خانه طب سنتی آشنایی با زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با زیتون و خواص درمانی آن در طب سنتی

 و برایتان درخت زیتون که از طور سینا بیرون می‌آید، رویاندیم و از آن روغن به دست می‌آید و به مصرف طعام می‌رسد…

زیتون گیاهی است دارویی که از خواص بی‌نظیر آن همان طور که در بالا اشاره شد، در سوره‌های مختلف قرآن نیز مانند سوره نور، سوره انعام، سوره نحل، سوره عبس و سوره مومنون یاد شده است.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: از روغن زیتون بخورید و با آن روغن مالی کنید که از درخت مبارک است.

محققین دنیا بر این امر اعتقاد دارند که یکی از بهترین روغن‌های گیاهی، روغن زیتون می‌باشد. زیتون سبز به مقدار ۷۰ درصد و زیتون سیاه به میزان ۷۳ درصد آب دارد.

طبع زیتون، گرم و خشک می‌باشد و به این ترتیب می‌توان از مغز گردو، مغز بادام، سرکه، عسل و شیرینی‌های طبیعی به عنوان مصلحات آن، استفاده نمود.

چیزی که در این گیاه بسیار حائز اهمیت است، وجود ۱۰ الی ۱۵ درصد چربی غیر اشباع می‌باشد که برای سلامت بدن، سلامت و بهبود عملکرد قلب و درمان التهاب بسیار مفید است.

علاوه بر خواص بی‌نظیر زیتون، روغن زیتون نیز از فواید بیشماری برخوردار می‌باشد. این روغن که به رنگ زرد روشن مایل به سبز و یا زرد طلایی می‌باشد، به این صورت حاصل می‌شود که میوه زیتون را له کرده و در داخل کیسه‌ای ریخته و آن را فشار می‌دهند تا روغن آن استخراج شود. همچنین از باقیمانده تفاله زیتون که روغن آن گرفته شده است نیز روغن زیتون معمولی استخراج می‌شود که آن ارزش روغنی که در مرحله اول به دست می‌آید را ندارد. روغن مرحله دوم به این صورت به دست می‌آید که تفاله باقی مانده را در آب جوش ریخته و پس از جوشیدن، دوباره آن را در کیسه ریخته و فشار می‌دهند تا روغن، استخراج شود.

خواص بیشمار زیتون و روغن زیتون برای سلامت بدن

  • زیتون دارای سدیم، آهن و ویتامین A و Eمی‌باشد.

  • روغن زیتون دارای خواص نرم کنندگی می‌باشد و صفرا بر است.

  • در طب سنتی برای دفع سنگ کلیه از روغن زیتون استفاده می‌شود. به این صورت که روغن زیتون باید به همراه آبلیمو ترش تازه مصرف شود.

  • برای رهایی از کرم بدن از روغن زیتون استفاده نمایید.

  • برای رفع سرفه‌های خشک از روغن زیتون بهره گیرید.

  • طب سنتی برای درمان بیماری نقرس و رماتیسم توصیه می‌کند از جوشانده برگ درخت زیتون استفاده شود.

  • برای پایین آوردن تب و درمان مالاریا از دم کرده‌ی پوست زیتون استفاده کنید. به این صورت که پوست زیتون را در قوری بریزید و به آن آب جوش بیفزایید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از مدت زمان ذکر شده آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

  • از پماد میوه نارس زیتون برای درمان سوختگی‌های شدید، خراش، بریدگی و یا زخم دیابتی می‌توان استفاده نمود.

  • اگر دچار زخم‌های دهانی هستید به این صورت عمل کنید که مقداری برگ درخت زیتون را در دهان بگذارید و شروع به جویدن کنید. تکرار این روش کمک به بهبود این زخم‌ها خواهد کرد.

  • با قرار دادن روغن زیتون در سبد غذایی روزانه‌ی خود، از مبتلا شدن به امراض قلبی و سرطان پیشگیری کنید.

  • در پخت و پزهای روزانه خود از روغن زیتون بهره گیرید، زیرا این روغن بر اثر حرارت خراب نمی‌شود و به این ترتیب برای سلامت بدن بسیار مفید و موثر می‌باشد.

  • مصرف مرتب زیتون سیاه باعث پاکسازی معده و افزایش اشتها می‌شود.

  • استفاده از روغن زیتون به صورت خوراکی و موضعی، برای درمان درد اعصاب، سیاتیک و مهره‌های کمر و درد مفاصل بسیار مفید و کارآمد می‌باشد.

  • برای درمان گزیدگی عقرب و کاهش درد آن به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن زیتون را گرم کنید و آن را روی محل مورد نظر اعمال کنید و ماساژ دهید. این روش را تا بهبودی کامل تکرار کنید.

  • از ماساژ روغن زیتون برای درمان بیماری‌های چشم استفاده کنید.

  • یک روش سنتی و طبیعی برای افزایش اسپرم، استفاده از روغن زیتون به صورت مرتب و مکرر می‌باشد.

  • مصرف روغن زیتون بادهای بدن را نیز از بین می‌برد.

  • برای حفظ تعادل صفرا و سودا در بدن از روغن زیتون استفاده کنید.

  • روغن زیتون بلغم را از بین می‌برد، مقوی اعصاب است، خلق را باز و غم و اندوه را از برطرف می‌کند.

  • برای درمان کبودی‌ها، خون‌مردگی‌هایی که بر اثر ضربه ایجاد شده است، از ضماد روغن زیتون و عسل استفاده کنید. به این صورت که مقدار یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری روغن زیتون را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی محل مورد نظر اعمال کنید. سپس روی آن را با یک دستمال نخی ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. همچنین از این ترکیب می‌توانید برای رفع و پیشگیری از چین و چروک پوست نیز استفاده نمایید.

  • روغن زیتون یکی از برترین روغن‌ها برای ماساژ درمانی است. با استفاده از ماساژ این روغن، خواهید توانست بیشتر مشکلات پوستی و مفصلی را درمان کنید.

  • روغن زیتون به دلیل دارا بودن خاصیت سم زدایی برای بدن بسیار مفید می‌باشد و از آن برای درمان بیمارانی که دچار مسمومیت با سرب شده‌اند، استفاده می‌شود.

  • روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا از دچار شدن به کلسترول بد خون پیشگیری کنید. همچنین این روغن دارای خاصیت بازکنندگی عروق نیز می‌باشد.

  • از این روغن به دلیل اینکه یک روغن پایه است، برای تهیه کردن روغن‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

  • برای تقویت حافظه، روغن زیتون مصرف کنید.

  • برای درمان مشکلات التهابی خصوصا آلرژی، از زیتون و برگ زیتون بهره گیرید.

  • اگر دچار بیماری فشار خون هستید، از دم کرده برگ زیتون استفاده کنید. به این صورت که چند عدد از برگ زیتون را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. آن را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. همچنین از این دم کرده می‌توانید برای کنترل دیابت نیز استفاده کنید.

  • افرادی که اسید اوریک خون آنها بالا می‌باشد، می‌توانند از برگ درخت زیتون استفاده کنند.

  • زیتون به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود باعث بهبود عملکرد گردش خون می‌شود و سلامت شما را تضمین می‌کند.

  • برای تقویت عمومی بدن خود به این صورت عمل کنید که مقدار ۸۰ گرم روغن زیتون، ۱۴ گرم کندر و ۱۶ گرم سیاه دانه را با یکدیگر مخلوط کنید و به مدت سه روز آن را میل کنید. این ترکیب برای رفع سستی، فلج و تقویت نیروی جنسی بسیار مناسب است.

  • برای درمان و رفع یبوست از روغن زیتون استفاده کنید.

  • از روغن زیتون برای سلامت و زیبایی پوست نیز استفاده می‌شود. از روغن زیتون به راحتی می‌توان در خانه، انواع ماسک‌های زیبایی با خواص گوناگون تهیه کرد. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن زیتون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک روغن زیتون و عسل مناسب برای پوست‌های حساس

از ترکیب روغن زیتون و عسل، ماسک مولتی ویتامینی تهیه می‌شود که باعث آبرسانی پوست، رفع خشکی و نواقص پوستی می‌گردد. بنابراین برای یک بار هم شده این ماسک را در خانه تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری معادل ۳۲ گرم روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری معادل ۲۵ گرم عسل طبیعی و ارگانیک نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

ماسک روغن زیتون و روغن نارگیل، کاهش دهنده روند پیری

در این ماسک، اسیدهای چرب روغن زیتون به همراه آنتی اکسیدان‌های روغن نارگیل با یکدیگر ترکیب می‌شوند و ماسکی حاصل می‌شود که ۱۰۰ درصد خاصیت ضد پیری دارد. همچنین این ماسک باعث سفت شدن پوست می‌گردد و از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد و نور خورشید محافظت می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز داریم. کافیست دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. از این ماسک می‌توانید دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک روغن زیتون و جو دوسر، لایه بردار پوست

استفاده از ماسک روغن زیتون و جو دوسر، باعث رفع سلول‌های مرده پوست و منافذ باز پوست می‌شود. همچنین استفاده مرتب از این ماسک به شما، در کاهش جوش سر سیاه، کاهش لکه‌های پوستی و نرم و هیدراته شدن پوست کمک شایانی خواهد کرد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری پودر جودوسر نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید. این ماسک باید به مدت یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو شود. با استفاده یک الی دو مرتبه در هفته از این ماسک به نتایج عالی دست خواهید یافت.

ماسک روغن زیتون و آووکادو، بازسازی کننده پوست

از دیگر ماسک‌های خانگی و طبیعی تهیه شده با روغن زیتون که دارای خاصیت بازسازی و پاکسازی پوست است، ماسک روغن زیتون و آووکادو می‌باشد. این ماسک دارای اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌های قوی می‎‌باشد که باعث سرعت بخشیدن به پروسه‌ی بازسازی سلولی می‌شود. همچنین این ماسک دارای خواص ضد چروک نیز می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک عدد آووکادوی رسیده نیاز داریم. آووکادو را در ظرفی بریزید و با کمک چنگال به خوبی له کنید و سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا خمیر لطیفی حاصل شود. ماسک را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج مثبت و ایده‌آل شوید.

ماسک روغن زیتون و سفیده تخم‌مرغ، ماسک سفت کننده و شفاف کننده

استفاده از این ماسک به دلیل دارا بودن مواد مغذی، باعث سفت شدن، شفافیت و زیبایی هر چه تمامتر پوست شما می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید تا کف کند و سپس روغن زیتون را به آن بیفزایید و شروع به هم زدن کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک حاصل شده را برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم و با حرکات ملایم دایره‌وار شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک روغن زیتون و آبلیمو، ماسک روشن کننده

این ماسک دارای خواص روشن کنندگی می‌باشد، منافذ باز پوست را می‌بندد و همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده نیز می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آبلیموترش تازه نیاز داریم. دو مواد ذکر شده را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و برای مدت زمان یک الی دو دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان، اجازه دهید ماسک برای بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک روغن زیتون و زردچوبه از بین بردنده لکه‌های پوستی

این ماسک برای رفع لکه‌های پوستی بسیار مناسب می‌باشد و همچنین دارای خواص شفاف کنندگی دارد. بنابراین با استفاده از این ماسک، شاهد پوستی شفاف و زیبا خواهید بود. برای تهیه این ماسک به  یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذاخوری ماست و نصف قاشق غذاخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس آن را بر روی پوست خود اعمال کنید. پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.    

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.