خانه دسته‌بندی نشده کاهش حرارت بدن در تابستان با راهکارهای طب سنتی

کاهش حرارت بدن در تابستان با راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti
کاهش حرارت بدن در تابستان

شروع فصل تابستان، همراه با مشکلات بسیار زیادی می‌باشد. یکی از مشکلات رایج این فصل، گرمازدگی می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که برای کاهش حرارت بدن در تابستان دنبال راهکار باشید تا از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری شود.

ممکن است این سؤال نیز برای شما پیش‌آمده باشد که چگونه بدن خود را خنک نگه دارید. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شمارا با برخی خنک کننده‌های گیاهی بدن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علائم بالا رفتن دمای بدن

اگرچه حرارت بالای بدن یک بیماری محسوب نمی‌شود، اما بهتر است که نسبت به کاهش دمای بدنتان بی‌توجه نباشید. به این دلیل که اگر این مشکل در بدن شما باقی بماند، ممکن است تبدیل به گرمازدگی شود. زمانی که دمای بدن شما بالا می‌رود، علائم زیر را احساس خواهید کرد:

  • ضعف عمومی و بی‌حالی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تهوع
  • گرفتگی عضلانی
  • تعریق بیش‌ازحد
  • افزایش ضربان قلب

عوامل افزایش درجه حرارت بدن در تابستان

  • هوای بسیار گرم و مرطوب
  • ماندن زیر نور خورشید به مدت طولانی
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • تمرینات ورزشی شدید
  • برخی شرایط خاص پزشکی

این شرایط برای افراد بالای ۶۵ سال، نوزادان، کودکان و مادران باردار بسیار خطرناک می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که این افراد، کمتر در معرض گرمی قرار بگیرند.

 دمنوش های خنک‌ کننده بدن

نعنا: یکی از گیاهان دارویی برای کاهش حرارت بدن در تابستان، گیاه خوش‌بوی نعنا می‌باشد. نعنا با خاصیت خنک کنندگی خود، گرمای بدن شمارا به حداقل می‌رساند.

برای درمان کافی است تا مقداری از برگ نعنا را در آب بریزید تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس به همراه مقداری عسل آن را نوش جان کنید. می‌توانید این دمنوش را درون یخچال قرار دهید و روزی چند بار از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید مقداری از جوشانده نعنا یا روغن نعنا را به وان پر از آبی اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه درون آن قرار بگیرید.

چای سبز: مصرف همیشگی چای سبز برای درمان اکثر بیماری‌ها در طب سنتی بسیار مؤثر می‌باشد؛ بنابراین برای خنک کردن بدن به‌صورت طبیعی در تابستان و جلوگیری از گرمازدگی، مصرف این چای را فراموش نکنید.

پزشکان طب سنتی معتقدند که نوشیدن دمنوش چای سبز، عطش را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش تولید مایعات بدن می‌شود. درنتیجه بدن شما از طریق عرق کردن، خنک خواهد ماند.

چای سفید: طبیعت سرد چای سفید، این گیاه را به یک گزینه‌ی مناسب برای تابستان تبدیل کرده است. این چای خاصیت نشاط‌آور داشته و به کاهش حرارت بدن شما کمک بسیاری می‌کند.

بابونه: استفاده از دمنوش بابونه، یک راهکار طبیعی برای رفع عطش و گرمای بالای بدن شما می‌باشد.

گل داوودی: برای کاهش حرارت بدن در تابستان، دمنوش گل داوودی را امتحان کنید. طبیعت سرد این گیاه، برای روزهای گرم تابستان کمک می‌کند تا کمتر احساس گرما و تشنگی کنید.

نوشیدنی های گیاهی برای کاهش حرارت بدن در تابستان

خاک شیر: درمان گرمازدگی شما در دل طبیعت نهفته است. خاک شیر ازجمله گیاهان دارویی مشهوری است که دارای خاصیت خنک کنندگی بدن می‌باشد. علاوه بر این برای رفع التهاب زخم‌ها و از بین رفتن کهیر نیز بسیار مؤثر می‌باشد.

شربت سکنجبین: طبیعت سرد و خنک سکنجبین برای رفع تشنگی و کاهش حرارت بدن بسیار مؤثر می‌باشد. در صورت تمایل می‌توانید شربت سکنجبین را به همراه خیار رنده شده مصرف کنید.

بیدمشک: اگر به دنبال راهکاری برای خنک کردن طبیعی بدن خود هستید، شربت بیدمشک را امتحان کنید. بیدمشک تقویت‌کننده گوارش، تقویت‌کننده اعصاب و اشتهاآور نیز می‌باشد.

عرق کاسنی: برای بالا بردن تحمل گرما، از خنک کننده های گیاهی بدن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، عرق کاسنی با طبع سرد خود می‌تواند تحمل شمارا در روزهای گرم تابستان بالا ببرد.

تخم شربتی: اگر به دنبال یک نوشیدنی سالم و ساده هستید که عطش و تشنگی شمارا در تابستان برطرف کند، تخم شربتی را استفاده کنید. تخم شربتی دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و دمای بدن شمارا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین دانه‌های تخم شربتی سرشار از ویتامین، کلسیم، پتاسیم و آنتی‌ اکسیدان می‌باشد؛ بنابراین مواد مورد نیاز بدنتان را که به خاطر تعریق از بین رفته است، جبران می‌کند.

گیاهان دارویی خنک کننده بدن

رازیانه: یکی از داروهای گیاهی قوی برای کاهش حرارت بدن در تابستان، گیاه پرخاصیت رازیانه می‌باشد. این خنک کننده گیاهی بدن، حاوی ویتامین C بوده و به خنک‌کنندگی کل سیستم بدن شما کمک بسیاری می‌کند.

شما می‌توانید گیاه رازیانه را به‌‌صورت شربت میل کنید. بعد از خوردن تازگی خاصی را در دهان خود حس خواهید کرد.

گشنیز: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید گشنیز جزو یکی از گیاهان خنک کننده بدن می‌باشد. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که برای پایین آوردن درجه حرارت بدن در تابستان گشنیز مصرف کنید.

شوید: اگر به دنبال یک راهکار ساده برای خنک کردن بدن خود در تابستان هستید، شوید را امتحان کنید. شوید ازجمله سبزی‌هایی است که مصرف آن در تابستان بسیار توصیه‌شده است.

زعفران: شاید شما هم جزو آن افرادی هستید که زعفران را فقط برای طعم‌دهندگی غذا استفاده می‌کنید؛ اما باید بگوییم که این گیاه خوش‌رنگ و خوش عطر دارای خاصیت خنک کنندگی طبیعی بدن می‌باشد.

چوب صندل: خواص تسکین‌دهنده و خنک کننده چوب صندل باعث می‌شود تا دمای بدن شما در تابستان کاهش ‌یابد. برای درمان کافی است به یکی از سه روش زیر عمل کنید:

-مقدار ۲ قاشق غذاخوری پودر صندل را با آب و چند قطره آب گل رز ترکیب کنید. سپس خمیر حاصل را بر روی پیشانی و سینه خود مالیده و بعد چند دقیقه بشویید.

-ترکیب روغن چوب صندل با روغن نارگیل را بر روی پیشانی خود بمالید. بعد از چند ساعت صورت خود را بشویید.

-مقداری از پودر چوب صندل را به نواحی مختلف پوست خود مانند زیر بغل، قفسه سینه و پشت خود بمالید. بعد از چند ساعت به حمام بروید.

دانه‌های سنا: دانه‌های سنا برای تابستان بسیار توصیه شده است. به این‌دلیل‌که دانه‌های سنا، خنک کننده گیاهی بدن بوده و گرما و خشکی را از بین می‌برد.

سایر خنک کننده طبیعی بدن

زردچوبه: یکی از ادویه‌های مؤثر برای خنک شدن بدن، زردچوبه می‌باشد. این ادویه پرخاصیت نقش دارویی داشته و برای تصفیه خون و کبد بسیار مؤثر می‌باشد.

زیره سبز: برای کاهش حرارت بدن در تابستان، زیره مصرف کنید. این ادویه نقش خنک کننده بدن داشته و برای رفع مسمومیت نیز بسیار مفید است.

هل: مصرف یک لیوان هل در تابستان، حال بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. به‌خصوص زمانی که درجه حرارت بدن شما به دلیل فعالیت‌های زیاد، بسیار بالا رفته باشد؛ بنابراین این ادویه یک پیشنهاد مناسب برای کسانی است که می‌خواهند بدن خود را در تابستان خنک نگه دارند.

دوغ: یکی از راهکارهای خانگی برای کاهش دمای بدن در تابستان، مصرف دوغ می‌باشد. به‌طوری‌که پزشکان طب سنتی، مصرف دوغ را برای زنان یائسه که مبتلا به گرگرفتگی هستند، توصیه می‌کنند؛ بنابراین شما نیز برای کاهش حرارت بدن خود، صبح‌ها یک لیوان دوغ بنوشید.

از طرفی دیگر در تابستان به دلیل تعریق زیاد، بدن مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را از دست می‌دهد؛ اما با خوردن دوغ می‌توانید مواد ازدست‌رفته را مجدداً به بدن بازگردانید.

برای درست کردن دوغ خانگی می‌توانید مقدار نصف لیوان ماست غلیظ را به مقداری آب و نمک اضافه کنید. سپس آن را به مقدار دو بار در روز نوش جان کنید.

آب خنک: ساده‌ترین راه برای کاهش حرارت بدن در تابستان، نوشیدن آب خنک می‌باشد. زمانی که احساس کردید که دمای بدن شما افزایش‌یافته است، یک لیوان آب خنک بنوشید. اگر احساس کم‌آبی زیادی می‌کنید، سعی کنید که نوشیدن آب را هر ۱۵ دقیقه یک‌بار انجام دهید.

همچنین می‌توانید از یک وان پر از آب و یخ استفاده کنید و پاهای خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید.

میوه‌های مؤثر برای کاهش دمای بدن در تابستان

لیمو: یکی از میوه‌های مؤثر برای کاهش حرارت بدن در تابستان، لیمو می‌باشد. لیمو سرشار از ویتامین C بوده و حرارت بدن شمارا به‌شدت کاهش می‌دهد. برای این منظور کافی است تا مقداری لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس به همراه مقداری عسل نوش جان کنید.

هندوانه: یکی از میوه‌های خوش‌مزه تابستان هندوانه می‌باشد که به کاهش دمای بدن شما کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر این، هندوانه خاصیت سم‌زدایی داشته و سموم مضر بدن شمارا از بین می‌برد.

شما می‌توانید هر روز چند قاچ از این میوه پرخاصیت را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید برای رفع مشکل عطش و تشنگی خود، آب هندوانه نیز مصرف کنید.

آلوئه‌ ورا: از خواص معجزه‌آسای آلوئه‌ ورا برای درمان گرمی بدن خود استفاده کنید. این داروی خانگی، به‌طور طبیعی، افزایش دمای بدن شمارا کاهش می‌دهد.

برای این منظور می‌توانید مقداری از ژل آلوئه‌ ورا را از برگ آن جدا کنید. سپس آن را بر روی نواحی مختلف از پوست خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید بدن خود را بشویید.

آب نارگیل: سعی کنید که آب نارگیل مصرف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تأمین انرژی بدنتان، کمتر دچار عطش و تشنگی در تابستان شوید.

انگور فرنگی هندی: یکی از مشکلات رایج تابستان، مسئله عطش و افزایش حرارت بدن می‌باشد. برای رفع این مشکل، انگور فرنگی هندی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خوردن روزانه ۲ بار از این میوه به کاهش حرارت بدن در تابستان کمک بسیار زیادی می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی

کم کردن حرارت بدن در تابستان بسیار مهم می‌باشد. به این دلیل که گرمای بالای بدن باعث گرمازدگی و سایر مشکلات می‌شود؛ بنابراین استفاده از دمنوش‌ ها و خنک کننده‌های گیاهی بدن کمک می‌کند تا درجه حرارت بدن شما کاهش یابد.

ما در این مقاله از مجله کاکوتی به بررسی برخی خنک کننده‌های گیاهی بدن پرداختیم. با مصرف این گیاهان می‌توانید تابستان خوبی را پشت سر بگذارید.

در صورت داشتن هرگونه سؤال می‌توانید، نظر خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید. 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.