خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص عرق پونه که شما را متعجب خواهد کرد

آشنایی با خواص عرق پونه که شما را متعجب خواهد کرد

توسط kakooti
خواص عرق پونه

یکی از نوشیدنی‌های گیاهی بسیار عالی و مقوی، عرق گیاهی پونه است. خواص عرق پونه بیشمار بوده و برای سلامتی بدن بسیار موثر است. ترکیبات شیمیایی موجود در این عرق گیاهی، شباهت بسیار زیادی به گیاه نعناع دارد. اگر شما هم می‌خواهید با خواص بیشمار این عرق گیاهی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص و مضرات این گیاه دارویی آشنا کنیم.

خواص عرق پونه برای درمان بیماری‌ها

گیاه پونه به صورت کوهی و وحشی در طبیعت وجود دارد. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن ترکیبات و ریز مغذی‌های بسیار زیاد از جمله آنتی‌اکسیدان، کلسیم، فیبر، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و… برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید است. از پونه به صورت اشکال مختلف از جمله دمنوش پونه، عرق پونه و خام برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

این گیاه با طبیعت گرم و خشک خود برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله موارد زیر بسیار موثر است:

درمان سینوزیت با مصرف عرق پونه

اگر دچار سینوزیت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص عرق پونه بهره‌مند شوید. برای این منظور کافی است تا با استفاده از عرق پونه، بخور کنید. علاوه بر این بخور عرق پونه می‌تواند گلودردهای عفونی را از بین ببرد.

درمان نفخ شکم با خاصیت عرق پونه

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دائما نفخ می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق پونه مصرف کنید. عرق پونه به دلیل خاصیت ضد نفخ، ضد بلغم و سودایی خود می‌تواند هرگونه نفخ معده را از بین ببرد. همچنین این عرق گیاهی می‌تواند هر گونه انگل را از بین ببرد. مصرف عرق پونه در شرایطی که دچار سوء هاضمه شده‌اید، می‌تواند بسیار موثر باشد.

افزایش میل جنسی با عرق پونه

اگر همسر شما دچار بی‌میلی جنسی شده است، مصرف عرق پونه را پیشنهاد می‌دهیم. عرق پونه خاصیت تقویت‌کنندگی قوای جنسی داشته و می‌تواند میزان باروری را افزایش دهد.

کاهش سرفه و خلط به کمک خاصیت عرق پونه

یکی از خواص عرق پونه خلط آوری آن است. به این دلیل که در ترکیبات این عرق گیاهی، مواد شیمیایی وجود دارد که می‌تواند برای درمان سرفه بسیار موثر باشد.

درمان سوزش ادرار و بی‌اختیاری مثانه با عرق پونه

اگر دچار عفونت‌های مجاری ادراری شده‌اید و یا از بی‌اختیاری مثانه رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق پونه را مصرف کنید. مصرف این عرق گیاهی می‌تواند مشکلات شما را به خوبی درمان کند.

عرق پونه برای درمان سرماخوردگی

با شروع فصل پاییز برخی از بیماری‌های فصلی مانند زکام و سرماخوردگی دور از انتظار نیست. اگر شما هم دچار سرماخوردگی فصلی شده‌اید و یا سردرد شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از عرق پونه و یا دمنوش پونه استفاده کنید.

درمان آکنه و جوش صورت با عرق پونه

یکی از فواید عرق پونه درمان جوش‌های صورت و آکنه پوست است. به این دلیل که پونه خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. در نتیجه می‌تواند برای رفع مشکلات پوستی شما بسیار موثر باشد. همچنین شما می‌توانید برای پاکسازی صورت از خواص عرق پونه نیز استفاده کنید.

درمان بی‌خوابی با خواص باورنکردنی عرق پونه

برای داشتن یک خواب راحت پیشنهاد می‌کنیم که شب‌ها عرق پونه مصرف کنید. گیاه پونه به دلیل خاصیت آرام‌بخشی خود می‌تواند هرگونه استرس و فشار عصبی را از شما دور کند؛ بنابراین برای رفع مشکلات بی‌خوابی پیشنهاد می‌کنیم که عرق پونه استفاده کنید.

درمان دردهای قاعدگی با مصرف عرق پونه

اگر شما هم جزو کسانی هستید که همیشه درد قاعدگی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این بار عرق پونه استفاده کنید. مصرف عرق پونه باعث می‌شود تا میزان جریان خون در بدن افزایش پیدا کند. در نتیجه بعد از مصرف این عرق گیاهی دردهای پریودی و گرفتگی‌های عضلانی شما به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

خاصیت آنتی‌بیوتیک عرق پونه

یکی از بهترین خواص عرق پونه خاصیت ضد عفونی‌کننده و آنتی‌بیوتیکی آن است. در نتیجه مصرف این عرق گیاهی عملکردی مشابه با آنتی‌بیوتیک طبیعی دارد. در نتیجه ترکیبات ضد باکتریایی عرق پونه می‌تواند برای درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی، گلودرد و… بسیار موثر باشد.

تقویت دستگاه عصبی با خواص باورنکردنی عرق پونه

استرس، اضطراب و… جزو جدایی‌ناپذیر زندگی‌های امروزی شده است. استرس طولانی‌مدت می‌تواند سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. داروهای شیمیایی بسیار زیادی وجود دارند که به رفع استرس و آرام کردن ذهن کمک می‌کنند. اما شما می‌توانید داروهای گیاهی را جایگزین داروهای شیمیایی کنید. چرا که داروهای گیاهی تاثیر بهتر و عوارض کمتری دارد. یکی از فواید دارویی عرق پونه آرامش اعصاب و روان است؛ بنابراین مصرف این عرق گیاهی می‌تواند هرگونه استرس را از شما دور کند.

از طرفی دیگر مصرف عرق پونه می‌تواند برای تشنج، سردردهای عصبی و… نیز موثر باشد.

بهبود دستگاه گوارش با خاصیت عرق پونه

به کمک خواص عرق پونه می‌توانید گرفتگی‌های عضلات شکمی خود را از بین ببرید. چرا که این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد اسپاسم است. از طرفی دیگر عرق پونه دارای ترکیباتی از جمله اوگانو است که می‌تواند هرگونه انگل را از روده از بین ببرد.

بهبود عملکرد کبد

اگر دچار مشکلات کبدی مانند کبد چرب هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی عرق پونه بهره ببرید. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند عملکرد کبد را بهبود ببخشد.

کاهش وزن به کمک عرق پونه

اگر به فکر لاغری و تناسب اندام هستید، از ترکیب عرق گیاهی پونه و آویشن استفاده کنید. این دو گیاه دارویی با پاکسازی روده، لاغری را برای شما به ارمغان می‌آورند. مصرف منظم این دو گیاه دارویی می‌تواند باعث چربی‌سوزی بدن شده و کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.

پیشگیری از سرطان با عرق گیاهی پونه

عرق گیاهی پونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه ترکیبات پلی فنلی موجود در عرق پونه می‌تواند برای درمان انواع سرطان بسیار مفید باشد. شما می‌توانید به کمک خواص عرق پونه از بروز انواع سرطان‌ها در بدن پیشگیری کنید.

درمان عفونت رحم

برای درمان عفونت‌های رحمی، استفاده از عرق گیاهی پونه بسیار موثر است؛ بنابراین اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، عرق گیاه پونه را استفاده کنید. خواص آنتی‌بیوتیکی پونه هرگونه عفونت در بدن را از بین می‌برد. از طرفی دیگر شما می‌توانید از عرق پونه برای درمان سایر مشکلات رحمی نیز استفاده کنید. ترکیبات مفید موجود در این عرق گیاهی می‌تواند هرگونه درد دوران قاعدگی را از کاهش دهد.

اگر شما هم به فکر سلامت رحم خود هستید، مصرف عرق پونه را به شما توصیه می‌کنیم.

کاهش فشار خون بالا به کمک عرق گونه

عرق پونه سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و… است. این مواد می‌توانند به کاهش فشار خون بالا کمک بسیار زیادی کنند. چرا که فشار خون بالا می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی در افراد شود. اما به کمک خواص عرق پونه می‌توان جلوی مشکلات قلبی را گرفت.

مصرف عرق پونه برای درمان رفلاکس معده

اگر از مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، رفلاکس معده و… رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق گیاه پونه را استفاده کنید. بعد از استفاده از این عرق گیاهی، علائم رفلاکس معده مانند سوزش سر دل، دل درد و سایر مشکلات گوارشی شما از بین می‌رود. چرا که عرق گیاه پونه سرشار از فیبر گیاهی بوده و مصرف منظم آن می‌تواند از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

درمان یبوست با پونه

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از یبوست خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق پونه استفاده کنید. خاصیت ملینی عرق پونه می‌تواند حرکات روده را بهبود ببخشد و به پاک‌سازی آن کمک کند. البته توجه به این نکته ضروری است که از مصرف بیش از اندازه این عرق گیاهی جدا خودداری کنید. چرا که می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد.

عوارض مصرف عرق پونه

اگرچه خواص عرق پونه برای سلامتی بسیار زیاد است، اما در برخی از شرایط ممکن است همراه با خطرات و عوارضی نیز باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه عرق پونه می‌تواند باعث افزایش پمپاژ قلب شود. این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. در نتیجه بعد از مصرف آن احساس سردرد خواهید داشت.

با وجود خواص دارویی عرق پونه مصرف زیاد از حد آن می‌تواند باعث ایجاد حملات تشنجی در افراد شود. همچنین مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کلیه و معده شود و حالت مسمومیت را در فرد ایجاد کند. چرا که گیاه دارویی پونه دارای ترکیبی به نام متانول است؛ بنابراین مصرف بیش از اندازه و طولانی‌مدت آن می‌تواند باعث مشکلات کبدی مانند تشدید کبد چرب و… شود.

بسیاری از پزشکان طب سنتی معتقد هستند که مصرف پونه و عرق پونه در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند خطراتی برای مادر به دنبال داشته باشد. چرا که با انقباضات ماهیچه‌های رحمی می‌تواند باعث سقط جنین شود.

به صورت کلی با وجود خواص عرق پونه مصرف پونه و سایر ترکیبات آن  در برخی از افراد همراه با عوارض زیر است:

  • مشکلات قلبی و تنفسی: پونه به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام تیمول باعث ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی می‌شود. همچنین ترکیبات موجود در عرق پونه می‌تواند منجر به بیش فعالی، تشنج و کما نیز شود. البته توجه به این نکته ضروری است که این خاصیت عرق پونه بسیار نادر است. اما بهتر است نسبت به این موارد آگاه باشید.
  • آلرژی: استفاده از روغن پونه در برخی از افراد باعث بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود.
  • ناراحتی معده: اگرچه عرق گیاه پونه برای درمان مشکلات گوارشی و معده بسیار موثر است، اما مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود.

طریقه مصرف عرق پونه

بهترین زمان برای استفاده از عرق پونه بعد از هر وعده غذایی است. شما می‌توانید روزانه یک فنجان از این عرق گیاهی را مصرف کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از سه لیوان از عرق پونه در روز اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که می‌تواند عوارض بسیار زیادی را برای معده، کلیه و کبد شما به دنبال داشته باشد. برای بهره‌مندی از خواص عرق پونه بهتر است مقداری از این عرق گیاهی را با مقداری آب ترکیب کرده و سپس نوش جان کنید.

در صورتی که قصد دارید تا از خواص عرق پونه برای کودکان خود استفاده کنید، بهتر است نصف لیوان عرق پونه را به همراه آب ترکیب کرده و بعد از هر وعده غذایی به کودک خود بدهید. البته توجه به این نکته ضروری است که کودکان زیر ۲ سال به هیچ عنوان نباید عرق پونه مصرف کنند.

میزان ماندگاری عرق پونه

همانند سایر عرق‌های گیاهی، عرق پونه از تقطیر بخار گیاه پونه به وجود می‌آید؛ بنابراین مدت ماندگاری خواص این عرق گیاهی تنها دو سال است. بنابراین بهتر است بعد از خرید عرق گیاهی پونه حتما به رنگ و طعم آن نیز توجه کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید عرق پونه را دارید، بهتر است آن را از فروشگاه معتبر خریداری کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص عرق پونه صحبت کردیم. با وجود مزایای بیشمار این عرق گیاهی بهتر است آن را زیر نظر پزشک متخصص استفاده کنید. اگر قصد خرید آنلاین عرق پونه را دارید، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. اگر شما هم تجربه استفاده از عرق گیاهی پونه را دارید، می‌توانید زیر همین پست تجربیات خودتان را برای ما بنویسید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.