خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص شکر تیغال گیاهی ارزشمند در طب سنتی

آشنایی با خواص شکر تیغال گیاهی ارزشمند در طب سنتی

توسط مدیر مجله
خواص شکر تیغال

یکی از گیاهان دارویی مورد توجه پزشکان طب سنتی شکر تیغال است که با نام‌های دیگری از جمله شکر تیار، خارشکر، شکرکه، شکر تیغار و غیره شناخته می‌شود. مهم‌‌ترین خواص شکر تیغال برای درمان سرفه و دستگاه تنفسی است. اما می‌توان از این گیاه دارویی شگفت‌انگیز برای درمان و پیشگیری سایر بیماری‌ها نیز استفاده کرد. اگر شما هم به تازگی با این گیاه دارویی آشنا شده‌اید، جای خوبی را برای خواندن پیدا کرده‌اید. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خاصیت شکر تیغار آشنا کنیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص شکر تیغال برای درمان بیماری‌ها

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید شکر تیغال در اثر نیش حشره‌ای خاص ایجاد می‌شود. این حشره با نیش زدن به برگ و شاخه گیاه خارشکر یک پیله سفید مایل به زرد دور خود ایجاد می‌کند که به شکر تیغال شهرت پیدا کرده است. در بعضی از موارد ممکن است حشره خودش را درون پیله حبس کند. اما ممکن است در بعضی از موارد از پیله خارج شود؛ بنابراین اگر قصد استفاده از خواص شکر تیغال را دارید، حتما پیله را شکسته و از نبود حشره آن مطمئن شوید.

پیله حشره یا همان شکر تیغال مزه شیرینی دارد. البته اگر این پیله قدیمی و کهنه باشد، از میزان شیرینی آن کاسته می‌شود. ترکیبات موجود در این پیله مانند قند، نشاسته، سلولز، تانن و غیره باعث شده است تا از شکر تیغال برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود.

برای استفاده از شکر تیغال کافی است تا ابتدا پیله را شکسته و مواد داخل آن را دور بیندازید. سپس پیله باقی‌مانده را آسیاب کنید. مقداری از آن را داخل آب جوش ریخته و با توجه به نوع بیماری خود همراه با آب جوش نوش جان کنید. البته توصیه می‌کنیم که مقدار مصرف این گیاه دارویی را طبق نظر پزشک متخصص مصرف کنید. از جمله خواص درمانی شکر تیغال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع سرفه‌های شدید با خواص شکر تیغال

اگر بعد از سرماخوردگی همچنان سرفه‌های شما باقی مانده است و چند روز ادامه پیدا کرده است، توصیه می‌کنیم که از خواص شکر تیغال بهره ببرید. این گیاه دارویی به دلیل خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند سرفه‌های شما را کمتر کرده و بعد از چند روز از بین ببرد. اگر شما هم از دست سرفه‌های خشک خود خسته شده‌اید، توصیه می‌کنیم که این درمان خانگی را برای سرفه‌های خود امتحان کنید.

تسکین سوزش مری با خاصیت دارویی شکر تیغال

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از خوردن غذاهای تند و پرادویه دچار سوزش مری و معده شده باشید. همچنین مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث ایجاد التهاب در مری شود. در چنین شرایطی سوزش مری خودش را با اختلال در بلع، اختلال در تغذیه، درد قفسه سینه و غیره نشان دهد. اگر شما هم دچار چنین حالاتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که شکر تیغال مصرف کنید. بعد از استفاده از این شکر سوزش مری شما تسکین پیدا می‌کند.

آرامش اعصاب با مصرف شکر تیغال

برای کاهش استرس و آرامش اعصاب شکر تیغال معجزه می‌کند. خواص شکر تیغال مستقیما روی اعصاب تاثیر می‌گذارد و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. به خصوص اگر ناراحتی‌های روزمره باعث شده است تا خواب شبانه شما تحت تاثیر قرار بگیرد، با مصرف این گیاه دارویی خواب راحتی را تجربه خواهید کرد. کافی است یکبار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

رفع یبوست با خاصیت درمانی شکر تیغال

اگر دچار یبوست هستید، این بار شکر تیغال را امتحان کنید. این گیاه دارویی محرک روده‌ها است و عملکردی مشابه با ملین‌های قوی دارد؛ بنابراین کمک می‌کند تا دفع راحتی را تجربه کنید.

درمان فشار خون بالا با فواید درمانی شکر تیغال

عدم درمان به موقع فشار خون بالا می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی را برای شما به وجود بیاورد. برای کاهش فشار خون در طب سنتی گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد. یکی از راهکارهای طب سنتی برای پایین آوردن فشار خون، مصرف شکر تیغال است. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی می‌تواند تا حدودی فشار خون را کنترل کند. البته این بدین معنا نیست که خواص شکر تیغال می‌تواند جایگزین داروهای اصلی شما باشد. اگر شما هم فشار خون بالایی دارید، بهتر است زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی شکر تیغال مصرف کنید.

پایین آوردن تب با خواص شگفت‌انگیز شکر تیغال

تب بالا می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین اگر نتوانید تب را کنترل کنید، ممکن است دچار تشنج یا آسیب مغزی شوید. یکی از راهکارهای طب سنتی برای پایین آوردن تب، استفاده از شکر تیغال است. این گیاه دارویی با ترکیبات موثر خود می‌تواند درجه حرارت بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر شما هم تب بالا یا طولانی‌مدتی داشتید، می‌توانید شکر تیغال را امتحان کنید.

شکر تیغال و خواص آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اگر دچار رفلاکس معده، نفخ، یبوست، التهاب و غیره هستید، با مصرف شکر تیغال وضع گوارش شما بهتر خواهد شد. شکر تیغال به صورت یک ملین عمل کرده و مشکلات گوارشی شما را از بین می‌برد. اگر شما هم دستگاه گوارشی آسیب‌پذیری دارید، توصیه می‌کنیم که از خواص شکر تیغال بهره ببرید. عملکرد صحیح گوارش شما می‌تواند تاثیر خوبی روی سایر اعضای بدنتان بگذارد.

درمان افسردگی با مصرف شکر تیغال

بی علاقگی، بی ‌میلی، بد خلقی، بی‌ حوصلگی و غیره می‌تواند نشانه‌های افسردگی باشد که می‌تواند روی احساسات و رفتار شما در جامعه تاثیرگذار باشد. برای رفع افسردگی در طب سنتی راهکارهای زیادی وجود دارد. برخی برای رفع مشکل خود به خوردن انواع دمنوش‌ها مانند دمنوش بهار نارنج، گل گاو زبان، اسطوخودوس و غیره پناه می‌آورند. یکی دیگر از درمان‌های افسردگی در طب سنتی مصرف شکر تیغال است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شکر تیغال می‌تواند علائم افسردگی را از بین ببرد. شما نیز می‌توانید برای حاد نشدن افسردگی خود از این گیاه دارویی استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم که برای بدتر نشدن شرایط حتما با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید و زیر نظر پزشک از خواص شکر تیغال بهره ببرید.

خاصیت ضد سرطانی شکر تیغال

ترکیبات موجود در برخی از گیاهان دارویی پتانسیل ضد سرطانی دارد. به این خاطر که اغلب این داروهای گیاهی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؛ بنابراین جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند. شکر تیغال این گیاه دارویی معجزه گر، به عنوان قاتل سرطان شناخته می‌شود. دلیل این موضوع وجود آنتی‌اکسیدان در این گیاه دارویی است که به خوبی می‌تواند از سرطان پیشگیری کند.

درمان تنگی نفس و آسم با مصرف شکر تیغال

اگر دچار تنگی نفس و بیماری آسم هستید، مصرف شکر تیغال یک نفس راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد. به خصوص اگر بعد از هر بار سرماخوردگی علائم آسم شما بیشتر می‌شود، مصرف این گیاه دارویی می‌تواند به بهبود علائم تنگی نفس کمک کند. دلیل این موضوع وجود یک ماده ضد حساسیت در این گیاه دارویی است که باعث شده است تا شکر تیغال یک درمان مطمئن و اثرگذار برای آسم باشد.

درمان تکرر ادرار با فواید دارویی شکر تیغال

داروهای گیاهی که طبع گرمی دارند، برای درمان تکرر ادرار بسیار موثر هستند؛ بنابراین شما می‌توانید از خواص شکر تیغال برای درمان این مشکل استفاده کنید. اگر شما هم دفع بیش از حد ادرار دارید و کنترلی روی مثانه خود ندارید، توصیه می‌کنیم که حتما زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی این داروی گیاهی را امتحان کنید.

افزایش قدرت یادگیری با خواص فوق‌العاده شکر تیغال

سرد شدن مغز می‌تواند جلوی عملکرد مغز را برای یادگیری و حل مسائل بگیرد. تحقیقات انجام شده روی برخی گیاهان مانند شکر تیغال نشان داده است که این گیاهان دارویی می‌توانند باعث افزایش قدرت یادگیری و تمرکز شوند؛ بنابراین شما می‌توانید از شکر تیغال به عنوان بهترین دوپینگ مغز برای یادگیری استفاده کنید تا در سن پیری دچار آلزایمر نشوید.

کاهش وزن با شکر تیغال

زمانی که صحبت از چاقی با طب سنتی به میان می‌آید، اهمیت شکر تیغال در کاهش وزن بیشتر به چشم می‌خورد. اگر شما هم آرزوی لاغر شدن دارید، توصیه می‌کنیم که از خواص شکر تیغال بهره ببرید.

تقویت صدا و حنجره با خاصیت شکر تیغال

اکثر خواننده‌ها توجه ویژه‌ای به حنجره خود دارند. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید مصرف شکر تیغال می‌تواند برای گلو و حنجره بسیار مفید باشد. این گیاه با تاثیر مثبت روی حنجره و تارهای صوتی، صدای شما را بهتر از قبل می‌کند. به خصوص برای زمانی که دچار گرفتگی صدا هستید، مصرف شکر تیغال معجزه می‌کند. این گیاه دارویی با نرم کردن گلو، صدای شما را به روز اول باز می‌گرداند.

اگر شما هم بعد از صحبت‌های طولانی احساس گرفتگی در گلو و حنجره خود می‌کنید، توصیه می‌کنیم که این گیاه دارویی را یک بار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

کمک به انعطاف‌پذیری عضلات و ستون مهره‌ها با مصرف شکر تیغال

یکی دیگر از خواص مهم شکر تیغال افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و ستون مهره‌ها است. این ویژگی کمک می‌کند تا بعد از خوردن این گیاه دارویی توان حرکتی شما نسبت به قبل افزایش پیدا کند. به خصوص افراد با افزایش سن انعطاف‌پذیری پایین و توان حرکتی کمتری دارند. اما خواص شکر تیغال کمک می‌کند تا توان و انرژی شما افزایش پیدا کند. البته این بدین معنا نیست که می‌توانید در خوردن شکر تیغال زیاده‌روی کنید.

شکر تیغال و رفع خشکی گلو

برخی شکر تیغال را به عنوان برطرف‌کننده سرفه‌ها می‌شناسند. این گیاه دارویی ملین سینه بوده و جلوی خشکی گلو را می‌گیرد. همچنین خاصیت خلط‌آوری داشته و اخلاط سینه را از بین می‌برد.

درمان زخم معده با خاصیت دارویی شکر تیغال

یکی از جالب‌ترین خواص این گیاه دارویی منظم کردن ترشح اسید معده است. همین ویژگی باعث شده است تا برخی از آن به عنوان یک داروی گیاهی ضد زخم معده یاد کنند. اگر شما دچار زخم معده هستید، درمان شما با شکر تیغال امکان‌پذیر خواهد بود. کافی است تا برای مدتی استفاده کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

مضرات شکر تیغال

شکر تیغال به دلیل خاصیت درمانی بالای خود به عنوان یک داروی گیاهی معجزه‌گر شناخته می‌شود. با این حال زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر فشار خون بالا دارید و قرص‌های تنظیم فشار مصرف می‌کنید، بهتر است از مصرف زیاد از حد این گیاه دارویی جدا خودداری کنید.
  • با وجود خواص شکر تیغال مجاز هستید تا مقدار معینی از این گیاه را مصرف کنید. زیاده‌روی در آن می‌تواند باعث حالت تهوع شود.
  • شکر تیغال به صورت پیله در بازار موجود است؛ بنابراین توجه داشته باشید که در صورت تهیه آن حتما پیله را بشکنید و حشره داخل آن را جدا کنید. سپس می‌توانید از آن استفاده کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با شکر گیاهی تیغال صحبت کردیم. این شکر گیاهی به دلیل خواص درمانی بیشمار خود جزو یکی از پرطرفدارترین داروهای گیاهی در طب سنتی به شمار می‌آید. البته توصیه می‌کنیم که برای استفاده از این گیاه دارویی حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید و تحت نظر طبیب شکر تیغال را مصرف کنید. اگر شما هم تجربه استفاده از این گیاه دارویی را دارید، خوشحال می‌شویم که زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.