خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن طارونه در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن طارونه در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن طارونه در طب سنتی

عرق طارونه از عرقیات با طبع معتدل است که از خواص و فواید دارویی بسیار بالایی برخوردار است. در طب سنتی عرق طارونه از جایگاه بالایی برخوردار است به طوری که استفاده از این عرق یک جایگزین عالی برای مصرف داروهای شیمیایی توصیه شده است. امروزه حتی بسیاری از پزشکان نیز مصرف عرق طارونه را برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها تجویز می‌کنند.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی عرق و روغن طارونه در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند شما همراهان همیشگی واقع گردد. در ابتدا به طور خلاصه با گیاه طارونه آشنا می‌شویم و سپس به معرفی عرق طارونه، خواص درمانی آن در طب سنتی، طبع عرق طارونه، روش نگهداری عرق طارونه، عوارض مصرف عرق طارونه، روغن طارونه، روش روغن گیری روغن طارونه، خواص درمانی روغن طارونه، موارد منع مصرف روغن طارونه و… می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گیاه طارونه

 درخت نخل از آفریده‌های زیبای خداوند است که تمامی اجزا و قسمت‌های آن برای انسان بسیار مفید می‌باشد. از تنه‌ی درخت نخل برای ساختمان سازی و تهیه وسایل چوبی استفاده می‌شود. محل اصلی پرورش درخت نخل، مناطق جنوبی کشور است. در میان مغز تنه درخت نخل قسمتی وجود دارد که شیری رنگ  و ترد است. این بخش دارای مزه‌ای شیرین و گس است که به آن پنیر نخل یا مغز درخت خرما گفته می‌شود. پنیر نخل یا مغز درخت خرما بسیار مقوی و گران قیمت است. در اوایل فصل بهار درخت نخل شکوفه می‌زند، در این زمان شکوفه‌ها را که همان طارونه یا تارونه می‌باشند را می‌چینند. غلاف گل نخل یا همان طارونه، قسمتی از درخت نخل است که به صورت غلاف چوبی یا بافتی نرم است. در این قسمت سلول‌های جنسی به صورت رشته‌هایی حاوی گرده در آن وجود دارد.  از غلاف گل نخل، گیاه طارونه تهیه می‌شود. گیاه طارونه به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا، می‌تواند یک ماده‌ی غذایی عالی برای ورزشکاران استقامتی مانند دونده‌ها و کوهنوردها به شمار آید. گیاه طارونه حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین، چربی، فیبر و مواد معدنی می‌باشد. همچنین این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان و میوه‌ها حاوی مقادیر بالایی پتاسیم، آهن و روی است. استفاده از گیاه طارونه به دلیل دارا بودن اسید فولیک به افراد دارای کم خونی و فقر آهن توصیه می‌شود.

عرق طارونه

عرق طارونه از فرآورده‌های گیاه طارونه است که بسیار مقوی و از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از این عرق گیاهی برای سلامت قلب بسیار توصیه می‌شود. عرق گیاهی طارونه قدمت چندانی ندارد، اما درخت نخل از درختان بسیار قدیمی روی زمین به شمار می‌آید.

عرق گیاهی طارونه از غلاف‌های گل‌ها و شکوفه‌ها تهیه می‌شود. به این صورت که ابتدا این غلاف‌ها و شکوفه‌ها که دارای بوی بسیار مطبوعی می‌باشند را در دیگ می‌جوشانند. سپس بخار آن را پس از سرد شدن، به مایع تبدیل می‌کنند. در کرمان به این گیاه دارویی کوریشو و در اکثر نواحی کشور به خصوص جنوب، طارونه گفته می‌شود.

طبع عرق طارونه  

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع و مزاج عرق گیاهی طارونه، معتدل عنوان شده است.

آشنایی با خواص درمانی عرق طارونه در طب سنتی

  • عرق طارونه جزء عرقیات گیاهی با خواص ضد میکروبی می‌باشد. بر اساس تحقییقات انجام گرفته بر گیاه و عرق طارونه، مشخص شده است که این گیاه دارای خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی می‌باشد. استفاده از عرق گیاهی طارونی در از بین بردن باکتری‌هایی نظیر اشرشیا کلی، استافیلو کوکوس، باسیلوس و سالمونلا نقش به سزایی دارد. از گیاه و عرق طارونه علاوه بر خواص آنتی باکتریالی که دارد، می‌توان برای نگهدای موثر مواد غذایی و به عنوان طعم دهنده‌ی طبیعی غذاها استفاده نمود.
  • آیا شما نیز جزء افراد مبتلا به بی‌خوابی و اختلالات ناشی از آن هستید؟ اگر شما نیز از مشکلات خواب رنج می‌برید، پیشنهاد طب سنتی به شما استفاده از عرق گیاهی طارونه است. اشخاص مبتلا به بی‌خوابی و اختلالات خواب به راحتی می‌توانند این مشکل را با مصرف عرق گیاهی طارونه به دلیل داشتن خاصیت خواب آوری، برطرف نمایند.
  • از دیگر خواص درمانی عرق طارونه می‌توان به درمان و رفع روماتیسم اشاره نمود. مشکل دردهای روماتیسمی و التهابات، بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود. این دردها از شایع‌ترین مشکلات این قشر از افراد می‌باشد. عرق طارونه به دلیل دارا بودن خواص درمانی بالا و عناصر مفید در خود، در سرعت بخشی به بیماری روماتیسم مفصلی نقش موثری دارد و در کاهش درد مفاصل بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • کاهش استرس و اضطراب از دیگر خواص درمانی عرق طارونه است. همانطور که می‌دانیم، ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات، استرس و اضطراب است. افراد برای رهایی از استرس و اضطراب رو به مصرف آرام‌بخش‌های شیمیایی می‌آورند. مصرف عرق طارونه به دلیل داشتن خواص فراوان می‌تواند یک جایگزین عالی برای مصرف مواد شیمیایی به جهت کاهش استرس و اضطراب باشد.
  • یکی از بیماری‌های رایج در قرن حاضر که عوارض جانبی فراوانی را نیز به دنبال دارد، افسردگی است. به پیشنهاد طب سنتی مصرف عرق طارونه، به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، می‌تواند یک راه حل درمانی بسیار موثر برای رفع این عارضه باشد.
  • اگر به دنبال یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای افزایش قد فرزندان خود هستید، مصرف عرق گیاهی طارونه را فراموش نکنید. برای اینکه فرزندانتان قد ایده‌آلی داشته باشند، علاوه بر مصرف مواد غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها و ورزش، استفاده از عرق گیاهی طارونه و بهره‌وری از فواید بی‌نظیر آن را فراموش نکنید. لازم به ذکر است، برای سرعت بخشی به اثر دارویی این عرق گیاهی، بهتر است از سایر گیاهان دارویی نیز استفاده نمایید.
  • زرد شدن پوست، عارضه‌ی ناخوشاندی است که گاهی اوقات افراد به آن دچار می‌شوند. علت پدید آمدن این عارضه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اگر به هر دلیلی پوست شما زرد شد، ابتدا به پزشک متخصص مراجعه نمایید و بر اساس تجویز ایشان می‌توانید برای رفع این مشکل از عرق طارونه استفاده نمایید.
  • مصرف عرق طارونه باعث افزایش قوای جنسی می‌باشد. استفاده از این عرق گیاهی به آقایانی که از ضعف قوای جنسی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
  • مصرف مرتب و به اندازه‌ی عرق گیاهی طارونه باعث تقویت تخمک گذاری و از بین رفتن تنبلی تخمدان می‌شود. در طب سنتی استفاده از عرق طارونه برای باردار شدن توصیه شده است. برای این منظور کافیست این عرق گیاهی را پس از دوران قاعدگی تا پیش از تخمک گذاری مصرف نمایید.

روش نگهداری عرق گیاهی طارونی

عرق گیاهی طارونه بهتر است در جای خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

روش مصرف عرق گیاهی طارونه

برای گرفتن نتایج مثبت و بهره‌وری از تمامی خواص دارویی عرق طارونه، توصیه می‌گردد این عرق به صورت اعتدال مصرف گردد. در صورتی که این عرق گیاهی به مدت ۴۰ روز و روزانه سه مرتبه پس از هر وعده‌ی غذایی به میزان نصف استکان مصرف گردد، بهترین نتایج را به دنبال خواهد داشت. طب سنتی توصیه می‌کند بهتر است مصرف این عرق گیاهی به مدت ۴۰ روز صورت گیرد. پس از این دوره، به بدن یک استراحت ۲۰ روزه داده شود و سپس مصرف عرق گیاهی مجدد آغاز گردد.

توصیه‌های لازم در مصرف عرق گیاهی طارونه

  • مصرف عرق گیاهی طارونه در کنار مزایا و فواید فراوانی که برای بدن به دنبال دارد، در صورتی که به طور غیر مجاز استفاده شود، عوارض جانبی فراوانی را برای فرد نمایان می‌کند. بنابراین در مصرف عرق گیاهی طارونه جانب احتیاط را رعایت نمایید.
  • افراد مبتلا به آلرژی با مصرف این عرق گیاهی عوارضی همچون فشار خون بالا را تجربه خواهند نمود. بنابراین از مصرف این عرق گیاهی جدا پرهیز نمایند.
  • مصرف عرق گیاهی طارونه به مادران باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  • در صورتی که هر نوع قرصی مصرف می‌کنید، از مصرف خودسرانه‌ی عرق گیاهی طارونه پرهیز کنید و پس از مشورت با پزشک و بسته به تجویز ایشان می‌توانید از این عرق گیاهی استفاده نمایید.

روغن طارونه

روغن گیاهی طارونه از دیگر فرآورده‌های این گیاه معجزه آساست که همانند عرق طارونه از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. این روغن سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است و از زمان‌های دور تا به الان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی استفاده می‌شد.

روش روغن گیری طارونه

بهترین روش برای روغن گیری طارونه، روش بن ماری است. دلیل استفاده‌ی ای روش انتقال تمامی خواص درمامی طارونه به این روغن می‌باشد. در روش بن ماری، روغن طارونه با استاندارهای لازم و رعایت بهداشت عرضه‌ی بازار می‌گردد.

آشنایی با خواص درمانی روغن گیاهی طارونه در طب سنتی

  • در طب سنتی از روغن گیاهی طارونه به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر نظیر استرادیول و فلانوئید، برای تقویت قوه‌ی مردانگی استفاده می‌شود. وجود این ترکیبات در روغن طارونه باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها می‌شود. همچنین این روغن در افزایش و وزن بیضه‌ها نیز بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • روغن طارونه سرشار از ویتامین C می‌باشد. وجود این ویتامین در روغن طارونه موجب شده است که از این روغن به جهت افزایش سیستم ایمنی بدن استفاده شود.
  • روغن طارونه یک ملین طبیعی است. بنابراین استفاده از آن به افراد دارای مشکل یبوست توصیه می‌شود. وجود فیبر در روغن طارونه موجب افزایش حرکات روده شده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.
  • درمان فقر آهن و کم خونی از دیگر فواید درمانی روغن طارونه در طب سنتی می‌باشد. استفاده از روغن طارونه به دلیل دارا بودن آهن فراوان به افراد مبتلا به فقر آهن توصیه می‌گردد.
  • روغن گیاهی طارونه در سلامت و رفع مشکلات پوستی نقش به سزایی دارد. برای این منظور کافیست از این روغن به صورت موضعی استفاده نمایید. به این صورت که مقداری از روغن طارونه را با کمک انگشتان یا یک تکه پنبه بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش به طور مداوم و به اندازه استفاده کنید تا نتایج مثبت صورت گیرد.
  • روغن گیاهی طارونه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار کارآمد است. روغن طارونه به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود موجب این عملکرد می‌گردد.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای افزایش قوای جنسی در آقایان، استفاده از روغن گیاهی طارونه است. روغن طارونه اسپرم را افزایش داده و سلامت دستگاه تناسلی را به دنبال خواهد داشت.
  • روغن گیاهی طارونه غنی از ویتامین‌های گروه B در خود است.
  • برای درمان مشکلات روماتیسمی و درد مفاصل، از خواص درمانی روغن طارونه غافل نشوید. برای این منظور کافیست مقداری از روغن را روی نقاط مورد نظر پوشش داده و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • استحکام و سلامت استخوان‌ها را با مصرف روغن گیاهی طارونه تجربه کنید. روغن طارونه به دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم و فسفر فراوان در خود در سلامت و افزایش تقویت استخوان‌ها نقش موثری دارد.

موارد منع مصرف روغن گیاهی طارونه  

  • در مصرف روغن گیاهی طارونه اعتدال را رعایت نمایید و از مصرف بیش از اندازه‌ی آن خودداری نمایید.
  • مصرف روغن گیاهی طارونه به مادران باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  • برخی افراد ممکن است با مصرف روغن طارونه دچار حساسیت پوستی شوند، بنابراین قبل از استفاده از این روغن ابتدا یک مقدار از آن را بر روی یک قسمت از بدن پوشش دهید و در صورت نداشتن هیچ علائمی برای سایر نقاط استفاده نمایید.

خلاصه

عرق و روغن گیاهی طارونه از فرآورده‌های گیاه طارونه می‌باشند که به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها، از جایگاه بسیار بالایی در طب سنتی برخوردار می‌باشند. عرق طارونه جزء عرقیات با طبع معتدل است. از روغن و عرق طارونه از زمان‌های دور تا به امروز برای درمان بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شد. به همین خاطر در طب سنتی مصرف و خرید این فرآورده‌های گیاهی  بسیار توصیه شده است. شما همراهان گرامی نیز در صورت تمایل برای خرید عرق طارونه به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.                      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.