خانه دسته‌بندی نشده تاثیر راهکارهای طب سنتی در پیشگیری از سکته مغزی

تاثیر راهکارهای طب سنتی در پیشگیری از سکته مغزی

توسط مدیر مجله
پیشگیری از سکته مغزی

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که آیا درمان سکته مغزی با طب سنتی وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برخی از گیاهان دارویی برای پیشگیری از سکته مغزی اثر دارند. مصرف این گیاهان دارویی با جلوگیری از گرفتگی رگ‌های مغز خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با درمان گیاهی سکته مغزی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

تاثیر طب سنتی در پیشگیری از سکته مغزی

یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در افراد، سکته مغزی است. این بیماری در اثر مسدود شدن رگ‌های خونی ایجاد می‌شود و اغلب خودش را با سردرد، سرگیجه، مشکلات بینایی و غیره نشان می‌دهد. راهکارهای درمانی بسیار زیادی برای جلوگیری از سکته مغزی وجود دارد. این راهکارها کمک می‌کنند تا جلوی خونریزی مغزی گرفته شود. یکی از بهترین راهکارها استفاده از نسخه‌های گیاهی است. این گیاهان دارویی به عنوان بازکننده عروق مغزی بوده و خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد.

از جمله بهترین داروهای گیاهی برای مقابله با سکته مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-تاثیر زالو درمانی در پیشگیری از سکته‌های مغزی

زالو درمانی با تاثیر مثبت روی گردش خون می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. اگر شما هم به دنبال راهکاری جهت پیشگیری از سکته مغزی هستید، توصیه می‌کنیم که از هر از چند گاهی زالو درمانی را انجام دهید. انداختن زالو در نقاط مختلف بدن کمک می‌کند تا خون شما رقیق‌تر شده و گردش خون بهتر اتفاق بیفتد. از طرفی دیگر افزایش گردش خون در بدن کمک می‌کند تا سایر اندام‌های بدن نیز حرکت بهتری نسبت به قبل داشته باشند.

۲-ماساژ درمانی جهت درمان سکته مغزی

یکی از درمان‌های اصلی برای رفع مشکلات مربوط به سکته مغزی، گذراندن جلسات متعدد ماساژ درمانی است. به این دلیل که اندام‌های فرد دچار سکته مغزی اغلب از کار افتاده‌اند و فرد توان حرکت ندارد. با ماساژ عضلات بدن نرم‌تر شده و اسپاسم اندام‌ها کاهش پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر ماساژ اعضای بدن باعث می‌شود تا خونرسانی به آن‌ها بهتر انجام گیرد. این ویژگی باعث می‌شود تا اندام‌ها به حرکت بیفتند.

۳-بادکش درمانی جهت افزایش خونرسانی به اعضای بدن

بادکش درمانی نه تنها برای افراد دچار سکته مغزی بلکه برای افراد معمولی نیز بسیار توصیه می‌شود. با بادکش خونرسانی به اندام‌ها بهتر انجام می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا بعد از سکته مغزی اندام‌ها حرکت بهتری داشته باشند. شما نیز می‌توانید برای پیشگیری از سکته مغزی بادکش انجام دهید.

۴-طب سوزنی در بهبود علائم سکته مغزی

در طب سوزنی از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌شود. درمانگر با قرار دادن این سوزن‌ها در نقاط خاصی از بدن کمک می‌کند تا اعصاب حرکتی و حسی فرد تحریک شوند. به خصوص افرادی که درگیر سکته مغزی هستند، اغلب دچار بی‌حرکتی و فلجی هستند. پزشک با انجام طب سوزنی کمک می‌کند تا اندام‌های حرکتی آن‌ها تحریک شوند.

داشتن تغذیه سالم و مناسب راهکاری موثر جهت جلوگیری از بروز سکته مغزی

سبک زندگی صحیح و داشتن تغذیه سالم خود می‌تواند از بروز انواع سکته‌ها جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر فردی از بیماری قلبی رنج می‌برد، مصرف غذاهای چرب، باعث افزایش میزان کلسترول خون می‌شود؛ در نتیجه بهتر است به جای تغذیه ناسالم، از یک رژیم غذایی متناسب با بیماری خود پیروی کند. برای این منظور توصیه می‌کنیم که مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مصرف کنند تا میزان سطح کلسترول و در نتیجه فشار خون آن‌ها کاهش پیدا کند.

کنترل وزن و لاغری راهی برای پیشگیری از سکته

چاقی و افزایش وزن خود عاملی خطرساز برای سکته مغزی است. یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای پیشگیری از سکته مغزی کنترل وزن و تناسب اندام است. روش‌های بسیار زیادی برای لاغری و تناسب اندام وجود دارد. مصرف برخی گیاهان دارویی مانند زنیان، زنجبیل، لیمو، سایه‌دانه، هلیله و غیره کمک می‌کنند تا به وزن ایده‌ال خود برسید. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای کاهش وزن خود هستید، پیشنهاد می‌کنم که از راهنمایی‌های پزشک طب سنتی کمک بگیرید.

کنترل استرس راهکاری موثر برای پیشگیری از وقوع سکته مغزی

امروزه مشکلات زندگی باعث شده‌اند تا همه افراد با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم کنند. این موضوع خود می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث بروز سکته قلبی و مغزی شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از سکته، کاهش استرس و اضطراب است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از فواید ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی غافل نشوید. ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی مانند رزماری، دارچین و غیره می‌تواند کمک بسیاری به کاهش استرس و اضطراب داشته باشد.

یوگا و ورزش و تاثیر آن در پیشگیری از سکته

تمرینات ورزشی مانند یوگا می‌توانند تاثیر بسزایی در پیشگیری از سکته مغزی داشته باشند. یوگا به عنوان یک ورزش ذهنی و جسمی می‌تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شود. از آنجایی که یوگا به عنوان یک ورزش کم تحرک شناخته می‌شود؛ در نتیجه تمامی افراد با هر سنی می‌توانند از مزایای تمرینات این ورزش بهره‌مند شوند و با انجام روتین تمرینات آن، از بروز انواع بیماری‌ها از جمله سکته مغزی پیشگیری کنند.

استفاده از گیاهان دارویی برای جلوگیری از سکته مغزی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از داروهای شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده کنند. شما نیز می‌توانید برای جلوگیری از بروز انواع سکته‌ها از جمله سکته مغزی از داروهای گیاهی استفاده کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، عملکرد نادرست گردش خون می‌تواند یکی از علل سکته مغزی و بسته شدن رگ‌های خونی در مغز باشد. مصرف این گیاهان دارویی به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کنند. از جمله این گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیاه گیله یا قره قاط

مصرف این میوه گیاهی کاهش کلسترول و قند خون را به دنبال دارد؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از سکته مغزی میوه قره قات را حتما مصرف کنید.

سیر

سیر با خواص بی‌نظیر خود به عنوان یک درمان‌کننده عالی برای بیماری‌ها محسوب می‌شود. این گیاه پرخاصیت از علاوه بر جلوگیری از لخته شدن خون، جلوی انسداد رگ‌های خونی را نیز می‌گیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که از بروز سکته مغزی و عوارض بعدی آن جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم که سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص سیر برای درمان بیماری‌ها

چای سبز

تحقیقات طب سنتی نشان داده است که نوشیدن چای سبز در طول روز می‌تواند خطر بروز انواع سکته‌ها را کاهش دهد. چرا که ترکیبات موجود در چای سبز می‌تواند جلوی تصلب شرایین را بگیرد. شما نیز می‌توانید برای جلوگیری از سکته مغزی از خواص چای سبز بهره ببرید.

آشواگاندا یا جینسینگ هندی

آشواگاندا یا ریشه گیاهی جینسینگ هندی به عنوان یک داروی گیاهی ضد سکته مغزی شناخته می‌شود. دلیل اصلی این موضوع خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند. شما نیز اگر در معرض خطر سکته هستید، برای پیشگیری از سکته مغزی جنسینگ هندی مصرف کنید.

گیاه آب قاشقی یا گونوکولا

گیاه آب قاشقی به عنوان یکی از گیاهان موثر برای مغز محسوب می‌شود. مصرف این گیاه باعث افزایش حافظه می‌شود. به خصوص اگر فردی دچار سکته مغزی شده باشد، با استفاده از این گیاه، عملکرد روان شناختی فرد تقویت می‌شود. برای این منظور اغلب پزشکان طب سنتی این گیاه را برای بهبود و تقویت حافظه افراد با سابقه سکته مغزی تجویز می‌کنند.

زغال اخته

یکی از ویژگی‌های خوب زغال اخته، کاهش کلسترول و قند خون است؛ بنابراین مصرف این میوه در پیشگیری از انواع سکته‌ها و سایر بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

جینسینگ چینی یا جینسینگ آسیایی

جینسینگ آسیایی جزو یکی از مهم‌ترین داروهای طب سنتی چینی است. مصرف این گیاه باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می‌شود. این ویژگی باعث شده است تا این گیاه برای درمان حافظه در افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، بسیار موثر باشد.

زردچوبه

زردچوبه به عنوان یک داروی خانگی برای پیشگیری از سکته مغزی است. به این دلیل که این ادویه خوش رنگ با کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از گرفتگی عروق می‌تواند از بروز سکته مغزی جلوگیری کند. علاوه بر این ترکیبات موجود در زردچوبه می‌تواند تاثیرات مثبتی روی سلول‌های آسیب‌دیده در اثر سکته مغزی بگذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای بهره‌مندی از خواص زردچوبه، آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

جینکو بیلوبا

برای پیشگیری و درمان سکته مغزی مصرف گیاه دارویی جینکو بسیار کمک‌کننده است. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی با افزایش جریان خون در مغز از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. علاوه بر این گیاه جینکو سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

زنجبیل

گیاه زنجبیل به عنوان یک گیاه رقیق‌کننده خون شناخته می‌شود. این گیاه با بهبود گردش خون، جلوی لخته شدن خون را گرفته و از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

مریم گلی

بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی و مغزی از گیاه مریم گلی استفاده می‌کنند. این گیاه با بهبود گردش خون جلوی گرفتگی عروق مغزی را می‌گیرد؛ بنابراین شما می‌توانید از گیاه مریم گلی به عنوان درمان گیاهی برای پیشگیری از سکته مغزی استفاده کنید.

کنگر فرنگی

عصاره کنگر فرنگی برای درمان گیاهی گرفتگی عروق مغز بسیار موثر است. این عصاره گیاهی با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، خطر ابتلا به سکته مغزی را در افراد کاهش می‌دهد.

مکمل‌های موثر جهت جلوگیری از سکته مغزی

در کنار استفاده از گیاهان دارویی، مصرف مکمل‌های زیر می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. از جمله این مکمل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکمل‌های اسید فولیک، ویتامین ب ۶ و ویتامین ب ۱۲: مصرف این مکمل‌ها کمک می‌کنند تا سطح هموسیستئین اسید آمینه کاهش پیدا کند. چرا که افزایش هموسیستئین، خطر ابتلا به سکته مغزی را بیشتر می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: این چربی دوست داشتنی می‌تواند در پیشگیری از سکته مغزی موثر باشد. چرا که مصرف آن کمک می‌کند تا سطح کلسترول بدن به حد نرمال برسد.
  • منیزیم: مصرف مکمل منیزیم با کاهش فشار خون می‌تواند ریسک ابتلا به سکته مغزی را به شدت کاهش دهد. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم یا مکمل آن از خواص آن بهره‌مند شوید.
  • ویتامین E: مصرف مکمل ویتامین E می‌تواند هرگونه مشکل در حافظه را از بین ببرد. این ویژگی به خصوص برای درمان مشکلات بعد از سکته مغزی یک گزینه‌ی پیشنهادی بسیار عالی خواهد بود.
  • ویتامین D: سطح پایین ویتامین D، رابطه مستقیمی با خطر ابتلا به سکته مغزی دارد. به خصوص افرادی که فشار خون بالایی دارند، حتما باید ویتامین D را به صورت مکمل غذایی مصرف کنند. مصرف این مکمل تاثیر بسیار بالایی در پیشگیری از انواع سکته‌ها دارد.
  • بتائین: مصرف بتائین باعث کاهش سطح هموسیستئین شده و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین C: مصرف ویتامین C از بروز آسیب در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف این مکمل با کاهش میزان پلاک در شریان‌های اصلی خون، از سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

سخن نهایی

ما در این مقاله اثرات درمانی گیاهان دارویی را روی کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی بررسی کردیم. توجه به این نکته ضروری است که این گیاهان دارویی تنها برای پیشگیری از سکته مغزی اثر دارند. همچنین کمک می‌کنند تا مشکلات بعد از سکته مغزی کاهش پیدا کنند؛ بنابراین این روش‌ها به هیچ عنوان جایگزین درمان‌های اصلی پزشکی نخواهند بود. اگر شما هم تجربه‌‌ی استفاده از این گیاهان را دارید، نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.