خانه دسته‌بندی نشده درمان زخم معده با میوه‌ها و گیاهان دارویی

درمان زخم معده با میوه‌ها و گیاهان دارویی

توسط kakooti

زخم معده چیست؟

زخم معده بیماری دردآور و رایجی است که از هر ۱۰ انسان یک نفر حداقل یک‌بار در طول عمرش این بیماری را تجربه می‌کند . این بیماری در میان مردان وزنان، و حتی کودکان رایج است . افزایش ترشح اسیدکلریدریک ، باعث ایجاد عفونت در مخاط داخلی معده می‌شود که این عفونت نیز باعث به وجود آمدن زخم معده می‌شود . عواملی همچون پرخوری ، خوردن بیش‌ازاندازه غذاهای تند ، سیگار کشیدن ، مصرف قهوه و الکل ، مسمومیت‌های غذایی ، مصرف داروهایی نظیر آسپرین ، پروفن ، ایبوپروفن و ناپروکسن ،کورتیکو استروییدها و زخم‌های ناشی از اضطراب باعث ایجاد زخم معده می‌شوند . کهنه و قدیمی شدن زخم معده باعث سوراخ شده و خونریزی معده می‌شود که ایجاد استفراغ و مدفوع خونی می‌کند . در این‌گونه موارد توصیه می‌شود که به‌سرعت به پزشک مراجعه شود .برای درمان زخم معده پزشک‌های معالج به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌پردازند که خود این آنتی‌بیوتیک‌ها باعث عوارض جانبی زیادی می‌شوند . ازاین‌رو ، بیشتر افرادی که دچار این بیماری می‌شوند ترجیح می‌دهند از درمان‌های خانگی طبیعی استفاده کنند . در این مقاله چند نمونه درمان‌های خانگی طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم که به درمان زخم معده کمک می‌کند .

شایع‌ترین نشانه‌های زخم معده

احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف ، بی‌اشتهایی ، نفخ ، سوزش سر دل ، حالت تهوع ، کاهش وزن و غیره می‌باشد .

درمان گیاهی زخم معده

نارگیل : نارگیل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجادکننده زخم معده می‌شود . نارگیل را می‌توانید به‌صورت شیر نارگیل ، آب نارگیل یا روغن نارگیل در روز به مدت یک هفته نوش جان‌کنید و از خواص درمانی فوق‌العاده آن بهره ببرید .

بابونه : بابونه یکی از گیاهان توصیه‌شده برای درمان درد و ورم معده می‌باشد . برای تأثیر بهتر باید دم‌نوش بابونه را به مدت دو هفته صبح‌ها به‌صورت ناشتا مصرف شود و چند دقیقه به پشت دراز بکشید و بعد از یک ربع صبحانه را میل کنید .

عسل : به مدت یک ماه پی‌درپی عسل را بدون نان آهسته‌آهسته لیس بزنید . عسل خواص التیام‌بخش قدرتمندی دارد که با تولید هیدروژن پراکسید باعث از بین رفتن باکتری‌های مضری که عامل زخم‌های معده هستند ، می‌شود . همچنین عسل می‌تواند التهابات دیواره‌ی معده را کاهش و تسکین دهد و از بروز مجدد زخم‌های معده جلوگیری کند . بنابراین عسل را می‌توان یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای افرادی که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند  توصیه کرد .

سیر: سیر به دلیل دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی و ضد باکتریایی می‌تواند سطح باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تحت کنترل قرار دهد و نه‌تنها باعث تسکین التهاب می‌شود بلکه از بروز زخم معده نیز جلوگیری می‌کند . سیر را می‌توانید در رژیم‌های غذایی‌تان استفاده کنید تا از خواص مفید آن بهره ببرید . علاوه بر آن نیز می‌توانید یک حبه سیر را له کنید و در یک فنجان آب گرم ریخته و نوش جان‌کنید .

موز : از میوه‌های دیگری که خاصیت ضد باکتریایی دارد موز است که به درمان عفونت معده کمک می‌کند . موز از رشد باکتری‌های معده جلوگیری می‌کند . برای بهبودی کامل زخم معده باید یک دوره کامل طی شود و در این مدت روزی سه مرتبه در هر وعده غذایی میل شود .

شنبلیله : گیاه شنبلیله دارای خاصیت خنک‌کنندگی می‌باشد . از دانه شنبلیله و آب می‌توانید یک چای گیاهی درست کنید . برای تهیه این چای دانه شنبلیله را در آب خیس کنید ، براثر خیس کردن دانه شنبلیله در آب یک مایع لعاب‌دار به وجود می‌آید که نوشیدن این مایع ، باعث کاهش شدت زخم معده می‌شود . این چای را می‌توانید با مقداری عسل میل کنید و برای تأثیر بیشتر به مدت یک هفته روزی دومرتبه میل شود . برای بهره‌مندی از خواص این گیاه ، هم می‌توانید از تخم شنبلیله و هم از سبزی آن استفاده کنید . از ترکیب گیاه شنبلیله به همراه عسل نیز دم‌نوشی تهیه می‌شود که برای التیام زخم معده بسیار مؤثر است .

سیاه‌دانه : یکی از بهترین روش‌ها برای درمان زخم معده استفاده از سیاه‌دانه می‌باشد . سیاه‌دانه خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضد باکتریایی دارد که قادر است با افزایش ترشح مخاط معده ، اثرات بد زخم و ورم معده را تا حدود ۷۵ درصد کاهش دهد که میزان درمان آن از داروی رانیتیدین هم بیشتر می‌باشد.

کلم : یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم معده استفاده از کلم می‌باشد . وجود اسید لاکتیک در ترکیبات کلم باعث تولید اسیدآمینه در بدن می‌شود و گردش خون در اطراف دیواره‌ی معده را افزایش می‌دهد .کلم می‌تواند به تقویت دیواره‌ی معده کمک کند و باعث التیام زخم معده شود . کلم به دلیل دارا بودن ویتامین c برای بیماران مبتلا به عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری مناسب است .

شیرین‌بیان : یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های گیاه شیرین‌بیان در زخم‌های معده می‌باشد که باعث از بین بردن باکتری زخم معده می‌شود . شیرین‌بیان یک گیاه دارویی موثربرای از بین برده عفونت به‌حساب می‌آید . گیاه شیرین‌بیان مؤثر در دفع سموم ، نرم‌کننده ،تب بر ، عرق و خلط‌آور، مناسب برای مشکلات قفسه سینه و محرک تولید استروژن می‌باشد . با مصرف ترکیب ریشه شیرین‌بیان با برنج سفید می‌توانید در داخل منزلتان از شر زخم معده خلاص شوید .

نارون قرمز : یک روش دیگر برای درمان خانگی و طبیعی زخم معده استفاده از نارون قرمز می‌باشد . پوسته داخلی درخت نارون قرمز دارای لعابی می‌باشد که علاوه براینکه به  درمان و کاهش درد و التهاب کمک می‌کند باعث دفع چربی‌های اضافه از روده‌هایتان نیز می‌شود .

میوه‌ی بکرایی : یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر برای زخم‌های معده استفاده از میوه‌ی درخت بکرایی می‌باشد . برگ‌های درخت بکرایی به دلیل داشتن تانین باعث درمان زخم‌های معده می‌شود ، زیرا تانین از معده در برابر ترشح زیاد اسید مراقبت می‌کند . همچنین عصاره‌ی میوه‌ی درخت بکرایی به علت داشتن لعاب التهاب و درد را کاهش می‌دهد . از برگ‌های درخت بکرایی نیز دم‌نوشی تهیه می‌شود که به مدت چند هفته روزی یک‌بار به‌صورت ناشتا باید مصرف شود .

شربت زنجبیل : یکی از راه‌های مؤثر برای درمان زخم معده استفاده از شربت زنجبیل است که برای تهیه شربت زنجبیل یک قاشق چای‌خوری پودر خشک زنجبیل و یا دو قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده شده را در قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد و سپس با عسل نوش جان‌کنید .

چای سبز : فلاونوئید موجود در چای سبز موجب شده است که چای سبز یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای زخم معده شناخته شود . برای تهیه دم‌نوش چای سبز ابتدا آب را بجوشانید سپس برگ‌های چای سبز یا کیسه‌ی چای سبز را در آن قرار دهید سپس به مدت ده الی پانزده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد سپس این دم‌نوش را میل کنید .

چای شبدر قرمز : شبدر قرمز به علت اینکه دارای ترکیبی است که میزان اسیدی معده را به تعادل می‌رساند ، برای درمان خانگی و طبیعی زخم معده از آن استفاده می‌شود . برای تهیه چای شبدر قرمز ابتدا آب را بجوشانید سپس برگ‌های شبدر قرمز را در داخل ظرف بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه خوب دم بکشد سپس آن را بنوشید . لازم به ذکر است که برای به دست آوردن نتیجه مطلوب این چای را هر شب قبل از خواب مصرف کنید .

آلوئه ورا : آب آلوئه ور‌ا به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی و خانگی زخم معده به‌حساب می‌آید زیرا آب آلوئه ورا قادر است میزان اسیدی بودن معده را که ناشی از بیماری زخم معده است را کاهش و التیام دهد . دو قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا را به همراه یک فنجان آب مخلوط‌کنید و روزی دو تا سه مرتبه بنوشید .

بادام و شیر : ترکیب شیر به همراه بادام یکی از درمان‌های خانگی زخم معده می‌باشد . که ابتدا بادام‌ها را خیس کنید و سپس پوست آن را جدا کنید . بعد بادام‌ها را بکوبید تا خمیر شود سپس شیر را به آن اضافه نمایید و مخلوط را به‌خوبی هم بزنید ، حالا مخلوط به‌دست‌آمده را فوراً میل کنید . این نوشیدنی را روزی یک تا دومرتبه مصرف کنید . لازم به ذکر است نوشیدن یک تا دو فنجان شیر بز به‌تنهایی نیز به درمان معده کمک می‌کند .

خیار : خیار به دلیل داشتن خاصیت خنک‌کنندگی و پاک‌کنندگی  به‌عنوان یکی  از درمان‌های خانگی و طبیعی زخم معده شناخته‌شده است . خیار باعث تسکین زخم معده و به رفع سوءهاضمه و ترش معده کمک می‌کند . برای این منظور هم می‌توانید روزی دو تا سه عدد خیار میل کنید و هم می‌توانید آب خیار را بگیرید و در یخچال نگهداری کنید و سپس صبح‌ها به‌صورت ناشتا نوش جان‌کنید .

قاصدک : قاصدک یک گیاه دارویی خاصی می‌باشد زیرا از تمام بخش‌های آن می‌توان برای مقاصد درمانی استفاده کرد . از ریشه قاصدک شربتی درست می‌شود که برای درمان زخم معده بسیار مفید می‌باشد .از قاصدک در سالادها نیز استفاده می‌شود . همچنین می‌توانید برگ‌های قاصدک را بپزید و دم‌نوش تهیه نمایید . این گیاه دارویی را به مدت دو تا چهار هفته مصرف نمایید سپس مقدار مصرفتان را کم و در آخر مصرف را قطع کنید .

روغن کرچک و شیر : یکی از راه‌های مؤثر خانگی و طبیعی برای درمان زخم معده استفاده از روغن کرچک می‌باشد . دو تا سه قطره روغن کرچک را به همراه یک فنجان شیر مخلوط نمایید سپس این مخلوط را روزی یک‌مرتبه بنوشید .

انگور فرنگی هندی : استفاده از انگور فرنگی هندی یکی از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی زخم معده شناخته‌شده است . خواص موجود در انگور فرنگی هندی باعث شده است که این میوه برای تسکین درد و التهاب ناشی از زخم معده مؤثر واقع شود . آب انگور فرنگی هندی را روزی یک‌بار صبح‌ها به‌صورت ناشتا میل کنید تا زخم‌های معده درمان شود .

خربزه قصبه یا کدو سفید : خربزه قصبه یا کدو سفید از دیگر راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان زخم معده شناخته‌شده است . برای تسکین زخم معده از آب کدوی سفید استفاده کنید به‌این‌ترتیب که ابتدا بیست گرم کدوی سفید را رنده کنید سپس آن‌قدر کدوی رنده شده را بفشارید تا کاملاً عصاره آن خارج شود . حالا عصاره‌ی به‌دست‌آمده را با یک فنجان آب مخلوط‌کنید . این نوشیدنی را روزی یک‌مرتبه ، صبح‌ها ناشتا نوش جان کنید و صبحانه‌تان را دو تا سه ساعت بعد از خوردن این نوشیدنی میل نمایید.

ویتامین E : ویتامین E علاوه بر تمام خواصی که برای بدن دارد برای درمان زخم معده نیز بسیار مفید می‌باشد . تحقیقات نشان می‌دهد که اگر به مدت ۴ الی ۶ روز ، روزی یک تا دو مرتبه ویتامین E مصرف شود ، به تندرستی ، افزایش وزن ، سلامت اندام‌های مختلف بدن و تسکین زخم معده شما کمک خواهد شد .

آب : اگر روزانه یک ونیم تا دو لیتر آب بنوشید هم به آب‌رسانی بدن خود کمک کرده‌اید و هم اگر دچار زخم معده باشید ، کمک بزرگی به درمان زخم معده کرده‌اید . لازم به ذکر است اگر روزانه پنج تا شش مرتبه ، یک قاشق چای‌خوری پودر جوانه جو را با یک فنجان آب مخلوط و میل نمایید باعث بهبود وضعیتتان خواهید شد .

مصرف نکردن الکل و سیگار : در هنگامی‌که دچار زخم معده هستید از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید . الکل به دلیل بالا بودن میزان اسیدی‌اش و سیگار به خاطر سمومی که دارد  باعث تشدید درد و التهاب ، و درنهایت بزرگ‌تر شدن زخم‌های معده می‌شود . بنابراین توصیه می‌شود که تا بهبودی کامل از مصرف الکل و سیگار خودداری نمایید .

برگ درخت گز روغن و ماست : یکی دیگر از درمان‌های خانگی و طبیعی زخم معده ترکیب برگ درخت گز روغن و ماست است . با ترکیب این دو ماده خمیری به دست می‌آید که برای تسکین زخم معده‌تان بسیار مفید است . به این صورت که ده گرم برگ درخت گز روغن را به‌خوبی بکوبید سپس نصف فنجان آب به آن اضافه کنید و درنهایت ماست را هم به آن بیفزایید و به‌خوبی هم بزنید . این خمیر را روزی یک‌مرتبه میل نمایید تا زخم معده‌تان تسکین یابد .

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.