خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کاکوتی در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کاکوتی در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص درمانی عرق و روغن کاکوتی در طب سنتی

آیا تا به حال در مورد خواص عرق و روغن کاکوتی چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید این محصولات چگونه به دست می‌آیند؟ اگر اطلاعات شما در این موارد اندک است با این مقاله از ککوتی همراه باشید تا شما عزیزان همراه را با خواص درمانی عرق و روغن کاکوتی آشنا کنیم. در ابتدا توضیحی کوتاه در مورد گیاه کاکوتی ارائه می‌دهیم و سپس به خواص درمانی این دو فراورده از گیاه کاکوتی می‌پردازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

گیاه کاکوتی متعلق به خانواده‌ی نعناعیان است. این گیاه به صورت خودرو در مناطق کوهستانی می‌روید. گیاه کاکوتی دارای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای است که از آن برای تهیه دمنوش و چای استفاده می‌گردد. ارتفاع بوته‌های گیاه کاکوتی به ۲۰ الی ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. کاکوتی دارای گل‌هایی به رنگ بنفش و برگ‌های ریز سبز است. کاکوتی آنخ، نام گویش محلی این گیاه در خراسان است. طبع گیاه کاکوتی گرم و خشک است و در طب سنتی از این گیاه برای متعادل نمودن طبع برخی لبنیات مانند دوغ و ماست استفاده می‌شود.

در طب سنتی از گیاه کاکوتی برای درمان اختلالات گوارشی، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، پیشگیری و رفع خونریزی بینی، درمان اسهال، رفع مشکلات پوستی و… استفاده می‌شود.

عرق کاکوتی یکی از فراورده‌های گیاه کاکوتی است که از برگ‌های این گیاه حاصل می‌شود. عرق کاکوتی دارای خواص و فواید دارویی بسیار فراوانی است و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی استفاده می‌شود. خرید عرق کاکوتی برای افزایش میل جنسی، تقویت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها توصیه می‌گردد. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق کاکوتی می‌توانید به راحتی از طریق این لینک اقدام نمایید.

طبع و مزاج عرق کاکوتی

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق کاکوتی گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع سرد بسیار مناسب است.

روش گرفتن عرق کاکوتی در منزل

روش تهیه عرق کاکوتی در منزل بسیار ساده است. برای تهیه این عرق گیاهی به مقداری گیاه خشک شده کاکوتی، یک دستگاه عرق گیری خانگی و مقداری آب نیاز داریم. مقداری کاکوتی خشک شده را در دستگاه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. درب مخزن دستگاه را ببندید و مخزن را تحت حرارت قرار دهید. در آخر بخارات حاصل شده را سرد نموده و مایع حاصل شده را جمع آوری کنید. مایع حاصل شده عرق کاکوتی است.  عرق کاکوتی را در ظروف شیشه‌ای تیره یا آلومینیومی و در مکانی خشک و خنک به دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا خواص و رایحه‌ی آن برای طولانی مدت حفظ گردد. شما عزیزان با مصرف به اندازه عرق کاکوتی، شاهد فواید بی‌نظیر آن برای بدن و رفع بسیاری از ناراحتی‌ها خواهید بود.

آشنایی با خواص درمانی عرق کاکوتی در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق کاکوتی در طب سنتی، رفع مشکلات گوارشی است. به طور کلی مصرف عرقیات گیاهی یکی از روش‌های طب سنتی برای سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، و یکی از بهترین عرقیجات برای رفع این اختلالات، عرق کاکوتی می‌باشد. استفاده مرتب و منظم از عرق کاکوتی در درمان درد و نفخ معده بسیار سودمند است. عرق گیاهی کاکوتی در دفع میکروب معده بسیار سودمند است و به درمان دلپیچه کمک می‌کند. از دیگر فواید عرق کاکوتی می‌توان به پیشگیری از ابتلا به زخم معده اشاره نمود. یک روش ساده برای بهبود هضم غذا، خوردن یک استکان عرق کوکوتی بعد از صرف غذا می‌باشد.
  • رفع عفونت‌ و میکروب‌های روده، از دیگر خواص دارویی عرق کاکوتی می‌‌باشد. از عرق کاکوتی به دلیل داشتن خاصیت ذکر شده برای درمان اسهال استفاده می‌شود، زیرا عرق کاکوتی عمل پاکسازی روده را انجام می‌دهد.
  • عرق کاکوتی در درمان دردهای روماتیسمی بسیار موثر است. این عرق گیاهی به پیشگیری از ایجاد ورم مفاصل پرداخته و باعث تسکین درد می‌شود. عرق گیاهی کاکوتی ورم لوزتین را برطرف می‌کند. برای درمان دردهای مفصلی کافیست مقداری از این عرق گیاهی را در داخل وان حمام بریزید و برای مدت زمانی در آن قرار گیرید.
  • از دیگر خواص درمانی عرق کاکوتی، درمان درد سیاتیک است.
  • یک روش کاملا گیاهی و طبیعی برای چاقی و افزایش وزن، استفاده از عرق گیاهی کاکوتی است. بنابراین توصیه می‌گردد افراد دارای اضافه وزن در مصرف عرق کاکوتی جانب احتیاط را رعایت نمایند. این عرق گیاهی برای افراد لاغر که تصمیم به افزایش وزن دارند، بسیار مناسب است. مصرف مرتب عرق کاکوتی باعث تقویت سلول‌های معده شده و به آرامی حجم معده را افزایش می‌دهد. یک روش ساده و خانگی برای پیشگیری از درد معده پس از خوردن غذا، استفاده از عرق گیاهی کاکوتی است.
  • کمک به سلامت پوست از دیگر خواص درمانی عرق کاکوتی در طب سنتی می‌باشد. عرق کاکوتی در رفع سلول‌های مرده‌ی پوست بسیار موثر عمل می‌نماید. در طب سنتی مصرف عرق کاکوتی به جهت پاکسازی پوست توصیه می‌شود. افراد دارای پوست تیره به جهت روشن شدن پوست خود می‌توانند از این عرق گیاهی به صورت خوراکی و موضعی استفاده نمایند. عرق گیاهی کاکوتی یک تونر طبیعی برای پوست است. به جهت پاکسازی و نرم و لطیف شدن هر چه تمام‌تر پوست کافیست هرشب قبل از خواب مقداری از این عرق گیاهی را بر روی پوست تمیز خود که قبلا باشوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش داده و کمی ماساژ دهید. انجام مرتب این روش خانگی نتایج دلخواه و مثبت را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از عرق گیاهی کاکوتی بر روی پوست، حتما تست حساسیت انجام شود. برای این کار کافیست مقداری از این عرق گیاهی را بر روی پوست بازو پوشش دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. در صورتی که اثری از خارش، سوزش، قرمزی و التهاب مشاهده نشد، مصرف موضعی آن برای پوست صورت و سایر نقاط بدن مجاز می‌باشد.
  • مصرف عرق کاکوتی در رفع خونریزی بینی چه در فصول سرد و چه در فصول گرم سال بسیار موثر است. عرق گیاهی کاکوتی از خشک شدن بینی در فصول سرد و خونریزی ناشی از آن پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف عرق گیاهی کاکوتی در فصول گرم سال که احتمال خونریزی بینی افزایش می‌یابد، توصیه می‌گردد.
  • عرق کاکوتی یک داروی موثر برای تنظیم سیکل پریودی است. مصرف عرق کاکوتی علاوه بر منظم کردن دوره پریودی به کاهش درد این دوران مانند کمر درد و دل درد نیز کمک شایانی می‌کند.
  • تحقیقات حاکی از آن است که عرق کاکوتی در بهبودی بیماری دیابت بسیار موثر است. عرق کاکوتی باعث تقویت سلول‌های پانکراس و افزایش سطح انسولین خون می‌شود و به این صورت در کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت موثر است.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف مرتب عرق کاکوتی است. عرق گیاهی کاکوتی باعث از بین رفتن عفونت دستگاه تنفسی شده و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. عرق کاکوتی از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند و با عمل خلط آوری، به سرعت سرماخوردگی را درمان می‌کند.
  • در طب سنتی استفاده از عرق گیاهی کاکوتی برای درمان سرفه و برونشیت توصیه می‌گردد.
  • برای درمان اختلالات جنسی مردان، استفاده از عرق گیاهی کاکوتی یک گزینه‌ی بسیار عالی می‌باشد. استفاده از این روغن به رفع ناباروری مردان کمک نموده و از ناتوانی جنسی پیشگیری می‌کند.
  • یک نوشیدنی بسیار عالی برای رفع عطش در فصل گرم تابستان، استفاده از شربت گیاهی کاکوتی است. عرق کاکوتی از خوشمزه‌ترین عرقیات گیاهی می‌باشد.
  • مصرف عرق گیاهی کاکوتی به دلیل داشتن ترکیبات آروماتیک وپولگون، باعث کاهش استرس و تنش‌های روانی می‌گردد. این عرق گیاهی با اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی، به درمان افسردگی کمک شایانی می‌کند.
  • عرق کاکوتی با افزایش ضد اکساینده‌های درون سلولی نظیر بیلی روبین، اسید اوریک و آلبومین منجر به افزایش آنتی اکسیدانی تام سرمی می‌گردد. همچنین ترکیبات و عناصر موجود در این عرق گیاهی در افزایش و تقویت فعالیت آنزیم‌های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال‌های آزاده شده و کاهش پراکسیداسیون لیپیدی بسیار موثر است.
  • از دیگر خواص درمانی عرق کاکوتی به خوص ضد کلسترول آن می‌توان اشاره نمود. عرق کاکوتی به دلیل دارا بودن تیمول و کاراکرول، از فعالیت آنزیم اصلی در مسیر سنتز کلسترول پیشگیری نموده و بدین ترتیب منجر به کاهش کلسترول بد خون می‌شود.
  • استفاده مرتب و مداوم از عرق کاکوتی در تقویت بینایی بسیار موثر است.

عوارض و مضرات مصرف عرق کاکوتی

  • افزایش فشار خون یکی از عوارض مصرف عرق گیاهی کاکوتی است. بنابراین این عرق گیاهی برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب نیست و توصیه می‌گردد این افراد در مصرف عرق کاکوتی جانب احتیاط را رعایت نمایند.
  • مصرف عرق کاکوتی در دوران بارداری به دلیل خاصیت قاعده آوری، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
  • مصرف بیش از حد عرق کاکوتی باعث کاهش جذب آهن می‌شود. بهتر است پس از هر دوره ۷ روزه، چند روز مصرف آن قطع شود و پس از گذشت چند روز، دوباره مصرف آن شروع گردد.

روش مصرف عرق کاکوتی

قبل یا بعد از صرف غذا، بهترین زمان برای مصرف عرق کاکوتی می‌باشد. بهتر است این عرق گیاهی، بیشت از یک استکان در روز مصرف نشود تا از عوارض جانبی آن در امان باشیم.

روغن کاکوتی

روغن کاکوتی از دیگر فراورده‌های گیاه کاکوتی است که از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. روش روغن گیری کاکوتی به این صورت است که در فصل بهار برگ‌های گیاه کاکوتی جمع آوری می‌شود و  پس از عمل تقطر، روغن و اسانس آن حاصل می‌گردد. از روغن کاکوتی به طور تخصصی برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن کاکوتی

  • روغن کاکوتی، روشن کننده‌ی پوست است. یکی از بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای پاکسازی پوست، استفاده از روغن کاکوتی است. روغن کاکوتی با از بین بردن آلودگی‌ها به روشن‌تر و سفیدتر شدن هر چه تمام‌تر پوست کمک می‌کند. برای این منظور کافیست چند قطره از این روغن گیاهی را بر روی پوست تمیز خود پوشش و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن کاکوتی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال، ضد عفونی کنندگی و دارا بودن بوی تند، همانند یک دئودورانت طبیعی عمل می‌کند.
  • اگر از مشکل پوستی جوش و آکنه رنج می‌برید و راه‌های مختلف گیاهی و شیمیایی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن کاکوتی می‌باشد. روغن کاکوتی به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و آنتی باکتریال به مبارزه علیه باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جوش و آکنه پرداخته و بدین ترتیب در درمان هر چه سریع‌تر این ضایعه پوستی بسیار کارآمد است.. برای رفع این عارضه پوستی می‌توانید از روغن کاکوتی به صورت موضعی استفاده نمایید. روشی دیگر نیز استفاده از ماسک روغن کاکوتی به همراه عسل و آب لیمو ترش تازه می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی، یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه و چند قطره روغن کاکوتی نیاز داریم. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن برای پوشش دهی نقاط مورد نظر استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. توجه کنید که قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا بر روی پوست بازوی خود امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی از آن برای پوست صورت استفاده نمایید.
  • با روغن کاکوتی، پوست خود را لایه برداری کنید. روغن کاکوتی با لایه برداری خفیف باعث رفع سلول‌های مرده شده و بدین ترتیب شادابی و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهد.
  • روغن کاکوتی در ترمیم و افزایش رشد مو بسیار موثر است. این روغن با دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، مواد مغذی مورد نیاز مو را تامین نموده و باعث سلامت و افزایش رشد آنها می‌شود.
  • روغن کاکوتی در سلامت و درخشان شدن هر چه تمام‌تر موها بسیار موثر است. ماساژ پوست سر و موها با روغن ولرم کاکوتی باعث افزایش و بهبود گردش خون در پوست سر شده و تقویت پیاز مو و درخشان شدن آنها را به دنبال خواهد داشت. برای این منظور کافیست قبل از استحمام مقداری از روغن کاکوتی ولرم شده را بر روی پوست سر و موها پوشش، و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند سپس با شامپوی مناسب شسته و آبکشی نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.