خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با شلیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با شلیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با شلیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

شلیل میوه‌ی تابستانی بسیار خوش طعم و گوارا است که بوم شمال غربی چین می‌باشد. میوه شلیل در زبان چینی به نام یوتائو و در زبان اسپانیایی به نام نکتارینا معروف است. در سال ۲۰۱۴ کشور چین حدود ۵۸ درصد از هلو و شلیل جهان را تولید کرد و در سال گذشته کشور اسپانیا موفق به صادر ۳۹ درصد این میوه به نقاط جهان شد.

شلیل نیز همانند هلو و آلو از دسته خانواده‌ی گلسرخیان است. زمان رویش گل این میوه در اوایل فصل بهار، حتی قبل از رویش برگ‌های این درخت است. گل‌های درخت شلیل قطری به اندازه سه سانتی‌متر و دارای پنج گلبرگ به رنگ صورتی می‌باشند. در نقاط غربی جهان، فصل این میوه معمولا در ماه ژوئن است و در کشورهای شرقی به خصوص هند، فصل اوج شلیل از اوایل ماه آوریل تا اواخر ماه ژوئن است.

میوه شلیل دارای قدمتی ۲۰۰۰ ساله است و به طور گسترده در رم، یونان و ایران باستان کشت می‌شد. این میوه خوشمزه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و لوتئین است. شلیل دارای مقادیر بالایی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، پانتوتنیک، فولات ، ویتامین B6 و B12 می‌باشد. همچنین شلیل خام دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس و منگنز می‌باشد.

در صد گرم شلیل خام، ۴۴ کیلوکالری انرژی، ۱۰٫۵۵ گرم کربوهیدرات، ۱٫۰۶ گرم پروتئین، ۰٫۳۲ گرم چربی، ۸۷٫۵۹ گرم آب، ۱٫۷۰ گرم فیبر، ۷٫۸۹ گرم قند، ۱۷ میکروگرم ویتامین A، ۰٫۷۷ میلی گرم ویتامین E، ۲٫۲۰ گرم ویتامین K، ۵٫۴۰ میلی گرم ویتامین C، ۰٫۰۳ میلی گرم تیامین و ریبوفلاوین، ۶٫۲۰ میلی گرم کولین، ۰٫۱۹ میلی گرم پانتوتنیک اسید، ۰٫۰۳ میلی گرم ویتامین B6 و ۵ میکروگرم فولات می‌باشد.

همچنین مقدار مواد معدنی در صد گرم شلیل خام عبارت است از کلسیم به مقدار ۶ میلی گرم، آهن ۰٫۲۸ میلی گرم، منیزیم ۹ میلی گرم، فسفر ۲۶ میلی گرم، پتاسیم ۲۰۱ میلی گرم، روی ۰٫۰۹ میلی گرم و منگنز به مقدار  ۰٫۰۵ میلی گرم  می‌باشد.

طبع و مزاج شلیل در طب سنتی

بر طبق مانبع ذکر شده در طب سنتی، طبع شلیل سرد و تر است.

مصلحات شلیل

از مصلحات شلیل می‌توان به عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون اشاره نمود.

انواع شلیل

شلیل در چند نوع کشت می‌شود، نوعی از شلیل دارای گوشت زرد و سفید است که دارای پوستی صاف و به رنگ قرمز تیره هستند. طعم آن به نسبت هلو، قوی‌تر است. اگر بخواهیم شلیل زرد و سفید را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که شلیل با گوشت سفید شیرین‌تر و کم‌تر اسیدی است. نوع دیگر شلیل، شلیلی است که به شلیل‌های هسته چسب معروف است، در این نوع شلیل، گوشت میوه به هسته آن جسبیده است. در آخر و نوع سوم، شلیل هسته جداست که گوشت شلیل از هسته آن کاملا جداست.

آشنایی با خواص درمانی شلیل در طب سنتی

  • از جمله خواص درمانی شلیل می‌توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره نمود. این میوه به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های A و C و پلی فنل‌ها بدن را در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و ابتلا به سرطان بیمه می‌کند. بر طبق مطالعات انجام شده در بوستون، مصرف دو وعده شلیل در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و سرو گردن را کاهش دهد. همچنین کونرستین و اسید کلروژنیک موجود در این میوه از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.
  • برای سلامت دستگاه گوارش و معده، شلیل را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. شلیل به دلیل دارا بودن فیبر فراوان در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت معده بسیار مفید است. مصرف میوه شلیل برای تسکین و بهبود دردهای شکمی، نفخ و تهوع که از علائم کمبود فیبر در بدن است، بسیار کارآمد است.
  • فیبر موجود در شلیل از ابتلا به یبوست و درمان آن بسیار موثر است. در واقع فیبر موجود در شلیل و خاصیت قلیایی این میوه در بهبود حرکات روده بسیار کارآمد است.
  • شلیل به دلیل سرشار بودن از فیبر میزان جذب قند را کاهش داده و بدین ترتیب استفاده از آن برای افراد دیابتی نوع دوم بسیار مفید است. شلیل دارای شاخص گلیسمی پایینی است و به همین پس از مصرف آن، قند خون بالا نمی‌رود. از مشکلاتی که افراد دیابتی با آن روبرو هستند، سندروم متابولیک است که شلیل خطر ابتلا به این سندروم را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که با وجود مزیت‌های این میوه مغذی از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید.
  • خانم‌های باردار برای تقویت بدن خود و بهبود رشد جنین کافیست به طور روزانه شلیل مصرف نمایند. فیبر موجود در این میوه مغذی، در درمان مشکلات گوارشی بسیار کارآمد است . همچنین به جهت پیشگیری از دچار شدن به یبوست در این دوران، استفاده از شلیل یک گزینه عالی است.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی برای لاغری و کاهش وزن هستید، از مزایای شلیل غافل نشوید. تحقیقات حاکی از آن است که وجود آنتوسیانین‌ها، کاتچین، اسدی کلروژنیک و مشتقات کورستین موجود در شلیل در مبارزه با چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن بسیار موثر و کارآمد است. همچنین فیبر موجود در این میوه باعث سم زدایی بدن شده از اتصال سموم به دیواره‌های روده پیشگیری می‌کند و بدین ترتیب در کاهش وزن و لاغری موثر عمل می‌کند.
  • با مصرف شلیل به پیشگیری و درمان سرماخوردگی بپردازید. خاصیت آنتی اکسیدانی، ویتامین C موجود در شلیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شدن و در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار موثر است.
  • برای درمان و رفع برونشیت و سرفه از شلیل استفاده نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای درمان کم خونی و کمبود آهن در بدن، استفاده از شلیل است. آهن موجود در شلیل باعث تولید گلبول‌های قرمز خون شده و همچنین ویتامین C موجود در آن، در افزایش جذب آهن بسیار موثر است.
  • ویتامین A و لوتئین موجود در شلیل در تقویت قوه بینایی نقش بسزایی دارند. بنابراین با مصرف این میوه مغذی از خطر ابتلا به بیماری آب مروارید و دیگر بیماری‌های چشمی پیشگیری کنید.
  • شلیل به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی پتاسیم در خود، باعث تعادل الکترولیت در بدن شده و بدین ترتیب به درمان هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم در بدن کمک شایانی می‌کند.
  • برای سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی وعروقی و بالا رفتن میزان کلسترول بد خون، شلیل را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید، زیرا شلیل سرشار از آنتی اکسیدان و فانوئیدها می‌باشد که از بالا رفتن میزان کلسترول بدن خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
  • برای تنظیم میزان فشار خون در بدن از شلیل غافل نشوید. پتاسیم موجود در این میوه باعث آرامش رگ‌های خونی و تنظیم فشار خون می‌گردد.
  • برای پیشگیری و رفع ریزش مو، از شلیل استفاده کنید. مواد مغذی موجود در این میوه باعث تغذیه پوست کف سر شده و در تقویت ریشه مو نقش بسزایی دارد. با مصرف مداوم این میوه از ریزش مو پیشگیری کنید و شاهد تقویت و زیبایی هر چه تمام‌تر موهای خود شوید.
  • شلیل به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی منیزیم، در آرامش اعصاب و کاهش استرس بسیار موثر است. بنابراین مصرف شلیل و آب آن، گزینه‌ی مناسبی برای روزهای گرم سال می‌باشد.
  • برای پاکسازی کلیه و بهبود عملکرد آن، از فواید بی‌نظیر شلیل بهره ببرید.
  • شلیل در بهبود عملکرد و میل جنسی موثر است و به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی عمل می‌کند. شلیل در تولید سلول‌های سالم اسپرم در ارگان تولید مثل بسیار موثر است.
  • به جهت کاهش نشانه‌های آرتریت از شلیل استفاده نمایدد. آتریت اختلالی است که با تاثیر بر روی مفاصل باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌گردد و شلیل با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به مقابله با التهاب می‌پردازد و بدین ترتیب علائم ناشی از آرتریت را کاهش می‌دهد.
  • برای بهبود کیفیت خواب و رفع اختلالات خواب، روزانه یک عدد شلیل مصرف نمایید. منیزیم موجود در این میوه در بهبود کیفیت خواب بسیار کارآمد است. مصرف یک عدد شلیل خام یا یک فنجان آب شلیل قبل از خواب منجر به تجربه خوابی سرشار از آرامش برای شما عزیزان خواهد شد.

آشنایی با خواص شلیل خشک در طب سنتی

  • شلیل خشک به دلیل غنی بودن از بتاکاروتن، در سلامت چشم و پیشگیری از انواع عفونت‌های چشمی پیشگیری می‌کند.
  • ویتامین C موجود در شلیل خشک، بدن را در مقابل بیماری‌های فصول سرد سرما مقاوم می‌سازد.
  • شلیل خشک سرشار از پتاسیم است و به همین دلیل استفاده از آن در طب سنتی به عنوان تنظیم کننده فشار خون بسیار سفارش شده است.
  • برای کاهش اشتها، سلامت دستگاه گوارش از شلیل خشک استفاده کنید. زیرا این میوه خشک شده سرشار از فیبر است.

عوارض و مضرات مصرف شلیل

  • از مصرف هسته شلیل پرهیز کنید، زیرا دارای کمی سیانید است و باعث مسمومیت می‌گردد.
  • مصرف بیش از حد شلیل، ممکن است باعث تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر شود، بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمایید.
  • برخی افراد با مصرف شلیل ممکن است دچار خارش گلو، دهان و تورم پلک و لب‌ها شوند. بنابراین مصرف شلیل برای این گونه افراد توصیه نمی‌شود.

آشنایی با خواص شلیل برای پوست و تهیه انواع ماسک‌های خانگی با شلیل

  • یکی از فواید بی‌نظیر شلیل برای پوست، رفع و درمان خشکی پوست است. ویتامین E موجود در این میوه در ترمیم لایه‌های خشک پوست بسیار موثر است. عناصر و مواد معدنی موجود در میوه شلیل در آبرسانی پوست و لطافت و درخشندگی آن نقش بسیار موثری دارند. برای رفع این عارضه می‌توانید در خانه از این میوه‌ی بسیار مغذی ماسک تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک عدد شلیل رسیده، یک قاشق غذاخوری ماست پر چرب و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. ابتدا شلیل را له کنید و باقی مواد را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک به میزان دو بار در هفته شادابی و نرمی را بهرای پوست شما به ارمغان می‌آورد.  روشی دیگر استفاده از ماسک شلیل، سفیده تخم‌مرغ و عسل است. برای تهیه این ماسک مرطوب کننده نیاز به یک عدد شلیل له شده، یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری عسل داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در آخر از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید.
  • از دیگر خواص شلیل می‌توان به خاصیت آبرسانی و جوانسازی و ضد چین و چروک پوست اشاره نمود. شلیل به دلیل دارا بودن ویتامین E و اسیدهای چرب مفید در خود مدت زمان دوام مولکول‌های آب در درودن سلول‌ها را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک مغذی به یک عدد شلیل، یک عدد خیار و یک قاشق غذاخوری روغن بادام نیاز داریم. شلیل را له کنید، خیار را رنده کنید و با یکدیگر مخلوط کنید. حالا روغن بادام را به این ترکیب اضافه کنید. پس از یکدست شدن مواد، آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج دلخواه از این ماسک دو بار در هفته استفاده نمایید.
  • از ماسک شلیل، آبلیمو و عسل برای رفع جوش و آکنه صورت استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به یک عدد شلیل له شده، یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه پوست خود را با آب ولرم آبکشی نمایید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید و در هنگام خروج از منزل حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.     

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.