خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گیاه گل کلم و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گیاه گل کلم و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با گیاه گل کلم و خواص درمانی آن در طب سنتی

گل کلم از سبزیجات بسیار سالم و سرشار از منابع مهم مواد مغذی می‌باشد. این گیاه حاوی ترکیبات و عناصر مفید در خود است که مصرف آن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. گل کلم از جمله گیاهان بسیار مناسب برای رژیم غذایی و لاغری است و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه سهل است.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی گیاه گل کلم در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

گل کلم از خانواده کلمیان، ( کلم بروکلی، کلم کالی و کلم برگ) می‌باشد. گل‌های این گیاه در فاصله‌ی نزدیک به هم قرار دارند. این گل‌ها از جوانه‌های گل که به یک ساقه‌ی میانی متصلند تشکیل شده‌اند. برای اینکه از تولید رنگدانه‌ی کلروفیل و بیش از اندازه رسیدن گیاه کلم پیشگیری شود، از طعم و نرمی گل سرخ آن در برابر نور خورشید محافظت می‌شود. زیستگاه گیاه گل کلم آسیا است، اما سال‌ها بعد در منطقه‌ی مدیترانه، ترکیه و ایتالیا حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد پدیدار شد. در میانه‌ی قرن شانزدهم، گیاه گل کلم در فرانسه و اروپای شمالی شناخته شد. از تولیدکنندگان برتر گیاه گل کلم در سراسر جهان می‌توان به کشورهای چین، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده اشاره نمود.

ارزش غذایی گل کلم

گیاه گل کلم سرشار از ویتامین C، فولات، ویتامین K، ویتامین E و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. همچنین این گیاه حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند کلسم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و آهن است که بدون اضافه نمودن کلسترول برای بدن مضر نمی‌باشد. گل کلم یک منبع عالی از پروتئین، چربی‌های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا۳ است و فیبر رژیمی را مهیا می‌کند. این گیاه دارای مقادیر کمتری از قندهای طبیعی در مقایسه با سایر اعضای خانواده‌ی گیاه شناسی مانند کلم بروکلی است. در یک فنجان یا حدود صد گرم گیاه گل کلم خرد شده میزان ۲۵ کالری، ۵ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۲ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین و ۳۰ میلی‌گرم سدیم موجود است. مصرف یک وعده گلم میزان ۱۰۰ درصد ویتامین C، ۱/۴ درصد ویتامین K روزانه شما، ۲ درصد از کلسیم و آهن روزانه، ۶ درصد پتاسیم و ۳ درصد منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

انواع گل کلم

به طور کلی گل کلم در چهار نوع اصلی موجود می‌باشد: آسیایی، ایتالیایی، دو سالانه اروپای شمال غربی و سالانه اروپای شمالی با بیش از صد گونه مختلف. به غیر از رنگ سفید گل کلم، نوع سبز، بنفش و نارنجی نیز کشت می‌شود. نوع سبز که به گل کلم بروکلی مشهور است، اغلب آن را می‌توان به شکل معمولی کشک شکل و یا سیخ دار به نام بروکلی رومانسکو یافت می‌شود. علت رنگ بنفش گل کلم، گروه آنتی اکسیدانی آنتوسیانین می‌باشد. گل کلم نارنجی بسیار مغذی است و در مقایسه با نوع سفید، حاوی مقادیر بسیار بالایی از ویتامین A است.

آشنایی با خواص درمانی گل کلم در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی گیاه گل کلم در طب سنتی، پیشگیری از استرس اکسیداتیو است. این گیاه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، منگنز و دیگر اکسیدان‌های قوی است که در تغذیه بدن نقش به سزایی دارند. همچنین این گیاه حاوی فیات شیمیایی به نام گلوکاناستروتین است که منجر به تحریک آنزیم‌ها و محافظت از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود.
  • بهبود سلامت قلب و عروق از دیگر خواص درمانی گیاه گل کلم در طب سنتی می‌باشد. این گیاه غنی از ویتامین K و خواص ضد التهابی است، به طوری که مصرف منظم آن، باعث بهبود گردش خون در بدن و محافظت از رگ‌های خونی می‌شود. این فواید از گل کلم به دلیل وجود گلوکورافانین است. گلوکورافانین با تبدیل شدن به ایزوتوسیانات، باعث فعال شدن خواص ضد التهابی و مانع  انباشته شدن لیپیدها در رگ‌های خونی می‌شود. بنابراین با ایجاد جریان خون بدون انسداد، خطر ابتلا به بیماری‌های مانند آترواسکلروز کاهش یافته و سلامت دستگاه قلبی و عروقی ارتقا می‌یابد.
  • گل کلم به پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان کمک شایانی می‌کند. وجود گلوکوزینولات در گل کلم به دلیل تولید ترکیبات سالمی همچون سولفارفان و ایزوتیوسیانات‌ها می‌باشد. مطالعات دانشمندان حاکی از آن است که این ترکیبات به دلیل دارا بودن اثرات کموپریونتیو و ضد استروژن به پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. پژوهش‌های صورت گرفته، مبنی بر این شواهد است که مصرف مرتب و به اندازه‌ی سبزیجات خانواده‌ی کلمیان همچون گل کلم، خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان، سرطان پروستات و سرطان پستان را کاهش می‌دهد.
  • گل کلم به دلیل غنی بودن از فیبر غذایی، فرآیند هضم را بهبود بخشیده و باعث حذف سموم از بدن می‌شود. گل کلم به دلیل دارا بودن ترکیباتی نظیر گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورفان، توانایی محافظت از پوشش معده و مقابله علیه رشد باکتری‌های هلیکوباتری پیلوری را دارا می‌باشد. همچنین مکانیسم دفاعی و ایزوتیوسیانات غذایی موجود در گل کلم، باعث پیشگیری از بروز اختلالات مختلف شکم نظیر سرطان روده و زخم معده می‌گردد.
  • مصرف گل کلم به افراد دارای کمبود آهن توصیه می‌شود. این گیاه به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان در خود به جذب آهن کمک کرده و بدین ترتیب میزان هموگلوبین در بدن را افزایش می‌دهد.
  • درمان مشکلات تنفسی از دیگر خواص درمانی گیاه گل کلم در طب سنتی می‌باشد. علت ویروس پاپیلومای انسانی که بر حنجره، ریه و برونش تاثیر گذار است، وجود پاپیلوماتوزیس تنفسی است. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف منظم سبزیجاتی نظیر گل کلم، در کاهش شدت این مشکل تنفسی بسیار موثر است.
  • اگر به دنبال یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری هستید، مصرف گیاه گل کلم را فراموش نکنید. شما می‌توانید مقدار زیادی از گل کلم را به دلیل دارا بودن کالری کم، مصرف نمایید. این گیاه می‌تواند یک جایگزین عالی برای غذاهای پر کالری مانند برنج و آرد باشد. فیبر غذایی موجود در گیاه گل کلم به بهبود هضم غذا کمک کرده و مقدار کالری که در طول روز مصرف می‌کند را به خوبی مدیریت می‌کند. همچنین محتوای آب زیاد موجود در گل کلم در کاهش وزن بسیار موثر عمل می‌کند.
  • گل کلم غنی از ویتامین C است. این ویتامین نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن عامل مهم محافظت از استخوان‌ها و مفاصل در برابر آسیب‌های التهابی است. همچنین ویتامین K موجود در گل کلم به پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان در مردان و زنان کمک شایانی می‌کند.
  • گل کلم به دلیل غنی بودن از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در خود خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن که منجر به نابینایی در سالمندان می‌گردد را به طرز موثری کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه از شبکیه در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو به دلیل وجود سولفورفان در خود، محافظت نموده و از آسیب دیدگی و اختلالات چشمی مانند آب مروارید پیشگیری می‌کند.
  • مراقبت از پوست خود را با گیاه گل کلم امتحان کنید. تحقیقات حاکی از آن است که گل کلم به دلیل وجود سولفورفان در خود، از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش مانند سرطان پوست، التهابات، اریتیم ناشی از UV و آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند.
  • استفاده از گیاه گل کلم یک گزینه‌ی بسیار عالی برای افزایش رشد مو به دلیل وجود گوگرد و سیلیکون است. برای این منظور کافیست مقداری از گل کلم را در آب جوش بجوشانید تا کاملا نرم شود. پس از سرد شدن، آن را از صافی عبور دهید و عصاره‌ی آن را در یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید. قبل از رفتن به حمام مقداری از عصاره را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش داده و به آرامی با نوک انگشتانتان ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان چهل الی شصت دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با شامپوی مناسب شسته و آبکشی نمایید.
  • گل کلم در کاهش پیشرفت بیماری‌های تحلیل برنده‌ی اعصاب به دلیل دارا بودن سولفورفان و ایندول‌های موجود در خود، نقش موثری دارد. این ترکیبات با فعال نمودن آنزیم‌های سم زدا و افزایش سطح گلوتاتین به درمان آسیب‌های عصبی ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو در بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، کمک شایانی می‌کنند.
  • گل کلم با افزایش کلسترول خوب خون، به کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین فیبر و اسیدهای چرب امگا۳ موجود در گل کلم باعث کاهش کلسترول بد خون و مانع از سخت شدن شریان‌ها می‌شوند.
  • پتاسیم موجود در گل کلم به حفظ تعادل الکترولیتی در بدن که برای عملکرد سیستم عصبی و انقباض عضلانی الزامی است، کمک می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی در گل کلم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. همچنین ویتامین C با دیگر ترکیبات موثر در گل کلم به پیشگیری از انواع عفونت کمک کرده و با افزایش سیستم ایمنی بدن مانع از بروز التهابات ناشی از بیماری‌ها می‌شود.
  • قرار دادن گل کلم در سبد غذایی روزانه‌ از پیشنهادات طب سنتی به مادران باردار است. این گیاه به دلیل دارا بودن فولات در خود به رشد سالم عصب‌های کودک کمک می‌کند. همچنین این گیاه دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز جنین مانند فیبر است که باعث ارتقای سلامت کلی می‌شود.
  • در صورتی که گلم به صورت منظم مصرف شود، به دلیل وجوود ویتامین C و پتاسیم، خطر ابتلا به بیماری دیابت به طرز معجزه‌آسایی کاهش می‌یابد. تنظیم متابولیسم گلوکز در گیاه گل کلم به دلیل پتاسیمی است که در این گیاه موجود است. زمانی که سطح پتاسیم در بدن کاهش یابد، سطح قند خون بالا می‌رود و این یک تهدید جدی برای بیماران دیابتی است. همچنین پژوهش‌های متوالی حاکی از آن است که گیاه گل کلم به دلیل دارا بودن ویتامین B6 در خود، باعث تقویت تحمل گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت بارداری می‌شود.
  • درمان کولیک از دیگر خواص درمانی گیاه گل کلم در طب سنتی است. تحقیقات حاکی از آن است که این گیاه دارای خواص ضد التهابی بر علائم کولیک زخمی است. این اثر به دلیل وجود فن اتیل ایزوتیوسیانات است که تاثیر شفادهنده‌ای بر روی آسیب‌های وارده در بافت روده و بافت پوششی روده  دارد.
  • طب سنتی مصرف گیاه گل کلم را به دلیل داشتن ترکیب آلیسین در خود به جهت پیشگیری از سکته مغزی توصیه می‌کند. وجود این ترکیب باعث پاکسازی کبد و خودن می‌شود.

در خرید و نگهداری از گیاه گل کلم به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • در هنگام خرید، گل کلم‌هایی را انتخاب کنیم که دارای برگ‌های سبز روشن باشد.
  • وجود برگ‌های زرد رنگ، لکه‌دار و سفت، نشان دهنده‌ی وجود یک بیماری شناخته شده به نام کپک در گل کلم است.
  • در صورت نگهداری گل کلم در یخچال، می‌توان آن را به مدت پنج روز استفاده نمود.

در صورتی که گل کلم بیش از حد مصرف شود، چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

گیاه گل کلم در کنار تمام خواص درمانی که دارد، اگر بیش از حد مصرف شود عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

  • از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این گیاه می‌توان به آلرژی، سنگ کلیه و گاز بیش از حد اشاره نمود.
  • توصیه می‌شود در مصرف این گیاه جانب احتیاط رعایت شود و در صورت مصرف داروهایی نظیر وارفارین و کومدین، از مصرف گل کلم پرهیز کنید.
  • گل کلم حاوی پورین است و در صورت مصرف بیش از حد، مشکلاتی نظیر سنگ کلیه و نقرس پدیدار می‌شود.
  • گل کلم به دلیل دارا بودن کربوهیدرات‌های پیچیده در خود، به طور کامل در دستگاه گوارش شکسته و جذب نمی‌شود، باکتری‌های روده را تحریک می‌کند و گاهی موجب نفخ و گاز معده می‌شود.
  • برخی افراد با مصرف گیاه گل کلم دچار آنافیلاکسی می‌شوند. آنافیلاکسی به معنی واکنش آلرژی شدید بدن به یک ماده می‌باشد. از واکنش‌های آلرژیک می‌توان به ورم برخی قسمت‌های بدن، خارش، گلو درد و عوارض تنفسی اشاره نمود. توصیه می‌شود در صورت بروز چنین علائمی، مصرف گل کلم را متوقف، و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه شود.                 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.