خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی آب یا لعاب برنج در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی آب یا لعاب برنج در طب سنتی

توسط مدیر مجله
آشنایی با خواص درمانی آب یا لعاب برنج در طب سنتی

آب برنج از مفیدترین مواد طبیعی است که در طب سنتی استفاده از آن به جهت زیبایی و سلامت پوست، مو و بدن توصیه می‌شود. اکثریت افراد از خواص مفید این ماده‌ی مغذی آگاهی ندارند و خیلی راحت آن را دور می‌ریزند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که اطلاعی در این مورد ندارید و علاقه‌مند به آشنایی با خواص و فواید درمانی لعاب برنج هستید با ما در این مقاله همراه باشید. امیدواریم مطالب این هفته از سایت مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد.

استفاده از آب برنج از قرن‌ها پیش در آسیا آغاز شد. بانوان آسیایی جزء نخستین افرادی بودند که به خواص جادویی آب برنج به جهت مراقبت از پوست، مو و بدن پی بردند. جالب است بدانید که خانم‌های کره‌ای از لعاب برنج فقط به جهت رشد موها و محافظت از پوست صورت استفاده نمی‌کردند، آنها از دیگر فواید این ماده نیز اطلاعات زیادی داشتند. افزایش سوخت و ساز بدن، درمان مشکلات معده، آبیاری گیاهان، تغذیه نوزاد و… از دیگر فواید درمانی لعاب برنج هستند. آب برنج حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که وجود آنها برای سلامت و زیبایی پوست بسیار ضروری می‌باشد. لعاب برنج دارای اسید فورولیک که یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین آلانتوئین و خواص ضد التهابی است.

روش تهیه لعاب برنج

آب یا لعاب رنج، همان باقی مانده‌ی آب از پخت برنج است. در برخی مواقع نیز از آبی که برنج در آن خیس خورده است نیز به عنوان آب برنج استفاده می‌شود. این آب به دست آمده، حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات و مواد مغذی است که هم به صورت موضعی و هم خوراکی مصرف می‌شود. به طور کلی چندین روش برای تهیه آب برنج وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. در روش اول به این صورت عمل کنید که ابتدا برنج را به خوبی بشویید که عاری از هر گونه آلودگی باشد. مقداری آب به برنج اضافه کنید و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.هیچگونه نمک یا کره به برنج اضافه نکنید. اجازه دهید برنج کمی نرم شود و سپس آن را آبکش کنید. در زیر آبکش، ظرفی قرار دهید تا آب آن جمع آوری شود. اجازه دهید آب برنج خنک شود و سپس آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. از این آب می‌توانید برای سلامت و زیبایی پوست و موی خود استفاده نمایید.

در روش دوم، کافیست ابتدا برنج را به خوبی بشویید و اجازه دهید برای مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به خوبی در آب خیس بخورد. پس از گذشت این مدت زمان، آب آن را جدا کنید. این آب حاصل شده، قابل مصرف برای پوست، مو و آبیاری گیاهان است. برای تهیه آب برنج، باید از برنج با کیفیت ایرانی استفاده شود.

اما یکی از بهترین روش‌ها برای درست کردن آب برنج، به این صورت است که ابتدا برنج را به خوبی بشویید. سپس اجازه دهید برنج برای مدت زمان دو روز در آب بماند تا کاملا خیس بخورد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، برنج را آبکش کنید و آب به دست آمده از آن را در ظرف درب‌دار در داخل یخچال نگهداری کنید تا بتوانید از تمامی خواص آب برنج بهره ببرید.

آشنایی با خواص درمانی لعاب و آب برنج در طب سنتی

  • از خواص درمانی لعاب برنج در طب سنتی می‌توان به آرامش ذهن و بدن اشاره نمود. برای این منظور کافیست مقداری از آب برنج را در وان حمام اضافه کنید و برای مدت چند دقیقه در آن قرار گیرید. این روش کمک شایانی به آرامش ذهن و بدن می‌کند.
  • تقویت انرژی از دیگر خواص درمانی آب برنج در طب سنتی می‌باشد. آب برنج به دلیل دارا بودن کربوهیدرات فراوان، منبع اصلی انرژی محسوب می‌گردد. برای این منظور کافیست مقداری آب برنج را نوش جان کنید. بدن شما به راحتی خواهد توانست انرژی ناشی از آب برنج را جذب نماید. بهتر این است که صبح یک لیوان آب برنج میل کنید تا تمام روز از انرژی کافی برخوردار باشید.
  • به جهت پیشگیری از کم آبی بدن در فصول گرم سال، از آب برنج استفاده کنید. برای این منظور کافیست قبل از خروج از منزل، یک لیوان آب برنج میل کنید. مصرف آب برنج باعث تامین و حفظ مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود.
  • آب برنج از بهترین داروهای موثر برای درمان اسهال در بزرگسالان یا حتی کودکان می‌شود. بیشترین افرادی که تحت تاثیر اسهال قرار می‌گیرند، کودکان و نوزادان هستند. در صورتی که این گروه، درمان نشوند ممکن است که با کمبود آب بدن رو به رو شوند. تحقیقات حاکی از آن است که آب برنج یک درمان خانگی بسیار موثر برای اسهال در بچه‌ها است.
  • آب برنج یک گزینه عالی برای تنظیم دمای بدن است. با مصرف آب برنج دمای بدنتان با محیط تنظیم می‌شود.
  • آب برنج همانطور که به خوبی می‌تواند اسهال را درمان کند، در مقابل نیز یک روش بسیار موثر برای سلامت دستگاه گوارش است. آب برنج به دلیل دارا بودن مواد مغذی در خود به کاهش یبوست کمک شایانی می‌کند. همچنین آب برنج حاوی فیبر بسیار زیادی است که این امر باعث می‌گردد سیستم گوارش موثر عمل کند و در بهترین حالت خود قرار گیرد.
  • یکی از مهمترین خواص آب برنج، افزایش سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن است. آب برنج نقش مهمی در بهبود ایمنی بدن دارد و از ابتلای بدن به عفونت‌ها و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. آب برنج به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی در خود باعث حفظ سلامت عمومی بدن شده و با افزایش متابولیسم، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.
  • درمان لکه‌های تیره رنگ بر روی پوست را با آب برنج امتحان کنید. از دلایل ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌توان به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و افزایش سن اشاره نمود. استفاده از این ماده‌ی مغذی، موجب محو این لکه‌ها می‌شود. از مهمترین خواص آب برنج برای پوست، روشن شدن و رفع لکه‌های تیره رنگ است. برای این منظور کافیست با کمک یک تکه پنبه مقداری از آب برنج را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش داده و پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش هر شب قبل از خواب استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل شود.     
  • افزایش حالت ارتجاعی پوست، از دیگر خواص درمانی آب برنج است. آب برنج غنی از اسید فنولیک، فلانوئیدها و ویتامین‌های A، C و E است. این امر باعث شده است که آب برنج حالت ارتجاعی و کشسانی پوست را افزایش می‌دهد و از پیری و افتادگی آن پیشگیری می‌کند. همچنین آب برنج آبرسانی و حفظ رطوبت پوست را به همراه دارد.
  • آب برنج همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. لعاب برنج این توانایی را دارد که از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. هنگامی که از آب برنج به طور مداوم استفاده کنید، منافذ باز پوست بسته می‌شود.
  • آب برنج به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های فراوان در خود، لطافت پوست را افزایش داده و رشد و بازسازی سلول‌ها را تقویت می‌کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آب برنج باعث پیشگیری از بروز سرطان پوست می‌گردد.
  • جوش و آکنه از ضایعه‌های پوستی است که التهاب و قرمزی را به همراه دارد. آب برنج یک گزینه درمانی عالی برای مقابله با جوش و آکنه است. آب برنج به دلیل دارا بودن نشاسته در خود، بیماری‌های پوستی را دفع و التهابات ناشی  از آن را کاهش می‌دهد.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع وز موهای خود هستید، استفاده از آب برنج را فراموش نکنید. آب برنج حاوی ماده‌ای به نام اینوزیتول در خود است که به کاهش اصطکاک و وز مو کمک شایانی می‌کند و به مو حالت زیباتری می‌بخشد.
  • براق و درخشان شدن موها، از دیگر خواص درمانی آب برنج برای موها است. برای این منظور کافیست مقداری آب برنج را با گلاب مخلوط کنید و از آن برای پوشش دهی موهایتان استفاده کنید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان پنجاه الی شصت دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس شامپو و آبکشی نمایید. در صورت تمایل می‌توانید این ترکیب را بر روی موهایتان اسپری، و از شستن آن اجتناب کنید.
  • اگر انتهای موهایتان دچار موخوره شده و یا تار موهایتان ظاهری ناسالم به خود گرفته است، برای تغدیه موها و بازگرداندن سلامت دوباره‌ی آنها می‌توانید از آب برنج استفاده کنید. برای این منظور کافیست انتهای موهای خود را برای مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب برنج قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • یکی از مهمترین خواص لعاب برنج برای موها، نرم کردن آنها است. اگر در موهایتان احساس خشکی و شکنندگی می‌کنید، استفاده از آب برنج می‌تواند یک راهکار عالی برای رهایی از این عارضه‌ی ناخوشایند باشد. استفاده از آب برنج باعث نرمی و لطافت هر چه تمام‌تر موهای شما می‌شود. برای این کار کافیست آب برنج را بر روی موهایتان اسپری کنید و پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • توصیه‌ی طب سنتی برای کاهش وزن و لاغری، استفاده از آب برنج است. آب برنج به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود باعث بالا بردن سطح انرژی شما می‌شود. همچنین با هیدراته کردن بدن، در کاهش وزن و حفظ آب مورد نیاز بدن، بسیار کارآمد عمل می‌کند. همچنین این ماده‌ی معجزه‌آسا با تقویت و هضم غذا، و همچنین رفع یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش موجب کاهش وزن و لاغری می‌گردد.
  • افراد دارای پوست چرب، به راحتی می‌توانند از آب برنج برای تنظیم میزان چربی پوست خود استفاده کنند. آب برنج یک تونر خانگی فوق‌العاده است که از آن می‌توانید برای تنظیم چربی پوست و از بین بردن چربی بیش از حد آن استفاده نمایید. در بسیاری از کشورهای آسیایی از آب برنج هم به صورت موضعی و هم نوشیدنی استفاده می‌شود. آب برنج به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی در خود باعث رفع التهابات پوستی می‌شود و بدین ترتیب سلامت پوست‌های چرب را فراهم می‌کند.
  • استفاده از آب برنج یک راهکار طبیعی و خانگی برای چاقی صورت است. نشاسته‌ی موجود در آب برنج باعث چاقی صورت می‌شود. آب برنج با جوانسازی، صاف کردن و بهبود جریان خون در پوست، باعث زیبایی هر چه تمام‌تر صورت می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آب برنج برای چاقی صورت، بهتر است از آن هم به صورت موضعی و هم خوراکی استفاده نمایید.
  • در طب سنتی استفاده از آب برنج علاوه بر سلامت پوست، مو و بدن، برای رشد گیاهان نیز توصیه می‌شود. آب برنج همانند یک کود ارگانیک عمل می‌کند. آب برنج به دلیل دارا بودن نشاسته و مواد مغذی در خود، باعث شادابی و طراوت گل‌ها و گیاهان می‌شود. به جهت بهره‌وری از تمامی فواید آب برنج کافیست، هر هفته دو بار گیاهان را با آب برنج سرد آبیاری کنید. در صورتی که از این روش به مدت یک ماه به طور منظم استفاده کنید، شاهد شادابی و طراوت گیاهان می‌شوید. توجه کنید که برای این منظور از آب برنج بدون نمک و روغن استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید غذا دادن به نوزاد خود را شروع کنید، بهتر است در هفته‌ی نخست از لعاب برنج استفاده کنید. برای استفاده از لعاب برنج برای نوزاد به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری برنج ایرانی نیم دانه را پس از شستن، در یک قابلمه بریزید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید خوب بپزد تا آب برنج غلیظ شود. زمانی که برنج به طور کامل پخت، آن را آبکش کنید. اجازه دهید کمی لعاب سرد شود و سپس به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری به نوزاد بدهید.
  • از لعاب برنج می‌توانید به عنوان یک پاک کننده‌ی طبیعی پوست استفاده کنید. با کمک یک تکه پنبه مقداری از لعاب را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ داده و سپس با آب سرد شستشو دهید.             

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.