خانه طب سنتی کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک راهکارهای طب سنتی

کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti
کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

این روزهای سرد زمستانی، بیشتر کلان‌شهرها ازجمله تهران در بدترین شرایط آلودگی هوا قرار دارند. این آلودگی هوا که ناشی از دود کارخانه‌ها و اتومبیل‌ها می‌باشد، باعث شده است تا برخی از نقاط شهر تهران عدد شاخص آلودگی هوای آن به حد هشدار و بحرانی برسد. در چنین شرایطی، اثرات مخرب آلودگی هوا می‌تواند بر سلامتی تمامی افراد جامعه تأثیرگذار باشد. دراین‌بین کودکان، سالمندان و بیماران ریوی بیشترین گروهی هستند که در معرض خطر قرار دارند؛ بنابراین رعایت برخی دستورالعمل‌ها می‌تواند اثرات منفی آلودگی هوا را خنثی کند.

اگر شما هم می‌خواهید که برای کاهش و خنثی کردن اثرات منفی آلودگی هوا، از توصیه‌های عمومی طب سنتی استفاده کنید، خواندن ادامه‌ی این مطلب از مجله‌ی تخصصی کاکوتی را از دست ندهید.

آثار آلودگی هوا بر روی سلامتی از منظر طب سنتی

زمانی که شهرتان در بدترین شرایط آلودگی هوا قرار می‌گیرد، این آلودگی دارای عوارض جبران‌ناپذیری بر روی سلامتی شما می‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که در شرایط بد آب و هوایی در زمستان، از بیرون آمدن از خانه جداً خودداری کنید.

آثار کوتاه‌مدتی که آلودگی هوا بر روی سلامتی شما می‌گذارد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حساسیت چشمی
  • حساسیت بینی و حلق
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی، تنگی نفس یا تندی نفس
  • سرفه
  • سردرد
  • تهوع
  • واکنش‌های آلرژیک
  • انتقال انواع بیماری‌های باکتریایی و ویروسی
  • عفونت‌های تنفسی
  • افت کارایی سیستم ایمنی بدن
  • بیماری‌های مزمن ریوی مانند برونشیت

همچنین پدیده‌ی آلودگی هوا در درازمدت نیز می‌تواند مشکلات زیر را برای شما به وجود آورد.

  • بیماری مزمن تنفسی
  • سرطان ریه
  • بیماری قلبی و تشدید عوارض در بیماران قلبی
  • آسیب رسیدن جدی به سایر ارگان‌های بدن

گیاهان مناسب جهت کاهش عوارض آلودگی هوا

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک آویشن

اگر مشکلات تنفسی دارید، برای کاهش عوارض آلودگی در روزهای آلوده بهتر است که از معجزه‌ی آویشن استفاده کنید. برای این منظور کافی است یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

-مقدار دو قاشق غذاخوری از برگ آویشن را در یک لیوان آب ریخته و بر روی حرارت ملایم بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه جوش بخورد. در این فاصله می‌توانید با بخار این گیاه بخور دهید تا مجرای تنفسی شما باز شود.

-مقداری شلغم، گلاب، عسل و پودر یا برگ آویشن را به مقداری آب در حال جوش اضافه کنید و به‌صورت بخور از آن استفاده کنید.

-مقداری برگ آویشن به همراه لیموعمانی را در آب بجوشانید. سپس با کمی عسل آن را مصرف کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گیاه تازه‌ی آویشن را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

آویشن

کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک برگ مرزنجوش

برای کاهش عوارض آلودگی هوا از خاصیت گیاه مرزنجوش استفاده کنید. برای این منظور کافی است مقدار دو قاشق غذاخوری از گیاه مرزنجوش را در یک لیوان آب بریزید. به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید. سپس این مخلوط را صاف کرده و همراه با عسل و لیموترش نوش جان کنید. این دم‌نوش خلط‌آور می‌باشد و به باز شدن مجرای تنفسی شما کمک بسیاری می‌کند.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک گیاه گل بابونه

پزشکان طب سنتی برای روزهای آلوده‌ی شهر تهران، استفاده از دم‌نوش و یا بخور گل بابونه را پیشنهاد می‌دهند. برای این منظور می‌توانید مقدار دو قاشق غذاخوری از این گیاه را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و با بخارهای حاصل از آن بخور کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

در صورت تمایل می‌توانید گیاه تازه‌ی بابونه را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

بابونه

کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک گیاه ناخنک

دم‌نوش ناخنک ازجمله کارهایی است که به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور می‌توانید مقدار دو قاشق غذاخوری از این گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد از ۱۰ دقیقه ترکیب حاصل را صاف کرده و همراه با عسل و لیموترش نوش جان کنید. این روش را امتحان کنید تا بعد از چند روز اثرات مفید آن را ببینید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک گل‌گاوزبان

با توجه به اثرات مخرب آلودگی هوا بر روی سلامتی افراد، پزشکان طب سنتی مصرف دم‌نوش گل‌گاوزبان را پیشنهاد می‌دهند. همچنین شما می‌توانید از دم‌نوش گل‌گاوزبان به همراه ریشه سنبل‌الطیب و بهارنارنج نیز استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گیاه تازه‌ی گل‌گاوزبان را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

گل گاو زبات

کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک برگ نعنا

اگر مجبور هستید که در روزهای آلودگی هوا به بیرون از خانه بروید، بهتر است تا با بخور و یا دم‌نوش نعنا، اثرات منفی آلودگی هوا را خنثی کنید. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است روزانه ۱ تا ۲ لیوان از این گیاه را دم‌کرده و نوش جان کنید.

در صورت تمایل می‌توانید عرق نعنا را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

عرق نعنا

کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک برگ زوفا

ازجمله گیاهان مفید برای بخور دادن هنگام آلودگی هوا، برگ درخت زوفا می‌باشد. برای این منظور می‌توانید یک قاشق غذاخوری از برگ این گیاه را در یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس صورتتان را با این گیاه دارویی بخور دهید.

در صورت تمایل می‌توانید گیاه تازه‌ی زوفا را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک برگ اکالیپتوس

برای کاهش اثرات آلودگی هوا، بخور برگ درخت اکالیپتوس را امتحان کنید. بخور برگ درخت اکالیپتوس خاصیت ضد آسم داشته و برای کسانی که نارسایی ریوی دارند نیز بسیار مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید برای ضدعفونی‌ کردن هوای منزل از سرب، از بخارهای این گیاه استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گیاه تازه‌ی اکالیپتوس را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

اکالیپتوس

کاهش اثرات الودگی هوا با طب سنتی

راهکار طب سنتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا

-کاهش عوارض آلودگی هوا با مصرف مایعات

راهکار طب سنتی در روزهای آلوده، مصرف مایعات بیشتر می‌باشد. مخصوصاً اگر مزاج خشک دارید، باید سعی کنید که مایعاتی مانند آب لیمو‌شیرین، پرتقال، گریپ‌فروت، سیب و هویج مصرف کنید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا با ماء‌الجبن (پنیر طبی)

یکی از توصیه‌های طب سنتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا، استفاده از پنیر طبی و یا همان ماءالجبن می‌باشد. برای تهیه‌ی این پنیر کافی است که دو لیوان شیر کم‌چرب را روی حرارت گذاشته تا جوش آید. سپس مقدار ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب (سرکه انگور) را به آن اضافه کنید تا شیر به حالت دلمه درآید. سپس دلمه‌های روی شیر را برداشته و مقداری بر روی حرارت بگذارید. بعد از چند دقیقه کف روی شیر را برداشته و زیر گاز را خاموش کنید. پنیر طبی را به‌صورت ناشتا، نیم ساعت قبل از صبحانه نوش جان کنید.

برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است که این نوشیدنی را به مدت ۳ تا ۵ روز در هفته مصرف کنید.

در صورت تمایل می‌توانید پنیر طبی را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک بادکش

یکی از راهکارهایی که برای بیماران تنفسی در روزهای آلودگی هوا مؤثر است، خدمات بادکش پشت قفسه سینه می‌باشد. این کار را انجام دهید تا اثرات منفی آلودگی هوا را کاهش دهید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک اسپند، عنبر نساء و کندر

به کمک دود کردن اسپند، عنبر نساء و یا کندر می‌توانید اثرات منفی و ضایعات آلودگی هوا را در خانه کاهش دهید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک عسل

برای خنثی کردن اثرات آلودگی هوا از خاصیت شفابخش عسل بهره ببرید. برای این منظور می‌توانید یک سیب را رنده کرده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و این ترکیب را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید ۳ عدد شلغم را رنده کنید. سپس ۱ قاشق گلاب، مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید و این ترکیب را روزانه مصرف کنید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک لبنیات

ازجمله لبنیات مؤثر در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا، شیر می‌باشد. در شرایطی که آب‌وهوای شهر شما آلوده می‌باشد، مصرف روزانه یک لیوان شیر را فراموش نکنید. همچنین برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید یک قاشق عسل را به شیر اضافه کنید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک شکر سرخ و گلاب

مقدار ۲ قاشق گلاب، نصف قاشق شکر سرخ و یک لیوان آب ولرم را با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید تا مجرای تنفسی شما باز شود.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک عرق کاسنی و شاه‌تره

یکی از درمان‌های طبیعی برای خنثی کردن عوارض آلودگی هوای این روزهای تهران، استفاده از عرق پرخاصیت کاسنی و شاه‌تره می‌باشد. برای این منظور کافی است که روزانه مقدار یک لیوان از عرق کاسنی به همراه عرق شاه‌تره (نسبت دوسوم به یک‌سوم) را نوش جان کنید.

در صورت تمایل می‌توانید عرق کاسنی و شاه‌تره را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

-کاهش عوارض آلودگی هوا به کمک گلاب

یکی از مشکلاتی که آلودگی هوا برای شما ایجاد می‌کند، گردوغبار موجود روی پوست شما می‌باشد. برای این منظور بهتر است که هر شب قبل از خواب پوست صورت خود را با گلاب شستشو دهید. گلاب با باز کردن منافذ پوستی شما، از بروز جوش‌های زیر پوستی جلوگیری می‌کند.

نکات غذایی در روزهای آلودگی هوا

۱-از مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم پرهیز کنید. این غذاها شامل فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها، حلیم، کله‌پاچه، ماکارونی، لازانیا، قارچ، الویه و مواد غذایی کنسرو شده می‌باشد.

۲-سعی کنید که غذاهایی مانند خورش، سوپ، آش‌های پرسبزی، کدوحلوایی، هویج، شلغم و پیاز را به برنامه‌ رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۳- سبزی‌های تازه مانند سیر، پیاز، کرفس، اسفناج، جعفری و گشنیز مصرف کنید. البته مصرف این سبزی‌ها نباید به حدی باشد که ایجاد نفخ در شما کند.

۴-میوه‌هایی مانند لیموشیرین، انار شیرین، سیب شیرین، انبه، طالبی، کیوی و نارگیل را بیشتر از سایر میوه‌ها مصرف کنید.

۵-غذا و سالاد خود را به همراه آب‌نارنج یا آب لیموترش تازه مصرف کنید.

۶-سالاد کاهو یا کلم به همراه هویج رنده شده، روغن‌زیتون با کمی آب‌نارنج طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۷-سعی کنید مواد غذایی که یبوست‌آور می‌باشد را کمتر مصرف کنید. این مواد شامل گوشت، غذاهای پرچرب و سنگین می‌باشد. به این دلیل که این مواد دفع مواد زائد را از طریق روده کاهش می‌دهد.

۸-کره و عسل، مربای سیب یا به، مربای انجیر و تخم‌مرغ عسلی برای وعده‌ی صبحانه بسیار مناسب می‌باشد.

۹-برخی ادویه‌ها مانند زردچوبه، باعث کاهش رطوبت بدن می‌شود. در نتیجه در روزهای نامساعد شرایط آب‌وهوایی از مصرف زیاد آن خودداری کنید. در عوض فلفل را جایگزین کنید تا با افزایش دمای بدن و رطوبت، جلوی سموم ناشی از آلودگی هوا را بگیرد.

نکات غیر غذایی در روزهای آلودگی هوا

۱-سعی کنید که از ورود مواد سمی و زائد به بدن خود جلوگیری کنید. به‌عنوان‌مثال از کشیدن سیگار و قلیان در روزهای پرغبار جداً خودداری کنید. این عادات بدرفتاری باعث می‌شود تا سموم بدن شما افزایش یابد.

۲-سعی کنید که خواب کافی داشته باشید؛ بنابراین بهتر است در این شرایط زودتر از قبل بخوابید.

۳-فعالیت بدنی شدید و طولانی‌مدت خود را در شرایط آلودگی هوا کاهش دهید.

۴- حتی‌الامکان از خانه خارج نشوید. مگر برای کارهای ضروری

۵-برای تنفس بهتر پوست، از آرایش خودداری کنید.

۶-زمانی که در خانه هستید، درها و پنجره‌ها را بسته و از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید.

سخن نهایی

با توجه به تغییر شرایط اقلیمی کلان‌شهرها، طب سنتی توصیه‌های عمومی را جهت گذر کردن از این شرایط ناهمگون دارد. شما می‌توانید با توصیه‌های عمومی طب سنتی بر اساس رژیم غذایی، مانع از آلودگی بدن و تغییر طبع خود در شرایط آلودگی هوا شوید. درواقع این توصیه‌ها باعث می‌شود تا آثار زیان‌بار مواد آلاینده موجود در هوا را با بهبود گردش خون، تقویت راه‌های تنفسی، دفع برخی مواد سمی و تقویت سیستم عصبی کاهش دهید. گیاهان دارویی و توصیه‌های عمومی گفته شده در این مقاله را در شرایط بد آب‌وهوایی انجام دهید تا بتوانید سلامتی خود را در این شرایط حفظ کنید. در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا پیشنهاد می‌توانید، نظر خود را در زیر همین پست مطرح نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.