خانه دسته‌بندی نشده شگفت‌انگیزترین خواص گل گاو زبان که باید بدانید

شگفت‌انگیزترین خواص گل گاو زبان که باید بدانید

توسط kakooti
خواص گل گاو زبان

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که زمان‌هایی دچار اضطراب، خستگی و یا بی‌حوصلگی شده باشید. در چنین شرایطی اغلب افراد به شما دمنوش گل گاو زبان را پیشنهاد می‌دهند. خواص گل گاو زبان بسیار زیاد است و در طب سنتی از آن به عنوان کم‌خطرترین و مفیدترین دمنوش یاد می‌شود. این گیاه خوش عطر و طعم برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک‌کننده است.

ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با این گیاه دارویی و خواص و خطرات آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص گل گاو زبان برای درمان بیماری‌ها

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گیاهان دارویی، گیاه گل گاو زبان است. این گیاه به صورت خودرو و در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. همچنین برخی از گلخانه‌داران و باغداران نیز این گیاه دارویی را جهت فروش پرورش می‌دهند. گل‌های رسیده گل گاو زبان شباهت بسیاری به گل‌های انار دارد و رنگ آن صورتی و بنفش است.             

طبع گیاه گل گاو زبان گرم و مرطوب است؛ بنابراین با مصرف دمنوش گل گاو زبان، بدن شما در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد. البته اگر میزان رطوبت و گرمی بدن شما بالا است، بهتر است قبل از مصرف دمنوش گیاه گل گاو زبان، حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. این گیاه دارویی خواص بیشماری دارد. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

آرام‌بخش اعصاب با خواص جادویی گل گاو زبان

به جای خوردن قرص‌های آرام‌بخش، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گل گاو زبان بهره ببرید. این دمنوش گیاهی به صورت طبیعی باعث آرامش اعصاب شده و استرس و تنش‌های عصبی را از شما دور می‌کند. به خصوص اگر با درگیری‌های ذهنی دچار تپش قلب و یا سردردهای عصبی می‌شوید، خوردن یک لیوان دمنوش گل گاو زبان کمک می‌کند تا آرامش از دست رفته خود را دوباره بدست آورید. دلیل این موضوع پتاسیم و کلسیم موجود در ترکیبات این گیاه بوده که تاثیرات مثبتی بر روی سیستم عصبی شما می‌گذارد.

کاهش‌ دردهای قاعدگی با استفاده از گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان طبع گرم و مرطوبی دارد؛ در نتیجه مصرف آن در دوران قاعدگی بسیار توصیه می‌شود. به خصوص کسانی که از دردهای شدید قاعدگی رنج می‌برند، با خوردن دمنوش گل گاو زبان، حجم زیادی از دردهای قاعدگی آنها کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف گل گاو زبان برای خانم‌ها در دوران یائسگی نیز پیشنهاد می‌شود. تنش‌های عصبی این دوران با خوردن دمنوش گل گاو زبان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که با وجود خواص گل گاو زبان برای خانم‌ها، مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که این گیاه دارویی سرشار از آلکالوئید بوده و می‌تواند باعث بروز نقص‌های مادرزادی در جنین شود.

کمک به لاغری و کاهش وزن با مصرف گل گاو زبان

اگر وزن بالایی دارید، در  کنار ورزش و رژیم غذایی، مصرف دمنوش گل گاو زبان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این دمنوش گیاهی کالری نداشته و برای چربی‌سوزی بدن بسیار مفید است.

درمان‌کننده سرماخوردگی با خاصیت شفابخش گل گاو زبان

ویتامین C و فلانوئید موجود در گل گاو زبان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند برای گلو درد و درمان سرماخوردگی بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه بر این، گیاه گل گاو زبان خاصیت خلط آوری داشته و مصرف آن برای سرماخوردگی‌های شدید، آسم و برونشیت بسیار موثر است. این دمنوش گیاهی ضد درد و ضد التهاب بوده و درد بدن در سرماخوردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از بین برنده عفونت دستگاه ادراری با فواید گل گاو زبان

یکی از خواص گل گاو زبان خاصیت ادرار آور بودن آن است که دلیل آن وجود مقادیر بسیار زیاد سدیم و پتاسیم است. این ویژگی باعث می‌شود تا هرگونه عفونت دستگاه ادراری از طریق دفع مکرر ادرار از بین برود. همچنین در صورت وجود التهاب و ورم کلیه، مصرف دمنوش گل گاو زبان بسیار کمک‌کننده است.

کاهش‌دهنده فشار خون بالا با خاصیت گل گاو زبان

اگر دچار پرفشاری خون هستید، مصرف گل گاو زبان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه دارویی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و از این طریق می‌تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شود؛ در نتیجه کمک می‌کند تا فشار خون بالای شما کاهش پیدا کند. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، با وجود خواص گل گاو زبان به هیچ عنوان نباید این گیاه دارویی را جایگزین داروی‌های خود کنید.

پیشگیری از دیابت با خواص معجزه‌آسای گل گاو زبان

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای کاهش قند خون، مصرف دمنوش گل گاو زبان است. به خصوص افراد مبتلا به دیابت بعد از خوردن این دمنوش، احساس کاهش قند خون خواهند داشت. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار دیابت هستید، حتما با نظر پزشک معالج خود، دمنوش گل گاو زبان را مصرف کنید.

سلامت و زیبایی موها با خاصیت درمانی گل گاو زبان

برای رفع مشکلات پوستی مانند خارش پوست سر، شوره سر و… روغن گیاه گل گاو زبان بهترین گزینه خواهد بود. برای این منظور کافی است تا در طول هفته دو بار از این روغن بر روی پوست سر خود استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن ریزش مو توصیه می‌کنیم که شامپوهای حاوی عصاره گل گاو زبان را مصرف کنید. این شامپوها با تقویت فولیکول‌های مو، ریزش موهای شما را قطع خواهند کرد؛ بنابراین با خواص گل گاو زبان موهای زیباتری خواهید داشت.

خاصیت درمانی گل گاو زبان برای زیبایی پوست

توجه به سلامت پوست، تاثیر بسزایی در زیبایی چهره شما دارد. اگر شما هم به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن گل گاو زبان استفاده کنید. این گیاه دارویی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی و سلامت پوست صورت شما می‌گذارد. چرا که سرشار از اسیدهای چربی به نام گاما اسید لینولنیک بوده که می‌تواند با تاثیر مثبت بر روی پوست، زیبایی را برای پوست صورت شما به ارمغان بیاورد.

همچنین این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ در نتیجه ماساژ صورت با این گیاه دارویی می‌تواند جلوی پیری زودرس را بگیرد. علاوه بر این اگر پوست شما دچار زخم و التهاب شده باشد، استفاده از روغن گل گاو زبان می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش علائم داشته باشد.

به کمک خواص روغن شترمرغ مشکلات پوستی خود را درمان کنید

درمان کم‌خوابی با خواص درمانی گل گاو زبان

بی‌خوابی شبانه باعث می‌شود تا در طول روز انرژی کافی برای انجام کارهای خود نداشته باشید. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گل گاو زبان بهره ببرید. خاصیت آرام‌بخشی گل گاو زبان کمک می‌کند تا خواب راحتی در طول شب داشته باشید.

جلوگیری از آلزایمر با استفاده از دمنوش گل گاو زبان

برای تقویت ذهن پیشنهاد می‌کنیم که دمنوش گل گاو زبان مصرف کنید. به خصوص با افزایش سن، اختلال حواس در افراد دور از انتظار نیست. اما مصرف این دمنوش گیاهی می‌تواند جلوی هرگونه مشکلات حافظه در پیری را بگیرد.

تقویت‌ سیستم ایمنی با مصرف دمنوش گل گاو زبان

برخی از ترکیبات موجود در گیاه گل گاو زبان خاصیت تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی دارد؛ بنابراین با خوردن این دمنوش خوش عطر و طعم، سیستم ایمنی بدن شما تحریک شده و سلول‌های ایمنی، فعالیت بیشتری خواهند داشت. این ویژگی کمک می‌کند تا بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها به خصوص سرماخوردگی، آنفولانزا و… مقاوم شود.

خاصیت ضد افسردگی با خواص درمانی دمنوش گل گاو زبان

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در برخی از شرایط علائم افسردگی و اضطراب را در خودتان احساس می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گل گاو زبان بهره ببرید. این گیاه با افزایش هورمون‌های مرتبط با خلق و خو، آرامش ذهنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. به طوری که بعد از خوردن این دمنوش احساس خواهید کرد که علائم افسردگی شما تسکین پیدا کرده‌ است.

طریقه مصرف گیاه گل گاو زبان

برای بهره‌مندی از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان، روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمنوش گل گاو زبان: رایج‌ترین روش استفاده از این گیاه دارویی، مصرف آن به صورت دمنوش است. برای تهیه یک دمنوش عالی گل گاو زبان کافی است تا مقداری از گل‌های خشک شده این گیاه را در مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس بعد از سرد شدن می‌توانید آن را نوش جان کنید.

اگر طعم این دمنوش خوشایند شما نیست اما می‌خواهید از خواص گل گاو زبان بهره ببرید، می‌توانید آن را همراه با لیمو عمانی، ریشه سنبل‌الطیب و… دم کنید. طعم متفاوت این دمنوش قطعا مورد پسند شما قرار خواهد گرفت.

  • چای گل گاو زبان: یکی دیگر از روش‌های مصرف گیاه گل گاو زبان، استفاده از آن به صورت چای است. تهیه این چای خوش رنگ دقیقا مشابه با چای‌های معمولی است.
  • روغن گل گاو زبان: برخی برای بهره‌مندی از خواص درمانی و زیبایی گل گاو زبان، از روغن آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید روغن گل گاو زبان را از عطاری‌ها تهیه کنید.
  • عرق گل گاو زبان: یکی از روش‌های استفاده از این گیاه دارویی، عرق گل گاو زبان است. مصرف عرق این گیاه دارویی برای رفع مشکلات گوارشی و معده بسیار مفید است.

مضرات مصرف گل گاو زبان

مصرف معمول و به اندازه گیاه گل گاو زبان برای سلامتی بدن هیچ ضرر ندارد و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اما با وجود بیشمار بودن خواص گل گاو زبان مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند آسیب جدی به کلیه‌ها وارد کند. گاهی این آسیب در طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز سرطان در بیمار شود. از آنجایی که گیاه گل گاو زبان سرشار از ماده شیمیایی آلکالوئید پیرولیزیدین است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه مقدار کمی از این گیاه را مصرف کنید.

موارد منع مصرف گل گاو زبان

با وجود خواص بسیار زیاد گل گاو زبان، بهتر است افراد زیر دمنوش این گیاه دارویی را با احتیاط بیشتری مصرف کنند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، گیاه گل گاو زبان سرشار از آلکالوئید پیرولیزیدین است. این ماده می‌تواند برای بیماران کبدی مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین بهتر است این افراد با احتیاط این دمنوش را مصرف کنند.
  • افرادی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنند.
  • یکی از خواص گل گاو زبان رقیق کردن خون است؛ بنابراین افراد با مشکلات خونی مانند بیماران هموفیلی بهتر است از مصرف این گیاه دارویی جدا خودداری کنند.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص  بی‌نظیر گل گاو زبان صحبت کردیم. همانند سایر گیاهان دارویی مصرف به اندازه و نحوه استفاده از آن نقش کلیدی در درمان بیماری‌ها دارد. چرا که هرگونه استفاده نادرست از آن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای بدن شما به وجود بیاورد؛ بنابراین در صورت وجود بیماری جدی بهتر است از مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این گیاه دارویی خودداری کنید. بهتر است برای نحوه صحیح مصرف این گیاه حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

در صورت تمایل به خرید اینترنتی روغن گل گاو زبان می‌توانید سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی کاکوتی ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.