خانه دسته‌بندی نشده عجیب‌ ترین خواص قره قاط معجزه سلامتی

عجیب‌ ترین خواص قره قاط معجزه سلامتی

توسط مدیر مجله
خواص قره قات

با پرسه زدن در جنگل‌های شمالی به خصوص در فصل پاییز، با میوه‌های جنگلی روبرو خواهید شد که خواص فراوانی دارند. یکی از بهترین میوه‌های پاییزی، قره قات یا همان قره قاط است. خواص قره قاط به اندازه‌ای است که می‌توانید روی خاصیت آن برای درمان بیماری‌های خود حساب باز کنید. اگر شما هم می‌خواهید درباره خواص معجزه‌آسای این میوه بیشتر بدانید، با مجله آنلاین کاکوتی همراه باشید تا شما را با عجیب‌ترین خواص درمانی قره قات آشنا کنیم.

خواص قره قات برای درمان بیماری‌ها

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد که بدانید در دل جنگل‌های شمال، میوه‌ای وجود دارد که به دلیل خواص فراوان خود از آن برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. این میوه‌ی پاییزی و جنگلی، قره قات یا قره قاط است که با نام‌های دیگری از جمله قراقات، زقال، سیاه گیله، سیاه دار و غیره نیز شناخته می‌شود. بسیاری از محلی‌های منطقه از میوه رسیده و برگ‌های قره قاط به عنوان مصارف دارویی استفاده می‌کنند.

این میوه طبع سرد و خشکی دارد و مزه آن به ترشی می‌زند. برای بهره‌مندی از خواص قره قات می‌توانید مقداری از میوه این درخت را به همراه کمی آب بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از برگ‌های خشک این درخت برای درست کردن یک دمنوش مقوی استفاده کنید. مصرف این میوه جنگلی می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد معده

میوه قره قاط به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآوری، ملینی و مسهلی برای درمان مشکلات معده مانند عفونت معده و زخم معده بسیار مناسب است. همچنین این میوه جنگلی خواص ضد باکتریایی دارد؛ بنابراین مصرف آن برای رفع هر گونه مشکلات مربوط به معده و روده یک گزینه بسیار مناسب است.

درمان واریس

اضافه وزن بیش از اندازه، ایستادن‌های طولانی و غیره از جمله دلایل ایجاد واریس در افراد است. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص قره قات بهره ببرید. با مصرف قره قات وزن شما نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف این میوه جنگلی باعث تقویت بافت‌های بدن و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود. تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا فشار وارده به رگ‌های پای شما کاهش پیدا کند.

همچنین شما می‌توانید برای تسکین رگ‌های واریسی پا از عصاره یا مرهم میوه درخت قره قات استفاده کنید. انجام این روش باعث می‌شود تا رگ‌های پا گشاد شده و گردش خون در پاها افزایش پیدا کند؛ در نتیجه بعد از مدتی واریس پاهای شما از بین می‌رود.

پیشگیری از دیابت

یکی از ویژگی‌های خوب میوه قره قاط، پایین بودن میزان گلیسمی است. این ویژگی باعث می‌شود تا ترکیبات موثر در این میوه به آهستگی وارد جریان خون شود. این در حالی است که برخی مواد مانند برنج و نان برعکس این میوه عمل می‌کنند؛ در نتیجه بعد از خوردن این مواد غذایی دچار افت قند خون می‌شوید. از طرفی دیگر این میوه سرشار از آنتوسیانین است؛ در نتیجه خواص قره قاط باعث کم شدن غلظت گلوکز خون می‌شود. این ویژگی باعث شده است تا بسیاری از افراد این میوه جنگلی را به عنوان یک انسولین گیاهی بشناسند.

درمان عفونت ادراری

یکی از راهکارهای موثر برای درمان عفونت‌های ادراری و مثانه، بهره‌مندی از خاصیت قره قاط است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این میوه جنگلی خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ بنابراین مصرف آن عملکردی مشابه با یک آنتی‌بیوتیک دارد؛ در نتیجه مصرف قره قات باعث می‌شود تا جلوی رشد باکتری‌ها گرفته شده و میزان اسیدی بودن ادرار شما حفظ شود.

همچنین بخش زیادی از این میوه جنگلی را آب تشکیل داده است؛ بنابراین بعد از مصرف آن میزان ادرار شما افزایش می‌یابد. این شرایط کمک می‌کند تا هرگونه عفونت از طریق ادرار رفع شود.

درمان بواسیر

اگر دچار بواسیر هستید، از خواص قره قات غافل نشوید. مصرف این میوه جنگلی باعث می‌شود تا درد و ناراحتی ناشی از این بیماری تسکین پیدا کند. چرا که با مصرف قره قاط عمل دفع شما نسبت به قبل بهتر اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه فشار وارده به مقعد کمتر شده و درد و ناراحتی ناشی از بواسیر کمتر می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر مصرف خوراکی این میوه، از مرهم آن به صورت کمپرس یا تنقیه نیز استفاده کنید.

سلامت قلب

سلامت قلب و عروق شما با مصرف این میوه جنگلی تامین خواهد شد. چرا که میوه قره قات سرشار از پتاسیم است؛ بنابراین بعد از مصرف آن فشار خون شما به تعادل رسیده و جلوی تصلب شرایین را می‌گیرد؛ در نتیجه دیگر در معرض ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی نخواهید بود. همچنین اگر دچار تپش قلب هستید، بعد از مصرف این میوه، آرامش بیشتری در قلب خود احساس خواهید کرد.

تقویت خون

هرگونه اختلال در گردش خون می‌تواند باعث بروز برخی بیماری‌ها از جمله بواسیر، مشکلات قلبی و عروقی و غیره شود. اما با خواص قره قات می‌توانید به صورت طبیعی و موثر گردش خون خود را تقویت کنید. از طرفی دیگر میوه قره قاط سرشار از آهن است؛ در نتیجه به افزایش میزان گلبول‌های قرمز خون شما کمک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا خون باکیفیت‌تری در رگ‌های شما جریان پیدا کند.

از طرفی دیگر برخی این میوه را به عنوان یک آسپرین طبیعی می‌شناسند. به این دلیل که با مصرف میوه قره قات، جلوی تجمع پلاکت‌ها در رگ‌های خونی گرفته شده و از میزان غلظت خون کم می‌کند. تمامی این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا خون شما دچار لختگی نشود.

درمان اسهال

اگر دچار اسهال شده‌اید، می‌توانید روی خاصیت قره قاط حساب باز کنید. مصرف دمنوش این میوه جنگلی باعث آرام‌تر شدن دل‌پیچه و درمان اسهال شما می‌شود.

کاهش دردهای قاعدگی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دردهای قاعدگی شدیدی دارید، این بار خواص قره قاط را برای کاهش این دردها امتحان کنید. جوشانده پوست قره قاط به همراه پونه و زنجبیل می‌تواند برای کنترل سندرم قاعدگی بسیار موثر باشد. برای این منظور کافی است تا بعد از شروع دردهای خود، هر ۱۵ دقیقه مقداری از این دمنوش را میل کنید. بعد از مدتی تاثیر آن را خواهید دید.

درمان آلزایمر

تحقیقات انجام شده روی ترکیبات قره قات نشان می‌دهد که این میوه جنگلی تاثیرات شگفت‌انگیزی روی سیستم عصبی بدن انسان می‌گذارد؛ بنابراین مصرف قره قات، بهبود فعالیت‌های مغزی را به دنبال دارد و در زمان پیری کمتر دچار آلزایمر یا زوال عقل خواهید شد.

پیشگیری از سرطان

عصاره میوه قره قاط می‌تواند جلوی رشد سلول‌های بدخیم سرطانی را بگیرد؛ بنابراین مصرف این میوه می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان سینه داشته باشد. علاوه بر این مصرف قره قاط می‌تواند عوارض ناشی از شیمی‌درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کنترل فشار خون

یکی از بیماری‌های خطرناک و بدون علامت در افراد، فشار خون بالا است. اگر شما هم فشار خون بالا دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص قره قاط بهره ببرید. البته مصرف میوه قره قات جایگزین قرص‌های شما نیست؛ بنابراین اگر برای کاهش فشار خون از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای مصرف قره قاط حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

سلامت کبد

میوه قره قاط سرشار از دو آنتی‌اکسیدان قوی از جمله ویتامین سی و گلوتاتیون است؛ بنابراین با مصرف این میوه جلوی فعالیت رادیکال‌های آزاد بدن گرفته می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث احیا بافت کبد و در نتیجه عملکرد بهتر آن شود. همچنین میوه قره قاط طبع سردی دارد؛ بنابراین مصرف آن از میزان حرارت کبد می‌کاهد.

زیبایی پوست

همه‌ی خانم‌ها به دنبال زیبایی و نشاط پوست صورت خود هستند. اگر زیبایی صورتتان برای شما نیز اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که میوه قره قاط مصرف کنید. چرا که این میوه سرشار از ویتامین‌های ضروری مورد نیاز پوست از جمله ویتامین B و C است؛ در نتیجه خواص قره قات می‌تواند به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی کمک کند.

اگر شما هم دچار بیماری‌های پوستی، اگزما، آکنه و حتی سوختگی هستید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چرا که میوه قره قاط می‌تواند باعث از بین رفتن لکه‌های پوستی شما شود. همچنین برای کسانی که دائما جوش‌های پوستی می‌زنند، استفاده از روغن این میوه جنگلی می‌تواند جوش‌های پوستی شما را برطرف کند.

تقویت نور چشم‌ها

یکی از ترکیبات مهم در میوه قره قات، کاروتن است که در افزایش بینایی و تقویت نور چشم‌ها تاثیر بسیار بالایی دارد. علاوه بر این مصرف این میوه باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها و افزایش اکسیژن‌رسانی به این مناطق می‌شود. اگر شما هم دچار پیری چشم، آب مروارید، تاری دید در شب و غیره هستید، می‌توانید روی فواید درمانی قره قاط برای درمان بیماری‌های چشمی حساب باز کنید.

کاهش وزن و لاغری

از دیگر خواص قره قات می‌توان به کاهش وزن و کاهش چربی‌های دور شکمی اشاره کرد. این میوه به دلیل کالری کم و فیبر بالای خود، احساس سیری طولانی‌مدتی را در شما ایجاد می‌کند؛ بنابراین مصرف آن جلوی چاقی بیش از حد و میل خوردن به غذا را می‌گیرد.

سلامت دهان و دندان

مصرف میوه قره قاط مانند یک سپر مقاوم، دهان شما را در برابر هر نوع بیماری به خوبی محافظت می‌کند. به عنوان مثال اگر دچار آفت دهان شده‌اید، جوشانده برگ‌های این میوه را گرفته و چندین بار در روز غرغره کنید. همچنین می‌توانید از خاصیت ضد التهابی این میوه برای ضد عفونی کردن فضای داخل دهان خود نیز بهره ببرید.

علاوه بر این میوه قره قات سرشار از ویتامین K است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند به کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار کمک کند. این ویژگی می‌تواند به محکم‌تر شدن دندان‌ها و قوت لثه شما کمک کند.

مضرات مصرف قره قات

تا اینجای این مطلب سعی کردیم تا شما را با خواص قره قات آشنا کنیم. اما بد نیست که بدانید مصرف این میوه پاییزی و جنگلی ممکن است عوارض و خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین قبل از مصرف آن بهتر است این موارد را بدانید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا دارید، بهتر است از مصرف این میوه خودداری کنید. چرا که اگزالات موجود در قره قات می‌تواند باعث حاد شدن مشکل شما شود.
  • با مصرف بیش از اندازه این میوه، مشکلات مربوط به معده و روده دور از انتظار نیست.
  • اگر میوه قره قات مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان ترکیباتی مانند آهن، ژلاتین و آلبومین مصرف نکنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی، با مشورت پزشک، مصرف این میوه منعی ندارد. در صورت منع پزشک بهتر است از مصرف این میوه خودداری کنید.
  • اگر داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، مصرف قره قاط می‌تواند باعث ایجاد تداخل دارویی شود.
  • با وجود خواص قره قاط مصرف این میوه ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند مشکلات تنفسی، تورم دهان و غیره شود. در چنین شرایطی بهتر است مصرف این میوه را سریعا قطع کنید.
  • خانم‌های باردار و شیرده بهتر است میوه قره قاط مصرف نکنند.
  • بعد از عمل جراحی بهتر است از خوردن میوه قره قات خودداری کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا خاصیت قره قاط را به طور کامل برای شما شرح دهیم. این میوه خوشمزه و پرخاصیت فواید درمانی بسیاری برای شما دارد. اگر تجربه مصرف این میوه را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.