خانه دسته‌بندی نشده درمان سنگ کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی

درمان سنگ کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی

توسط kakooti

درمان سنگ کلیه و مجاری ادراری با طب سنتی و گیاهان دارویی
علت به وجود آمدن بیشتر بیماری در نواحی مختلف بدن ناشی از تغذیه بد و افراط‌وتفریط در خوردن یا نخوردن غذاهای مختلف است که تناسبی با طبع و مزاج بدنی شما ندارد و گاهی ممکن است ندانید که با خوردن یک غذای بسیار مفید هم شاید آسیبی به قسمتی از بدنتان وارد کرده‌اید. بنابراین دانستن و آگاهی از تغذیه مناسب و صحیح، جهت رسیدن به‌سلامتی و تندرستی و دوری از بیماری‌های مختلف، بسیار مفید است. پس قبل از گرفتار شدن به بیماری و آسیب اعضای مختلف بدن بهتر است سبک تغذیه خود را در شرایط مختلف مکانی و زمانی اصلاح کنید.
برای مثال ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد که ناگهان در قسمت پهلوها، پشت و پایین دنده‌ها، احساس درد شدیدی دارید که هرچند دقیقه یک‌بار آرام و دوباره شروع می‌شود و بدون اینکه سرماخورده باشید، تب و لرز به سراغتان می‌آید و بعد از اولین مراجعه به پزشک، متوجه می‌شوید که سنگی در کلیه‌ها و مجاری ادراری، مزاحم آسایش شما شده است و خیلی سریع باید خارج شود تا علت درد هم از بین رود. قبل از این‌که سراغ درمان سنگ کلیه بروید، باید علت به وجود آمدن این بیماری و عارضه را در خود بدانید تا بتوانید بهترین راه درمانی جهت بهبود بیماری را پیدا کنید و علاوه بر این با دانستن عامل بیماری و ترک آن علت، به روند بهبودی سرعت ببخشید.
عوامل ایجاد سنگ کلیه
– وقتی در بدن بیش‌ازحد معمول حرارت ایجاد شود، روی اخلاط غلیظ و لزج، اثر می‌گذارد و باعث خشک شدن و افزایش غلظت رطوبت می‌شود که این عوامل را در طب سنتی عاملی برای ایجاد سنگ کلیه می‌دانند و دلایل دیگری مثل ضعیف بودن قدرت دفع در کلیه و تنگ بودن مجرای ادراری را مزید بر آن اعلام می‌کنند. بنابراین باید به دنبال از بین بردن این عوامل بود تا از ایجاد سنگ در کلیه جلوگیری شود.
– اگر در طول شبانه‌روز، احساس تشنگی نمی‌کنید و کمتر آب می‌خورید یا نوشیدنی دیگری را هم زیاد نمی‌خورید و مایعات بدن شما کم است، می‌تواند عاملی باشد برای تشکیل سنگ در کلیه و سایر مجاری ادراری. بنابراین مراقب کم‌آبی بدنتان باشید، به‌ویژه در فصول سرد سال که کمتر تشنه می‌شوید و بدن با کمبود آب مواجه خواهد شد. از روی رنگ ادرار می‌توانید متوجه شوید که بدنتان مشکل کمبود آب دارد یا خیر. اگر رنگ آن تیره‌تر باشد یعنی بدنتان به آب نیاز دارد و رنگ سفید ادرار می‌تواند نشانه آب کافی در بدن باشد.
– وجود عفونت در بدن، ممکن است عاملی برای ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادراری باشد.
اگر به خاطر تنبلی یا به دلیل دیگری ادرار را زیاد نگه می‌دارید و دیربه‌دیر تخلیه می‌کنید، همین خالی نشدن به‌موقع ادرار هم می‌تواند علتی برای ایجاد سنگ کلیه و آسیب رساندن به مجاری ادراری شود.
– تحرک و فعالیت بدنی کمی دارید و این بی‌تحرکی در بروز ناراحتی‌های مختلف ازجمله کلیه‌ها و تشکیل سنگ اثرگذار است.
– استفاده بیش‌ازحد از ویتامین D، یکی دیگر از عوامل بروز بیماری در کلیه‌ها و ایجاد سنگ می‌باشد.
– عامل دیگری که باعث ایجاد سنگ در مجراهای ادراری می‌شود، کمبود ویتامین A در بدن است.
– یکی از انواع سنگ‌هایی که در کلیه‌ها ایجاد می‌شود، سنگ از نوع کلسیمی است. بنابراین مصرف بیش‌ازاندازه شیر و سایر مواد لبنی که سرشار از کلسیم هستند، می‌تواند عاملی برای تشدید این بیماری در افرادی که سنگ‌های کلسیمی در کلیه‌ها و مجاری ادراری دارند، باشد. برخی داروهای شیمیایی که در آن‌ها از کلسیم هم وجود دارد، ممکن است ابتلا به سنگ کلیه کلسیمی را موجب شود.
– درصورتی‌که بیش‌ازحد معمول از پروتئین‌های حیوانی و نمک استفاده کنید، عاملی برای ایجاد سنگ کلیه می‌شود.
– سایر علائم و نشانه‌هایی که ممکن است وجود سنگ در کلیه و مجاری ادراری را هشدار دهد مواردی چون عوامل ارثی، بیماری و مشکلات تیروئیدی، یبوست، نقرس، انسداد مجاری ادراری، کم شدن حجم ادرار به دلایل مختلف تغذیه‌ای و شرایط آب‌وهوا، مصرف الکل، مصرف نکردن به‌اندازه سبزی‌ها و میوه‌های ضروری بدن، عدم نوشیدن آب کافی در طول روز، باشد.
علائم و نشانه‌های وجود سنگ‌های مجاری ادراری در کلیه، حالب و مثانه
– اگر در پهلوها درد دارید و طوری است که حس می‌کنید به سمت پایین و جلو پخش می‌شود، سنگ در کلیه‌هاست.
– یکی از نشانه‌های سنگ کلیه، مثانه و حالب، وجود خون و چرک در ادرار است.
– درد در ناحیه شکم و بروز اسهال، از نشانه‌های وجود سنگ در کلیه است.
– اگر درد شدیدی دارید که به سمت ران یا اندام تناسلی کشیده می‌شود، نشانه وجود سنگ در حالب مجاری ادراری است.
– این‌که حس می‌کنید باید تخلیه ادرار داشته باشید اما ادرار بسیار کمی دفع می‌شود، نشانه وجود سنگ حالب می‌باشد.
– وقتی ادرار دفع و خارج نمی‌شود، می‌تواند نشانه وجود سنگ در بخش خروجی و گردن مثانه باشد.
– اگر سنگ در مثانه باشد، درد زیر شکم هم از نشانه‌های وجود این سنگ است.
جهت درمان یا پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه از راه‌های زیر استفاده کنید
قبل از اینکه به سراغ درمان سنگ‌های ایجادشده در کلیه و مجاری ادراری بروید، لازم است علت و نوع سنگ ایجادشده را بدانید تا مناسب با آن راه درمانی را پیدا کنید و این خیلی مهم است که با توجه به نوع سنگ موجود، اقدام به دفع و از بین بردنش کنید. بنابراین حتماً با توجه به دستور پزشک خود، درمان مناسب را انتخاب کنید.
در کل چهار نوع سنگ در کلیه‌ها ایجاد می‌شود که سنگ‌های کلسیمی، اسید اوریکی، عفونی و سیستئینی هستند و بیش از ۶۰ درصد سنگ‌هایی که موجب بروز بیماری در افراد می‌شوند از نوع کلسیمی هستند. در لیست زیر به مواردی اشاره می‌کنیم که در اکثر بیماران کلیوی اثرگذار است.
– با توجه به علتی که به‌صورت عمومی در طب سنتی برای ایجاد سنگ در کلیه بیان شد، برای درمان آن باید معده و دستگاه گوارش تقویت شود تا غذایی که وارد آن می‌شود به‌خوبی هضم شود و موجب بروز مشکل نباشد. حداقل کار ممکن این است که غذا به‌خوبی جویده و از پرخوری پرهیز شود.
– اگر درد زیادی در ناحیه کلیه‌ها حس می‌کنید، اولین و بهترین کار این است که کلیه‌ها را گرم نگه‌دارید یا با روغن کرچک ماساژ دهید تا درد کمی تسکین یابد و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. استفاده از حمام در حد اعتدال و میانه هم می‌تواند مفید باشد.
– در کل نوشیدن آب به‌اندازه کافی و حتی فراوان برای مبتلایان به سنگ کلیه مفید است، اما اگر مقداری از آب لیموی ترش تازه را در آب مخلوط‌کنید و بنوشید، کمک زیادی به پیشگیری و درمان سنگ‌های کلیوی خواهد کرد.
– می‌توانید از انجیر به‌صورت تازه یا خشک استفاده کنید تا اگر یبوست علتی برای بروز بیماری می‌باشد، از بین رود و ادرار و سنگی که در مجاری آن وجود دارد، به‌خوبی و راحتی دفع شود.
– فعالیت و تحرک بدنی خود را افزایش دهید. در حد معمول ورزش کنید. مثلاً طناب بزنید یا به کوه‌نوردی و پیاده‌روی بروید. اگر زمان زیادی را به خاطر کار و مشغله به حالت نشسته قرار می‌گیرید، هرچند ساعت یک‌بار از جای خود بلند شوید و چنددقیقه‌ای حرکات کششی و نرمشی انجام دهید و از رکود مطلق دورباشید.
– سنگ‌های کلسیمی از نوع اگزالات کلسیم هستند و افرادی که این نوع سنگ را در کلیه‌ها دارند، باید از موادی که میزان اگزالات کلسیم آن‌ها زیاد است یا مواد لبنی که کلسیم‌دارند، دوری کنند. آجیل، شکلات، برخی میوه‌ها و سبزی‌ها مثل ریواس، تره‌فرنگی، اسفناج، نوشابه‌ها، بادام‌زمینی، مواد کافئین دار، آب مرکبات، گوشت و پروتئین‌های حیوانی دارای سطح زیادی از اگزالات هستند که باید از سبد غذایی افراد مبتلا به سنگ کلسیمی حذف شود و در عوض، مصرف هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب‌سیاه، تربچه، گریپ‌فروت، کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه و مرزه که در دفع سنگ‌های اگزالاتی مؤثر هستند، در برنامه غذایی گنجانده شود.
– اگر به تشخیص پزشک معالج، سنگ ایجادشده از نوع اسید اوریکی می‌باشد، باید راه درمانی جهت کاهش سطح اسید اوریک در خون و قلیایی کردن ادرار انجام شود. غیر از داروی شیمیایی که جهت درمان ممکن است تجویز شود، استفاده از جوش‌شیرین هم موجب می‌شود تا ادرار قلیایی شود و می‌تواند در دفع سنگ مؤثر واقع شود. افرادی که در رژیم‌های غذایی خود بیش‌ازحد از پروتئین مصرف می‌کنند یا مبتلایان به نقرس، در معرض ابتلا به سنگ‌های اسید اوریکی می‌باشند.
– گل‌گاوزبان هم که گیاه دارویی نام آشنایی برای اکثر افراد است، دم‌کرده یا عرق آن را می‌توانید برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید.
– از گزنه به‌عنوان گیاه دارویی یا داروی گیاهی برای درمان استفاده کنید. چون گزنه، پتاسیم زیادی دارد و به همین دلیل، خاصیت ادرارآور دارد و با افزایش جریان ادرار، باعث می‌شود سنگ‌های کوچک در کلیه ایجاد نشود و یا اگر وجود دارند، به‌راحتی دفع شوند و از بزرگ شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. گزنه برای درمان عفونت‌های ادراری نیز مفید می‌باشد. گیاهان دیگری مثل خار مریم، قره‌ قاط، خرفه و چای سبز هم خاصیت ادرارآور بودن دارند و می‌توان از آن‌ها جهت افزایش ادرار و دفع سنگ کلیه استفاده نمود.
– در بین عرقیات گیاهی که برای درمان سنگ کلیه به‌ویژه سنگ‌های کلسیمی مفید می‌باشد، خارشتر گزینه بسیار مناسبی است. در کل استفاده از خارشتر برای همه افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، مفید می‌باشد اما گرم‌مزاج‌ها بهتر است آن را با عرق خارخاسک یا عرق کاسنی و عرق بابونه مخلوط و سپس میل کنند. برای افراد سردمزاج هم استفاده از عرق خارشتر همراه با عرق بابونه و عرق بادرنجبویه یا اسطوخدوس پیشنهاد خوبی می‌باشد.
– خاکشیر، نام یکی از گیاهان دارویی مفید با خاصیت ادرارآور می‌باشد که مصرف آن کمک بزرگی در دفع سنگ‌های کلیوی می‌کند. می‌توانید آن را با خارشتر و ترنجبین مخلوط‌کنید و به‌صورت ناشتا جهت دفع سنگ کلیه میل کنید.
– یکی دیگر از راه‌های سنتی و گیاهی برای دفع سنگ کلیه، استفاده از جوشانده هسته خرما می‌باشد.
– می‌توانید مقداری از گیاه کاکل ذرت را هم دم‌کنید و این دم‌کرده را برای دفع سنگ کلیه میل نمایید. این گیاه برای سنگ‌هایی که به‌صورت شن می‌باشند، بسیار مفید است.
– چند گیاه دیگر که برای درمان و دفع سنگ‌های کلیوی مفید هستند، مثل خارخاسک، دم گیلاس، آویشن، دم‌اسب و افسنتین را می‌توانید باهم به میزان مناسب مخلوط و سپس دم‌کنید و درنهایت این دم‌نوش مفید را جهت درمان استفاده نمایید.
– دو گیاه زبان‌گنجشک و برگ گیاه پنیرک را باهم مخلوط نموده و بعد از دم کردن، با عسل کمی شیرین کنید و میل نمایید تا هم تسکینی برای درد کلیه‌ها باشد و هم سنگ‌ها را دفع کند.
– بادکش گذاری هم با شکل کردن عضلات صاف حالب، باعث کاهش و تسکین درد می‌شود و اثری فوق‌العاده در رفع اسپاسم عضلات حالب دارد که نتیجه این بادکش هم در دفع سنگ مفید خواهد بود.
– سایر مواد غذایی و خوراکی که در درمان و پیشگیری از سنگ‌های کلیوی مفید هستند شامل موارد زیر می‌شود، زیتون‌پرورده، سیاه‌دانه و عسل، عرق بهارنارنج با آب کرفس، مویز، فلفل، عسل، کرفس، مارچوبه، کنگر، کاکوتی، شوید، پونه، سیر، کدو، نعناع، کاسنی، شاهی، چغندر، روغن بادام، روغن کنجد، روغن‌زیتون، ماش، باقلا، نخود، شربت آلبالو، شربت مارچوبه، شربت آب و عسل، شربت شکر و لیموترش، خیار، آلبالو، انجیر، انگور، خربزه، زالزالک، زرده تخم‌مرغ نیم برشت، گوشت طبخ شده جوجه کبوتر در روغن کنجد و نان خشکار می‌باشد.
 نکات مهمی که باید بدانید:
– استفاده از هر یک از گیاهانی که برای درمان ذکر شد، حتماً باید با تجویز پزشک متخصص و آگاه طب سنتی صورت پذیرد تا موجب عوارض ناشی از مصرف نا به‌جای آن نشوید.
– درصورتی‌که از داروی شیمیایی جهت درمان سنگ کلیه یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنید، جهت مصرف و درمان‌های گیاهی که ذکر شد، حتماً با پزشک معالج خود جهت جلوگیری از تداخل دارویی مشورت بگیرید.
– استفاده از هر ماده گیاهی و دارویی ذکرشده برای خانم‌های باردار و کودکان باید طبق نظر پزشک متخصص انجام شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.