خانه دسته‌بندی نشده درمان خار پاشنه با روش‌های طب سنتی

درمان خار پاشنه با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti

خار پاشنه دردی آزاردهنده و ناراحت‌کننده است که راه رفتن را برای شخص مبتلا سخت می‌کند. این عارضه به‌صورت برجستگی دردناکی است که در پاشنه ایجاد می‌شود. این درد معمولاً در هنگام بیدار شدن از خواب بیشتر است که با را رفتن درد آن افزایش میابد. هنگامی‌که فرد مدت‌زمانی را پیاده‌روی می‌کند درد آن کاهش میابد اما به‌محض نشستن این درد بازمی‌گردد و برای شخص بسیار ناراحت‌کننده است.

علت‌هایی که باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود:

این عارضه بیشتر افراد چاق و کسانی که بیش‌ازحد پیاده‌روی می‌کنند را دچار می‌کند، پوشیدن کفش‌های نامناسب از دیگر علت‌های بروز خار پاشنه است، قوس کف پای زیاد یا کم، ضربات متعدد که در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به پاشنه پا وارد می‌شود، فعالیت بدنی جدید و شدت آن، راه رفتن و پیاده‌روی در زمین ناهموار، افزایش و بالا رفتن سن و تغییر شکل دادن بافت فاشیای پلانتار

علائم خار پاشنه

  • از علائم خار پاشنه درد و سفتی در قسمت پایین پاشنه است که این درد به‌تدریج افزایش می‌یابد.
  • بالا رفتن از پله بسیار دشوار می‌شود که آن‌هم به دلیل خشکی پاشنه است.
  • اگر نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید به‌محض راه رفتن این درد را احساس می‌کنید .
  • پس از انجام فعالیت‌های طولانی‌مدت درد به علت افزایش التهاب  دردناک‌تر می‌شود.

پیشگیری از خار پاشنه

  • از هرگونه فعالیتی که باعث وارد شدن فشار به پا در زمان ابتلا به خار پاشنه  می‌شود، خودداری کنید.
  • از کفش استفاده کنید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی داشته باشد.
  • در کفش‌های خود می‌توانید از کفی‌های طبی استفاده نمایید.
  • در اوایل درمان خار پاشنه از هرگونه فشار به پا جلوگیری کنید.

برای درمان خار پاشنه راه‌های درمانی شیمیایی وجود دارد که پزشک معالج داروی موردنیاز را برای شما تجویز می‌کند. اما راه‌های طبیعی و سنتی نیز وجود دارد که بسیار سودمند است که در خانه از آن‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی راه‌های سنتی برای درمان خار پاشنه می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

سرکه سیب

یکی از راه‌های درمان خانگی و طبیعی خار پاشنه استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب باعث می‌شود کلسیم اضافی که باعث بروز خار پاشنه شده است از ناحیه پاشنه پا خارج شود. همچنین سرکه سیب درد و التهاب این ناحیه را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از سرکه سیب را روی پارچه‌ی حوله‌ای ریخته و آن را در داخل کفش خود قرار دهید و سعی کنید تا زمان استفاده از کفش این پارچه نمدار باقی بماند. این روش درمان خانگی را باید حداقل یک هفته به‌طور مرتب انجام دهید تا نتیجه‌ی دلخواه حاصل شود. روش دیگر به این صورت است که یکی دو فنجان از سرکه سیب را در وان کوچک آب گرم بریزید و آنگاه پای خود را به مدت‌زمان پنج الی ده دقیقه در آن قرار دهید. این عمل را به مدت یک الی دو هفته روزانه دومرتبه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود. روشی دیگر نیز به این صورت است که حدود یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ را در یک لیوان آب گرم بریزید و این محلول را به مدت یک الی دو هفته روزانه دومرتبه مصرف نمایید.

گوجه‌فرنگی

یکی از راه‌های درمان طبیعی و خانگی برای خار پاشنه استفاده از گوجه‌فرنگی است. گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه در موارد خوراکی کاربرد دارد برای درمان نیز بسیار توصیه می‌شود. خواص درمانی گوجه‌فرنگی بیشتر دردانه‌های آن دیده می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که آب گوجه‌فرنگی را بگیرید و آن را روی ناحیه موردنظر بمالید و اجازه دهید تا درد آن کشیده شود. این عمل را به مدت دو هفته روزانه یک‌مرتبه تکرار نمایید و شاهد نتایج اثربخش آن باشید.  

یخ

یکی از راه‌های درمانی مؤثر و مفید برای خار پاشنه استفاده از یخ است. یخ درد را کاهش می‌دهد و التهاب و تورم را بهبود می‌بخشد. فقط در حین استفاده از یخ توجه کنید که آن را مستقیم روی پا قرار ندهید زیرا که امکان سرمازدگی را افزایش می‌دهد. برای اینکه از این مشکل جلوگیری شود داخل یک بطری آب بریزید و آن را داخل فریزر قرار دهید و پس‌ازآنکه منجمد شد آن را به مدت‌زمان ده الی پانزده دقیقه زیر پایتان بچرخانید. اگر این عمل را به‌طور مرتب تکرار نمایید شاهد اثرات مفید بخش آن خواهید بود. این روش به‌خصوص برای مواقعی که درد ناشی از فعالیت زیاد است مفید است.

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین نیز راه درمان خانگی و طبیعی برای خار پاشنه است. بلورهای موجود در جوش‌شیرین باعث کاهش رسوبات کلسیم قسمت زیرین پاشنه پا می‌شود. همچنین استفاده از جوش‌شیرین درد را کاهش می‌دهد و التهاب ناشی از آن را بهبود می‌بخشد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با مقدار اندکی آب مخلوط‌کنید تا یک خمیری به دست آید، حال خمیر حاصل‌شده را روی خار پاشنه قرار دهید و با یکپارچه تمیز روی آن را ببندید. این عمل را به مدت چند روز تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود.

روغن نارگیل

یکی از روغن‌های مفید و مؤثر برای درمان خار پاشنه، روغن نارگیل است. این روغن به رطوبت و نرمی پاشنه پا کمک می‌کند و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن این روغن حاوی کلسیمی است که برای شکل‌گیری استخوان‌ها بسیار مفید و لازم است. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که منطقه‌ی مبتلابه خار پاشنه را با این روغن ماساژ دهید. این عمل را به‌طور مرتب هر شب قبل از خوابیدن انجام دهید تا شاهد اثرات مفید آن باشید.

نمک اپسوم

یکی از راه‌های درمان خانگی و سنتی برای خار پاشنه استفاده از نمک اپسوم است. این نمک تورم و التهاب ناشی از خار پاشنه را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از نمک اپسوم را داخل ظرف آب گرم بریزید و پای خود را در داخل آن قرار دهید. ( نام دیگر نمک اپسوم نمک حمام است که از کریستال‌های کوچک و بی‌رنگ تشکیل‌شده است شبیه نمک خوراکی است با این تفاوت که به‌جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل‌شده است ).

زردچوبه

یکی از راه‌های درمان خانگی و طبیعی خار پاشنه استفاده از زردچوبه است. زردچوبه تنها به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده نمی‌شود بلکه به دلیل دارا بودن خواص بسیار زیاد برای درمان بیماری‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی درد و التهاب خار پاشنه را کاهش می‌دهد و همچنین به‌سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و از ایجاد خار پاشنه جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از زردچوبه را در شیر مخلوط‌کنید و روزانه یک‌مرتبه نوش جان‌کنید. این عمل را به‌طور مرتب تکرار نمایید تا شاهد اثرات نویدبخش آن شوید.

کاکتوس

یکی از راه‌های درمان سنتی و خانگی خار پاشنه استفاده از گیاه کاکتوس است. نوعی از کاکتوس موجود است که نام دیگر آن زبان مادر شوهر است که اثرات درمانی زیادی دارد. این گیاه در تمام فصول سال سبزرنگ است و اثرات درمانی بسیار زیادی دارد. کاکتوس از انواع گیاهانی است که در هر نوع شرایط آب و هوایی قابلیت انعطاف‌پذیری دارد و همین مقاومتش اثر دارویی آن است. برای درمان خار پاشنه با گیاه کاکتوس به این صورت عمل کنید که‌برگ‌های این گیاه را تکه‌تکه کنید و روی ناحیه خار پاشنه قرار دهید. همچنین برای اثربخشی بیشتر می‌توانید کمی روغن گرم شده را به تکه‌های کاکتوس مالیده و سپس روی خار پاشنه قرار دهید و سپس روی آن را با پارچه‌ای تمیز ببندید. این روش درمان از قدیم برای بهبود دردهای مختلف استفاده می‌شد. این روش را روزانه به‌طور مرتب تکرار نمایید تا شاهد اثرات مفید آن باشید.

سنگ‌پا

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای رهایی از خار پاشنه استفاده از سنگ‌پا است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که ابتدا پایی که دچار خار پاشنه شده است را به مدت پنج الی هفت دقیقه در وان آب گرم بگذارید تا نرم شود و آنگاه با سنگ‌پا به‌آرامی روی آن را بکشید. این کار را چند دقیقه انجام دهید. برای اینکه شاهد نتایج مفید شوید، روزانه چندین بار این روش را تکرار کنید. استفاده روزانه از سنگ‌پا باعث کاهش تراکم کلسیم در قسمت استخوان خار پاشنه می‌شود و به‌مرور این ضایعه دردناک از بین می‌رود.

روغن‌زیتون

استفاده از روغن‌زیتون نیز روش طبیعی و خانگی برای درمان خار پاشنه است. برای این منظور هر شب قبل از خواب مقداری از روغن‌زیتون را روی ناحیه خار پاشنه بمالید و روی آن را با پارچه تمیز ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. انجام مکرر و مرتب این عمل به بهبودی خار پاشنه کمک می‌کند.

روغن تخم کتان

یکی از روغن‌های مفید برای درمان خار پاشنه روغن تخم کتان است. اسید آلفا لینولینیک موجود در روغن تخم کتان التهاب را کاهش و درد را تسکین می‌دهد. برای استفاده از روغن تخم کتان به این صورت عمل کنید که کمی از روغن را به پاشنه پا زده و ماساژ دهید و سپس با یکپارچه تمیز ببندید و به مدت‌زمان ده دقیقه روی آن کیسه آب گرم قرار دهید و این عمل را تا بهبودی کامل خار پاشنه تکرار نمایید.

ورزش

یکی از راه‌های درمانی خانگی خار پاشنه ورزش است. شما می‌توانید با حرکات کششی ساق پا و پاشنه به درمان خار پاشنه بپردازید. یک روش به این صورت است که یک توپ بیسبال را زیر کف پا و در قسمتی که گود است قرار دهید و با فشار آن را زیر پای خود رول کنید. این ورزش را روزانه پنج الی ده دقیقه به‌طور مرتب تکرار نمایید. همچنین برای اثربخش بیشتر شما می‌توانید این عمل را زمانی که پایتان در وان آب و سرکه است انجام دهید.

ورزشی دیگر به این صورت است که یک پارچه را در کف پای خود قرار دهید و زانوهایتان را کاملاً صاف کنید و آنگاه با پارچه‌ای که کف پای خود گذاشته‌اید نوک انگشتان پایتان را به سمت خود بکشید و به مدت‌زمان پانزده الی بیست دقیقه به همین حالت باقی بمانید. این عمل را چهار مرتبه تکرار نمایید.

روشی دیگر به این صورت است که دودست خود را به دیوار تکیه دهید و پایی که دچار خار پاشنه شده است را به سمت عقب بکشید و به مدت پانزده الی بیست ثانیه به همین طریق باقی بمانید. این روش را نیز چهار مرتبه تکرار کنید. این حرکت باعث کشش ماهیچه‌های ساق و کف پا می‌شود و آن‌ها را تقویت می‌کند.

پوست تخم‌مرغ

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان خار پاشنه استفاده از پوست تخم‌مرغ است. به این صورت که مقدار نصف قاشق چای‌خوری پودر پوست تخم‌مرغ آسیاب شده را با مقدار کمی عسل مخلوط‌کنید و آن را روی زبان ریخته و قورت دهید. این روش را روزانه یکی دومرتبه تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود.

اسفند

استفاده از اسفند نیز روشی دیگر برای درمان خار پاشنه است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که روزانه هفت عدد اسفند را بخورید. انجام مکرر و منظم این روش به بهبود خار پاشنه کمک می‌کند.

پودر سنجد

استفاده از سنجد نیز روشی طبیعی و خانگی برای درمان خار پاشنه است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق مرباخوری پودر سنجد را در نصف استکان عرق زیره بریزید و هم بزنید و آن را نوش جان‌کنید. این ترکیب را روزانه یک‌مرتبه میل کنید تا شاهد اثرات مفید بخش آن در درمان خار پاشنه باشید.

عرق شاهتره  و کاسنی

عرق شاهتره و کاسنی نیز برای درمان خانگی و سنتی خار پاشنه مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید مقدار نصف لیوان عرق شاهتره را با نصف لیوان عرق کاسنی مخلوط‌کنید و به آن‌یک قاشق مرباخوری خاکشیر اضافه کنید و روزانه سه لیوان از این محلول را نوش جان‌کنید. این روش را باید پانزده روز به‌طور مرتب تکرار نمایید تا شاهد اثرات مفید آن باشید.

روغن‌زیتون و روغن کرچک

یکی از راه‌های درمانی خانگی و طبیعی خار پاشنه استفاده از ترکیب دو روغن‌زیتون و کرچک است. برای استفاده از این روش ابتدا به مدت‌زمان ده الی پانزده دقیقه پای خود را داخل وان آب گرم بگذارید تا پوست پا نرم شود و بعد از گذشت این مدت‌زمان و خارج کردن پا از آب، با یک حوله پایتان را خشک‌کنید و مخلوط روغن‌زیتون و کرچک به همراه کمی دارچین و زنجبیل را روی پاشنه و قوزک پا بمالید و به مدت ده دقیقه ماساژ دهید تا روغن کاملاً جذب پوست شود و سپس با یک پارچه روی آن را ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح بشویید. این روش برای درمان خار پاشنه بسیار مفید است.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.