خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص نمک صورتی

آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص نمک صورتی

توسط مدیر مجله
خواص نمک صورتی

مهم‌ترین چاشنی یک غذا، نمک آن است؛ بنابراین نمکی که برای پخت غذا استفاده می‌کنید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که مصرف برخی از نمک‌ها از جمله نمک‌های معمولی می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد. اگر نمک غذا نیز برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که نمک صورتی را جایگزین نمک‌های معمولی کنید. خواص نمک صورتی برای سلامت بدن بسیار زیاد است و مصرف آن می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.

اگر شما هم می‌خواهید با این نمک خوشرنگ آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با خاصیت نمک صورتی آشنا کنیم. بعد از آشنایی با خواص بی‌نظیر نمک صورتی مجاب خواهید شد تا آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

خواص نمک صورتی برای درمان بیماری‌ها

مشکلات ناشی از مصرف نمک۲های معمولی باعث شده است تا امروزه نمک صورتی جایگزین آن شود.  این نمک معدنی از منطقه پنجاب پاکستان و نزدیک به کوه‌های هیمالیا برداشت می‌شود. همین ویژگی باعث شده است تا نمک صورتی با نام‌های دیگری از جمله نمک هیمالیا و نمک پنجاب نیز شناخته شود. شاید برای شما نیز جای تعجب باشد. اما باید بگوییم که این نمک به طور طبیعی به رنگ جذاب صورتی است. شاید دلیل این موضوع وجود مواد معدنی از جمله آهن در این نمک است که باعث شده است تا این نمک به صورت بلورهای گلبهی در بیاید.

خواص نمک صورتی در مقایسه با سایر نمک‌ها برای بدن بسیار زیاد است. شاید دلیل این موضوع وجود مواد معدنی کم‌یاب مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم در بلورهای صورتی این نمک است. همچنین نمک صورتی برخلاف سایر نمک‌ها فاقد هرگونه چربی، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، قند و غیره است؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت این نمک معدنی را به مواد غذایی خود اضافه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با فواید نمک صورتی برای بدن آشنا کنیم. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان میگرن

نمک صورتی سرشار از مواد معدنی است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند باعث افزایش هورمون سروتونین در بدن شود. این خاصیت ارزشمند نمک صورتی باعث می‌شود تا میگرن شما درمان شود.

تقویت سیستم تنفسی

به کمک خواص نمک صورتی می‌توانید سیستم تنفسی خود را تقویت کنید. چرا که این نمک طبیعی خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد؛ بنابراین مصرف آن به پاک‌سازی ریه‌ها کمک می‌کند. به خصوص اگر از بیماری برونشیت رنج می‌برید، استفاده از بخار این نمک می‌تواند مشکل شما را رفع کند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

یکی از خواص بی‌نظیر نمک صورتی، کمک به تنظیم اسید معده است. این ویژگی باعث می‌شود تا مایعات بیشتری در کبد و پانکراس شما تولید شود؛ بنابراین مصرف این نمک معدنی سلامت دستگاه گوارش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سلامت دهان و دندان

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، نمک صورتی خاصیت ضد باکتری دارد؛ بنابراین شما می‌توانید از این ویژگی نمک صورتی برای کاهش درد دندان‌های پوسیده خود استفاده کنید. علاوه بر این، نمک صورتی مانند یک دهانشویه طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند بوی بد دهان شما را از بین ببرد. برای این منظور کافی است تا مقداری از نمک صورتی را با آب و روغن نعناع ترکیب کنید. سپس هر شب دهان خود را با آن قرقره کنید.

از بین بردن شوره سر

به کمک خواص نمک صورتی می‌توانید شوره و خارش پوست سر خود را درمان کنید. چرا که این نمک معدنی خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد. اگر شما هم از شوره سر خود خسته شده‌اید و شامپوهای مخصوص شوره برای شما کارساز نیست، پیشنهاد می‌کنیم که از ماسک طبیعی نمک صورتی استفاده کنید. برای درمان کافی است تا مقدار دو قاشق غذاخوری از نمک صورتی را با شامپوی خود ترکیب کنید. سپس آن را روی سر خود قرار دهید. بعد از چند دقیقه ماساژ، موهای خود را با آب ولرم شستشو دهید.

پاکسازی و درمان سینوس

برای درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، مصرف نمک صورتی بسیار موثر است. چرا که این نمک خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد؛ بنابراین استفاده از آن به عنوان یک درمان طبیعی می‌تواند سینوزیت شما را از بین ببرد.

درمان آکنه و جوش

چربی بیش از حد روی پوست، باکتری‌ها، عوامل عفونت‌زا و غیره از جمله عوامل اصلی ایجاد انواع آکنه و جوش هستند. اگر شما هم با این بیماری پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص نمک صورتی بهره ببرید. این نمک معدنی با خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی‌کنندگی خود می‌تواند هرگونه جوش و آکنه روی پوست شما را از بین ببرد.

برای این منظور کافی است تا ماسک ساده‌ای را از نمک صورتی تهیه کنید. کافی است تا مقدار نصف قاشق سوپ‌خوری نمک صورتی را با نصف لیوان آب مقطر ترکیب کنید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. بعد از آن می‌توانید صورت خود را با آب سرد شستشو دهید.

سم‌زدایی از پوست و بافت‌ چربی بدن

برای سم‌زدایی از پوست بدن پیشنهاد می‌کنیم که حمام نمک صورتی را امتحان کنید. برای این منظور کافی است تا درون وان حمام، مقداری آب ولرم به همراه نمک صورتی اضافه کنید. خوابیدن درون این آب علاوه بر تامین مواد مغذی بدن شما، مانند یک سم‌زدای قوی عمل کرده و هرگونه مواد سمی را از سطح پوست بدن شما از بین می‌برد. بعد از حمام نمک صورتی، احساس تازگی و شادابی خواهید کرد.

کاهش فشار خون

خواص نمک صورتی برای کسانی که فشار خون بالا دارند، بسیار عالی است. البته این بدین معنا نیست که شما می‌توانید در مصرف این نمک زیاده‌روی کنید. چرا که نمک صورتی مانند نمک معمولی سرشار از سدیم بوده که می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود.

لایه‌برداری از پوست صورت

نمک صورتی عملکردی مشابه با اسکراب طبیعی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید از این نمک برای پاک‌سازی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست صورت استفاده کنید. اگر شما هم به فکر زیبایی و سلامت پوست صورت خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ماسک زیر را تهیه کنید.

برای این منظور کافی است تا مقداری از نمک صورتی را با روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس به آن مقداری گلاب اضافه کنید. این ترکیب را به مدت ۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس به آرامی ماساژ دهید. بعد از ۵ دقیقه می‌توانید صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

تنظیم PH بدن

یکی دیگر از خواص نمک صورتی تنظیم PH بدن است. اگرچه برخی از افراد این موضوع را کم اهمیت می‌دانند، اما باید بگوییم که برهم خوردن تعادل PH بدن می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات مانند ایجاد سنگ کلیه، پوکی استخوان، ضعف سیستم ایمنی بدن و غیره شود. اگر با انجام آزمایش خون متوجه شدید که سطح PH بدن شما پایین است، پیشنهاد می‌کنیم که نمک صورتی مصرف کنید.

استحکام بدن

تحقیقات انجام شده روی نمک صورتی نشان می‌دهد که مصرف این نمک معدنی می‌تواند باعث تقویت استخوان‌های بدن شما شود. علاوه بر این مصرف نمک صورتی می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن و بازسازی ماهیچه‌ها شود؛ بنابراین مصرف این نمک معدنی برای کسانی که دچار مشکلات استخوانی مانند آرتروز، شکستگی استخوان و غیره هستند، بسیار موثر است.

بهبود عملکرد روده‌ها

به کمک خاصیت نمک صورتی می‌توانید مواد مغذی بیشتری را از غذاها دریافت کنید. چرا که مصرف این نمک معدنی می‌تواند باعث افزایش ظرفیت روده‌های شما شود؛ در نتیجه با خواص نمک صورتی بعد از مصرف مواد غذایی، میزان جذب مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند.

تسکین گلودرد

بسیاری از قدیمی‌ها معتقد هستند که غرغره با نمک می‌تواند باعث بهبود گلودرد شود. چرا که نمک خاصیت ضد باکتری دارد؛ در نتیجه می‌تواند خلط پشت حلق شما را نرم‌تر کرده و درد گلو را از بین ببرد. برای درمان کافی است تا مقدار نصف قاشق چای‌خوری نمک صورتی را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس این محلول را غرغره کنید.

کاهش وزن

یکی از علل چاقی و تورم بدن، افزایش میزان آب است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نمک صورتی، دفع آب اضافی از بدن است. این در حالی است که نمک‌های معمولی چنین ویژگی ندارند. از طرفی دیگر، مصرف نمک صورتی باعث می‌شود تا میل شما برای خوردن مواد قندی و کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند؛ بنابراین به کمک خواص نمک صورتی می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.

کاهش درد عضلانی

کم آبی، کمبود خواب، تغذیه ناکافی و… از جمله علل شایع دردهای عضلانی است.  اگر شما هم دچار این مشکل هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای تسکین درد خود از حمام نمک صورتی استفاده کنید. نمک صورتی سرشار از منیزیم و سایر مواد معدنی است؛ بنابراین خوابیدن در حمام نمک صورتی می‌تواند باعث جذب این مواد از طریق پوست شود. این ویژگی باعث تقویت استخوان‌ها و بافت‌های بدن شود.

درمان بی‌خوابی شبانه

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوید یا دائما در طول شب از خواب بیدار می‌شوید؟ ترشح هورمون استرس گاهی باعث اختلال در خواب شبانه می‌شود. برای داشتن خوابی عالی در طول شبانه‌روز، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص نمک صورتی بهره‌مند شوید. برای این منظور کافی است تا مقداری عسل طبیعی را با نمک صورتی ترکیب کنید. سپس قبل از خواب آن را نوش جان کنید. تکرار این کار کمک می‌کند تا یک خواب عالی را در طول شب تجربه کنید.

رفع استرس و افسردگی

نمک صورتی سرشار از مواد معدنی و منیزیم است؛ بنابراین مصرف آن همراه با مواد غذایی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد. به خصوص اگر مشکلات زندگی استرس زیادی را برای شما ایجاد کرده است، مصرف این نمک معدنی می‌تواند احساس آرامش در شما ایجاد کند.

بهترین نوشیدنی بعد از تمرینات ورزشی

اگر بعد از تمرینات ورزشی قصد خوردن یک نوشیدنی بسیار عالی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از ترکیب نمک صورتی و آب لیمو بهره ببرید. از آنجایی که بعد از هر تمرین ورزشی با عرق کردن مقدار بسیار زیادی مواد معدنی و الکترولیت از دست می‌دهید، نوشیدن آب به همراه نمک صورتی و آب لیمو می‌تواند مواد از دست رفته بدن شما را تامین کند. علاوه بر این، خواص نمک صورتی کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته بدن شما دوباره به دست بیاید.

نکات قابل توجه هنگام مصرف نمک صورتی

اگرچه خاصیت درمانی نمک صورتی برای بدن بسیار زیاد است، اما بهتر است هنگام مصرف آن به دو نکته زیر دقت کافی داشته باشید:

  • کمبود ید: در اغلب نمک‌ها ماده معدنی ید وجود دارد. وجود این ماده برای عملکرد بهتر برخی قسمت‌های بدن مانند غده تیروئید و متابولیسم بسیار ضروری است. برخی مواد غذایی مانند گوشت ماهی، سبزیجات، لبنیات سرشار از ید هستند. اما اصلی‌ترین منبع تامین ید در بدن، نمک‌های ید دار هستند. توجه به این نکته ضروری است که نمک صورتی یا هیمالیا از میزان ید کمتری نسبت به سایر نمک‌ها برخوردار است.

بنابراین در صورت کمبود ید حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید و در صورت صلاحدید او نمک صورتی مصرف کنید.

  • کنترل مصرف سدیم: با وجود نیاز بدن به سدیم، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله بیماری‌های کلیوی، قلبی و کبدی برای شما ایجاد کند. با وجود خواص نمک صورتی این نمک نیز مانند سایر نمک‌ها میزان بسیار زیادی سدیم دارد؛ بنابراین هنگام پخت غذا بهتر است حد تعادل را رعایت کنید.

سخن نهایی

نمک صورتی با خواص بی‌نظیر خود اکنون به یکی از پرطرفدارترین نمک‌های موجود در بازار تبدیل شده است. در ترکیبات این نمک، مواد معدنی کمیابی وجود دارد که در سایر نمک‌‌ها آن را نخواهید یافت. در صورت تمایل به تهیه و خرید نمک صورتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کاکوتی مراجعه کنید و از قسمت محصولات، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.