خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی کاکائو در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی کاکائو در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با خواص درمانی کاکائو در طب سنتی
یکی از خوراکی های محبوب در سراسر دنیا که دارای طعم مطلوب و خوشایند و طرفداران مخصوص به خود است، کاکائو میباشد. این ماده ی خوراکی دارای فواید بسیاری برای سلامت پوست و بدن است که در ادامه با فواید و کاربرد آن در طب سنتی آشنا میشویم.
درخت کاکائو یک گیاه همیشه سبز است که در مناطق گرمسیر رشد میکند. این درخت همواره دارای شکوفه است که گلهای آن به رنگ صورتی میباشد. میوه ی این گیاه دارای غلافی است و تقریبا شباهت به بلوط را دارد، فقط از بلوط درازتر و رنگ آن زرد مایل به قرمز و یا زرد مایل به بنفش است. این میوه وقتی به رشد کافی میرسد تقریبا پانصد گرم وزن دارد.
دانه های این گیاه یکی از سالم ترین دانه های گیاهی است و به همین دلیل جایگاه بالایی در طب سنتی دارد. از کاکائو شکلات هایی به رنگ روشن و سیاه تهیه می شود که خواص شکلات سیاه از نوع روشن آن بیشتر است. این دانه ها غنی از چربی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و فیبر غذایی است. همچنین به دلیل دارا بودن مس و پتاسیم این گیاه، در طب سنتی از آن برای سلامت قلب و عروق استفاده میشود. کاکائو دارای خواص درمانی بسیاری میباشد که از مهمترین آنها می توان به جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و سکته، درمان سرطان و افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی بدن اشاره نمود.
خواص درمانی کاکائو
  • کاکائو یک محرک قلبی و مغزی است.
  • استفاده از کاکائو سیستم ایمنی بدن را بالا میبرد.
  • کاکائو به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است و در کاهش چسبندگی پلاکتها نقش بسزایی دارد.
  • قرار دادن کاکائو در سبد غذایی روزانه، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان را کاهش میدهد.
  • کاکائو به دلیل دارا بودن پلی فنل، حساسیت به انسولین را کاهش میدهد، بنابراین استفاده‌ی نوع تلخ آن برای افراد دیابتی ضرری ندارد.
  • این گیاه به دلیل دارا بودن ویتامین های AوC برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه، پوست را در مقابل بسیاری از بیماری ها محافظت میکند و از پیری زودرس پیشگیری میکند.
  • گیاه کاکائو انرژی بخش است، بنابراین برای رفع ضعف، افسردگی، بی حالی و افزایش فعالیت مغز بسیار مناسب است.
  • این گیاه فشار خون را تنظیم و کلسترول بد خون را کاهش میدهد.
  • از دیگر خواص این گیاه محبوب و مغزی می توان به درمان اسهال و عفونت روده اشاره نمود.
  • در طب سنتی برای رفع مشکلات تیروئید از کاکائو استفاده میشود.
  • کاکائو به رفع سرفه کمک شایانی میکند.
  • افرادی که دچار طاسی هستند می توانند برای رفع مشکل خود از کاکائو کمک بگیرند.
  • عزیزانی که دچار سوختگی شده اند میتوانند از این گیاه بهره جویند.
  • برای رفع خشکی لب و چشم ها از کاکائو میتوان استفاده نمود.
مضرات کاکائو
استفاده از کاکائو به عزیزانی که دچار کابوس های شبانه هستند، توصیه نمیشود زیرا تحقیقات نشان میدهد، مصرف این گیاه کابوس های شبانه را تشدید میکند.
همچنین مصرف طولانی و بیش از اندازه ی کاکائو و مشتقات آن حالتی شبیه به اعتیاد را ایجاد میکنند. بنابراین در مصرف هر ماده ی غذایی باید میزان تعادل رعایت شود زیرا مصرف شکلاتهای کاکائویی باعث ایجاد علائمی همچون، لرزش عضلانی، افزایش ضربان قلب، اختلالات خواب، سردرد، تهوع، بیقراری و تحریک پذیری میشود.
بعضی از خواص شگفت انگیز کاکائو
همانطور که گفته شد، کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی مانند: پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و غیره است.
این گیاه یک آبرسان عالی برای پوست است.
کاکائو کمک شایانی به استحکام پوست میکند.
کاکائو باعث از بین بردن سلولهای مرده پوست میشود.
استفاده از کاکائو به رفع جوش و آکنه کمک میکند.
کاکائو از چین و چروک زودرس پوست، پیشگیری و برای رفع آن بسیار موثر است.
در طب سنتی از کاکائو ماسک های زیبایی فراوانی تهیه میشود که در ادامه به معرفی بهترین ماسکها، طرز تهیه و خواص درمانی آن میپردازیم که امیدواریم مورد رضایت و استفاده شما عزیزان قرار گیرد.
ماسک کاکائو، ماست و آرد نخودچی مناسب برای بستن منافذ باز پوست
یکی از ماسکهای تهیه شده با کاکائو که خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و برای درمان جوش و آکنه بسیار مناسب است و همچنین باعث بسته شدن منافذ باز پوست میگردد، ماسک کاکائو، ماست و آرد نخودچی است. برای تهیه این ماسک به پودر کاکائو به مقدار نصف فنجان، ماست به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری، آرد نخودچی به مقدار یک قاشق غذاخوری و آبلیموی تازه به مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری نیاز داریم. برای تهیه به این صورت عمل کنید که تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکدست و یکنواختی حاصل شود. ماسک را به پوست صورت تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده اید اعمال کنید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج مطلوب باشید.
لازم به ذکر است افرادی که دارای پوستی حساس هستند و چون وجود آبلیمو در این ماسک ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در پوست این عزیزان شود، توصیه میشود پس از استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایند.
استفاده از ماسک کاکائو، زردچوبه و خاک رس به جهت زیبایی و درخشش پوست
اگر از پوست صورت خود ناراضی هستید و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای درخشش و زیبایی هر چه بیشتر پوست خود هستید، ما به شما عزیزان ماسک کاکائو، زردچوبه و خاک رس را توصیه میکنیم. برای تهیه به ئودر کاکائو به مقدار یک سوم فنجان، خاک رس به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری و زردچوبه به مقدار یک قاشق چایخوری نیاز داریم. در صورت دلخواه میتوانید مقداری گلاب نیز به این ماسک اضافه کنید. برای تهیه کافیست در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب غلیظ و یکدستی حاصل شود. این ماسک  را به پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را یک الی دو مرتبه در هفته استفاده کنید و شاهد پوست زیبا و درخشان خود باشید.
استفاده از ماسک کاکائو، قهوه و شیر مناسب برای رفع پف صورت
ماسک کاکائو، قهوه و شیر سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده از آن به کاهش پف صورت، سلامت و زیبایی هر چه بیشتر پوست کمک شایانی می کند. برای تهیه این ماسک به پودر کاکائو به میزان یک سوم فنجان، دانه قهوه یک سوم فنجان، شیر به میزان نصف فنجان و عسل به مقدار دو قاشق غذاخوری نیاز داریم. برای تهیه ابتدا دانه های قهوه را پودر کنید و در ظرفی بریزید و به آن باقی مواد را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک آماده است آن را روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم شستشو دهید. استفاده یک بار از این ماسک نتایج مطلوب را برای شما به ارمغان می آورد.
استفاده از ماسک کاکائو، روغن زیتون و چای سبز برای پیشگیری از پیری زودرس
طب سنتی به شما عزیزان توصیه می کند برای پیشگیری از پیری زودرس و سلامت هر چه بیشتر پوست، از ماسک کاکائو، چای سبز و روغن زیتون استفاده کنید. این ماسک سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین استفاده از آن برای سلامت پوست توصیه میشود. برای تهیه این ماسک به دو الی سه عدد چای کیسه ای سبز، پودر کاکائو به میزان نصف فنجان و روغن زیتون به میزان یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. چای سبز را در ظرفی بگذارید و به آن آب جوش اضافه کنید. دربی روی آن بگذارید تا برای مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس از صافی عبور دهید. پس از سرد شدن آن را در ظرفی بریزید و دو مواد دیگر را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج عالی و مطلوب از این ماسک یک الی دو مرتبه استفاده کنید.
استفاده از ماسک کاکائو، آووکادو، عسل و جو دوسر برای لایه برداری و رطوبت دهی به پوست
ماسک کاکائو، آووکادو، عسل و جو دوسر سرشار از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که استفاده از آن باعث لطافت و رطوبت دهی به پوست میشود. همچنین این ماسک باعث لایه برداری پوست و از بین بردن سلولهای مرده پوست میشود. برای تهیه این ماسک به پدر کاکائو به مقدار چهار الی پنج قاشق غذاخوری، عسل به مقدار سه قاشق غذاخوری، پودر جو دوسر به مقدار سه قاشق غذاخوری و آووکادوی له شده به مقدار دو قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را هفته ای یک بار استفاده کنید و شاهد تاثیرات شگرف در پوست خود باشید.
استفاده از ماسک کاکائو، پرتقال و جودوسر مناسب برای کاهش روند پیری
اگر به دنبال ماسکی خانگی و طبیعی برای پیشگیری از روند پیری پوست خود هستید، ما به شما توصیه میکنیم از ماسک کاکائو، پرتقال و جودوسر استفاده کنید. این ماسک سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده از آن باعث نرمی، تمیزی و از بین بردن عفونتهای پوستی میشود. برای تهیه این ماسک به پودر کاکائو به مقدار یک قاشق غذاخوری، آب پرتقال به مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری و پودر جودوسر به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و آن را به پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید.
استفاده از ماسک کاکائو، موز، ماست و عسل مناسب برای تغذیه و رطوبت دهی به پوست
ماسک کاکائو، موز، ماست و عسل سرشار از ویتامینها، مواد معدنی است که باعث تغذیه و رطوبت دهی به پوست میشود و زیبایی و درخشش را به شما هدیه میدهد. برای تهیه این ماسک به پودر کاکائو به میزان یک قاشق غذاخوری، موز له شده به میزان نصف فنجان، عسل به میزان یک قاشق غذاخوری و ماست به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. پس از گذشت بیست الی سی دقیقه پوست خود را به آرامی با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را برای گرفتن نتیجه بهتر، دو بار در هفته استفاده کنید.
استفاده از ماسک کاکائو، تخم مرغ و روغن زیتون مناسب برای رفع خشکی پوست
عزیزانی که دارای پوستی خشک هستند، میتوانند برای رطوبت دهی و زیبایی هر چه بیشتر پوست خود از ماسک کاکائو، تخم مرغ و روغن زیتون استفاده کنند. این ماسک غنی از پروتئین است و برای سلامت پوست، رطوبت دهی و رفع خشکی پوست بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک به پودر کاکائو به مقدار نصف فنجان، تخم مرغ یک عدد و روغن زیتون یا نارگیل به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان سی دقیقه باقی بماند و پس از خشک شدن با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید و از نتایج عالی آن بهره ببرید.
استفاده از ماسک کاکائو، ماست و شکر برای درخشش و زیبایی پوست
شما عزیزان ماسک کاکائو، ماست و شکر را به راحتی میتوانید در خانه تهیه کنید و از نتایج مطلوب و عالی که برای پوست شما به ارمغان می آورد بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری شکر نیاز داریم. تمامی مواد را پس از ترکیب کردن به پوست تمیز خود اعمال کنید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.