خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص چای سبز این دمنوش جادویی

آشنایی با خواص چای سبز این دمنوش جادویی

توسط مدیر مجله
خواص چای سبز

دم کردن چای سبز در یک غروب دل‌انگیز پاییزی می‌تواند تمام خستگی‌های روزمره شما را از بین ببرد. این نوشیدنی از دیرباز به دلیل دارا بودن خواص بیشمار، طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما هم علاقه دارید تا با خواص چای سبز آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با فواید درمانی چای سبز در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها آشنا کنیم.

خواص چای سبز در پیشگیری از بیماری‌ها

احتمالا شما نیز از خواص جادویی چای سبز برای لاغری بسیار شنیده‌اید. اما این مورد تنها خاصیت ارزشمند چای سبز نیست. چای سبز از دیرباز به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان به شمار می‌آید. این نوشیدنی گرم سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی را به دنبال دارد. مطمئنا شما نیز بعد از آشنایی با خاصیت چای سبز علاقه‌مند خواهید شد تا این نوشیدنی گرم را به عادت غذایی خود اضافه کنید. از جمله فواید درمانی چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از آلزایمر

با افزایش سن، مغز نیز رو به پیری می‌رود؛ بنابراین مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود. به کمک خواص چای سبز می‌توانید مغز خود را در برابر اثرات پیری به خوبی محافظت کنید؛ بنابراین اگر به دنبال یک ذهن هوشیار و سرزنده هستید، مصرف روزانه چای سبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مصرف مداوم چای سبز کمک می‌کند تا آسیب‌های وارده به سلول‌های مغزی به حداقل برساند.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات روی خاصیت چای سبز نشان داده است که مصرف این دمنوش گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پستان، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

پیشگیری از دیابت

با افزایش سطح قند خون و مقاومت بدن به انسولین، ممکن است دچار دیابت نوع ۲ شوید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ حتما چای سبز نوش جان کنید. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که مصرف چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش بوی بد دهان

یکی دیگر از خواص چای سبز از بین رفتن بوی بد دهان است. مصرف این دمنوش گیاهی باعث می‌شود تا باکتری‌های غیر مفید دهان که عامل بوی بد دهان هستند، از بین بروند. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که برای کاهش بوی بد دهان خود چای سبز مصرف کنید. چرا که عدم درمان بوی بد دهان می‌تواند روی زندگی اجتماعی شما تاثیر منفی بگذارد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

بالا رفتن یا پایین آمدن کلسترول خوب و بد می‌تواند در ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار باشد. مصرف همیشگی چای سبز کمک می‌کند تا با کاهش فشار خون بالا، جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی گرفته شود. علاوه بر این چای سبز می‌تواند جلوی هرگونه انسداد عروق را گرفته و از سکته قلبی جلوگیری کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که چای سبز تنها به عنوان یک روش پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و نمی‌توان از آن به عنوان درمان اصلی استفاده کرد.

کمک به کاهش وزن

به کمک خواص چای سبز می‌توانید وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. مصرف عصاره چای سبز به دلیل خواص کالری سوزی خود می‌تواند چربی‌های اضافی بدن شما را از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص شگفت‌انگیز چای سبز، آنتی اکسیدان موجود در این دمنوش گیاهی است. وجود این ماده ارزشمند در چای سبز می‌تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و در نهایت محافظت بدن در برابر انواع بیماری‌ها به خصوص انواع سرطان‌ها شود.

کنترل غلظت خون

اگر غلظت خون بالایی دارید، برای کاهش آن پیشنهاد می‌کنیم که چای سبز مصرف کنید. البته اگر داروی شیمیایی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده از چای سبز حتما با پزشک خود مشورت کنید. چرا که برخی داروهای شیمیایی ممکن است با خواص چای سبز تداخل دارویی داشته باشند.

پیشگیری از پوکی استخوان

اغلب خانم‌ها با افزایش سن و یائسگی دچار پوکی استخوان می‌شوند. چای سبز به دلیل دارا بودن فلورید می‌تواند علاوه بر تقویت استخوان‌ها از بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر جلوگیری کند. اگر شما هم می‌خواهید با افزایش سن دچار پوکی استخوان نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که چای سبز مصرف کنید.

از بین رفتن چین و چروک صورت

بسیاری از پزشکان چای سبز را به عنوان یک گیاه ضد پیری می‌شناسند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این ویژگی می‌تواند باعث کنترل رادیکال‌های آزاد شود. چرا که عامل اصلی چین و چروک صورت، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن است. مصرف مداوم چای سبز کمک می‌کند تا جلوی چین و چروک صورت گرفته شود.

جلوگیری از افسردگی

اگر به دنبال یک راهکار خانگی برای رفع افسردگی هستید، از خواص چای سبز غافل نشوید. ترکیبات موجود در چای سبز از جمله تیانین می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب در شما شود. اگر به دنبال آرامش ذهنی بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سلامت دهان و دندان

چای سبز به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود می‌تواند جلوی تورم و خونریزی لثه را بگیرد. علاوه بر این مصرف چای سبز می‌تواند هرگونه پلاک روی دندان‌ها را از بین ببرد. اگر شما هم به فکر سلامت دهان و دندان خود هستید، مصرف چای سبز را فراموش نکنید.

سلامت ریه

یکی از نوشیدنی‌های مفید برای ریه‌ها، چای سبز است. خواص ضد التهابی چای سبز و آنتی‌اکسیدان موجود در آن باعث می‌شود تا جلوی هرگونه التهاب ریه گرفته شود. به خصوص در فصل زمستان وجود آلاینده‌ها در هوا می‌تواند سلامت ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما خواص چای سبز می‌تواند ریه‌های شما را در برابر این عوامل بیماری‌زا به خوبی محافظت کند.

بهبود عملکرد گوارشی

یکی از مهم‌ترین خواص چای سبز کمک به بهبود مشکلات مربوط به معده و گوارش است. به خصوص اگر بعد از خوردن مواد غذایی دچار نفخ، یبوست یا اسهال می‌شوید، مصرف چای سبز می‌تواند شرایط بهتری را برای معده شما فراهم کند.

از بین بردن زگیل

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای از بین بردن زگیل، استفاده موضعی از چای سبز است. تنها کافی است تا چای سبز سرد شده را به ناحیه زگیل روی پوست بدن خود بزنید.

کاهش کلسترول خون

چای سبز از جمله نوشیدنی‌هایی است که به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف این نوشیدنی باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال سلامت قلب خود هستید تا در پیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی به حداقل برسد، توصیه می‌کنیم که از مصرف چای سبز غافل نشوید.

پیشگیری از سکته مغزی

خواص چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را به حداقل برساند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با مصرف منظم چای سبز سلامتی بدن خود را در سال‌های آینده تامین کنید.

چای سبز در بارداری

اغلب خانم‌های باردار در دوران بارداری دچار استرس و اضطراب می‌شوند. اما ترکیبات موجود در چای سبز باعث می‌شود تا بعد از نوشیدن این چای گیاهی، مادر باردار احساس آرامش بیشتری داشته باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که چای سبز به دلیل دارا بودن کافئین بسیار زیاد، خاصیت ادرارآوری بسیار بالایی دارد؛ بنابراین ممکن است بعد از مصرف آن، آب زیادی از بدن از دست برود؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم که بعد از نوشیدن چای سبز حتما به مقدار کافی آب بنوشید.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، از دیگر فواید نوشیدن چای سبز، کمک به کاهش وزن است؛ بنابراین اگر بعد از زایمان قصد کاهش وزن دارید، بهتر است که این کار را زیر نظر پزشک زنان خود انجام دهید. چرا که ممکن است برخی خواص چای سبز از طریق شیر به نوزاد شما منتقل شود. همچنین بهتر است از مصرف بیش از حد چای سبز در دوران بارداری جدا خودداری کنید. چرا که احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد و جذب آهن و اسید فولیک را به حداقل می‌رساند.

افزایش فعالیت کلیه

یکی از فواید مصرف چای سبز، ادرارآوری بسیار زیاد آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع شوند. این ویژگی باعث شده است تا مصرف چای سبز برای بیماران کلیوی بسیار مفید باشد. همچنین مصرف چای سبز کمک می‌کند تا فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و رده به خوبی مهار شود. این ویژگی باعث می‌شود تا بعد از مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته، سرعت تجزیه آن کمتر شده و قند خون با سرعت کمتری افزایش یابد.

کمک به زیبایی و درخشندگی موها

برای حالت‌دهی موها می‌توانید به جای استفاده از نرم‌کننده، از خواص چای سبز بهره ببرید. مواد مغذی موجود در چای سبز باعث تقویت موها و در نتیجه افزایش رشد آنها می‌شود. از طرفی دیگر، چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان بالا باعث افزایش رشد فولیکول‌های مو می‌شود؛ در نتیجه بعد از استفاده از عصاره چای سبز، نرمی و لطافت مهمان موهای شما خواهد شد.

مضرات مصرف چای سبز

چای سبز مانند سایر نوشیدنی‌های گیاهی، بدون عوارض نیست. به خصوص مصرف ناصحیح آن می‌تواند همراه با عوارض بیشتری برای شما باشد. از جمله مضرات مصرف چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجایی که چای سبز مقدار کافئین بسیار بالایی دارد؛ در نتیجه در اثر مصرف آن علائمی مانند بی‌خوابی و بی‌قراری دور از انتظار نیست.
  • اگر دچار سردردهای میگرنی هستید و یا از بیماری فشار چشم رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از از مصرف چای سبز جدا خودداری کنید.
  • با وجود خواص چای سبز مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی می‌تواند همراه با دل‌درد، یبوست یا اسهال باشد. همچنین زیاده‌روی در مصرف چای سبز می‌تواند باعث کاهش جذب آهن شده و کم‌خونی را برای شما به وجود بیاورد.
  • اگر دچار کم‌خونی هستید، با مصرف چای سبز شرایط بدنی شما بدتر از قبل خواهد شد. کافئین موجود در چای سبز علاوه بر افزایش استرس و اضطراب، باعث افزایش خونریزی در شما می‌شود.
  • با وجود فواید بسیار زیاد چای سبز بهتر است از مصرف این نوشیدنی در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید. همچنین بهتر است کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ از سایر نوشیدنی‌ها به جای چای سبز استفاده کنند.
  • از مصرف چای سبز با معده خالی جدا خودداری کنید. چرا که مشکلات مصرف چای سبز با معده خالی بسیار شایع‌تر است.

طریقه استفاده از چای سبز

در صورتی که دچار فقر آهن نیستید، بهتر است روزی ۳ تا ۴ لیوان چای سبز مصرف کنید. از آنجایی که چای سبز هیچ طعم خاصی ندارد، برای طعم دار کردن آن می‌توانید از آب لیمو تازه، گل سرخ، بهار نارنج، نعنا، هل، زعفران و غیره استفاده کنید.

بهترین روش برای بهره‌مندی از خواص چای سبز استفاده از آن به صورت دم‌کرده است. برای این منظور کافی است تا مقداری از چای سبز تازه را به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کنید. سپس ده دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. شما نیز می‌توانید به جای چای سبز تازه از چای کیسه‌ای مرغوب نیز استفاده کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص شگفت‌انگیز چای سبز صحبت کردیم. چای سبز به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر است. اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند مضراتی برای سلامتی شما داشته باشد. اگر شما هم قصد استفاده از این نوشیدنی بسیار عالی را دارید، توصیه می‌کنیم که آن را از عطاری‌های معتبر تهیه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.