خانه گیاهان دارویی با خواص گل ساعتی بیماری‌های خود را درمان کنید

با خواص گل ساعتی بیماری‌های خود را درمان کنید

توسط kakooti
خواص گل ساعتی

گل ساعتی از جمله گیاهان دارویی است که از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردار است. این گیاه دارویی دارای ظاهر عجیبی است. گلبرگ‌های گل ساعتی به رنگ بنفش، سفید و آبی روشن است. میوه گل ساعتی و گلبرگ‌های آن خواص و فواید درمانی بسیار زیادی دارند. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص گل ساعتی آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص گل ساعتی برای درمان بیماری ها

گیاه دارویی گل ساعتی با نام‌های دیگری مانند انگور شور، انگور آلویی، مای پاپ و غیره شناخته می‌شود. این گیاه دارویی یک گل بسیار زیبایی دارد که به دلیل شباهت آن به ساعت، به این نام شناخته می‌شود. اگرچه گیاه دارویی گل ساعتی یک گیاه تزئینی به شمار می‌رود، اما به دلیل خواص دارویی بیشمار خود، از جایگاه خاصی در طب سنتی برخوردار است.

معمولا برای بهره‌مندی از خواص گیاه دارویی گل ساعتی از دمنوش این گیاه به همراه برخی گیاهان دارویی دیگر مانند بابونه و سنبل‌الطیب استفاده می‌کنند. طبع گرم گیاه گل ساعتی برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. ازجمه خواص دارویی گل ساعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش استرس با مصرف گل ساعتی

یکی از خواص گل ساعتی کمک به کاهش هورمون‌های استرس در بدن است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از موادی مانند آلکالوئیدها، کامفرول و کوئرستین است. در نتیجه این ترکیبات می‌توانند بر روی گیرنده‌های مغز شما تاثیر بسیار مثبتی بگذارند. به طوری که بعد از مدتی استفاده از این گیاه، استرس شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این از آنجایی که مصرف این گیاه دارویی کمک بسیار زیادی به کاهش استرس و اضطراب می‌کند، در نتیجه برای برخی از مشکلات مانند فشار خون بالا، آسم، بیماری‌های گوارشی و غیره که استرس را در فرد تشدید می‌کند، بسیار مفید است.

کاهش فشار خون با بهره‌مندی از خواص گل ساعتی

یکی از خواص دارویی گل ساعتی افزایش میزان آنتی‌اکسیدان است. علاوه بر این گیاه دارویی گل ساعتی می‌تواند میزان لیپیدهای اکسید شده از تجزیه مواد زائد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین گل ساعتی گیاهی است که باعث شل شدن عضلات و گشاد شدن عروق می‌شود. این ویژگی‌ها در کنار هم کمک می‌کند تا میزان فشار خون شما کاهش پیدا کند. بعد از مصرف گیاه دارویی گل ساعتی میزان ضربان قلب شما تنظیم خواهد شد.

درمان بی‌خوابی با خوردن گل ساعتی

یکی از خواص گل ساعتی خاصیت آرام‌بخش بودن آن است. در نتیجه بعد از مصرف دمنوش گل ساعتی اضطراب و استرس شما کاهش پیدا می‌کند و خواب آرامی خواهید داشت. همچنین شما می‌توانید گیاه دارویی گل ساعتی را با گیاه دارویی سنبل الطیب ترکیب کنید. این دمنوش گیاهی به شما کمک می‌کند تا خواب شبانه شما باکیفیت و طولانی شود.

تسکین التهابات با کمک گل ساعتی

یکی از خواص درمانی گل ساعتی خاصیت ضد التهابی آن است. به این دلیل که این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیتونوترینت است؛ بنابراین مصرف گیاه دارویی گل ساعتی می‌تواند  بر روی بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، نقرس، بواسیر، بیماری‌های مفاصل و غیره تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این ترکیبات موجود در گیاه گل ساعتی اثرات مضر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را از بین می‌برد. در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خواص دارویی گل ساعتی برای سرفه

اگر از سرفه‌های خود خسته شده‌اید و به دنبال یک گیاه دارویی مناسب برای درمان سرفه هستید، گیاه گل ساعتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مصرف این گیاه دارویی کمک می‌کند تا در کنار کاهش سرفه، تنفس شما به حالت عادی بازگردد.

خاصیت دارویی گل ساعتی برای قند خون

یکی از خواص گل ساعتی کنترل سطح قند خون است؛ بنابراین اگر دچار دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که میوه گل ساعتی زرد را مصرف کنید. چرا که این گیاه دارویی کمک می‌کند تا مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش پیدا کند.

کاهش علائم یائسگی با مصرف گل ساعتی

دوران یائسگی دارای عوارض بسیاری است که گاهی شرایط را برای بعضی از خانم‌ها سخت می‌کند. مصرف گیاه دارویی گل ساعتی کمک می‌کند تا علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

درمان بیش فعالی با گل ساعتی

خاصیت دارویی گل ساعتی کمک می‌کند تا هورمون‌های بدن شما تنظیم شود. این ویژگی منجر به کنترل بیش فعالی و کاهش علائم آن می‌شود؛ بنابراین اگر کودک شما دچار بیش فعالی است می‌توانید با مشورت پزشک از این گیاه دارویی استفاده کنید.

از بین برنده علائم ترک اعتیاد

بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و رفتار دمدمی مزاجی از جمله مشکلاتی است که برای افراد درگیر ترک اعتیاد به وجود می‌آید. اما استفاده از خواص گل ساعتی می‌تواند این مشکلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه روند ترک اعتیاد بسیار آسان‌تر می‌شود.

جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر

آزمایشات انجام شده بر روی گیاه گل ساعتی نشان می‌دهد که این گیاه دارویی می‌توانید آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. علاوه بر این ترکیبات موثر در گیاه گل ساعتی مقاومت بدن را در برابر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر بسیار بالا می‌برد.

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص بی‌نظیر گل ساعتی اثرات موثر آن در برابر پیشگیری از انواع سرطان‌ها است. به این دلیل که ترکیبات موجود در این گیاه دارویی می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و از گسترش این سلول‌ها جلوگیری کند.

کمک به درمان آسم

اگر دچار حملات آسمی می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص معجزه‌آسای گل ساعتی استفاده کنید. این گیاه دارویی به دلیل داشتن ترکیباتی مانند ویتکسین، کریسین و ایزوویتکسین می‌تواند علائم بیماری آسم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و التهابات شش‌ها را از بین ببرد.

عوارض استفاده از گیاه گل ساعتی

در کنار خواص گل ساعتی و فواید بیشمار این گیاه دارویی باید نسبت به عوارض آن نیز آگاه باشید و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید. از جمله عوارض گیاه گل ساعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از گیاه گل ساعتی در دوران بارداری منع مصرف دارد. به این دلیل که این گیاه دارویی دارای ترکیباتی است که می‌تواند باعث سقط جنین شود.
  • اگر در دوران شیردهی هستید، بهتر است از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنید.
  • از آنجایی که گیاه گل ساعتی می‌تواند بر روی عملکرد سیستم عصبی تاثیر بگذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دو هفته قبل از هر عمل جراحی از خوردن گل ساعتی جدا خودداری کنید. چرا که این گیاه دارویی می‌تواند اثرات داروی بیهوشی بعد از جراحی را افزایش دهد.
  • مصرف بیش از اندازه گیاه گل ساعتی می‌تواند باعث بروز علائمی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، تپش قلب، استفراغ و حالت تهوع شود.
  • خواص گل ساعتی بسیار زیاد است. اما استفاده از آن به صورت خوراکی بسیار خطرناک است؛ بنابراین بهتر است فقط به مدت کوتاه مثلا دو ماه از دمنوش آن استفاده کنید.
  • مصرف گیاه گل ساعتی برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

تداخل دارویی گل ساعتی

مصرف گیاه دارویی گل ساعتی همزمان با برخی داروها تداخل دارویی دارد و می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر داروهای اعصاب و روان استفاده می‌کنید، از مصرف گیاه گل ساعتی جدا خودداری کنید. به این دلیل که گیاه گل ساعتی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مغز داشته باشد و باعث ایجاد تداخلات خطرناکی با این نوع قرص‌ها شود.
  • از آنجایی که گیاه گل ساعتی باعث کاهش گلوکز در بدن می‌شود، در نتیجه اثرات داروهای ضد دیابتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص گل ساعتی صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف این گیاه دارویی و یا قبل از مصرف هر دارو با این گیاه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. در صورت تمایل به خرید اینترنتی گیاه گل ساعتی و سایر ترکیبات آن می‌توانید از فروشگاه کاکوتی اقدام به سفارش کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.