خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با فلفل دلمه و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با فلفل دلمه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با فلفل دلمه و خواص درمانی آن در طب سنتی

فلفل دلمه از جمله سبزیجاتی است که مصرف آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. این گیاه در طب سنتی به دلیل دارا بودن خواص درمانی فراوان، از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل متخصصین طب سنتی مصرف این گیاه را بسیار توصیه می‌کنند. در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی گیاه فلفل دلمه بیندازیم. امیدواریم مطالب این هفته از مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

فلفل دلمه، فلفل شیرین یا کپسایسین است که در رنگ‌های مختلف همچون قرمز، زرد، سبز، بنفش و نارنجی در بازار موجود است. این گیاه بیش از ۹۰۰ سال پیش در جنوب و آمریکای مرکزی پرورش داده شده است. نام این گیاه از طریق استعمارگران اروپایی آمریکای شمالی دریافت شده است. گیاه فلفل دلمه به راحتی می‌تواند در انواع مختلف آب و هوا رشد کند. فلفل دلمه‌ای شیرین، ترکیبی از مزه تند و بافت ترد است. این گیاه به طور علمی کپسایسین شناخته می‌شود که متعلق به گروه خانواده‌ی بادنجانیان شامل فلفل چیلی، فلفل قرمز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان است. فلفل دلمه‌ی سبز و بنفش دارای کمی طعم تلخ هستند، اما نوع قرمز، زرد و نارنجی، طعم شیرین و میوه‌ای دارند.

فلفل دلمه به صورت خام و پخته مصرف می‌شود. ۹۲ درصد فلفل دلمه از آب تشکیل شده است. فلفل دلمه سرشار از مس، فیبر، فولات، منگنز، منیزیم، پتاسیم، پروتئین، سلنیوم، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین E است. آنتی اکسیدان‌های بی‌نظیری همچون کاپسانتین، وایولکسانتین، وایولکسانتین، لوتئین، کوئرستین و لوتئولیتین در این گیاه موجود می‌باشد. جالب است بدانید که یک فلفل دلمه‌ای قادر است میزان ۱۶۹ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند، به طوری که میزان ویتامین C این گیاه از لیمو شیرین و پرتقال نیز بیشتر می‌باشد.

ارزش غذایی فلفل دلمه

در ۱۰۰ گرم فلفل دلمه، مقدار ۲۰ کیلو کالری انرژی، ۶۴/۴ گرم کربوهیدرات، ۰/۸۶ گرم پروتئین، ۰/۱۷ چربی، ۸۹/۹۳ گرم آب، ۱/۷۰ گرم فیبر و ۲/۴۰ گرم قند موجود است.

خواص کدام رنگ از فلفل دلمه‌ای بیشتر است؟

همانطور که اشاره نمودیم، فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز یافت می‌شود. در واقع انواع مختلف فلفل دلمه، همه از یک گونه خاص هستند و تنها میزان رسیده بودن فلفل است که بر روی رنگ آن تاثیر می‌گذارد. رسیده‌ترین نوع فلفل دلمه، نوع قرمز آن است که پس از زرد و سپس نارنجی شدن، ایجاد می‌شود. بنابراین بر طبق مطالب ذکر شده، فلفل دلمه‌ی قرمز، از نوع‌های دیگر شیرین‌تر و از خواص و مزیت بیشتری برخوردار می‌باشد. فلفل دلمه‌ای سبز نیز، فلفلی است که به طور کامل نرسیده و به همین خاطر طعم تلخ‌تر و عطر سبزی بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد. در واقع هر چه یک فلفل دلمه رسیده‌تر باشد، طعم آن شیرین‌تر است. فلفل دلمه‌ای قرمز به دلیل اینکه رسیده‌ترین نوع فلفل دلمه است، جزء مفیدترین و سالم‌ترین نوع فلفل دلمه محسوب می‌شود. به طوری که میزان ویتامین C در فلفل دلمه‌ای قرمز تقریبا دو برابر بیشتر از فلفل دلمه‌ای سبز است. پس از فلفل دلمه‌ای قرمز، نوع نارنجی و سپس زرد، از ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به نوع سبز برخوردار می‌باشند.

طبع و مصلحات فلفل دلمه

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی طبع فلفل دلمه گرم و خشک است. به همین دلیل افراد دارای طبع گرم، پس از خوردن فلفل دلمه، احساس گرما و تشنگی می‌کنند. فلفل دلمه صفرازاست و به همین دلیل افراد دارای طبع گرم باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند. گلاب، صمغ عربی و صندل از جمله مصلحات فلفل دلمه هستند. سنکنجبین نیز به دلیل کمک در ایجاد تعادل در طبع فلفل دلمه، به عنوان یکی دیگر از مصلحات این گیاه در نظر گرفته شده است.

آشنایی با خواص درمانی فلفل دلمه در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی فلفل دلمه در طب سنتی، تقویت مو و ناخن‌ها می‌باشد. فلفل دلمه‌ای به دلیل دارا بودن سیلیکون بالا در خود، باعث حفظ سلامت مو و ناخن‌ها می‌شود.
  • افزایش رشد مو از دیگر خواص درمانی گیاه فلفل دلمه در طب سنتی می‌باشد. فلفل دلمه‌ای قرمز یک محرک طبیعی برای رشد مو است. این نوع از فلفل با تحریک گردش خون از ریزش مو پیشگیری، و به درمان آن کمک شایانی می‌کند. کپسایسین باعث بهبود جریان خون می‌شود که این امر برای رشد و حفاظت از فولیکول مو از اثرات دی هیدرو تستسترون الزامی است. از دلایل دیگر تاثیرات موثر فلفل دلمه برای موها، غنی بودن این گیاه از ویتامین C می‌باشد. وجود این ویتامین در بدن برای سلامت موها الزامی است. ویتامین C باعث جذب آهن می‌شود. بنابراین مصرف این گیاه گواهی این امر است که آهن کافی در سلول‌های خونی قرمز به جهت حمل اکسیژن به فولیکول‌های مو موجود می‌باشد. از دیگر فواید ویتامین C در سلامت موها، تشکیل کلاژن می‌باشد. کلاژن از جمله موارد مورد نیاز برای تقویت فولیکول‌های مو می‌باشد. زمانی که ویتامین C در بدن کاهش یابد، فرد با خشکی و ریزش مو مواجه می‌شود. به جهت رشد مو کافیست چند عدد فلفل دلمه‌ای خشک را در ظرفی که حاوی آب است برای مدت زمان ۵ الی ۶ دقیقه بجوشانید. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده فلفل را به خوبی له کنید و آن را بر روی پوست سر خود پوشش و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس موهایتان را با شامپوی مناسب شسته و آبکشی نمایید. برای گرفتن بهترین نتایج، این روش را دو بار در هفته تکرار کنید.
  • همانطور که می‌دانیم، پوست سالم و درخشان نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهر ایفا می‌کند. وجود چین و چروک‌های پوستی، رنگ پریدگی، ضخیم شدن و کاهش الاستیسیته از جمله مشکلات پوستی هستند که فرد به مرور زمان با آن مواجه می‌شود. اگر چه ژنتیک در شروع بروز علائم پیری نقش به سزایی دارد اما علائم دیگری همچون سبک زندگی ناسالم و آسیب پوست نیز در ایجاد این امر بسیار موثرند. یکی دیگر از دلایل آسیب پوست، اکسیداسیون است. در این فرآیند شیمیایی، الکترون‌ها از سلول‌های سالم توسط رادیکال‌های آزاد دزدیده می‌شوند. قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و سیگار، از مهمترین دلایل آسیب‌های پوستی به شمار می‌روند. فلفل دلمه‌ای از جمله گیاهانی است که می‌تواند به مبارزه علیه آسیب اکسیداتیو بپردازد. انواع مختلف فلفل دلمه‌ای از جمله قرمز، سبز و زرد، سرشار از ویتامین C می‌باشند که در تولید کلاژن نقش به سزایی دارند. کلاژن‌ها عاملی برای محکم شدن پوست و محافظت سلول‌ها در برابر آسیب هستند. همچنین آنها قادرند توانایی پوست در مقابل مبارزه علیه آسیب اکسیداتیو را افزایش دهند.
  • فلفل دلمه‌ای به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها و مواد فوتو شیمیایی در خود، باعث سالم و جوان ماندن پوست می‌گردد.
  • فلفل دلمه‌ای دارای خواص ضد قارچی و آنتی باکتریال است و به همین دلیل می‌تواند عفونت‌هایی نظیر زونا و قارچ پا را در ترکیب با داروهای مناسب بهبود دهد.
  • فلفل دلمه به دلیل دارا بودن سطح بالای آنتی اکسیدان در کاهش علائم سالخوردگی کمک شایانی می‌کند. فلفل دلمه با محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد باعث سلامت و جوانسازی پوست می‌شود.
  • یکی دیگر از خواص درمانی فلفل دلمه در طب سنتی، پاکسازی عمیق پوست است. برای این منظور کافیست مقداری از عصاره‌ی هویج به همراه فلفل دلمه‌ای را با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن، از آن برای پوشش دهی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر انجام تست حساسیت الزامی است. برای این منظور کافیست مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست بدن مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.
  • فلفل دلمه منبع غنی از ویتامین A است و به همین دلیل در تقویت بینایی به خصوص بینایی در شب کمک شایانی می‌کند. فلفل دلمه سرشار از کاروتنوئید به نام لووتین است که در کاهش خطر انحطاط چشم‌ها بسیار موثر است. انحطاط بینایی یکی از دلایل مهم در از دست دادن بینایی است. فلفل دلمه‌ای به دلیل دارا بودن سطح بالای بتاکاروتن و ویتامین C از چشم‌ها در مقابل خطرات احتمالی محافظت می‌کند.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستید، مصرف فلفل دلمه در رژیم غذایی روزانه‌ی خود را فراموش نکنید. مصرف مداوم فلفل دلمه‌ای قرمز به دلیل فعال کردن گرما در بدن و افزایش متابولیک در کاهش وزن نقش موثری دارد. کپسایسین که عامل افزایش گرمای فلفل است، به مقدار اندک در فلفل دلمه‌ای نیز موجود است. فلفل دلمه با انجام یک عمل ملایم، متابولیسم را بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون، بالا می‌برد و به این ترتیب باعث کاهش وزن می‌شود.
  • فلفل دلمه‌ای ضد سرطان است. این گیاه به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و خاصیت ضد التهابی توانایی مقابله با سلول‌های سرطانی را دارد. التهابات شدید و استرس مزمن از جمله دلایل خطر ابتلا به سرطان است. مصرف منظم فیتو نوترینت به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌تواند این عوامل خطرزا را جبران نمایند. همچنین فلفل دلمه‌ای به دلیل غنی بودن از ترکیبات سولفور و آنزیم‌ها به پیشگیری از سرطان معده و سرطان پروستات کمک می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که فلفل دلمه‌ای در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، مثانه، رحم و سرطان لوزالمعده بسیار موثر عمل می‌کند.
  • در طب سنتی استفاده از فلفل دلمه‌ی قرمز به دلیل دارا بودن لیکوپن در خود، برای سلامت و بهبود عملکرد قلب و عروق توصیه می‌شود. زمانی که سطح هوموسیستئین افزایش می‌یابد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالا می‌رود. فلفل دلمه‌ای به دلیل داشتن اسید فولیک و ویتامین B6 در خود به کاهش سطح هوموسیستئین کمک شایانی می‌کند. همچنین وجود آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین A و C در این گیاه باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. استفاده از گیاه فلفل دلمه به دلیل غنی بودن از پتاسیم به جهت کنترل فشار خون و سلامت قلب توصیه می‌شود.
  • افزایش سیستم ایمنی بدن از دیگر فواید و خواص درمانی مصرف فلفل دلمه است. فلفل دلمه غنی از ویتامین C است. وجود این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی و ایجاد کلاژن قوی برای پوست و مفاصل الزامی است. زمانی که میزان ویتامین C بدن تامین گردد، خطر ابتلا به آرتروز و التهابات کاهش می‌یابد. وجود ویتامین K نیز در فلفل دلمه، باعث توسعه استخوان‌های محکم و حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو می‌شود.
  • فلفل دلمه به دلیل غنی بودن از منیزیم و ویتامین B6 در خود به کاهش سطح اضطراب و علائم قبل از قاعدگی کمک شایانی می‌کند. ویتامین B6 نیز نفخ شکم را کاهش داده و از فشار خون بالا پیشگیری می‌کند.
  • افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، باید فلفل دلمه‌ای قرمز را در سبد غذایی روزانه‌ی خود بگنجانند. این نوع از فلفل دلمه، تقریبا ۳۰۰ درصد از نیازهای روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. وجود ویتامین C برای جذب مناسب آهن برای بدن ضروری است.
  • فلفل دلمه دارای خواص سم‌زدایی است. این گیاه به پاکسازی خلط متراکم در بینی و ریه‌ها کمک کرده و از طریق عرق کردن، سموم را از بدن خارج می‌کند.
  • تحقیقات حاکی از آن است که عصاره‌ی فلفل دلمه‌ای قرمز، برای درمان اختلالات گوارشی مانند زخم، اسهال، سوء هاضمه، گلو درد، خونریزی بینی و بروز چندین مشکل تنفسی مانند آسم و عفونت در ریه‌ها موثر است.

مضرات مصرف فلفل دلمه

اگر چه فلفل دلمه جزء یکی از مفیدترین سبزیجات می‌باشد، اما ممکن است مصرف آن در برخی افراد با بروز حساسیت رخ دهد و یا با مصرف بیش از حد دچار عواض شوند.

  • برخی افراد ممکن است با مصرف این گیاه دچار تحریک روده و افزایش التهابات در بدن شوند.
  • مشکلات تنفسی، گوارشی و پوستی نیز ممکن است در برخی افراد رخ دهد.
  • اگر پس از مصرف فلفل دلمه با واکنش بدن رو به رو شدید، باید بدانید که به این گیاه حساسیت دارید و نباید از آن استفاده نمایید.
  • مصرف بیش از حد این گیاه موجب تحریک معده و نفخ می‌شود.
  • فلفل دلمه جزء سبزیجات جاذب سموم شیمیایی است و به همین خاطر آلاینده‌ها و سموم موجود در خاک را به خود جذب می‌کند. بنابراین بهتراست از فلفل دلمه‌ای که به صورت ارگانیک کشت می‌شود، استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.