می‌دهند. این ترکیب به دلیل عملکرد مشابه با استروژن به خوبی می‌‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. درصورتی که دچار یائسگی شده باشید با مصرف این روغن شگفت‌انگیز می‌توانید برخی علائم این دوران مانند درد، افسردگی، تغییرات خلق و خوی و… را از بین ببرید.

درمان دردهای پریودی با مصرف روغن شنبلیله

یکی از خواص روغن شنبلیله کاهش دردهای پریودی است. اگر شما هم از دردهای پریودی و اختلالات هورمونی این دوران خسته شده‌اید، از خاصیت روغن شنبلیله بهره‌مند شوید. با ماساژ ناحیه رحم با این روغن، دردهای این مدت شما به شدت کاهش پیدا می‌کنند. همچنین مصرف این روغن گیاهی، خونریزی‌های شدید پریودی را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن با روغن شنبلیله

از آنجایی که میزان چربی روغن شنبلیله بسیار پایین است؛ در نتیجه مصرف آن باعث بالا رفتن میزان کلسترول بد خون نخواهد شد؛ بنابراین با مصرف این روغن گیاهی اضافه وزن پیدا نخواهید کرد. از طرفی دیگر روغن شنبلیله به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار زیادی فیبر، باعث می‌شود تا میزان سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر میزان فیبر بالای این روغن گیاهی باعث بهبود هضم غذا می‌شود و کمک می‌کند تا سموم در بدن شما رسوب پیدا نکنند.

با مصرف این روغن گیاهی بدن شما به طور طبیعی و بدون عوارض جانبی کاهش وزن پیدا می‌کند. همچنین این روغن جلوی اشتهای کاذب را گرفته و باعث افزایش سرعت لاغری می‌شود؛ بنابراین به کمک خواص روغن شنبلیله می‌توانید وزن خود را به راحتی کاهش دهید.

افزایش شیر در زنان شیرده با مصرف روغن شنبلیله

در برخی از شرایط مادران بعد از حاملگی شیر کافی برای نوزاد خود ندارند؛ در چنین شرایطی برای افزایش میزان شیردهی، به جای استفاده از داروهای شیمیایی پیشنهاد می‌کنیم که از داروهای گیاهی استفاده کنید که خطر کمتری برای نوزاد دارد. برای افزایش شیر در زنان شیرده مصرف روغن شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن شنبلیله به دلیل دارا بودن دیوسگنین باعث افزایش میزان شیر در زنان می‌شود.

علاوه بر این ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این روغن گیاهی می‌تواند سلامت نوزاد را به دنبال داشته باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف روغن شنبلیله حتما با پزشک متخصص صحبت کنید تا دوز مناسبی از این روغن را برای افزایش شیردهی به شما تجویز کند.

درمان جوش و آکنه با روغن شنبلیله

اگر راهکارهای مختلفی را برای کاهش و یا درمان جوش صورت امتحان کرده‌اید، اما نتیجه مطلوبی را کسب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن شنبلیله استفاده کنید. برای درمان جوش صورت و از بین بردن عفونت صورت بهتر است پوست خود را به آرامی با این روغن ماساژ دهید. همچنین با ماساژ صورت با این روغن گیاهی برای همیشه از شر جوش‌های سر سیاه راحت خواهید شد.

افزایش میل جنسی در آقایان با مصرف روغن شنبلیله

یکی از خواص شگفت‌انگیز روغن شنبلیله تاثیرات مثبت آن بر روی قوای جنسی و باروری مردان است. روغن شنبلیله با افزایش سطح تستوسترون به افزایش میل جنسی در آقایان کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین این روغن گیاهی قدرت باروری را در مردانی که دچار مشکل هستند، افزایش می‌دهد. به خصوص اگر بعد از مصرف این روغن گیاهی ورزش کنید، میزان تستوسترون به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

پیشگیری از سرطان با خوردن روغن شنبلیله

آنتی‌اکسیدان موجود در روغن شنبلیله می‌تواند جلوی استرس اکسیداتیو را بگیرد. علاوه بر این، این روغن گیاهی شفابخش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بروز انواع بیماری‌های خطرناک مانند سرطان جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال در خواص روغن شنبلیله موادی مانند ساپونین، تانن و پکتین وجود دارد. این ترکیبات باعث می‌شود تا جلوی افزایش صفرا در روده گرفته شود. علاوه بر این روغن شنبلیله به دلیل کاهش کلسترول خون، از ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما پیشگیری می‌کند.

پاک‌سازی پوست با استفاده موضعی از روغن شنبلیله

اگر به فکر شادابی و تازگی پوست صورت خود هستید، شما را به استفاده از روغن شنبلیله تشویق می‌کنیم. استفاده موضعی از این روغن کمک می‌کند تا رطوبت مورد نیاز پوست شما تامین شود. در نتیجه برای کسانی که پوست خشکی دارند، مصرف این روغن می‌تواند جلوی ترک خوردن پوست را بگیرد. از طرفی دیگر این روغن مانند یک پاک‌کننده قوی عمل می‌کند و می‌تواند سلول‌های مرده و سموم پوست را از بین ببرد. بعد از استفاده از این روغن، زیبایی به پوست صورت شما باز می‌گردد.

کنترل قند خون با مصرف روغن شنبلیله

اگر دچار افزایش قند خون و یا دیابت هستید، استفاده از روغن گیاهی شنبلیله برای شما بسیار مفید است. چرا که مصرف این روغن گیاهی به جذب قند طبیعی در بدن کمک کرده و جلوی افزایش سطح قند خون را می‌گیرد. از طرفی دیگر خواص روغن شنبلیله تنها برای افراد مبتلا به دیابت نیست. بلکه افراد عادی نیز می‌توانند با مصرف این روغن سطح قند خون بدن خود را کنترل کنند.

کاهش علائم افسردگی با مصرف شنبلیله

اگر دچار علائم افسردگی شده‌اید و یا شب‌ها خواب راحتی ندارید، مصرف روغن شنبلیله می‌تواند برای آروماتراپی بسیار موثر باشد. در نتیجه بعد از استفاده از این روغن گیاهی افسردگی، بی‌خوابی، استرس و اضطراب شما از بین می‌رود.

روغن شنبلیله چاق کننده صورت

اگر صورت لاغری دارید و دوست دارید صورت شما چاق‌تر نشان داده شود و یا در اثر کاهش وزن صورت شما لاغر شده است، یک راهکار طبیعی برای چاقی صورت، استفاده از فواید روغن شنبلیله است. از آنجایی که این روغن هیج‌گونه عوارضی ندارد، در نتیجه می‌تواند به صورت طبیعی به صورت شما حجم دهد. برای چاقی صورت کافی است تا روغن شنبلیله را به صورت موضعی برای صورت خود استفاده کنید.

ماساژ صورت با این روغن گیاهی به مدت ۳ ماه کمک می‌کند تا صورت شما چاق‌ و توپر نشان داده شود.

اثرات مثبت روغن شنبلیله بر روی سلامت و زیبایی مو

برای داشتن موهایی زیبا، استفاده از روغن شنبلیله بسیار موثر است. خواص روغن شنبلیله باعث می‌شود تا سلامت موهای شما تامین شود. از جمله فواید درمانی روغن شنبلیله برای مو می‌توان به تقویت ریشه، درمان شوره سر، جلوگیری از سفیدی موها، رفع خشکی موها و… اشاره کرد.

بهداشت تنفسی با مصرف روغن شنبلیله

بسیاری از پزشکان طب سنتی برای پاکسازی مجاری تنفسی، درمان عفونت‌های درونی، از بین رفتن مخاط و… استفاده از روغن شنبلیله را پیشنهاد می‌دهند؛ بنابراین در صورت ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر مشکلات تنفسی پیشنهاد می‌کنیم که از فواید درمانی روغن شنبلیله بهره‌مند شوید تا بیماری شما درمان شود.

سلامت کلیه با روغن شنبلیله

برای پاک‌سازی کلیه و سم‌زدایی از آن پیشنهاد می‌کنیم که روغن شنبلیله مصرف کنید. این روغن گیاهی با بهبود عملکرد کلیه، خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد. از طرفی دیگر روغن گیاهی شنبلیله خاصیت روندگی دارد و می‌تواند از عفونت مجاری ادراری پیشگیری کرده و به دفع سنگ کلیه کمک کند.

کاهش دردهای عضلانی با استفاده موضعی از روغن شنبلیله

اگر دچار دردهای عضلانی هستید و یا گرفتگی عضله دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به کمک خواص روغن شنبلیله دردهای خود را کاهش دهید. ماساژ بدن با این روغن گیاهی می‌تواند دردهای بدن را تسکین ببخشد. به خصوص دردهای ناشی از روماتیسم که بسیار دردناک هستند، با ماساژ این روغن تسکین پیدا می‌کنند.

سفت‌کننده پوست صورت در صورت استفاده موضعی از روغن شنبلیله

از آنجایی که روغن شنبلیله سرشار از ویتامین سی است، در نتیجه استفاده موضعی از این روغن گیاهی به کلاژن‌سازی پوست صورت کمک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا بعد از مدتی پوست شما حالت سفتی به خود بگیرد. علاوه بر این چین و چروک صورت را که در اثر افزایش سن و عوامل محیطی ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

تقویت عملکرد مغز با روغن شنبلیله

با مصرف روغن شنبلیله جریان خون در بافت‌های بدن افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به طور غیر مستقیم باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود. در نتیجه بدن شما قدرت و انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه و فعالیت‌های بدنی نسبتا سنگین کسب می‌کند.

عوارض جانبی مصرف شنبلیله

اگرچه خواص روغن شنبلیله بسیار زیاد است؛ اما این موضوع بدین معنا نیست که شما می‌توانید در مصرف این روغن گیاهی زیاده‌روی کنید. مصرف بیش از اندازه روغن شنبلیله می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی، درد معده و گازهای وحشتناک روده‌ای شود.

علاوه بر این اگر داروهای مخصوص دیابت و انسولین مصرف می‌کنید، از مصرف این روغن گیاهی خودداری کنید. چرا که می‌تواند تداخل دارویی داشته باشد و مشکلاتی را برای سلامتی شما به وجود بیاورد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از شنبلیله به هر نوعی از جمله روغن، دانه و… در دوران بارداری ممنوع است. چرا که این گیاه دارویی دارای خاصیت تحریک‌کنندگی بوده و می‌تواند باعث سقط جنین شود.

طرز تهیه روغن شنبلیله به صورت خانگی

در صورت تمایل به استفاده از روغن شنبلیله می‌توانید این روغن گیاهی را با کیفیت و خلوص بالا از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید. اما اگر می‌خواهید که این روغن را در خانه تهیه کنید تا از خواص روغن شنبلیله بهره‌مند شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا دانه‌های شنبلیله را کاملا آسیاب کنید.
  • سپس با توجه به مقدار دانه‌ها، ۵ برابر آن آب اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • صبر کنید تا آب داخل ظرف به یک چهارم برسد. سپس آن را از روی شعله برداشته و از صافی رد کنید.
  • به اندازه مقدار آب صاف شده، روغن زیتون و یا روغن کنجد به آن اضافه کنید. سپس دوباره بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا جوش بیاید.
  • کمی صبر کنید تا آب اضافی درون ظرف کاملا خشک شود. روغن مانده در ظرف همان روغن شنبلیله است که می‌توانید از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خاصیت درمانی روغن شنبلیله صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این روغن به صورت موضعی و یا خوراکی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.