خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با مزاج صفراوی و راه‌های مقابله بر آن با طب سنتی

آشنایی با مزاج صفراوی و راه‌های مقابله بر آن با طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با مزاج صفراوی و راه‌های مقابله بر آن با طب سنتی

شناخت مزاج‌ها و حفظ تعادل آنها از مسائل مهمی است که تمامی اشخاص باید به آن توجه کنند. زیرا در نتیجه این شناخت است که می‌توانیم بر کیفیت زندگی خود تاثیر بگذاریم.

افرادی که دارای درجه متابولیسم بازال بالاتر از میزان طبیعی باشند، گرم مزاج و افراد دارای درجه متابولیسم پایین‌تر از حد طبیعی را سرد مزاج می‌گویند. و فردی که در حد وسط و تعادل است را مزاج معتدل می‌نامند. بنابراین هر گیاه دارویی و هر غذایی که باعث بالا رفتن حرارت بدن شود را گرم  و اگر باعث پایین آمدن حرارت بدن شود را سرد نامیده می‌شود.

علاوه بر مزاج‌های گفته شده، نوع مرکبی نیز وجود دارد به این صورت که اگر در مزاجی، در بافت و سلول های بدن فردی آب زیادی جمع شده باشد، آن فرد دارای مزاج رطوبتی است که خود به گونه‌های مختلفی است مانند مزاج گرم و تر و مزاج سرد و تر. این مزاج‌ها به دلایل مختلفی پدیدار می‌شود. یکی از دلایل، واکنش بدن فرد نسبت به عوامل درونی و بیرونی است.

افراد دارای مزاج صفراوی، دارای طبعی گرم و خشک هستند که در زیر به علائم و نشانه‌های بارز این افراد اشاره می‌کنیم

ـ خشکی و تیرگی پوست یکی از علائم بارز در افراد دارای مزاج صفراوی است، خشکی و زبری پوست در این افراد بیشتر در فصل زمستان و در نقاط دست و پا مشاهده می‌شود. همچنین خطوط چین چروک در این افراد به دلیل خشکی پوست بیشتر نمایان است.

– افراد دارای مزاج صفراوی دارای لکه‌های قهوه‌ای در پوست خود هستند.

– این عزیزان به دلیل افزایش میزان صفرا در بدنشان، دچار بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس می‌شوند.

– اگزما از دیگر علائم و نشانه‌های بارز در افراد دارای مزاج صفراوی است.

– این افراد در قسمت دست و پا گرمای زیادی را احساس می‌کنند و به همین دلیل فصل زمستان، فصل مورد علاقه‌ی این افراد است.

– رنگ ادار این افراد به علت ترشح بیش از اندازه‌ی صفرا، زرد مایل به قهوه‌ای است.

– تشنگی، خشکی بینی، ترک خوردن لب‌ها و تلخی دهان از دیگر نشانه‌های افراد دارای مزاج صفراوی است.این افراد علاقه‌ی مفرطی به مواد کافئین‌دار مانند چای، قهوه و… دارند، به همین دلیل میزان ادار آنها زیاد می‌شود و در نتیجه آب بیشتری را از دست می‌دهند. کمبود آب بدن نیز باعث یبوست، خشکی دهان، خشکی بینی، تلخی دهان و ترک خوردن لب‌ها در این افراد می‌شود.

– از دیگر نشانه‌ها و علائم افراد صفراوی، پوست متمایل به زرد آنها می‌باشد که دلیل آن افزایش صفرا است.

– با بالا رفتن میزان صفرا در بدن، حرارت بیشتر می‌شود و در نتیجه فرد دچار خشکی پوست سر، شوره و سر درد می‌شود.

– حالت تهوع نیز از دیگر نشانه‌های بارز مزاج صفراوی است. این افراد به دلیل حرارت بالا به آب بیشتری نیاز دارند و همچنین میزان دفع آب در آنها بیشتر است و در نتیجه دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند.

– دلشوره، اضطراب، عصبانیت آنی، تمرکز کم در این افراد مشاهده می‌شود. گاهی نیز میزان ترشح بیش از اندازه‌ی صفرا در بدن باعث سیری زودرس، کم اشتهایی، لاغری، نداشتن خواب کافی می‌شود. همچنن گاهی این افراد در خواب دچار کابوس نیز می‌شوند.

– این افراد علاقه‌ی وافری به نوشیدن آب خنک و یخ دارند.

– از علائم و نشانه‌های شخصیتی این افراد نیز می‌توان به این موارد اشاره نمود: عجول در کارها، حسود و خشمگین، تنفس و نبض بالا، حرکات سریع، تیز بینی، گوش‌های تیز و حرارت بالای بدن.

افراد دارای مزاج صفراوی از خوردن چه نوع مواد خوراکی و غذایی باید پرهیز کنند؟

– این افراد از مصرف موادی که  دارای کافئین هستند مانند: چای، قهوه، نسکافه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انواع شکلات، کاکائو و نوشابه‌های گاز دار اجتناب کنند.

– انواع لبنیات مانند: شیر پرچرب، کره، خامه، ماست موسیر، کشک و ماست از وعده‌ی غذایی این افراد باید حذف گردد.

– ادویه‌ها شامل: فلفل، زردچوبه و ادویه‌های تند که این عزیزان باید از آن پرهیز کنند.

– پرهیز افراد دارای مزاج صفراوی از مصرف این مواد غذایی: غذاهای پرچرب و دیر هضم، انواع کنسروها و کمپوت‌ها، جگر، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، چربی‌های حیوانی، انواع غذاهای فریز و منجمد شده، غذاهی مانده، انواع ساندویج‌ها، سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ شده، ماکارونی، لازانیا، انواع سس‌ها مانند سس مایونز و کچاپ، بادمجان، آش، سیر داغ، خورشت‌هایی مانند خورشت سبزی و فسنجان.

– میوه‌هایی مانند انبه، میوه‌های گلخانه‌ای، پسته تازه، خرما، طالبی، گرمک و دستنبو نیز برای افراد دارای مزاج صفراوی منع مصرف دارد.

– مصرف انواع شیرینی‌جات مانند شیرینی‌های قنادی به خصوص زولبیا و بامیه

– مصرف چیپس، پفک، انواع آجیل‌های شور، انواع کیک و آبمیوه نیز از برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی این افراد باید حذف گردد.

اما دلیل حذف کردن این مواد غذایی و خوراکی چیست؟

چون میزان ph این مواد غذایی و ph کبد بالا است، استفاده از این مواد باعث بالا رفتن دمای بدن و ترشح صفرا می‌گردد. این عامل باعث پدید آمدن راه بندان در قسمت کبد می‌شود. و در نتیجه تمامی این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث ایجاد سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا و پدید آمدن علائمی مثل زرد شدن چهره، یبوست، دردهای شدید در ناحیه‌ی راست بدن به خصوص در زیر دنده‌ها و بالا رفتن تب می‌شوند.

چه مواد غذایی و خوراکی برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب است؟

– مصرف خورشت کدو

– خورشت بامیه و خورشت به و آلو. هر دوی این خورشت‌ها از غذاهای سنتی هستند و برای درمان یبوست، دفع صفرا بسیار مناسب هستند.

– مصرف انواع سوپ‌ها به خصوص سوپی که با پاچه‌ی گوسفند، مقداری آلوی بخارا و سبزیجات تازه تهیه شده باشد.

– انواع روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن کنجد ارگانیک. این روغن‌ها به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب مفید باعث بهبود هر چه بیشتر عملکرد دستگاه‌های بدن می‌شوند.

– لبنیات‌های مفید برای افراد دارای مزاج صفراوی: کشک کم‌چرب، دوغ رقیق و شیر کم‌چرب

– حبوبات مناسب: غلات کامل، جوانه گندم، ذرت، جو دوسر، نخود و ماش

– میوه‌ها و سبزیجات: شاتوت، انار، هندوانه، آلبالو، آلو بخارا، انجیر،انگور، غوره، زردآلو، زیتون، شفتالو، گلابی

 برای حفظ تعادل صفرا در بدن و غلبه بر افزایش آن، می‌توان از روش‌های خانگی و طبیعی استفاده نمود. ما در این مقاله به معرفی بهترین روش‌های گیاهی و طبیعی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای حفظ تعادل صفرا در بدن:

استفاده از انار  مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

یکی از روش‌های ساده و طبیعی برای عزیزان دارای مزاج صفراوی، این است که از میوه‌ی خوشمزه و پرخاصیت انار استفاده کنند. انار باعث کاهش غلظت خون در بدن می‌شود و  همچنین میزان صفرا در بدن را نیز کاهش می‌دهد و آن را به تعادل می‌رساند. بنابراین استفاده‌ی روزانه و مرتب از انار می‌تواند نتایج عالی را برای عزیزان دارای مزاج صفراوی در پی داشته باشد.

 استفاده از انجیر مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

اگر شما نیز جزء عزیزان دارای مزاج صفراوی هستید و همواره به دنبال روشی طبیعی برای حفظ تعادل و کم کردن آن در بدن خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از انجیر استفاده کنید. شما عزیزان از انجیر می‌توانید هم به صورت خشک شده و هم تازه استفاده کنید. استفاده از انجیر به صورت هر دو حالت باعث کاهش و به تعادل رساندن صفرا در بدن می‌گردد. لازم به ذکر است که استفاده‌ی مرتب و منظم از این روش خانگی و طبیعی   باعث بهبودی و دست‌یابی به نتایج مطلوب می‌شود.

استفاده از انگور مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

افراد دارای مزاج صفرا با استفاده‌ی منظم از انگور می‌توانند میزان صفرا را در بدن کاهش دهند و آن را به تعادل برسانند. بنابراین این روش ساده و راحت و در عین حال بسیار مفید و کارآمد را حتما در خانه امتحان کنید و از نتایج آن بهره‌مند شوید.

چرب کردن بینی با استفاده از روغن بنفشه روشی مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

برای اینکه افراد دارای مزاج صفراوی همواره دارای حس تازگی در خود شوند، کافیست این روش ساده و راحت را در خانه امتحان کنند. این روش به این صورت است که در طول شبانه‌ روز حداکثر دو بار بینی خود با روغن بنفشه چرب کنند. استفاده از این روش باعث از بین رفتن خشکی و حس تازگی در این افراد می‌شود.

استفاده از سرکه انگبین نوشیدنی  مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

استفاده از سرکه انگبین روش خانگی و طبیعی دیگری است که طب سنتی به عزیزان دارای مزاج صفراوی پیشنهاد می‌کند. استفاده از این ترکیب باعث کم شدن میزان صفرا در بدن می‌شود. برای تهیه این شربت به مقداری سرکه، آب و عسل نیاز داریم. سه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و این نوشیدنی گوارا را نوش جان کنید. نوشیدن و استفاده‌ی روزانه از این شربت کمک شایانی به کم شدن و تنظیم میزان صفرا در بدن می‌کند.

استفاده از شیر بادام نوشیدنی مناسب برای افراد داری مزاج صفراوی

نوشیدنی مناسب دیگری که به شما عزیزان دارای مزاج صفراوی معرفی می‌کنیم، شیر بادام است. برای تهیه این نوشیدنی بیست‌وپنج گرم مغز بادام درختی، دو لیوان آب ولرم و سه قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. هر سه مواد را در میکسر بریزید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند و شیری رنگ شوند. این نوشیدنی خوش‌طعم را هر روز قبل از صبحانه یک فنجان میل کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

استفاده از ترکیب برگه‌ی هلو، زردآلو، آلو بخارا، انجیر خشک و روغن زیتون نوشیدنی مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

ترکیب برگه‌ی هلو، زردآلو، آلو بخارا، انجیر خشک و روغن زیتون گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای کاهش صفرا و حفظ تعادل آن در بدن است. برای تهیه این ترکیب به این صورت عمل کنید که برگه‌ی هلو، زردآلو، آلو بخارا و انجیر خشک ( از هر کدام یک قاشق الی دو قاشق غذاخوری ) را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در ظرفی بریزید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید. اجازه دهید به همین صورت باقی بماند تا به خوبی خیس بخورد و صبح به صورت ناشتا نوش جان کنید. از این ترکیب شب‌ها قبل از خواب نیز می‌توانید استفاده کنید. این روش ساده و در عین حال مفید و سازنده را به طور روزانه و مرتب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

استفاده از زرشک سیاه مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

یکی دیگر از گیاهانی که در طب سنتی به عنوان تسکین دهنده‌ی صفرا شناخته شده است، زرشک سیاه است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که مقدار یک مشت از زرشک سیاه را در آب خیس کنید و اجازه دهید بماند و شب موقع خواب و صبح ناشتا، آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. بنابراین با استفاده‌ی روزانه دو مرتبه یک بار صبح ناشتا و باری دیگر شب موقع خواب حتما به نتایج مثبت دست خواهید یافت.

استفاده از گیاه خاکشیر مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

خاکشیر نیز جزء آن دسته از گیاهانی است که برای حفظ تعادل صفرا در بدن بسیار مناسب است. برای استفاده از این گیاه کافیست از آن نوشیدنی تهیه و نوش جان کنید. برای تهیه این نوشیدنی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب خیس کنید تا ناخالصی‌های آن ته‌نشین شود. بعد از گذشت این مدت زمان آب و ناخالصی‌ها را از آن جدا کنید. حالا خاکشیر رادر ظرفی بریزید و به آن یک لیوان آب، یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و یک الی دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک اضافه کنید. مواد را با یکدیگر ترکیب و نوش جان کنید. از این نوشیدنی صبح‌های ناشتا استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.

 استفاده از گیاه اسفرزه مناسب برای افراد دارای مزاج صفراوی

از دیگر روش‌های خانگی و طبیعی برای کاهش صفرا و حفظ تعادل آن در بدن، استفاده از گیاه اسفرزه است. از این گیاه به راحتی در خانه نوشیدنی تهیه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این نوشیدنی به یک قاشق غذاخوری اسفرزه نیاز داریم که آن را بایستی در یک لیوان آب و یا یک لیوان عرق کاسنی بخیسانید. پس از آنکه اسفرزه لعاب دار شد، آن را نوش جان کنید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.