خانه دسته‌بندی نشده طب سنتی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر چه راهکاری دارد؟

طب سنتی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر چه راهکاری دارد؟

توسط مدیر مجله
درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک بیماری شایع در بین خانم‌ها و آقایان است که خودش را با اختلالات گوارشی و دردهای شکمی نشان می‌دهد. درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی بسیار راحت است. به طوری که شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی رژیم‌های غذایی مشکل خود را از راه‌های مختلف درمان کنید. اگر شما هم با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن ادامه این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با راه‌های کنترل سندرم روده تحریک پذیر آشنا کنیم.

درمان سندرم روده تحریک پذیر با روش‌های طب سنتی

ممکن است این سوال نیز ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که سندرم روده تحریک پذیر چیست و طب سنتی برای درمان این بیماری چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهد. بیماری سندرم روده تحریک پذیر خودش را به سه صورت اسهال، یبوست و یا ترکیبی از این دو علائم نشان می‌دهد. در برخی از شرایط علائم این بیماری به قدری ناراحت‌کننده و آزاردهنده است که می‌تواند زندگی طبیعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا سیستم ایمنی بدن فرد را دچار اختلال کند.

بنابراین سلامت روده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که حدود ۵۰ درصد از سیستم ایمنی بدن شما توسط روده محافظت می‌شود. زمانی که روده شما در سلامت کامل باشد، مواد سمی وارد روده نخواهد شد؛ بنابراین در صورت وجود هرگونه علائم، باید به دنبال درمان سندرم روده تحریک پذیر باشید تا سیستم ایمنی بدن شما به خطر نیفتد.

از جمله دلایل سندرم روده تحریک پذیر می‌توان به فشار خون بالا، مصرف زیاد مواد قندی، داروهای ضد التهاب، مصرف الکل، عفونت روده، کمبود روی و منیزیم، مسمومیت ناشی از فلزات سنگین، وجود انگل روده و غیره اشاره کرد.

در صورتی که دچار چنین مشکلی هستید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چرا که طب سنتی به کمک شما می‌آید تا با استفاده از شیوه‌های مختلف مانند دمنوش، عرقیات گیاهی و غیره بتوانید مشکل سندرم روده تحریک پذیر خود را درمان کنید. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با دمنوش‌های گیاهی برای درمان گیاهی روده تحریک پذیر آشنا شوید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خواص دارویی شیرین بیان برای سندرم روده تحریک پذیر

یکی از تسکین‌دهنده‌های عالی برای درمان مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، استفاده از ریشه شیرین بیان است. مصرف این گیاه دارویی کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش اسپاسم‌، عملکرد روده و دستگاه گوارش شما نسبت به قبل بهتر شود.

خواص دارویی بابونه برای سندرم روده تحریک پذیر

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده از دمنوش بابونه است. بابونه به دلیل خاصیت آرامبخشی خود می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم دستگاه گوارش شما کمک کند. بعد از مصرف این دمنوش خوش عطر و طعم دیگر احساس گاز یا نفخ در معده خود نخواهید داشت. برای تهیه دمنوش بابونه کافی است تا مقدار چند قاشق چای‌خوری از بابونه خشک را با یک لیوان آب ترکیب کرده و آن را بر روی حرارت غیر مستقیم شعله قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.

در صورتی که طعم دمنوش بابونه مطابق ذائقه شما نبود، می‌توانید آن را همراه با کمی نعنا یا عسل نوش جان کنید.

خواص دارویی رازیانه برای سندرم روده تحریک پذیر

اگر گاهی احساس درد، نفخ و اسپاسم روده دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص درمانی رازیانه بهره ببرید. مصرف دمنوش رازیانه کمک می‌کند تا عضلات روده حالت سفتی خود را از دست دهد. این شرایط باعث می‌شود تا دیگر دچار یبوست نشوید. برای تهیه دمنوش رازیانه جهت درمان سندرم روده تحریک پذیر کافی است تا مقدار دو قاشق غذاخوری رازیانه را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس صبر کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

خواص دارویی چای سبز برای سندرم روده تحریک پذیر

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین مصرف آن باعث می‌شود تا میزان ادرار افزایش یابد. این شرایط کمک می‌کند تا مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع شود. اگر شما هم از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که خواص درمانی چای سبز بهره ببرید. چرا که مصرف این چای گیاهی باعث تقویت سیستم دستگاه گوارش شده و هرگونه اسپاسم گوارشی را از بین می‌برد.

خواص دارویی دمنوش نعنا برای سندرم روده تحریک پذیر

برای درمان مشکلات گوارشی خود، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شفابخش نعنا استفاده کنید. با مصرف دمنوش نعنا دردهای ناشی از سندرم روده تحریک پذیر به شدت کاهش پیدا می‌کنند. برای تهیه دمنوش نعنا کافی است تا چند قاشق چای‌خوری از نعنای تازه یا خشک شده را به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کنید. سپس آن را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.

مصرف این دمنوش گیاهی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر بسیار موثر است. برای اثرگذاری بیشتر کافی است تا هر روز به میزان دو تا سه بار از این دمنوش را نوش جان کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه دمنوش نعنا می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شما شود؛ بنابراین در مصرف این دمنوش حد تعادل را رعایت کنید.

خواص دارویی زنجبیل برای سندرم روده تحریک پذیر

برای مقابله با سندرم روده تحریک پذیر، توصیه می‌کنیم که از خواص درمانی زنجبیل بهره ببرید. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. علاوه بر این، طبع گرم زنجبیل برای رفع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش بسیار موثر و کارآمد است. شما می‌توانید برای درمان یکی از دو روش زیر را استفاده کنید:

  • اولین روش برای درمان مشکلات مربوط به سندرم روده تحریک پذیر استفاده از دمنوش زنجبیل است. برای این منظور کافی است تا تکه‌های زنجبیل تازه را در یک لیوان آب بریزید. بعد از جوش آمدن صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. مصرف روزانه این دمنوش برای درمان سندرم روده تحریک پذیر بسیار موثر است.
  • دومین روش برای کاهش دردهای ناشی از سندرم روده تحریک پذیر استفاده از ترشی زنبیل است. برای این منظور کافی است تا تکه‌های زنبیل تازه را با کمی سرکه ترکیب کنید. بعد از یک هفته این سرکه خوش عطر و طعم آماده خوردن است. به خصوص در مواقعی که احساس دل پیچه شدید داشتید، تکه‌های زنجبیل سرکه‌ای می‌تواند دردهای شما را کاهش دهد.
  • آشنایی با روغن زنجبیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

خواص دارویی جو دوسر برای سندرم روده تحریک پذیر

برای کاهش علائم ناشی از سندرم روده تحریک، بلغور جوی دوسر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید جو دوسر را همراه با شیر ترکیب کرده و آن را در وعده صبحانه خود مصرف کنید. بعد از چند روز مصرف، علائم سندرم روده تحریک پذیر کاهش پیدا می‌کند و حال شما رو به بهبودی می‌رود.

خواص دارویی هویج برای سندرم روده تحریک پذیر

مصرف هویج اثربخشی بسیار بالایی در درمان سندرم روده تحریک پذیر دارد. مصرف هر روزه آب هویج کمک می‌کند تا درگیر یبوست نشوید. همچنین شما می‌توانید با مصرف هویج پخته شده اختلالات گوارشی خود را رفع کنید.

خواص دارویی زردچوبه برای سندرم روده تحریک پذیر

اکثر خانم‌ها در پخت غذاهای خود از زردچوبه استفاده می‌کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید یکی از روش‌های درمانی قطعی برای رفع سندرم روده تحریک پذیر استفاده از زردچوبه است. چرا که این ادویه خوش رنگ به هضم غذا و کنترل نفخ کمک بسیار بالایی می‌کند. دلیل این موضوع وجود ترکیبات موثر در زردچوبه از جمله کورکومین است. این ماده موثر کمک می‌کند تا اختلالات گوارشی شما بهبود پیدا کنند.

خواص دارویی کنگر فرنگی برای رفع سندرم روده تحریک پذیر

یکی از علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر، یبوست است. اگر شما هم از چنین مشکلی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که کنگر فرنگی را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. همچنین شما می‌توانید کنگر فرنگی را به صورت آب پز به غذاهای خود اضافه کنید. برای اثرگذاری بیشتر جهت درمان سندرم روده تحریک پذیر توصیه می‌کنیم که کنگر فرنگی را به مدت  تا ۶ هفته مصرف کنید.

خواص دارویی آلوئه ورا برای از بین بردن سندرم روده تحریک پذیر

یکی از گیاهان دارویی فوق‌العاده برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، گیاه آلوئه ورا است. ژل شفاف این گیاه می‌تواند تاثیرات خوبی بر روی روند درمانی شما داشته باشد. چرا که این ژل خاصیت ملینی داشته و علاوه بر درمان یبوست می‌تواند نفخ و دل درد را از بین ببرد.

خواص دارویی کلم برای کنترل سندرم روده تحریک پذیر

یکی از تاثیرات شگفت‌انگیز کلم بر روی رفع علائم سندرم روده تحریک پذیر است. اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید، روزی چند مرتبه آب کلم نوش جان کنید. البته بهتر است از مصرف بیش از اندازه کلم خودداری کنید. چرا که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند نفخ شود.

خواص دارویی عسل برای کاهش سندرم روده تحریک پذیر

برای درمان سندرم روده تحریک پذیر پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شفابخش عسل استفاده کنید. با مصرف عسل علائم ناشی از این بیماری مانند اسهال، نفخ، گرفتگی عضلات شکم و غیره از بین می‌رود؛ بنابراین شما می‌توانید با حال بهتری به انجام کارهای روزمره خود بپردازید.

خواص دارویی دارچین برای رفع سندرم روده تحریک پذیر

یکی دیگر از مواد غذایی ارزشمند برای درمان مشکل سندرم روده تحریک پذیر، استفاده از دارچین است. دارچین به دلیل دارا بودن ویتامین و مواد معدنی می‌تواند تا حد زیادی مشکل شما را رفع کند. علاوه بر این دارچین به دلیل خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بسیار قوی خود می‌تواند هرگونه علائم این بیماری را از بین ببرد.

اگر شما هم دچار سندرم روده تحریک پذیر هستید، می‌توانید با خوردن چای دارچین کمی از اختلالات گوارشی ناشی از این بیماری را از بین ببرید. برای این منظور کافی است تا چند قطعه از چوب دارچین را با یک لیوان آب ترکیب کنید. صبر کنید تا چای به خوبی دم بکشد. بعد از آن می‌توانید این چای خوش عطر و طعم را نوش جان کنید. توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه چای دارچین ممکن است باعث یبوست شود. در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است که سریعا مصرف این چای را قطع کنید.

روش دیگر برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مصرف دارچین به همراه عسل است. به خصوص مصرف ناشتای این ترکیب باعث می‌شود تا مشکلات گوارشی شما از بین برود.

خواص دارویی انیسون برای مقابله سندرم روده تحریک پذیر

برای درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر توصیه می‌کنیم که از گیاه انیسون استفاده کنید. خاصیت ضد التهابی این گیاه دارویی کمک می‌کند تا هرگونه علائم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کاهش پیدا کنند. شما می‌توانید این گیاه دارویی را به صورت دمنوش نوش جان کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر بیماری زمینه‌ای دارید، بهتر است از مصرف این گیاه دارویی اجتناب کنید.

خواص دارویی اسطوخودوس برای کنترل سندرم روده تحریک پذیر

دمنوش اسطوخودوس با طعم شیرین و معطر خود یک روش دارویی بسیار عالی برای کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر است. مصرف دمنوش اسطوخودوس کمک می‌کند تا گرفتگی‌های عضلات روده از بین بروند.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی سعی کردیم تا شما را با روش‌های کنترل و درمان سندرم روده تحریک پذیر آشنا کنیم. اما اگر با امتحان این روش‌ها، هیچگونه بهبودی در وضعیت عمومی شما حاصل نشد یا شرایط جسمانی شما نسبت به قبل بدتر شد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به پزشک طب سنتی مراجعه کنید و درمان خود را زیر نظر او ادامه دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.