خانه دسته‌بندی نشده کم‌خونی و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

کم‌خونی و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

بیماری کم‌خونی یا آنمی چیست؟
یکی از شایع‌ترین مشکلات امروزی، بیماری کم‌خونی به‌خصوص از نوع فقر آهن است که کودکان، افراد جوان، پیر، زنان باردار و دختران را درگیر خودکرده است. این بیماری قابل‌چشم‌پوشی نیست و در صورت بی‌توجهی به آن خطرات زیادی را در پی دارد و سلامتی افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بیماری کم‌خونی که بانام اختلال آنمی نیز شناخته می‌شود، ناشی از پایین بودن مقدار گلبول قرمز خون برای رساندن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن است. به همین دلیل مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه همیشگی بیمار است.
درمان بیماری کم‌خونی اغلب با قرص‌های شیمیایی انجام می‌شود که این قرص‌ها دارای عوارض زیادی است؛ اما راهکارهای موجود در طب سنتی می‌تواند با سرعت زیادی جوابگوی این بیماری گسترده باشد. این راهکارها عملی و ساده بوده و با کمترین هزینه در خانه قابل انجام است.
راه‌های پیشگیری از بیماری کم‌خونی
شیوه‌‌های نادرست غذایی و روش‌های غلط زندگی ازجمله دلایلی است که منجر به کم‌خونی در شما می‌شود؛ بنابراین با اصلاح این موارد می‌توانید از بروز کم‌خونی در خود جلوگیری کنید:
-پرهیز از مصرف کلیه روغن‌های صنعتی
-پرهیز از مواد اسانس شیمیایی و افزاینده‌های غیرمجاز
-پرهیز از غذا خوردن در ظروف آلومینیومی و تفلون و استفاده از ظروف مسی، چدنی و برنجی
– پرهیز از انواع سس‌ها و رب‌های بازاری، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های بازاری (ساندیس و کمپوت)، پفک، کیک، بیسکوییت، چیپس
-پرهیز از غذاهای مانده، انواع فست فودها، ساندویچ‌های بازاری ، غذاهای بازار، قندها و شکرهای شیمیایی و شیرینی‌ها، (غذاهای صنعتی) کنسرو جات، ماکارونی، برنج سفید، موز
-پرهیز از مصرف مواد کافئین دار مانند چای، کاکائو، شکلات، قهوه، نسکافه
– پرهیز از کم‌تحرکی، عصبانیت، غم و اندوه، جوش زدن، بحث کردن و نزاع
کم‌خونی ناشی از فقر آهن و کمبود ویتامین با یک رژیم غذایی مناسب، قابل‌پیشگیری است؛ بنابراین برای جلوگیری از مبتلا شدن به کم‌خونی مصرف مواد غذایی زیر را توصیه می‌کنیم:
-مصرف غذاهای سرشار از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی شامل سبزی‌ها سبز تیره برگ‌دار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلوبخارا و کشمش
– مرکبات، موز، سبزی‌ها تیره و برگ‌دار و حبوبات سرشار از فولیک‌اسید است. گنجاندن مواد غذایی بالا منجر به تأمین آهن موردنیاز بدن شما می‌شود.
-ویتامین B12 موجود در گوشت، لبنیات و شیر سویا به جذب آهن بدن شما کمک می‌کند.
-مرکبات، خربزه، هندوانه و انواع توت‌ها، سرشار از ویتامین C هستند. این خوراکی‌ها در جذب آهن بدن شما بسیار مؤثر است.
دلایل ایجاد کم‌خونی
عوامل بسیار زیادی در بروز این بیماری دخالت دارد که شاید از وجود آن‌ها بی‌خبر باشید. از مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده‌ی کم‌خونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-عدم دریافت آهن از طریق مصرف مواد غذایی مناسب مانند عدم دریافت ویتامین‌های B12 و فولیک‌اسید
-مشکلات و ناهنجاری‌های ژنتیکی
– خونریزی‌های قاعدگی
– بیماری‌های مزمن مانند سرطان، نارسایی کبد و یا کلیه
-مسمومیت‌های دارویی
-مشکلات روده‌ای که جذب مواد غذایی توسط بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
-بارداری
نشانه‌های کم‌خونی چیست؟
علائم کم‌خونی در افراد شامل نشانه‌های زیر است:
-احساس خستگی زودرس، بی‌حالی و بی‌حوصلگی
-تپش قلب
-ریزش مو
-تنگی نفس و یا مشکل در تنفس و درد قفسه سینه
-سندرم پای بی‌قرار
-مشکل در بلعیدن غذا
-خشکی زبان
-ناخن‌های خشک و پوسته و پوسته و یا قاشقی
-رنگ‌پریدگی
-کم‌اشتهایی
-کاهش تمرکز بر روی کارها
-سردرد
-حساسیت به هوای سرد
-وزوز گوش‌ها
– تأثیر بر حس چشایی
-میل به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه و مو
توصیه طب سنتی برای درمان کم‌خونی
کم‌خونی‌های بدخیم مانند اختلالات پلاکتی نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص دارد؛ اما برای کم‌خونی‌های معمولی می‌توان از روش‌های طب سنتی کمک گرفت و آن‌ها را رفع کرد. گیاهان و مواد غذایی وجود دارد که توانایی بالقوه‌ای برای جلوگیری و درمان کم‌خونی شمارا دارد. با استفاده از این گیاهان و مواد غذایی که به‌راحتی در دسترس همگان است می‌توان مشکل کم‌خونی را رفع کرد. این گیاهان شامل:
درمان بیماری کم‌خونی شما در دل طبیعت نهفته است. گیاه افسنتین که به‌طور وحشی می‌روید را از عطاری‌ها تهیه کنید. ۵ تا ۶۶ گرم از برگ آن را در یک لیتر آب جوشانده و بعد از خنک شدن آن را صاف‌کرده و با عسل میل کنید. قبل از ناهار و شام خوردن یک فنجان از این گیاه شفابخش توصیه‌شده است.
-انگور شیرین باپوست نازک منبعی سرشار از آهن است که برای درمان کم‌خونی شما بسیار مؤثر است. شما می‌توانید با تهیه شربت شیره انگور کم‌خونی خود را درمان کنید؛ اما اگر در معرض بیماری دیابت هستید، از شربت شیره توت بهره ببرید.
کم‌خونی خود را با گیاه خودرو گزنه درمان کنید. مصرف روزانه‌ی دم‌نوش گزنه به مدت چند هفته باعث درمان سریع بیماری کم‌خونی شما می‌شود. برگ‌های تازه یا خشک‌شده‌ی این گیاه را در آب جوشانده و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم‌کنید.
-یک منبع سرشار از آهن، چغندر قرمز است. برای این منظور می‌توانید از چغندر قرمز در سالاد استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک چغندر متوسط را به همراه سه عدد هویج و نصف یک سیب‌زمینی شیرین در آب‌میوه‌گیری ریخته و آب آن را روزی یک‌بار بنوشید.
-اگر دچار کم‌خونی هستید از کنجد استفاده کنید. این ماده سرشار از آهن بوده و برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر است. دو قاشق از کنجد سیاه را به مدت ۳ ساعت در آب خیس کرده و بعد از آسیاب کردن با یک قاشق عسل مخلوط کرده و روزی دو بار استفاده کنید. همچنین می‌توانید کنجد خیسانده شده را با شیر مخلوط کرده و همراه با عسل میل کنید.
– برای درمان کامل کم‌خونی خود از آب تره کمک بگیرید. برای این منظور روزانه بین ۲ تا ۳ لیوان مخلوط ۲۰ گرم آب تره با عسل را میل کنید.
-برای درمان کم‌خونی خود به مدت چند هفته مویز مصرف کنید. بدین‌صورت که ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز را در آب خیسانده و قبل از صبحانه آن را میل کنید.
-یک درمان خانگی برای رفع کم‌خونی استفاده از جو پوست‌کنده است. مصرف روزانه یک فنجان جو پوست‌کنده خیس شده در آب برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر است.
-در طب سنتی مصرف برگ و تخم شنبلیله برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر است. شما می‌توانید برگ شنبلیله را در سوپ و یا سالاد مصرف کنید. همچنین می‌توانید دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله به همراه یک لیوان برنج را پخته و میل کنید. این کار را یک‌بار در روز به مدت ۲ تا ۳ هفته تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.
-خرما سرشار از آهن بوده و برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر است. شما می‌توانید دو عدد خرما را به همراه یک لیوان شیر میل کنید.
-مصرف کلم سبز و یا قرمز به‌صورت سالاد برای درمان کم‌خونی شما بسیار مفید است.
-یک روش خانگی برای درمان کم‌خونی، استفاده از ریشه خشک‌شده گیاه ریواس است. ریشه این گیاه را پودر کرده و با آب ولرم و عسل میل کنید.
-برای درمان کم‌خونی خود از اسفناج استفاده کنید. این سبزی سرشار از آهن را می‌توانید به‌صورت سوپ نیز استفاده کنید.
-در طب سنتی آب آهن‌تاب برای درمان کم‌خونی یا فقر شدید آهن توصیه‌شده است. برای این منظور شما می‌توانید یک‌تکه آهن حرارت دیده را داخل آب قرار داده و آب آن را استفاده کنید.
-برای درمان کم‌خونی خود، برگ گشنیز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این گیاه سرشار از آهن بوده و در طب سنتی برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شود.
پزشکان طب سنتی برای افرادی که از بیماری کم‌خونی رنج می‌برند، برگ گیاه جعفری را تجویز می‌کنند. این گیاه با داشتن مقدار زیادی آهن به بهبود بیماری کم‌خونی شما کمک بسیاری می‌کند.
-گیاه قاصدک با خاصیت دارویی خود، یک درمان طبیعی برای رفع کم‌خونی شما است. این گیاه با داشتن میزان قابل‌توجهی از آهن، به درمان بیماری کم‌خونی شما کمک می‌کند.
-گیاه یونجه یک جایگزین طبیعی برای مکمل‌های آهن برای درمان کم‌خونی در زنان و دختران است. این گیاه شفابخش را می‌توانید در سالاد ریخته و یا به‌عنوان سبزی پخته و میل کنید.
-یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌ترین سبزی‌های مؤثر در رفع کم‌خونی برگ گیاه شاهی است. این گیاه با داشتن میزان قابل‌توجهی آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
-یک درمان گیاهی برای رفع کم‌خونی استفاده از ذرت خوشه‌ای است. این گیاه سرشار از آهن و اسیدفولیک است و بیماری کم‌خونی شمارا با هزینه‌ی کم و آسان درمان می‌کند.
-برای درمان کم‌خونی فقر آهن خود در طب سنتی، یک عدد پرتقال شیرین یا یک عدد گریپ‌فروت مصرف کنید.
-برای درمان کم‌خونی فقر آهن خود، مصرف ۷ تا ۱۴ عدد آلوبخارای قبل از شام توصیه‌شده است.
-مصرف برخی میوه‌های حاوی ویتامین C به جذب آهن و درمان کم‌خونی شما کمک بسیاری می‌کند. این میوه‎ها عبارت‌اند از: آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل‌کلم، سبزی‌ها، آب‌پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس.
-برای درمان گیاهی کم‌خونی خود از ترکیب نصف استکان از مواد شیره توت، عرق یونجه و عرق بادرنجبویه بهره ببرید.
-مصرف ژل رویال که غذای ملکه زنبور است، برای درمان گیاهی کم‌خونی استفاده می‌شود.
-یک داروی گیاهی برای درمان کم‌خونی شما مصرف کدو به همراه آب‌غوره است. همچنین مصرف کدوحلوایی به همراه رب انار نیز برای درمان کم‌خونی شما مؤثر است.
-برای رفع کم‌خونی خود از شربت تخم‌های گیاهی به همراه عسل کمک بگیرید. این تخم‌ها عبارت‌اند از: تخم شربتی، کاسنی، جعفری، کرفس، شوید، سیاه‌دانه، رازیانه، ریحان، شلغم و هویج
-برای درمان کم‌خونی خود از معجون شیره انگور به همراه بادام کمک بگیرید.
-برای درمان کم‌خونی خود از معجزه عسل استفاده کنید. مصرف دو بار در روز عسل به همراه آب جوش خاصیت شگفت‌انگیزی دارد. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را حس کنید.
-نوشیدن شربت میوه‌های خون‌ساز در طب سنتی توصیه‌شده است. برای این منظور نوشیدن آب‌میوه نیم ساعت قبل از غذا به همراه عرقیات گیاهی تأثیر به سزایی در رفع کم‌خونی شما دارد.
-مصرف آب انار با ترنجبین برای رفع بیماری کم‌خونی بسیار مؤثر است.
-غذا خوردن در ظروف مسی و برنجی ازجمله توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری و درمان کم‌خونی در شما است.
-حجامت و بادکش خون‌ساز زیر نظر پزشک طب سنتی نیز برای درمان بیماری کم‌خونی بسیار مؤثر است.
-برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن یک عدد لیموشیرین را همراه شام مصرف کنید.
-قبل از خواب، آب سیب شیرین را به همراه عسل میل کنید. این کار به درمان کم‌خونی شما کمک بسیاری می‌کند.
-هفته‌ای دو بار و هر صبح، یک قاشق چای‌خوری پودر گل راعی به همراه عسل، آویشن و نعنا برای درمان‌ کم‌خونی شما بسیار مؤثر است.
-نصف استکان شیره توت را به همراه نصف استکان عرق یونجه و نصف استکان عرق بادرنجبویه ترکیب کرده و هرروز این معجون را میل کنید. کافی است امتحان کنید تا نتیجه شگفت‌انگیز آن را ببینید.
درمان کم‌خونی ناشی از فقر اسیدفولیک: مصرف گیاه خرفه، عدس، کاهو، قارچ دنبلان کوهی، لبو، جگرسیاه، آرد سبوس‌دار، اسفناج، طالبی و گیاه بامیه
درمان کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12: ران و سردست گوسفند به‌صورت کبابی، مصرف شیر و عسل طبیعی، مصرف گوشت ماهی سفید یا قزل‌آلا همراه با خرما یا عسل طبیعی، مصرف تخم‌مرغ محلی
درمان کم‌خونی ناشی از آ پلاستیک یا کم‌خونی مغز استخوان: مصرف شیر تازه و کم‌چرب گاو به همراه عسل طبیعی برای صبحانه، مصرف ۱۴ عدد باقلای آب‌پز به همراه کمی گلپر (کم‌خونی فوویسم نباشید)، مصرف سیاه‌دانه، مصرف ترکیب شیره انگور، شیره توت و شیره خرما در عصرانه، مصرف دم‌نوش بادرنجبویه به همراه عسل طبیعی، مصرف سیاه‌دانه به همراه تخم یونجه
درمان کم‌خونی ناشی از تالاسمی مینور و ماژور و داسی شکل: مصرف سبزی‌ها تیره مانند جعفری، تره، کاهو و همچنین لبو و سبزی خرفه، منع مصرف برخی غذاها مانند باقلا و کاهو، مصرف شیر و عسل طبیعی، مصرف ترکیب سه شیره توت، خرما و انگور در عصرانه و وسط روز، مصرف خرما پس از ناهار، مصرف یک لیوان آب سیب طبیعی به همراه عسل بعد از شام.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.