خانه دسته‌بندی نشده بی‌نظیرترین خواص کنگر فرنگی برای درمان بیماری‌ها که باید بدانید

بی‌نظیرترین خواص کنگر فرنگی برای درمان بیماری‌ها که باید بدانید

توسط مدیر مجله
خواص کنگر فرنگی

بسیاری از خانم‌ها از کنگر فرنگی برای سوپ، خورشت و سالادهای خود استفاده می‌کنند. این نوبرانه فصل بهار، خواص درمانی بسیار زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با خواص کنگر فرنگی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فواید درمانی کنگر فرنگی و عوارض جانبی آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص کنگر فرنگی در درمان بیماری‌ها

برگ‌های کنگر فرنگی از قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. امروزه نیز بسیاری از پزشکان طب سنتی مصرف این گیاه را برای پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند. این گیاه طبع گرمی دارد و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی موجود در کنگر فرنگی اثر درمانی بسیار بالایی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید با خاصیت درمانی کنگر فرنگی از بسیاری از بیماری‌ها در امان بمانید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خاصیت دارویی کنگر فرنگی برای درمان بیماری‌ها آشنا کنیم:

عملکرد بهتر سیستم دستگاه گوارش

خواص کنگر فرنگی برای بهبود عملکرد سیستم دستگاه گوارش بسیار شگفت‌انگیز است. این ماده غذایی سرشار از سینارین است؛ بنابراین با مصرف آن، مواد غذایی با سرعت بیشتری در روده‌های شما حرکت می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های خوب این گیاه این است که بعد از خوردن آن احساس نفخ شما از بین می‌رود. این ویژگی باعث شده است تا بیشتر پزشکان برای رفع سوء هاضمه، مصرف این گیاه را توصیه می‌کنند.

علاوه بر این پری بیوتیک موجود در کنگر فرنگی به نام اینولین باعث می‌شود تا دستگاه گوارش سالم‌تری نسبت به قبل داشته باشید. اگر شما هم به فکر سلامت دستگاه گوارش خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کنگر فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پیشگیری از بیماری‌های کبدی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کنگر فرنگی دارای ترکیباتی از جمله سیلی مارین و سینارین است. وجود این دو ماده برای کبد معجزه می‌کند. چرا که با مصرف کنگر فرنگی، سموم موجود در کبد از بین می‌رود. همچنین کنگر فرنگی دارای مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان است. این ویژگی نیز به خارج شدن سموم از کبد و داشتن کبدی سالم کمک می‌کند. با خواص کنگر فرنگی می‌توانید به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کبد را کمک کنید.

کاهش کلسترول بد خون

مهم‌ترین چیزی که ذهن افراد را هنگام خوردن به خود جلب می‌کند، سالم بودن ماده غذایی برای کلسترول خون است. چرا که بالا رفتن کلسترول می‌تواند سیستم قلب و عروقی شما را تحت تاثیر قرار دهد. کلسترول بالای خون باعث می‌شود تا بدن شما مستعد انواع بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود. اما شما می‌توانید با خوردن کنگر فرنگی قلبی سالم داشته باشید.

کاهش فشار خون

وجود پتاسیم در مواد غذایی برای سلامتی خون بسیار مفید است. چرا که می‌تواند اثر سدیم را خنثی کرده و جلوی فشار خون بالا را بگیرد. اگر فشار خون بالایی دارید، خوردن کنگر فرنگی برای شما هیچ منع مصرفی ندارد. چرا که این ماده غذایی کمبود پتاسیم بدن شما را به خوبی جبران می‌کند؛ در نتیجه خواص کنگر فرنگی با کاهش فشار خون بالا می‌تواند جلوی بیماری‌های خطرناک قلبی را بگیرد.

کمک به استحکام استخوان‌ها

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید وجود ویتامین C برای افزایش قدرت استخوان‌ها بسیار تاثیرگذار است. چرا که ویتامین C عامل مهمی برای تشکیل کلاژن به شمار می‌آید. البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کلاژن تنها در ترمیم و بازسازی پوست مهم است. اما این ماده برای افزایش استحکام استخوان‌ها نیز بسیار ضروری است. علاوه بر این برای داشتن استخوان‌هایی محکم، وجود ویتامین K بسیار ضروری است.

یکی از مزایای خوردن کنگر فرنگی، افزایش استحکام استخوان‌ها است. چرا که در این ماده غذایی انواع ویتامین‌های ضروری وجود دارد؛ بنابراین مصرف این ماده غذایی استخوان‌های شما را در برابر پوکی استخوان بیمه می‌کند.

جلوگیری از آلزایمر

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از خواص کنگر فرنگی ویتامین K موجود در این ماده غذایی است. وجود این ویتامین برای سلامت مغز و محافظت از آن برای جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل بسیار ضروری است. با مصرف کنگر فرنگی، نیاز روزانه شما برای ویتامین K به خوبی تامین خواهد شد.

درمان یبوست

مقدار فیبر موجود در کنگر فرنگی بسیار زیاد است. این موضوع برای برخی رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و حتی سرطان‌ معده معجزه می‌کند. فیبر موجود در کنگر فرنگی می‌تواند با حرکت بهتر روده، مشکلات گوارشی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

افزایش متابولیسم بدن

برای داشتن عملکرد متابولیکی مناسب، نوع ماده غذایی مورد استفاده شما بسیار اهمیت دارد. چرا که کاهش عملکرد متابولیک بدن باعث می‌شود تا مواد مغذی مواد غذایی به خوبی جذب بدن نشوند. کنگر فرنگی به دلیل دارا بودن منگنز و منیزیم، باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود؛ در نتیجه کمک می‌کند تا برخی مواد مغذی جذب بهتری در بدن داشته باشند.

کمک به حفظ سلامت قلب

خواص کنگر فرنگی برای سلامت قلب اثبات شده است. چرا که این ماده غذایی با کاهش کلسترول بد خون، جلوی انواع بیماری‌های قلبی را می‌گیرد. همچنین با جلوگیری از انسداد جریان خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌کند؛ بنابراین افرادی که فشار خون بالا یا کلسترول بالایی دارند، بهتر است از خاصیت کنگر فرنگی غافل نشوند.

توقف رشد سلول‌های سرطانی

روتین، کوئرستین و اسید گالیک از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنگر فرنگی هستند که می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. همچنین مصرف این گیاه می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی و تقسیم آنها را بگیرد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

ترکیبات گیاهی موجود در کنگر گیاهی، خاصیت ضد اسپاسم دارد. این ویژگی برای کسانی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که بعد از مدتی استفاده علائم سندرم روده تحریک‌پذیر آنها تسکین پیدا می‌کند.

کنترل دیابت

کنترل و پیشگیری از دیابت از جمله خواص کنگر فرنگی است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است؛ در نتیجه مصرف آن باعث می‌شود تا بدن شما قند کمتری جذب کند؛ بنابراین با خوردن کنگر فرنگی میزان انسولین خون شما کاهش پیدا می‌کند. اگر میزان دیابت شما لب مرز قرار دارد، با مصرف کنگر فرنگی می‌توانید قند خون خود را کنترل کنید.

بهبود عملکرد کیسه صفرا

ترکیبات طبیعی موجود در کنگر فرنگی برای بهبود عملکرد کیسه صفرا بسیار مناسب است. اما توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار انسداد کیسه صفرا هستید، مصرف بیش از اندازه کنگر فرنگی می‌تواند باعث افزایش حمله کیسه صفرا شود.

پیشگیری از کم خونی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محصولات حیوانی تنها تامین‌کننده آهن بدن هستند. اما باید بگوییم که سخت در اشتباهند. برخی از مواد گیاهی مانند کنگر فرنگی برای تامین آهن مورد نیاز بدن بسیار مناسب هستند. اگر دچار کمبود آهن هستید، این موضوع می‌تواند باعث کم خونی در شما شود؛ بنابراین بهتر است مصرف کنگر فرنگی را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. با بهر‌مندی از خواص کنگر فرنگی و استفاده روزانه از این ماده غذایی می‌تواند جلوی کم‌خونی و علائم آن را بگیرد.

بهبود خواب شبانه

داشتن خواب شبانه باکیفیت می‌تواند روی روابط اجتماعی شما تاثیر مثبت بگذارد. اگر خواب شبانه خوبی ندارید، ترکیبات طبیعی موجود در کنگر فرنگی خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. کنگر فرنگی به دلیل دارا بودن پربیوتیک‌های قدرتمند، کیفیت خواب شبانه شما را افزایش می‌دهد.

از بین برنده شوره سر

اگر از شوره سر خود کلافه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از آب کنگر استفاده کنید. مواد معدنی موجود در این ماده غذایی می‌تواند هر گونه آسیب موهای شما را از بین ببرد. اگر شما هم به دنبال موهای سالم و تمیز هستید، پوست سر خود را به طور مرتب با آب کنگر شستشو دهید. بعد از مدتی استفاده و بهره‌مندی از خواص کنگر فرنگی متوجه خواهید شد که آسیب‌ دیدگی موهای شما از بین می‌روند.

جلوگیری از نقص‌های جنینی

برای جلوگیری از نقص‌های جنینی هنگام تولد، مصرف اسید فولیک در بارداری بسیار ضروری است. اسید فولیک جزو یکی از ترکیبات مهم در کنگر فرنگی است؛ بنابراین خانم‌ها در دوران بارداری می‌توانند از آن به عنوان یک غذای فوق‌العاده استفاده کنند.

کمک به سلامت و زیبایی پوست

برای داشتن پوستی زیبا و سالم، توصیه می‌کنیم که از خاصیت کنگر فرنگی غافل نشوید. آنتی‌اکسیدان موجود در این ماده غذایی می‌تواند پوستی جوان را برای شما به ارمغان بیاورد. آنتی‌اکسیدان موجود در کنگر فرنگی به عنوان یک ماده غذایی ضد پیری عمل کرده و هرگونه چین و چروک و خطوط ریز صورت شما را از بین می‌برد.

افزایش عملکرد مغز

کنگر فرنگی به دلیل دارا بودن مقدار بسیار زیادی فسفر و ویتامین C هرگونه اختلالات مغزی را کاهش می‌دهد. شما نیز می‌توانید برای بهبود عملکرد مغز و کاهش بیماری‌های مغزی خود، از خواص کنگر فرنگی بهره ببرید.

کمک به نرمی و لطافت موها

کنگر فرنگی تنها برای از بین رفتن شوره سر کاربرد ندارد. بلکه با استفاده از خاصیت کنگر فرنگی می‌توانید موهایی نرم و لطیف داشته باشید. چرا که این گیاه سرشار از کلسیم و ویتامین است؛ در نتیجه می‌تواند موهایی پرحجم، نرم و زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. برای این منظور کافی است تا برگ‌های این گیاه را جوشانده و سپس با آب آن پوست سر خود را ماساژ دهید. سپس به سرعت موهای خود را با یک شامپوی مناسب بشویید. تکرار این کار باعث می‌شود تا موهای شما زیباتر از قبل شوند.

عوارض مصرف کنگر فرنگی

همانند سایر گیاهان، کنگر فرنگی نیز بدون عوارض جانبی نیست. نفخ، گرسنگی، ناراحتی معده، اسهال و غیره از جمله عوارض احتمالی کنگر فرنگی است. همچنین مصرف کنگر می‌تواند در برخی از افراد ناراحتی‌های زیر را به دنبال داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلرژی و حساسیت: با وجود خواص کنگر فرنگی مصرف این گیاه می‌تواند در برخی از افراد واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد. این گیاه مانند سایر گیاهان مشابه مانند گل‌های دریایی و گل‌های مروارید در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت می‌شود.
  • مصرف در دوران بارداری: همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف کنگر به دلیل دارا بودن مقدار زیادی اسید فولیک جلوی نقص‌های جنینی را می‌گیرد. اما بهتر است برای مصرف کنگر در دوران بارداری و شیردهی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت صلاحدید او این گیاه را مصرف کنید.
  • افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا: اگر دچار انسداد مجرای صفراوی هستید یا سنگ کیسه صفرا دارید، بهتر است از مصرف کنگر فرنگی جدا خودداری کنید. چرا که مصرف کنگر می‌تواند شرایط حادتری را برای شما به وجود بیاورد.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی سعی کردیم تا شما را با بی‌‌نظیرترین خواص کنگر فرنگی از نظر طب سنتی آشنا کنیم. اگر شما هم قصد استفاده از این گیاه را دارید، توصیه می‌کنیم که حتما کنگر فرنگی را بخرید که برگ‌های سفت و بازنشده‌ای دارد یا رنگ برگ‌های آن روشن است. در صورتی که کنگر فرنگی کهنه باشد، رنگ برگ‌های آن متمایل به قهوه‌ای است. اگر شما هم تربه استفاده از این گیاه را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.