خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق خارخاسک و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق خارخاسک و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با عرق خارخاسک و خواص درمانی آن در طب سنتی

آیا عرق گیاهی خارخاسک را می‌شناسید؟ آیا اطلاعاتی در مورد خواص درمانی این عرق گیاهی دارید؟ بسیاری از افراد اطلاعی در مورد این گیاه و عرق تهیه شده از آن ندارند. عرق خارخاسک جزء ارزشمندترین عرقیجات در طب سنتی است که از خواص درمانی بسیار بالایی برخوردار است. این عرق حاصل شده از برگ و گل‌های گیاه خارخاسک است.

در این مقاله از سایت کاکوتی قصد بر این داریم که شما عزیزان را با خواص درمانی عرق گیاهی خارخاسک آشنا کنیم و بر اطلاعات شما نسبت به این گیاه بیفزاییم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. در ابتدا توضیحی مختصر در مورد گیاه خارخاسک ارائه می‌دهیم و سپس به طرز تهیه عرق خارخاسک، طبع و مصلح عرق خارخاسک، بهترین زمان مصرف عرق خارخاسک، خواص درمانی عرق خارخاسک و عوارض مصرفی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خارخاسک گیاه علفی یک ساله از خانواده اسپندیان با ساقه‌های خوابیده از انشعابات گسترده بر روی سطح زمین است. این گیاه علفی دارای گل‌های زرد و کوچک است. این گل‌ها از پنج گلبرگ که به صورت انفرادی در کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده‌اند، به طوری که  در کنار برگ‌ها و برگچه‌هایی کوچک و ریز به زیبایی مشاهده می‌شوند. برگ‌های گیاه خارخاسک غالبا نامساوی و مرکب از برگچه‌های کوچک و ریز است که به تعداد ۳ الی ۶ زوج در طرفین دمبرگ اصلی قرار دارند. گیاه خارخاسک در مناطق صحرایی و در شرایط نامناسب نیز رشد می‌کند. قسمت مورد استفاده‌ی این گیاه، میوه، دانه، برگ، ریشه می‌باشد. گیاه دارویی خارخاسک به صورت علف هرز در بیشتر مناطق مشاهده می‌شود. این گیاه به نام‌های انگور سوراخ دار و سر بز نیز مشهور است. میوه‌ی گیاه خارخاسک پوشیده از خار است که در اواخر فصل تابستان و یا اوایل فصل پاییز جمع آوری می‌شود. میوه گیاه خارخاسک با اسامی تخم کافشه، خسک دانه و تخم کاجیره نیز مشهور است. این میوه‌ها از نظر شکل ظاهری، گرد سه پهلو هستند که از ۵ قسمت تشکیل شده‌اند. خارهای تیز اطراف این میوه را در بر گرفته‌اند. رنگ میوه‌ها سبز مایل به زرد و بدون عطر و طعم می‌باشند. از جهت بومی و جغرافیایی، این گیاه به دلیل مقاوم بودن در برابر کم آبی، در اغلب مناطق نظیر قم، تهران، خوی، دامغان، سبزوار، خراسان و در مرکز ایران اراک، اصفهان و همچنین شیراز یافت می‌شود. بنابراین بر طبق این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که گیاه خارخاسک از جهت اقلیمی سازگار با بسیاری از مناطق در ایران است و به راحتی می‌توان آن را در هر منطقه‌ای پیدا کرد.

از دیرباز در طب سنتی از گیاه خارخاسک برای تقویت عملکرد ورزشی یا افزایش میل جنسی استفاده می‌شد. همچنین استفاده از این گیاه در افزایش سطح هورمون‌های خاصی از بدن نظیر تستوسترون و استروژن نقش به سزایی دارد. این گیاه اغلب در مکمل‌هایی یافت می‌شود که سطح تستوسترون را افزایش می‌دهند. از گیاه خارخاسک به صورت دمنوش می‌توان استفاده نمود. به این صورت که مقدار ۲ الی ۵ گرم از گیاه خارخاسک را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، دمنوش را ار صافی عبور دهید و نوش جان کنید. شما عزیزان از این دمنوش می‌توانید روزانه ۲ الی سه مرتبه و هر بار به میزان یک فنجان استفاده کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید که دمنوش شما طعم شیرینی داشته باشد، می‌توانید مقداری عسل یا شیره انگور به آن اضافه نمایید.

راحت‌ترین روش مصرف گیاه خارخاسک، عرق آن است. با اینکه خرید عرق گیاهی خارخاسک هزینه بیشتری دارد اما درد سر دم کردن را ندارد و شما بدون اتلاف وقت در هر زمان که تمایل داشته باشید، می‌توانید آن را مصرف کنید. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق خارخاسک، به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

عرق خارخاسک

عرق خارخاسک حاصل شده از تقطیر اجزای گیاه خارخاسک است. این عرق گیاهی ارزشمند دارای ترکیبات ارزشمندی نظیر پلی فنل‌ها، روغن ثابت، رزین، فنل، آلکالوئید، تاش، فلانوئیدها، ساپونین‌ها، گلیکوزیدها، آلکالوئیدها و لیگنینامیدها می‌باشد.

طرز تهیه عرق گیاهی خارخاسک

تهیه عرق گیاهی خارخاسک به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود که ما در این مقاله هر دو روش را به صورت مختصر به شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

روش سنتی طرز تهیه عرق گیاهی خارخاسک

در زمان‌های دور عرق خارخاسک به صورت سنتی تهیه می‌شد. به این صورت که دیگ‌هایی بزرگ که اغلب از جنس مس بودند را بر روی آتش قرار می‌دادند و بخش‌های مختلف گیاه خارخاسک را در درون دیگ می‌ریختند. بخارهای حاوی عرقیات گیاه از طریق لوله‌های مخصوص، از دیگ خارج می‌شد و وارد یک محیط سرد برای انجام عمل تقطیر، می‌شد. عملیات تقطیر در واقع همان فشرده عرق گیاه خارخاسک است. پس از اتمام عمل تقطیر، قطره‌های جمع شده از عرق فشرده گیاه خارخاسک، در ظروف مخصوص جمع آوری می‌شد.

روش صنعتی طرز تهیه عرق خارخاسک

در روش صنعتی نیز برای تهیه عرق خارخاسک از دیگ‌های بزرگ تقطیر استفاده می‌شود. تنها تفاوت روش صنعتی و سنتی، استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک به جهت بسته بندی عرقیات و در نهایت انجام عملیات پاستوریزه کردن آنها می‌باشد. این عمل باعث می‌شود که عرق خارخاسک قابل استفاده برای مدت زمان طولانی‌تری باشد. غلظت عرق‌های به دست آمده به میزان مصرف آب درون دیگ‌ها در هنگام انجام عملیات عرق گیری، بستگی دارد. به طوری که چنانچه از آب بیشتری در دیگ حاوی گیاه استفاده گردد، عرق مورد نظر رقیق‌تر و چنانچه از آب کمتری استفاده شود، عرق گیاهی غلیظ‌‌تر خواهد بود.

بهترین زمان مصرف عرق گیاهی خارخاسک

بهترین زمان مصرف عرق گیاهی خارخاسک قبل از صرف غذا و به میزان روزانه ۲ فنجان به همراه آب می‌باشد.

طبع  و مصلح عرق گیاهی خارخاسک

 بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گیاهی خارخاسک سرد و خشک است. استفاده از عرق گیاهی خارخاسک بهترین گزینه به جهت تعدیل طبیعت بدن است. از جمله مصلحات عرق خارخاسک، روغن کنجد و روغن بادام شیرین می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی عرق خارخاسک در طب سنتی

  • درمان عفونت ادراری یکی از خواص دارویی عرق گیاهی خارخاسک است. عرق خارخاسک دارای خواص ادرار آوری است و دفعات ادرار را افزایش می‌دهد. همچنین این عرق گیاهی دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز می‌باشد. بنابراین عرق خارخاسک با دارا بودن این خواص، خطر ابتلا به بیماریهای عفونی مجاری ادرار را به طرز معجزه‌آسایی کاهش می‎‌دهد.
  • عرق خارخاسک دارای خواص نرم کنندگی است. در واقع این عرق گیاهی همانند یک نرم کننده‌ی طبیعی برای پوست عمل می‌کند.
  • اگر به دنبال روشی کاملا گیاهی و طبیعی برای درمان و پیشگیری از ایجاد جوش، آکنه، سوزش و التهابات پوستی هستید، مصرف عرق گیاهی خارخاسک را فراموش نکنید. این عرق گیاهی با داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و با دارا بودن ترکیبات و عناصر مفید در خود، در درمان و پیشگیری از ایجاد این ضایعه‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. برای این منظور کافیست از این عرق گیاهی برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. به این صورت که مقداری از عرق خارخاسک را با کمک یک تکه پنبه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید این عرق برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. همچنین برای درمان جوش و آکنه می‌توانید از ماسک عرق خارخاسک به همراه ژل آلوئه‌ورا، روغن درخت چای و کمی عسل استفاده کنید. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری عرق خارخاسک، یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و کمی روغن درخت چای و عسل نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست خود استفاده نمایید. اجازه دهید ماسک برای ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مثبت، از این ماسک هفته‌ای دو مرتبه استفاده نمایید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که ابتدا مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مانند بازو پوشش دهید. پس از گذشت مدت زمانی و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • درمان اگزما از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی خارخاسک است. برای درمان اگزما در کودکان و بزرگسالان مصرف یک قاشق غذاخوری عرق گیاهی خارخاسک بسیار موثر است.
  • استفاده از عرق گیاهی خارخاسک به دلیل دارا بودن مواد معدنی و مغذی در خود، برای بدن بسیار مفید می‌باشد. این عرق گیاهی دارای خواص ضد انگل است و با دارا بودن این خاصیت، برای درمان سنگ کیسه صفرا بسیار کارآمد است.
  • حفظ سلامت کلیه‌ها از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی خارخاسک است. عرق خارخاسک به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآوری و با افزایش دفعات ادرار موجب سلامت کلیه‌ها می‌شود. همانطور که ذکر شد این عرق گیاهی دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. این دو خواص باعث شده که استفاده از این عرق گیاهی برای سلامت کلیه‌ها توصیه شود. قطره سنکل از جمله داروهای تجویزی برای درمان سنگ کلیه است که خارخاسک یکی از ترکیبات موجود در این قطره می‌باشد.         
  • در طب سنتی برای درمان دیابت و کاهش قند خون، مصرف عرق گیاهی خارخاسک تجویز می‌شود. این عرق گیاهی دارای خواص مفید و موثری برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌باشد.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی و گیاهی برای کاهش سطح فشار خون هستید، مصرف عرق گیاهی خارخاسک را فراموش نکنید. عرق خارخاسک با کاهش تری گلیسرید و کلسترول، در کاهش فشار خون فرد نقش به سزایی دارد.
  • ترشح هورمون LH در دوران یائسگی با مصرف عرق گیاهی خارخاسک امکان پذیر است. ترشح این هرمون در دوران یائسگی باعث کاهش عوارض و علائم ناراحت کننده‌ی یائسگی من جمله عرق شبانه و گرگرفتگی می‌شود.
  • عرق گیاهی خارخاسک یک انرژی‌زای طبیعی است. مصرف این عرق، موجب افزایش انرژی، فعالیت، قدرت، سلامت عضلات و بهبود متابولیسم در فرد می‌شود. افراد بدنساز و ورزشکاران برای افزایش انرژی خود می‌توانند از عرق گیاهی خارخاسک در مکمل‌های غذایی خود استفاده نمایند.
  • حفظ سلامت قلب از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی خارخاسک است. در طب سنتی استفاده از عرق گیاهی خارخاسک به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات شیمیایی موثر، به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی توصیه می‌شود.
  • عرق گیاهی خارخاسک یک گزینه درمانی عالی و طبیعی برای پیشگیری و درمان سرطان به شمار می‌رود. مصرف این عرق گیاهی از گسترش و سنتز سلول‌های سرطان پیشگیری کرده و مرگ سلول‌های سرطانی را به دنبال خواهد داشت.
  • به جهت درمان دردهای بدن من جمله درد کمر، مصرف عرق گیاهی خارخاسک توصیه می‌شود. در واقع این عرق گیاهی دارای خواص ضد درد می‌باشد.
  • عرق خارخاسک با دارا بودن خواص و عناصر مفید در خود در بهبود دیسک کمر بسیار موثر و مفید عمل می‌کند.
  • یک درمان بسیار عالی و طبیعی برای رفع مشکلات پروستات، مصرف عرق گیاهی خارخاسک است.
  • در طب سنتی مصرف عرق خارخاسک برای درمان مشکلات نعوظ در آقایان پیشنهاد می‌شود. عرق خارخاسک باعث افزایش اسپرم و بهبود کیفیت آن می‌شود. مصرف این عرق گیاهی تقویت میلی جنسی در آقایان و بانوان را به همراه دارد. سندروم تخمدان پلی کیستیک از جمله عوامل ناباروری در خانم‌ها می‌باشد که این عرق گیاهی، موجب درمان آن می‌شود.

عوارض مصرف عرق گیاهی خارخاسک

  • عرق خارخاسک در کنار خواص درمانی که دارد، ممکن است در برخی افراد مضرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد. یکی از این مضرات، خطر سقط جنین در بانوان باردار می‌باشد. بنابراین مصرف عرق خارخاسک برای بانوان باردار ممنوع می‌باشد.
  • مصرف بیش از حد عرق گیاهی خارخاسک ممکن است در برخی افراد موجب سر درد شود.
  • به جهت تاثیر گذاری عرق خارخاسک بر روی فشار خون و قند خون، بهتر است مصرف آن دو هفته پیش از عمل جراحی قطع شود.      
  • مادران شیرده از مصرف این عرق گیاهی پرهیز نمایند.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.