خانه دسته‌بندی نشده رفع تلخی دهان با استفاده از روش‌های طب سنتی

رفع تلخی دهان با استفاده از روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع تلخی دهان با استفاده از روش‌های طب سنتی

یکی از تجربه های ناخوشایندی که هر کسی تا به حال یک بار هم تجربه کرده باشد، طعم تلخ دهان است. این حالت که یک حالت تلخی در دهان است و با خوردن شیرینی هم مزه‌ی آن عوض نمی‌شود، یک مشکل جدی نیست و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشد.

چه عواملی باعث ایجاد مزه‌ی تلخی در دهان می‌شوند:

یکی از عواملی که باعث ایجاد این حالت ناخوشایند در دهان می‌شود رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. زیرا باعث بروز عفونت و ایجاد باکتری در دهان و لثه‌ها می‌گردد که در نتیجه این عامل نیز سبب بروز تلخی در دهان می‌گردد.

گاهی اوقات با مصرف برخی داروها در دهان احساس تلخی می‌کنیم، مثل مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد افسردگی. بنابراین از دلایل دیگری که سبب ایجاد تلخی در دهان می‌شود، مصرف برخی داروها می‌باشد.

از دیگر علائمی که باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می‌شود، مصرف سیگار و دخانیات است.

گاهی تلخی دهان به علت رفلاکس معده یعنی بازگشت اسید به معده به مری و دهان می‌باشد.

دوران بارداری نیز از عوامل شایعی است که باعث بروز این حالت در فرد می‌گردد. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی این حالت ایجاد می‌گردد که با خوردن یک ماده‌ی شیرین برطرف می‌شود.

از دیگر عواملی که باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می‌شود عبارتند از: خشکی دهان، کم آبی دهان، حساسیت، پولیپ بینی، ترومای دهان و بینی و براکت‌های ارتودنسی می‌باشد.

شما عزیزان برای از بین بردن طعم تلخ دهان می‌توانید از روش‌های ساده و طبیعی خانگی استفاده کنید. در این مقاله ما به معرفی بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان تلخی دهان می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان تلخی دهان

استفاده از نمک روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

یکی از روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان تلخی دهان، استفاده از نمک می‌باشد. نمک به علت دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی باعث از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در دهان و سطح زبان می‌شود و این عامل که یکی از دلایل ایجاد کننده‌ی این عارضه می‌باشد را از بین می‌برد. برای استفاده از این روش راحت و در عین حال مفید به این صورت عمل کنید که مقداری از نمک را روی مسواک بریزید و با آن سطح زبانتان را مسواک کنید. این کار را برای مدت زمان سه الی چهار دقیقه انجام دهید و سپس با آب ولرم دهانتان را شستشو دهید. با انجام روزانه یک الی دو مرتبه از این روش خانگی حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت.

روش دیگری که با استفاده از نمک می‌توانید به رفع تلخی دهان بپردازید به این صورت است که مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و پس از مخلوط کردن آن، دهان، دندان و سطح زبانتان را با آن ضدعفونی کنید.

استفاده از سبزیجات گلیسیرینه روشی مناسب برای رفع تلخی دهان

استفاده از سبزیجات گلیسیرینه یکی از روش‌های مناسب طب سنتی برای رفع تلخی دهان می‌باشد. استفاده از این روش برای درمان ضعف عمومی بدن، تلخی دهان و سفید شدن زبان بسیار مناسب است. این سبزیجات را به راحتی می توانید از بازار تهیه و استفاده نمایید. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار سه قطره از گلیسیرین سبزیجات را روی زبان بریزید و با کمک انگشتانتان آن را پخش کنید. برای مدت زمان یک دقیقه این کار را انجام دهید و سپس با آب شستشو دهید. این روش را یک الی دو بار در روز انجام دهید تا از شر این عارضه ناخوشایند رها شوید.

استفاده از روغن نارگیل روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای رفع تلخی دهان، استفاده از روغن نارگیل است. این روغن دارای خواص آنتی باکتریالی می‌باشد و به همین دلیل با باکتری‌های موجود در دهان مبارزه می‌کند. روغن نارگیل برای رفع تلخی زبان و سفید بودن آن بسیار مناسب است. همچنین این روغن به رفلاکس اسید بهبود می‌بخشد و تعادل آن را در دهان ایجاد می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی وطبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را در دهان بریزید و با کمک زبان آن را به تمام نقاط دهان پوشش دهید. برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه روغن را در دهان نگه دارید و پس از اتمام زمان ذکر شده با آب ولرم شستشو دهید. با انجام روزانه یک بار از این روش خانگی حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت. شما عزیزان حتی زمانی که به نتایج مطلوب رسیدید نیز می توانید از این روش به طور روزانه استفاده کنید چون به حفظ سلامت دهان شما کمک می‌شود. لازم به ذکر است که این روش درمانی را هر روز صبح قبل از مسواک زدن، زمانی که ریفلاکس اسید در بالاترین مقدار است انجام دهید.

استفاده از پرواکسید هیدروژن روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

یکی از موادی که خاصیت ضدمیکروب و باکتری دارد و استفاده از آن باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان که یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی تلخی دهان هستند، می‌شود. بنابراین با آشنا شدن از خواص پراکسید هیدروژن، از آن در خانه برای خلاص شدن از عارضه‌ی تلخی دهان استفاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که در هنگام خریداری از خرید غلظت بیش از سه درصد پیشگیری کنید. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق از پراکسید هیدروژن را با دو قاشق آب مخلوط کنید و آن را با کمک یک قلم‌موی نرم و پاکیزه روی سطح زبان خود و تمامی نواحی دهان پوشش دهید و بگذارید برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس محلول را از دهان خارج کنید و با آب ولرم دهان را شستشو دهید. توجه داشته باشید که برای گرفتن نتایج مطلوب و از بین رفتن این عارضه ناخوشایند، این روش ساده و در عین حال بسیار کارساز را برای مدت یک هفته و هر شب قبل از خواب انجام دهید.

استفاده از آب آلوئه‌ورا روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

از گیاهان دیگری که با دارا بودن خواص ضدمیکروبی و التهابی به مبارزه علیه باکتری‌های موجود در دهان می‌کند، آلوئه‌ورا است. از این گیاه پرخاصیت در خانه به راحتی استفاده کنید و از تلخی دهان رهایی یابید. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از آب آلوئه‌ورا را در دهان بریزید و برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه در دهان بچرخانید. پس از اتمام این مدت زمان مواد را از دهان خارج کنید و با آب سرد شستشو دهید. این روش را برای مدت دو هفته و روزانه یک بار تکرار کنید تا شاهد روند هر چه سریعتر بهبودی خود باشید.

استفاده از زردچوبه روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

یکی از بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای رفع تلخی دهان و خلاص شدن از آن این است که از گیاه زردچوبه استفاده نمایید. زیرا این گیاه دارای خواص آنتی‌باکتریالی می‌باشد و برای حفظ سلامت دهان بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش به یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه و یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روز سطح زبان و تمام نواحی دهان پوشش دهید. اجازه دهید مواد برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه باقی بماند و سپس مواد را از دهان خارج با آب ولرم شستشو دهید. این روش را روزانه یک بار و برای مدت دو هفته تکرار کنید.

روش دیگری که می توانید با استفاده از گیاه زردچوبه به درمان تلخی دهان بپردازید به این صورت است که مقدار یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه به همراه یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق مرباخوری آبلیموی تازه را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را با این ترکیب شستشو دهید. این روش را نیز برای مدت یک الی دو هفته و روزانه یک بار تکرار کنید تا شاهد روند بهبودی هر چه زودتر خود باشید.

استفاده از نوشابه سودا روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

اگر شما نیز جزء آن دسته عزیزانی هستید که از تلخی دهان رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع این عارضه هستید، طب سنتی به شما پیشنهاد می‌کند از نوشابه سودا استفاده کنید. سودا هر گونه رسوب دهانی که باعث تلخی دهان می‌شود را از بین می برد و میزان pH دهان را متعادل نگه می‌دارد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری پودر سودا را با مقداری آبلیموی تازه مخلوط کنید و ترکیب حاصل شده را روی مسواک بریزید و از آن برای تمیز کردن سطح زبان و نواحی دهان استفاده کنید و پس از اتمام کار مواد را از دهان خارج کرده و با اب سرد شستشو دهید. این روش را روزانه یک مرتبه تکرار کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. اگر طعم این ترکیب برایتان ناخوشایند است آبلیمو را با کم آب رقیق کنید و سپس با پودر سودا ترکیب کنید.

استفاده از سیشل هندی روی مناسب برای درمان تلخی دهان

سیشل هندی نیز از گزینه های انتخابی دیگر طب سنتی برای رفع عارضه‌ی تلخی دهان است. سیشل هندی دارای خواص ضدمیکروبی است و به این ترتیب استفاده از آن به بهداشت و سلامت دهان و دندان کمک شایانی خواهد کرد. همچنین سیشل هندی یک ماده‌ی مناسب برای تصفیه خون می باشد و عمل تصفیه خون باعث می‌شود سموم از دهان خارج شوند. برای استفاده از این روش طبیعی و خانگی به این صورت عمل کنید که چند عدد از برگ‌های تازه‌ی سیشل هندی را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شوند و پس از خشک شدن آنها را پودر کنید و در ظرفی که حاوی یک لیوان آب جوش است بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا مقدار آب آن به نصف برسد. پس از آنکه مقدار آن نصف شد از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید و اجازه دهید تا دمای آن پایین آید. سپس با استفاده از آن دهان خود را برای مدت یک الی دو دقیقه شستشو دهید و پس از اتمام این مدت زمان آن را از دهان خارج کرده و با آب سرد شستشو دهید. با انجام روزانه یک الی دو مرتبه‌ی این روش خانگی و طبیعی حتما به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.

استفاده از آب مرکبات روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

یک روش ساده‌ی خانگی که در مقابل ساده بودن بسیار کارساز است، استفاده از آب مرکبات می‌باشد. مرکباتی مانند نارنج و لیمو که دارای ویتامین سی می‌باشند کمک می کنند که سطح PH دهان متعادل باشد و برای حفظ سلامت و بهداشت دهان بسیار اثربخش می‌باشند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که آب یک عدد لیمو و یا یک نارنج را بگیرید و آن را با آب مخلوط کنید و به وسیله‌ی این محلول دهان خود را شستشو دهید. شستشو با این محلول را برای مدت سه الی چهار دقیقه انجام دهید و سپس مواد را از دهان خارج کنید و با آب سرد شستشو دهید. این روش را در هفته یک بار انجام دهید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

استفاده از روغن کنجد روشی مناسب برای درمان تلخی دهان

از دیگر روغن‌های طبیعی که استفاده از آن کمک شایانی به رفع عارضه‌ی تلخی دهان می‌‌کند، روغن کنجد می‌باشد. استفاده از این روغن رفلاکس اسید که یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی تلخی دهان می‌باشد را از بین می‌برد و همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و باکتریایی از انتشار باکتری در دهان پیشگیری می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی به این صورت عمل کنید که صبح پس از بیدار شدن و قبل از مسواک کردن که در آن زمان ریفلاکس اسید در بیشترین مقدار خود است، مقداری از روغن کنجد را روی مسواک خود بریزید و با کمک آن روی سطح زبان و نواحی دهان را شستشو دهید. پس از گذشت دو الی سه دقیقه مواد را از دهان خارج کنید و با آب ولرم شستشو دهید. با انجام روزانه یک بار از این روش طبیعی از شر این عارضه خلاص خواهید شد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.