خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با وانیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با وانیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با وانیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

ورق قماری یا وانیل، میوه‌ی گیاهی است که در ابتدا در جنگل‌های قاره آمریکا رشد می‌کرد. این گیاه دارای دانه‌های معطر است که این عطر در اثر فراوری و تخمیر بیشتر می‌شود. غالبا وانیل به صورت پودری در دسترس است، اما گاهی نیز در ترکیب با مواد دیگر به صور عصاره مایع نیز عرضه می‌گردد.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم با وانیل و خواص درمانی آن در طب سنتی آشنا شویم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت مورد پسند و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

در کشور عزیزمان ایران، از وانیل اغلب در صنعت پخت و پز استفاده می‌شود. استفاده از وانیل در تهیه کیک و شیرینی علاوه بر ایجاد عطر و رایحه‌ی دلپذیر، بوی نامطبوع شیر و تخم‌مرغ را نیز از بین می‌برد. جالب است بدانید که پس از گران‌ترین ادویه در جهان که زعفران است، وانیل دارای بیشترین قیمت در بازار ادویه‌جات می‌باشد.  در قرن شانزدهم نخستین بار از وانیل استفاده شد. آزتک‌ها نخستین افرادی بودند که در امریکا و مکزیک از این ماده‌ی خوش عطر و بو استفاده کردند. آنها از وانیل برای معطر کردن غداها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌کردند. بعدها وانیل به اسپانیا و سپس سایر کشورهای اروپایی و سراسر جهان برده شد. از وانیل در تهیه انواع دسرها، بستنی‌ها، کیک، کلوچه، شکلات، بیسکوییت و… به عنوان طعم دهنده و معطر کننده استفاده می‌گردد.

وانیل علاوه بر اینکه به عنوان یک طعم دهنده محبوب است، خواص و کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. وانیل این طعم دهنده‌ی پرخاصیت از درختی با برگ‌های پهن، ضخیم و نرم حاصل می‌شود. از دیگر خواص وانیل در طب سنتی به کاهش اضطراب و افسردگی می‌توان اشاره نمود. متاسفانه اکثر افراد از خواص شگفت انگیز این ماده اطلاعی ندارند. به همین دلیل در این مقال به معرفی خواص این ماده می‌پردازیم. در واقع گیاه وانیل شبیه به یک غلاف باریک و با رنگ سیاه می‌باشد. پس از برداشت میوه‌های وانیل و فراوری آنها، به منظور تراوش عطر وانیل آن را تخمیر می‌کنند. در هر دانه وانیل، حدود یک تا دو درصد وانیلین است که رایحه‌ی وانیل به این دلیل می‌باشد.

طبع و مزاج وانیل

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع وانیل گرم و خشک است. دلیل استفاده از وانیل در ترکیب دسرها و نان‌های بر پایه شیر، نشاسته، آرد گندم و… تعدیل طبع سرد آنها می‌باشد. بنابراین طبیعی است که استفاده از وانیل در افراد دارای طبع گرم، با عوارض و ناراحتی همراه باشد.

آشنایی با خواص درمانی وانیل در طب سنتی

  • مطالعات حاکی از آن است که وانیل دارای خواص ضد باکتریایی می‌باشد. روغن وانیل در مهار رشد باکتری بسیار کارآمد است. بنابراین اگر به اندازه و مداوم از نوشیدنی‌های وانیلی استفاده کنید، بدن شما در مقابل باکتری‌های خطرناک محافظت می‌شود.
  • وانیل به دلیل دارا بودن رایحه‌ی دلپذیری که دارد، بر روی مغز و سیستم عصبی تاثیر فراوانی دارد و به همین دلیل با استرس و احساس افسردگی مقابله می‌کند. بنابراین اگر روز شلوغی را سپری کرده‌اید، استفاده از هر نوع غذای وانیلی به شما برای تسکین استرس کمک خواهد کرد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که وانیل در آروماتراپی به رفع علائم کلاستروفوبیا ( نوعی ترس مزمن از فضا محدود)، کمک شایانی می‌کند.
  • وانیل به دلیل دارا بودن اسید وانیل و وانیلین در خود، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بنابراین این مواد مغذی به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و سموم، کمک شایانی می‌کنند. همچنین این مواد مغذی در سلامت پوست نیز بسیار موثر عمل می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، عصاره‌ی وانیل با داشتن ۲۶ تا ۹۰ درصد آنتی اکسیدان در خود، مکمل سلامتی است.
  • همانطور که اشاره کردیم، وانیل یک منبع عالی از خواص آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل با خواص ضد التهابی عصاره وانیل نیز مرتبط است. بنابراین عصاره وانیل به دلیل دارا بودن مواد مغذی در خود به سلامت بدن کمک می‌کند و به دلیل خواص ضد التهابی در محافظت از بدن در مقابل ابتلا به انواع سرطان‌ها بسیار موثر است. همانطور که می‌دانیم التهاب ریشه اکثر بیماری‌ها است، پس به جهت پیشگیری از رخ دادن هر نوع اتفاق ناگوار، می‌توان از عصاره‌ی وانیل به عنوان یک داروی موثر استفاده نمود.
  • مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عصاره وانیل به محافظت از تواناییهای کبدی کمک می‌کند. همچنین می‌توان از روغن وانیل برای تسکین التهاب مفاصل و ماهیچه‌ها به عنوان یک روغن ماساژ استفاده کرد.
  • از دیگر خواص درمانی وانیل در طب سنتی می‌توان به خواص ضد سرطانی آن اشاره نمود. عصاره وانیل یک نوشیدنی با خواص ضد سرطانی است. این عصاره دارای توانایی مقابله با رشد سلول‌های سرطانی می‌باشد.
  • عصاره وانیل به دلیل دارا بودن وانیلین در خود، دارای این پتانسیل است که سطح کلسترول بدن را کاهش دهد.
  • عصاره وانیل یک منبع عالی از پتاسیم است. به همین دلیل این ماده به جهت حفظ تعادل مایعات و تقویت عملکرد مغز، اعصاب و عضلات بسیار موثر عمل می‌کند. در صورتی که عصاره وانیل به همراه کلم بروکلی، عدس و سالمون مصرف شود، پتاسیم بیشتری جذب بدن می‌شود. زمانی که بدن با کمبود پتاسیم مواجه شود، خطر ابتلا به مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. در واقع پتاسیم یک الکترولیت مهم است که نقش به سزایی در سلامت بدن دارد.
  • وانیل منبع غنی از سدیم است. سدیم یونی است که برای حفظ تعادل PH و هیدراتاسیون و پیشبرد انقباضات عضلانی و انتقال عصب موثر است. زمانی که بدن با مقدار کافی از سدیم برخوردار باشد، عملکرد مغز بهبود می‌یابد. لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد سدیم منجر به فشار خون بالا می‌شود. پس در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت نمود.
  • وانیل حاوی منیزیم است. منیزیم یک منبع معدنی حیاتی است که در این ماده یافت می‌شود. تنظیم سیستم عصبی و تعادل مواد معدنی از وظایف این ماده معدنی است. همچنین منیزیم وظیفه حفظ فشار خون سالم و آرامش تنش عصبی را بر عهده دارد. برای دریافت انرژی بیشتر، مصرف وانیل را به دلیل دارا بودن منیزیم، فراموش نکنید.
  • برای دریافت منگنز مورد نیاز بدن، مصرف عصاره‌ی وانیل به عنوان یک گزینه‌ی عالی را فراموش نکنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پودر وانیل، میزان ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می‌کند. زمانی که بدن از میزان کافی منگنز برخوردار باشد، تقویت روحیه سالم، متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی را به دنبال خواهد داشت.
  • وانیل حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است. کلسیم ماده‌ی مغذی اساسی برای بدن است. کلسیم یک ماده معدنی مفید برای سلامتی استخوان است. بدن برای تقویت تراکم استخوان به این ماده‌ی مغذی نیاز دارد. بنابراین به جای مصرف شیر به عنوان منبع کلسیم، از عصاره وانیل به عنوان یک جایگزین عالی استفاده کنید.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما مصرف عصاره وانیل است. از آنجایی که عصاره وانیل حاوی مواد مغذی خوبی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بنابراین مصرف آن به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز هنگام انجام رژیم تامین شود.
  • مصرف عصاره وانیل یک درمان خانگی برای بیماری‌هایی از جمله سرفه است. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره وانیل در تسکین گلو درد و سرفه بسیار موثر است. در تهیه شربت‌های سرفه نیز اغلب از طعم دهنده وانیل برای طعم شیرین استفاده می‌شود.
  • در صورت مصرف چند قطره عصاره وانیل در یک لیوان آب، حالت تهوع برطرف می‌شود. بنابراین استفاده از عصاره وانیل در پیشگیری از تهوع بسیار کارآمد است.
  • عصاره وانیل عملکرد هضم را بهبود می‌بخشد. همانطور که اشاره نمودیم، عصاره وانیل یک تسکین دهنده عالی برای حالت تهوع است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عصاره وانیل برای تقویت سیستم هضم بسیار مفید است. همچنین می‌توان از دانه وانیل به عنوان یک داروی سنتی موثر برای پیشگیری از حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی استفاده کرد. جالب است بدانید، مصرف چای گیاهی با وانیل، باعث تسکین التهاب روده، و پیشگیری از ابتلا به اسهال می‌گردد.
  • عصاره وانیل بهداشت دهان و دندان را ارتقا می‌دهد. عصاره وانیل به دلیل دارا بودن وانیلین در خود بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. این عصاره حاوی خواص موثری است که به عنوان یک ضد درد، به مبارزه علیه درد و عفونت کمک می‌کند.
  • عصاره وانیل به دلیل دارا بودن وانیلین در خود و با کاهش سطح کلسترول در بهبود عملکرد قلب و عروق نقش به سزایی دارد. بنابراین با وجود این ماده مغذی، خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی، التهاب در شریان‌ها و لخته‌های خون کاهش می‌یابد.
  • خواص ضد التهابی عصاره وانیل باعث شده است که از آن برای درمان مشکلات تنفسی از جمله سرفه، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده شود. همچنین عصاره وانیل به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی در رفع عفونت گلو بسیار کارآمد است.
  • برای درمان و پایین آوردن دمای بدن استفاده از عصاره وانیل، یک راهکار خانگی بسیار موثر است. برای این منظور کافیست در یک لیوان آب گرم مقداری عصاره وانیل و یک قاشق چای‌خوری شکر بریزید و پس از هم زدن نوش جان کنید. استفاده از این روش به جهت پایین آوردن تب کودکان بسیار سودمند است.

خواص درمانی وانیل برای پوست و مو

  • وانیل با دارا بودن خواص ضد التهاب و آنتی باکتریالی، در درمان جوش و آکنه و کاهش التهابات ناشی از آن بسیار موثر عمل می‌کند. استفاده‌ی مداوم از پودر وانیل شما را با نتایج مثبت رو به رو خواهد کرد.
  • وانیل به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، طراوات و شادابی را به پوست شما باز خواهد گردانید. در واقع خواص آنتی اکسیدانی این ماده باعث پیشگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن و اثرات مخرب آنها بر روی پوست می‌شود.
  • استفاده از وانیل یک درمان طبیعی و خانگی برای خداحافظی با چین و چروک‌های پوستی است.
  • وانیل به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه B، در سلامت پوست و بدن، نقش مفیدی دارد. در واقع وانیل همانند یک اسکراپ طبیعی عمل می‌کند. استفاده از ماسک وانیل، باعث زودن انواع آلودگی، باکتری‌های موجود بر روی پوست و رفع جوش و لک‌های ناشی از آن می‌شود. برای تهیه این اسکراپ طبیعی به یک قاشق چایخوری وانیل، یک فنجان شکر و مقداری روغن زیتون نیاز داریم. ابتدا شکر و روغن زیتون را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از حل شدن کامل شکر، وانیل را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شوند. اسکراپ را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ذکر شده با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز از آبرسان و کرم مرطوب کننده‌ی مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • وانیل پر کننده‌ی صورت‌های لاغر است. زیرا متخصصان معتقدند این ماده‌ی مغذی تاثیرات مثبتی بر چاقی صورت دارد. شما عزیزان با خوردن و استفاده از ماسک‌های وانیل به این نتایج دست خواهید یافت.
  • اگر از اثرات باقی مانده از سوختگی بر روی پوستتان ناراحت، و به دنبال روشی طبیعی برای رفع آن هستید، توصیه ما به شما استفاده از پماد وانیل موجود در داروخانه‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است، از استفاده‌ی مستقیم وانیل یا روغن وانیل بر روی پوست بدون تجویز پزشک جدا خودداری نمایید.
  • شما عزیزان با استفاده از محصولات مراقبتی حاوی وانیل می‌توانید نرمی و لطافت را به پوست خود بازگردانید.
  • برای داشتن موهای ابریشمی از ماسک روغن وانیل به همراه شی باتر و مقداری روغن کرچک و بادام استفاده کنید. برای تهیه این ماسک خانگی به پنج قطره روغن وانیل، صد گرم شی باتر و دو قطره روغن کرچک و دو قطره روغن بادام نیاز داریم. ابتدا شی باتر را به صورت بنماری ذوب کنید و سپس روغن وانیل را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید و سپس روغن کرچک و بادام را به آن اضافه کنیذ. پس از مخلوط شدن مواد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. موهای تمیز خود را ابتدا شانه کنید و ماسک موی آماده شده را بر روی ساقه مو خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک مو برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. باقی مانده‌ی ماسک مو را در ظرف درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.