خانه طب سنتی  آشنایی با باقالا و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با باقالا و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با باقالا و خواص درمانی آن در طب سنتی

باقالا یا باقالی از جمله گیاهان بسیار مغذی است که در فصل بهار عرضه می‌شود. این گیاه از خانواده بقولات است که دارای فواید بسیار زیادی برای بدن می‌باشد. از باقالا می‌توان در تهیه غذاهای خوشمزه‌ای همچون باقالا پلو، باقالا قاتق، باقالا خورشت، کوکو باقالا و… استفاده نمود.

باقالا گیاهی است بومی جنوب غری آسیا و شمال آفریقا و در کشور ما در مناطق شمالی کشور در فصل بهار عرضه می‌گردد. باقالا در مناطق گرمسیر مانند خوزستان در فصول پاییز و زمستان برداشت می‌شود. در حدود هزار سال قبل این گیاه توسط یونانیان، رومیان باستان و مصریان مصرف می‌شد. جالب است بدانید در قبرهای مصریان باستان نمونه‌هایی از باقالا یافت شده است.

امروزه دو نوع باقلا به عنوان باقالای معمولی و باقالای لوبیا یا پاچ باقالا کشت می‌شود. پاچ باقالا از باقالای معمولی ریزتر و لطیف‌تر است که از آن در تهیه باقالا قاتق استفاده می‌شود. به باقالای سبز خشک شده، باقالای زرد گفته می‌شود که از آن در تهیه دم پختک استفاده می‌گردد.

باقالا سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، انواع ویتامین‌ها و اسید فولیک است.

مواد مغذی موجود در باقالا

باقالا دارای مواد مغذی بسیار زیادی می‌باشد، به طوری که در یک لیوان باقالای پخته شده حدود ۴۴ درصد فولات موجود است. همانطور که می‌دانیم فولات در تولید مواد ژنتیک، ساختن سلول‌ها و سوخت و ساز آمینواسیدها، تولید و رشد سلول‌های جدید کمک شایانی می‌کند. از دیگر مواد مغذی موجود در باقالا می‌توان به آهن اشاره نمود. در یک لیوان باقالا حدود ۳ میلی‌گرم آهن وجود دارد. آهن وظیفه انتقال اکسیژن به تمامی قسمت‌های بدن را بر عهده دارد. روی از دیگر مواد مغذی موجود در باقالا است، یک لیوان باقالا حدود ۱۵ درصد روی مورد نیاز بدن مردان و ۲۱ درصد روی مورد نیاز بدن زنان را تامین می‌کند. بدن برای رشد طبیعی نیاز به مقدار معینی روی دارد و کمبود آن باعث تاخیر در رشد و یا رشد ناقص سیستم عصبی می‌شود.

طبع و مزاج باقالا

بر طبق منایع ذکر شده در طب سنتی، طبع باقالای تازه سرد و تر است و باقالای خشک دارای طبعی سرد و خشک می‌باشد. بنابراین استفاده از این گیاه برای افراد سرد مزاج به خصوص در فصول سرد سال مضر است. اما افراد با طبع گرم به راحتی می‌توانند از این گیاه استفاده و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرند.

مصلحات باقالا

  • مصلح باقالای تازه شامل ادویه‌های گرم مانند نمک، عسل، گلپر، پونه، آویشن، زیره، دارچین و مرزه می‌باشد.
  • از جمله مصلحات باقالا به جهت رفع نفخ، نمک، گلپر، فلفل و میخک می‌باشد.
  • برای کاهش میزان سردی این گیاه نیز می‌توانید از نمک و گلپر استفاده نمایید.

ارزش غذایی باقالا خام و پخته

در ۱۰۰ گرم باقالا خام حدود ۸۸ گرم کالری، ۸ گرم پروتئین، ۱۸ گرم کربوهیدرات، ۰٫۷ گرم چربی، ۹ گرم قند و ۸ گرم فیبر موجود است.

در ۱۰۰ گرم باقلا پخته ۱۸۷ گرم کالری، ۱۲٫۹ گرم پروتئین، ۳۳٫۴ گرم کربوهیدرات، ۰٫۷ گرم چربی و ۹٫۲ گرم فیبر موجود است.

آشنایی با خواص دارویی باقالا در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی باقالا، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. افراد بزرگسال به طور روزانه به مقدار ۱۱ میلی‌گرم منگنز نیاز دارند و یک لیوان باقالا حدود ۳۶ درصد از میزان منگنز مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. این منگنز برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است و باعث افزایش حجم استخوان‌ها می‌گردد. همچنین اگر بدن با کمبود کلسیم مواجه باشد، این گیاه در رفع و جبران این کمبود نقش موثر دارد.
  • باقالا به دلیل غنی بودن از مس، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و در سلامت سلول‌های خونی نقش بسزایی دارد. مس باعث بهبود عملکرد گلبول‌های سفید در بدن می‌شود و به همین خاطر در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. نقش گلبول‌های سفید از بین بردن مولکول‌های بیماری‌زا و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن است، به طوری که بدن بدون این گلبول‌ها در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.
  • باقالا به دلیل دارا بودن آهن فراوان باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود، زیرا بدن برای تولید هموگلوبین نیاز به آهن دارد و نقش این هموگلوبین‌ها رساندن اکسیژن به سلول‌ها می‌باشد. کاهش آهن در بدن باعث کمبود اکسیژن و احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود. شما عزیزان با مصرف روزانه یک لیوان باقالای پخته شده میزان ۱۴ درصد آهن مورد نیاز خود را تامین می‌کنید.
  • میزان لوودوپا و سی دوپا در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون پایین است. باقالا با دارا بودن عناصر مفید در خود در افزایش این دو ماده نقش بسزایی دارد. با افزایش میزان لوودوپا و سی دوپا در خون، حرکت برای بیماران مبتلا به پارکینسون آسان‌تر می‌گردد. بنابراین از دیگر خواص درمانی باقالا در طب سنتی می‌توان به بهبود بیماری پارکینسون اشاره نمود.
  • برای درمان کم خونی و فقر آهن، باقالا را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید، زیرا باقالا سرشار از مس و آهن است و در افزایش میزان هموگلوبین خون بسیار کارآمد است. بنابراین برای رفع علائم ناشی از فقر آهن و آنمی از فواید بی‌نظیر این گیاه غافل نشوید.
  • از دیگر خواص درمانی باقالا می‌توان کمک به درمان بیماری دیابت و تنظیم قند خون اشاره نمود. باقالا به دلیل دارا بودن شاخص گلیسمی نسبتا پایین، در کنترل قند خون نقش موثری دارد. همچنین فیبر موجود در باقالا باعث کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت و تنظیم کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای رفع عوارض ناشی از یبوست، استفاده از گیاه مغذی باقالا است. با استفاده از باقالا حرکات روده‌ای بهبود یافته و از مشکلات این بیماری رهایی می‌یابید.
  • مصرف باقالا در کاهش وزن، لاغری و کاهش چربی شکم بسیار کارآمد است. زیرا باقالا حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و فیبر است و باعث کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری می‌گردد.
  • برای کاهش و تنظیم میزان فشار خون در بدن از باقالا استفاده کنید. باقالا به دلیل دارا بودن منیزیم در خود در این امر موثر است.
  • با قرار دادن باقالا در سبد غذایی روزانه خود، از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنید.
  • اگر دچار استرس، اضطراب و افسردگی هستید، از باقالا استفاده کنید. باقالا به دلیل دارا بودن لوودوپا در افزایش تولید دوپامین و بهبود خلق و خو نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از باقالا به دلیل غنی بودن از پتاسیم برای افراد ورزشکار به جهت عضله‌سازی بسیار سودمند است.
  • ویتامین B موجود در باقالا باعث پیشگیری از آسیب به DNA شده و از ابتلا به سرطان‌های سینه، مغز، رحم، روده بزرگ و ریه جلوگیری می‌کند. زیرا یکی از دلایل ابتلا به سرطان، آسیب رسیدن به DNA سلول‌های بدن است که باقالا به دلیل داشتن این ویتامین در خود از دچار شدن به این بیماری پیشگیری می‌کند.
  • برای کاهش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی نظیر گلوکوم و آب مروارید از باقالا به دلیل داشتن تیامین در خود استفاده نمایید.
  • یکی از دلایل آسیب دندان، کمبود کلسیم و فسفر در بدن است که باقالا به دلیل داشتن این عناصر مهم در خود از این روند پیشگیری می‌کند.
  • وجود چربی‌های حاوی امگا۳ موجود در باقالا، کمک شایانی به بهبود عملکرد مغز می‌کند. همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، در یک لیوان باقالا حاوی ۸ گرم چربی می‌باشد که حدود ۳ گرم از این چربی اشباع نشده است. چربی‌های اشباع نشده باعث کاهش سطح کلسترول بد خون شده و در سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز بسیار موثر می‌باشند.
  • مصرف باقالا به دلیل داشتن ماده‌ای به نام جنستین در خود به درمان بیماری آسم و التهابات تنفسی و سرفه کمک می‌کند و در بهبود عملکرد ریه‌ها نقش بسزایی دارد.
  • به جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسریع در هضم غدا، از باقالا به خصوص به همراه پوست استفاده نمایید. زیرا این گیاه دارای فیبر فراوانی است و این فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش شده و بدن را از وجود مواد مضر سم‌زدایی می‌کند.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای رفع حالت تهوع و استفراغ استفاده از گیاه باقالا می‌باشد.
  • باقالا به دلیل غنی بودن از فیبر در تسکین و درمان زخم معده بسیار موثر است.
  • باقالا به دلیل دارا بودن فولات فراوان، فواید بسیاری برای مادران بادار و کاهش خطر ابتلا به اختلالات مادرزادی دارد. استفاده از این گیاه در دوران بارداری از دچار شدن جنین به نقص عصبی، آنانسفالی و مرگ قبل از تولد پیشگیری می‌کند. خانم‌های باردار برای رفع خستگی و بی‌حالی ناشی از این دوران می‌توانند از فواید باقالا بهره گیرند. همچنین باقالا به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی کلسیم برای تقویت و تشکیل استخوان‌های جنین بسیار سودمند است. از دیگر مشکلاتی که خانم‌های باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یبوست است که باقالا به داشتن فیبر فراوان این مشکل را برطرف می‌کند. لازم به ذکر است که خانم‌های باردار قبل از استفاده از این گیاه حتما با پزشک خود مشورت کنند.
  • باقالا می‌تواند یک وعده غذایی بسیار مغذی برای نوزادان و کودکان باشد. زیرا این گیاه سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، کلسیم و ویتامین‌های B است که برای رشد این عزیزان ضروری است. اما نکته‌ای که بایستی به آن توجه کنید این است که حتما قبل از استفاده از این گیاه برای کودکان خود، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید زیرا باقالا می‌تواند باعث تشدید بیماری فاویسم گردد.
  • برای دفع سنگ کلیه، درمان صرع، درمان قلنج‌ها، دردهای کلیوی، درمان میگرن، روماتیسم، نقرس و درد مفاصل از جوشانده گل باقالی استفاده نمایید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار ۳۰ الی ۶۰ گرم گل باقالا را در ظرف حاوی یک لیتر آب بریزید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان دمنوش را از صافی عبور دهید و یک فنجان از آن را نوش جان کنید.

آشنایی با خواص باقالا برای زیبایی پوست و مو

  • یکی از موارد استفاده از باقالا برای پوست، کاهش علائم پیری زودرس است. باقالا یک آنتی اکسیدان قوی است و به دلیل سرشار بودن از ویتامین C، در جوان‌سازی پوست، کاهش چین و چروک پوست و اطراف چشم بسیار موثر است.
  • شما عزیزان می‌توانید از باقالا به عنوان لایه‌بردار و پاک کننده عمیق پوست استفاده نمایید.
  • اگر از مشکل جوش و آکنه و عوارض ناشی از آن رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی برای رهایی و خلاص شدن از آن هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از باقالی است. زیرا این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است که برای درمان این عارضه بسیار کارآمد است. برای رفع جوش و آکنه می‌توانید از ماسک باقالا، عسل و شنبلیله استفاده کنید. به این صورت که مقداری باقالای تازه را بپزید و له کنید و به آن یک قاشق غذاخوری شنبلیله له شده و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.
  • برای درمان لک‌های پوستی از مخلوط آرد باقالا، سرکه و گلاب استفاده نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی به جهت شادابی پوست، استفاده از ماسک پودر باقالا و گلاب است.
  • برای رفع موهای زائد بدن، استفاده از باقالا می‌تواند یک گزینه عالی باشد. برای این منظور کافیست آرد باقالا را به همراه سرکه مخلوط کنید و در ظرف دربسته بریزید و اجازه دهید نیم ساعت بماند. مقداری از این ترکیب بر روی پوست خود اعمال کنید و شروع به ماساژ کنید تا موهای زائد کاملا از بین بروند. سپس با آب سرد شستشو دهید.
  • برای پیشگیری و درمان سفید شدن موها از باقالای له شده استفاده نمایید.

مصرف باقالا برای چه افرادی مضر است؟

  • مصرف باقالا برای افراد مبتلا به بیماری‌های خونی من جمله فاویسم، اکیدا ممنوع است.
  • عزیرانی که مبتلا به کم‌خونی شدید هستند از مصرف این گیاه پرهیز نمایند.
  • افراد دارای معده ضعیف، به هیچ وجه نباید باقالا را به همراه پوست آن مصرف نمایند.
  • مصرف این گیاه بدون مصلحات برای افراد سرد مزاج توصیه نمی‌شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.