خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خواص درمانی روغن گل رز در طب سنتی

 آشنایی با خواص درمانی روغن گل رز در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با خواص درمانی روغن گل رز در طب سنتی

از دیرباز گل رز همواره به دلیل دارا بودن عطر و ریز مغذی‌های فراوانی که دارد، در صنعت غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. رز از جمله گل‌هایی است که اکثر دسته گل‌ها در رنگ‌های قرمز، زرد، سفید، آبی و حتی دو رنگ مشاهده می‌شود. این گل خوش رنگ و معطر دارای طرفداران بسیار زیادی است، به طوری که رنگ سرخ آن چشم هر خریداری را به خود جلب می‌کند.

آیا در مورد اسانس گل رز اطلاعاتی دارید؟ آیا با خواص درمانی روغن گل رز آشنایی دارید؟ در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی روغن گل رز در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت کاکوتی مورد پسند و استقبال شما قرار گیرد. در ابتدا خلاصه‌ای از گیاه شناسی گل رز و خواص درمانی آن ارائه می‌دهیم و سپس به فواید روغن گل رز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گل رز در رنگ، عطر و مدل گلبرگ‌ها تنوع زیادی داشته و تقریبا بیش از ۱۵۰ گونه دارد. همین چند منظوره بودن گیاه گل رز، باعث شده تا کشت این گل فراتر از خواص زینتی‌اش در همه جا توسعه یابد و طیف کاربرد آن علاوه بر طب سنتی به محصولات آرایشی بهداشتی، عطر سازی، قنادی و آشپزی کشیده شود. گل رز از شاهکارهای طبیعت است، به طوری که فصل اردیبهشت به فصل گلاب و گلاب گیری مشهور است. قدمت استفاده از گل رز به زمان مصر باستان باز می‌گردد. در آن زمان از این گل بیشتر به عنوان درمانی استفاده می‌شد. در قرون وسطی کشت این گیاه بیشتر برای مصارف دارویی و غذا انجام می‌گرفت. در سراسر جهان به خصوص آسیا، افراد از مصرف این گل اعجاب انگیز در غذاهایشان لذت می‌برند. امروزه در آشپزخانه‌ها و قنادی‌ها از گلبرگ و میوه‌ی گل رز استفاده می‌شود. ۹۵ درصد گلبرگ‌های گل رز از آب تشکیل شده است، بنابراین این گیاه دارای کالری بسیار کمی می‌باشد. گل رز این فرصت را به آشپزها می‌دهد تا غذاهایی با طعم و عطر جدید را کشف و طبخ نمایند.

هر گل رز در هر مکانی را نباید به منظور خوراکی استفاده نمود. زیرا یک گل رز ارگانیک باید در آفتاب کامل با خاک و کود مناسب و به دور از آلودگی خیابان‌ها و شهرها پرورش داده شود. بنابراین هیچگاه گل‌های کنار جاده مناسب برای مصرف خوراکی نمی‌باشند و قبل از مصرف باید به خوبی شسته و سفیدی ته آنها را از گلبرگ‌ها جدا شود، زیرا مزه‌ی تلخی دارد. گلبرگ‌های قدیمی مزه‌ی بهتری دارند. میوه‌ی گل رز نسبت به گلبرگ‌ها از ویتامین C بیشتری برخوردار است. از گلبرگ‌ها می‌توانید در تهیه سالاد، ژله و یا شیرینی و مربا استفاده نمایید.

از گل رز می‌توان دمنوشی تهیه نمود که دارای خواص درمانی بسیار زیادی می‌باشد. برای تهیه این دمنوش به مقداری گلبرگ و میوه گل رز نیاز داریم. آنها را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن، دمنوش را از صافی عبور داده و با کمی عسل میل نمایید. دمنوش گل رز  باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود، سموم را از بدن دفع می‌کند، یک روش کاملا طبیعی برای کاهش وزن بدن است، باعث بهبود عملکرد جنسی می‌شود، بر استرس و افسردگی غلبه می‌کند، به کاهش علائم ناشی از هموروئید کمک می‌کند، برای درمان احساس سوزش بر روی پوست بسیار مناسب است، چربی پوست را کنترل می‌کند، به پوست صورت نرمی و لطافت می‌بخشد، باعث کاهش منافذ پوست می‌شود، آکنه را درمان می‌کند، لب‌ها را روشن و مرطوب می‌کند، یک روش کاملا طبیعی برای رفع بوی بد دهان است، باعث نرمی و درخشان شدن موها می‌شود، به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند، التهاب و تورم پاها را کاهش می‌دهد و برای غلبه بر سرفه‌ی خشک بسیار کارآمد است.

روغن گل رز

روغن گل رز از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی در طب سنتی است که از زمان‌های دور تا به امروز برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از این روغن هم در تهیه محصولات مراقب زیبایی و هم برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. روغن گل رز از جمله روغن‌های اساسی و سنگین محسوب می‌شود که قبل از استفاده حتما باید آن را با روغن‌های حاملی مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کرد.

آشنایی با خواص درمانی روغن گل رز برای پوست

  • یکی از خواص درمانی روغن گل رز برای پوست، آبرسانی کردن آن است. روغن گل رز یک آبرسان طبیعی و ارزان است که از آن می‌توانید برای رطوبت دهی پوست خشک خود استفاده کنید. در واقع این روغن به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری مانند لینولنیک و لینولئیک، به خوبی می‌تواند عمل رطوبت دهی به پوست را انجام دهد. این اسیدهای چرب کمک شایانی به حفظ رطوبت در دیواره‌های سلولی پوست را دارند.
  • روغن گل رز علاوه بر اینکه آبرسان بسیار خوبی برای پوست است، در بهبود لک‌های پوستی نیز بسیار موثر عمل می‌نماید. ترکیبات موجود در روغن گل رز همانند یک پاک کننده و لایه بردار ملایم و طبیعی عمل می‌کنند که باعث از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شوند. روغن گل رز کمک می‌کند تا لک‌های ناشی از تابش آفتاب کمرنگ شوند. این لایه بردار باعث تولید کلاژن بیشتر پوست و سفت تر شدن آن می‌گردد. در واقع این خواص به دلیل وجود ویتامین A و C در روغن گل رز می‌باشد.
  • روغن گل رز به کاهش التهابات پوستی کمک شایانی می‌کند. این روغن به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، به خوبی می‌تواند التهابات را کاهش دهد. لازم به ذکر است به دلیل شرایط ویژه این نوع از بیماری‌ها، قبل از مصرف خودسرانه از این روغن، حتما با پزشک مشورت نمایید.
  • روغن گل رز می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل کند. زمانی که پوست در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد، با علائمی نظیر چین و چروک، پیری زودرس و لک‌های تیره رو به رو می‌شود. همچنین این اشعه تولید کلاژن را مختل کرده و باعث کاهش آن در بدن می‌شود. روغن گل رز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های فراوانی که دارد، به خوبی می‌تواند از پوست به طور طبیعی در برابر اشعه‌های مخرب نور خورشید محافظت نماید. اما این بدین معنی نمی‌باشد که این روغن می‌تواند یک جایگزین کامل برای کرم ضد آفتاب باشد، بلکه مصرف منظم این روغن می‌تواند یک کمک دهنده‌ی طبیعی به ضد آفتاب شما برای کاهش لک‌های پوستی ناشی از نور خورشید باشد.
  • روغن گل رز یک روغن بسیار موثر برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون یا تغییرات رنگی در پوست می‌باشد. هایپرپیگمانتاسیون به لکه‌های روشن و تیره‌ای گفته می‌شود که به دلیل تجمع ملانین زیاد در برخی نقاط پوست ایجاد می‌شود. برای رفع این عارضه پوستی می‌توان از ترکیبات غذایی مانند رتینوئیدها به دلیل وجود ویتامین A استفاده نمود. روغن گل رز به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند بتاکاروتن و لیکوپن برای روشن کردن پوست بسیار مناسب است.
  • یک روش کاملا طبیعی برای درمان جوش و جای جوش، استفاده از روغن گل رز است. تقویت کلاژن پوست، یکی از مهمترین موارد برای درمان جای جوش است. همانطور که اشاره نمودیم روغن گل رز باعث تقویت کلاژن می‌شود. این روغن این توانایی را دارد که در درمان جای جوش، کاهش و بهبود زخم و جای زخم‌ها بسیار موثر عمل نماید.
  • روغن گل رز به دلیل غنی بودن از اسیدهای اشباع نشده، این اجازه را نمی‌دهد که غشاهای سلولی تخریب شوند. در نتیجه پوست از بسیاری از آسیب‌های احتمالی محفوظ خواهد ماند.

آشنایی با طرز تهیه انواع ماسک صورت با روغن گل رز

ماسک روغن گل رز، یکی از بهترین ماسک‌هایی است که به راحتی می‌توان در منزل تهیه نمود. روغن گل رز به دلیل دارا بودن مواد مغذی در پوست باعث شفافیت، رفع چربی‌های اضافی پوست، کاهش منافذ باز پوست، کاهش چین و چروک و… می‌شود. اگر این روغن با سایر مواد که برای سلامت پوست مفید می‌باشند ترکیب شود، قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. لازم به ذکر است که پس از استفاده از هر نوع ماسکی از کرم مرطوب کننده مناسب با نوع پوستتان استفاده کنید و قبل از استفاده از هر نوع ماسکی، انجام تست حساسیت الزامی است. به این صورت که ابتدا ماسک را بر روی یک قسمت از بدن مانند بازو اعمال کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.

ماسک روغن گل رز و عسل، از بین برنده‌ی چین و چروک پوست

استفاده از ماسک عسل و گل رز باعث سفت و کشیده شدن پوست می‌گردد. در نتیجه چین و چروک پوست کاهش می‌یابد. همچنین این ماسک باعث پاکسازی، نرمی و لطافت پوست نیز می‌گردد. برای تهیه این ماسک به ۶ الی ۸ گلبرگ گل رز، نصف قاشق چایخوری روغن گل رز، ۲ قاشق سوپ خوری گلاب و ۳ قاشق سوپ خوری عسل طبیعی نیاز داریم. در ابتدا گلبرگ‌ها را به مدت ۳ ساعت بخیسانید و پس از مدت زمان ذکر شده، آن را با سایر مواد ترکیب کنید تا کاملا له شوند. مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. حالا ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب ولرم شست و شو دهید.

ماسک روغن گل رز و شیر نارگیل

افراد دارای پوست خشک برای رفع این مشکل پوستی می‌توانند از ماسک روغن گل رز به همراه شیر نارگیل استفاده کنند. با استفاده از این ماسک رطوبت را دوباره به پوست خود هدیه می‌دهید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چای‌خوری روغن گل رز، چهار قاشق سوپ خوری شیر، چهار عدد گلبرگ گل رز، دو قاشق چایخوری روغن نارگیل و دو قاشق چایخوری روغن زیتون نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست خود پوشش داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن گل رز به همراه عسل و بادام درخشان کننده‌ی طبیعی پوست

برای تهیه این ماسک درخشان کننده‌ی پوست، به یک قاشق چایخوری روغن گل رز، شش الی هشت عدد گلبرگ گل رز، دو قاشق سوپ خوری گلاب، سه قطره روغن بادام و دو قاشق سوپ خوری عسل طبیعی نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی به خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان بیست دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. حالا ماسک را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. از این ماسک برای پوست اطراف چشم استفاده نکنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده‌ی منظم و مداوم از این ماسک شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.  

ماسک روغن گل رز به همراه عسل و ماست، مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی پوست

اگر به دنبال یک مرطوب کننده و نرم کننده‌ی طبیعی برای پوست خود هستید، توصیه‌ی ما به شما استفاده از ماسک روغن گل رز، ماست، گلبرگ گل رز و عسل است. ابتدا گلبرگ‌ها را له کنید، سپس عسل را به آن اضافه کنید. ظرف را در آب گرم یا مایکروویو قرار دهید. سپس عسل را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن گل رز، گلاب، خاک رس فرانسوی و ژل آلوئه‌ورا، مناسب برای انواع پوست

آلوئه‌ورا در این ماسک باعث تامین مواد مغذی و آبرسانی پوست می‌شود. خاک رس نیز در از بین بردن چربی‌ها، سموم و آلودگی‌های تجمع یافته در منافذ پوست موثر است. در کل این ماسک باعث افزایش گردش خون و کاهش منافذ باز پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک به دو قطره روغن گل رز، یک قاشق سوپ خوری گلاب، یک قاشق غذاخوری خاک رس فرانسوی و یک ونیم قاشق غذاخوری ژل آلو‌ئه‌ورا نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل گردد.     

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.