خانه دسته‌بندی نشده سفید شدن زودرس موها و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

سفید شدن زودرس موها و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

ممکن است کمتر کسی بداند که تغذیه بد و افراط‌وتفریط در خوردن یا نخوردن غذاهای مختلف که تناسبی با طبع و مزاج بدنی‌شان ندارد، باعث به وجود آمدن خیلی از مشکلات، ناراحتی‌ها و درنهایت بیماری‌های مختلف می‌شود که در بعضی موارد درمان آن هم به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد. حتی گاهی ممکن است ندانید که با خوردن یک غذای بسیار مفید هم شاید آسیبی به قسمتی از بدنتان وارد کرده‌اید. بنابراین جهت رسیدن به‌سلامتی، تندرستی و دوری از بیماری‌های مختلف دانستن و آگاهی از تغذیه مناسب و صحیح،، بسیار مفید است. پس قبل از گرفتار شدن به بیماری و آسیب اعضای مختلف بدن، بهتر است سبک تغذیه خود را در شرایط مختلف مکانی و زمانی اصلاح کنید.
همه ما دوست دار زیبایی هستیم و یکی از قسمت‌هایی که زیبایی و جلوه خوب چهره و ظاهرمان به آن بستگی دارد، موها هستند و اگر روزی ببینیم که این موها شکل اولیه و طراوت و شادابی اصلی خود را ندارند یا تارهای آن کم‌کم رو به سفیدی می‌رود، ناراحت می‌شویم و ممکن است حتی اعتمادبه‌نفس خود را هم از دست دهیم. شاید تابه‌حال فکر می‌کردید که سفید شدن تار موهای یک فرد به سن و سال او بستگی دارد و اگر کسی را ببینید که موی سفیدی روی سر خود دارد، به این نتیجه می‌رسید که باید سن زیادی داشته باشد، اما همیشه این‌گونه نیست و جالب است بدانید که سفید شدن موها در قبل از ۴۰ یا حتی ۳۰ سالگی و در سنین جوانی، علت‌های دیگری غیر از طول عمر دارد و اگر در مورد علت‌های سفید شدن زودرس موها کمی اطلاعات داشته باشید، بهتر می‌توانید در مورد رفع آن و پیشگیری از سفید شدن مجدد، اقدامات لازم را انجام دهید و به هرکسی که در اطراف خود می‌بینید و این مشخصات را دارد راهنمایی‌های لازم را ارائه کنید.
موها از خون بدن تغذیه می‌شوند و ملانین موجود در پوست سر هست که باعث رنگی شدن مو می‌شود و عامل اصلی رنگ مو، رنگ‌دانه‌ها هستند و زمانی که دیگر خبری از این رنگ‌دانه‌ها نباشد روند سفیدی مو شروع می‌شود، این‌که بعد از سال‌ها زندگی و طول عمر زیاد موهای سفیدی روی سر ظاهر شود، هیچ مشکل و ناراحتی ندارد اما اگر در سن جوانی و خیلی زودتر ازآنچه فکرش را می‌کردید، تارهای سفید مو روی سرتان، شگفت‌زده‌تان کرده است، خیلی سریع باید دنبال علت به وجود آمدن آن و راه‌های درمان و از بین بردن سفیدی باشید.
در این مقاله علاوه بر بیان علت‌های سفید شدن زودرس موها، راه‌های درمانی و بهبود آن از طریق گیاهان دارویی و طب سنتی را هم تشریح می‌کنیم.
علت سفید شدن زودرس موها در سنین جوانی چیست؟
نکته: اگر در بین خانواده یا اقوام، فردی را دارید که موهای سرش خیلی از زودتر از موعد اصلی، سفید شده است و این مشکل در شما هم به وجود آمده، می‌توان گفت عامل وراثت و ژنتیک که یکی از علت‌های سفید شدن موها می‌باشد، همان دلیلی باشد که در سفیدی موهای شما هم نقش داشته است. حالا اگر مطمئن هستید که سفید شدن موهای شما علت ژنتیکی و وراثتی ندارد، در لیست زیر دقت کنید و علت آن را جویا شوید تا با توجه به آن، راه درمانی مناسب را هم بیابید.
– اگر در دسته افراد دارای کم‌خونی هستید و آهن بدن شما کم است، سفید شدن موها یکی از علائم و نشانه‌های وجود این عارضه می‌باشد. وقتی دچار کم‌خونی می‌شوید، خون‌رسانی به موهای روی سر هم که تنها از خون تغذیه می‌شوند، به‌خوبی انجام نمی‌شود و درنتیجه منجر به سفید شدن موها می‌شود.
– ممکن است ویتامین‌های گروه بی مخصوصاً ویتامین B12 در بدن شما کم باشد و یکی از اثرات منفی که می‌گذارد، سفید شدن زودهنگام موهایتان می‌باشد.
– وجود اختلالات هورمونی مثل هورمون‌هایی که از غده‌های هیپوفیز و تیروئید ترشح می‌شود هم می‌تواند عاملی برای سفید شدن زودهنگام موها باشد و اگر به‌موقع درمان شوند، اثر این عارضه در سفیدی موها کمتر می‌شود یا از بین می‌رود.
– اگر به هر دلیلی و با عناوین مختلفی دچار استرس، فشار عصبی شدید و اضطراب می‌شوید، بدانید که می‌تواند روی سفید شدن موهای شما هم تأثیرگذار باشد. شاید عده‌ای بگویند استرس عامل مستقیمی برای سفیدی موها نیست، اما می‌توان این‌گونه هم در نظر گرفت که وقتی استرس داشته باشید، عوارض دیگری به سراغتان می‌آید که آن هم می‌تواند نقشی در سفید شدن زودرس موهای شما داشته باشد.
– ازنظر طب سنتی و اسلامی طبیعت و مزاج بدنی افراد به چهار گروه سرد و خشک با نام سوداوی، سرد و تر یا بلغمی، گرم و خشک یا صفراوی و مزاج گرم و تر با نام دموی تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای نشانه‌ها و علائمی هستند و می‌توان گفت بروز هر نوع رفتار و اخلاقی، علاقه‌مندی به یک غذا، یک ورزش و یک آهنگ مخصوص هم در فرد، ناشی از طبع و مزاج فردی‌اش می‌باشد و آن هم به نوع تغذیه و غذا خوردن مربوط می‌شود. طبع و مزاج بدنی سرد هم می‌تواند دلیلی دیگر برای سفید شدن زودهنگام موها باشد. اگر ازنظر طب سنتی در دسته افرادی با مزاج سرد قرار دارید و به‌ویژه اگر از نوع بلغمی باشید، عامل بسیار محکمی برای سفیدی موها و ریزش آن‌ها است. در حقیقت سرد بودن به این مفهوم است که سردی در قسمت‌های مختلف سر و پوست آن، باعث فعالیت دقیق و درست پیاز مو نمی‌شود و عاملی می‌شود برای ریزش و سفیدی موها که باید درمان شود.
– خوردن غذاهای سرد مثل فست فودها، قند و شکر زیاد، انواع نوشابه‌ها، شیر، ماست، دوغ، ترشی‌ها، غذاهای فریز شده، غذای مانده و زیاد سرخ‌شده، سس‌های مختلف کارخانه‌ای و انواع خوراکی‌های صنعتی به‌مرورزمان طبیعت بدنی شما را به سمت سرد شدن می‌کشاند و شاهد عوارضی خواهید بود که هم برای خودتان و هم برای اطرافیان بسیار زجرآور و ناراحت‌کننده است که یکی از این عوارض هم استرس، ناراحتی، غم، اندوه و سرد شدن مغز و عدم جریان کافی خون در پوست سر و درنهایت سفید شدن موها می‌باشد.
– اگر چاقی یا اضافه‌وزن دارید و زمان زیادی هست که برای لاغر شدن و کاهش وزن، رژیم سختی را دنبال می‌کنید، ممکن است یکی از نشانه‌های این رژیم سخت و طولانی سفید شدن موها باشد.
– مصرف مواد مخدر و سیگار کشیدن هم که ضررهای زیادی دارد، می‌تواند علتی برای سفید شدن موها هم باشد.
حالا با توجه به مواردی که ذکر شد، اگر گرفتار سفیدی زودرس موها شده‌اید و عوارض ناشی از آن‌که مهم‌ترینش عدم اعتمادبه‌نفس می‌باشد، گرفتارتان کرده است یا این‌که از انواع رنگ‌های شیمیایی برای از بین بردن سفیدی موهایتان استفاده کرده‌اید و به نتیجه مورد قبولی نرسیده‌اید و از طرفی هم علت به وجود آمدن این مشکل را می‌دانید، باید بهترین راه درمانی جهت بهبود و از بین بردن مشکل را پیدا کنید و به روند بهبودی سرعت ببخشید. در ادامه راهکارهای درمانی در طب سنتی را که از گیاهان مفید مختلف استفاده می‌کند، برای از بین بردن سفیدی زودرس موها ذکر می‌کنیم. سعی کنید قبل از به‌کارگیری راه‌های درمانی با پزشک معالج خود مشورت بگیرید تا گرفتار عوارض دیگری نشوید.
راه‌های درمان یا پیشگیری از سفید شدن موها در طب سنتی
– اگر کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین گروه B به‌ویژه B12 علتی برای سفیدی موهای شما می‌باشد برای جبران این کمبود می‌توانید بی ۱۲ را هم به‌عنوان مکمل غذایی و هم از طریق مواد غذایی متنوعی که سرشار از B12 هستند به بدن خود برسانید. غذاهایی که دارای B12 هستند شامل جگر گاو و مرغ، تخم‌مرغ، گوشت گاو، گوشت بره، گوشت بوقلمون، شیر، ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا و ماهی‌های دیگر، ماست و صدف‌های خوراکی می‌باشد.
– کمبود ویتامین و املاحی مثل مس، منگنز، پتاس، آهن و روی علتی برای سفید شدن موها هستند و اگر بتوان این املاح معدنی موردنیاز را به بدن تزریق کرد عوارض کمبود آن هم ناپدید می‌شود. بنابراین بهتر است سیر، پیاز، موسیر و شاهی را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید که سرشار از منگنز هستند و از آن‌ها به‌عنوان یک چاشنی اصلی استفاده کنید و با توجه به خواص بی‌نظیری که دارند، سهمی در از بین بردن و کاهش علت‌های سفیدی مو نیز خواهند داشت.
– نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه‌فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب‌زمینی را هم که سرشار از مس هستند در وعده‌های غذایی خود قرار دهید تا اگر کمبود مس در بدن، علتی برای سفیدی موها است، جبران شود و در روند از بین بردن سفید شدن موها بهبود حاصل شود.
– وقتی برنج مصرف می‌کنید بهتر از نوع سبوس‌دار آن استفاده کنید تا به‌مرورزمان ببینید این سبوس چه تأثیر شگرفی روی از بین بردن سفیدی موهایتان خواهد شد. کافی است به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده از آن بهره ببرید و صبور باشید و اثرش را ببینید.
– اگر طبیعت بدن شما سرد است و سفیدی مو در شما به علت طبع و مزاج سرد است، سعی کنید بیشتر از غذاهایی با طبیعت گرم در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید تا رو به تعادل و اصلاح مزاج بروید. غذاهایی مثل زرده تخم‌مرغ، گردو، خرما، آبگوشت، فسنجان، سوپ جو، گوشت گوسفندی و … و خوردن میوه‌هایی که ویتامین‌های C، B، آهن، ید و منگنز دارند و برای تقویت اعصاب و کاهش استرس خیلی مفید هستند و درنهایت منجر به جریان خون بیشتر در مغز می‌شود و از سفید شدن موها جلوگیری می‌کنند، مثل سیب، موز، گلابی، زغال‌اخته، آووکادو، توت‌فرنگی، آلو، هلو، آناناس، توت، انجیر، انار شیرین و به.
– حتی اگر از غذاهای سرد استفاده کرده‌اید، بهتر است مصلح آن‌ها را هم بعدازآن استفاده کنید تا تعادل برقرار شود و به طبیعت معده در طولانی‌مدت آسیبی نرسد و سردی آن باعث بروز سردی مغز و عدم خون‌رسانی نشود. برای مثال بعد از مصرف شیر و لبنیات از خرما و دارچین استفاده کنید یا می‌توانید نبات و عسل که طبیعت گرم دارند بخورید. سبزی‌ها و ادویه‌هایی مثل گل سرخ، ریحان، گشنیز، هل، زنجبیل، میخک، زیره، زردچوبه، سیاه‌دانه، خردل، آویشن، فلفل، نعناع و دارچین را که دارای طبیعت گرم هستند، در وعده‌های غذایی خود بگنجانید که باعث گرم شدن بدن و خروج سردی سودا و بلغم می‌شوند.
– هلیله سیاه علاوه بر این‌که فواید بسیار زیادی برای بیماری‌های مختلفی دارد، یکی از گیاهان مفید برای درمان سفیدی مو، نیز می‌باشد. نحوه استفاده از هلیله سیاه برای درمان سفیدی مو هم می‌تواند به این صورت باشد که روزانه یک عدد از آن را بکوبید و با مقداری آب میل کنید یا می‌توانید خود دانه هلیله سیاه را در دهان بگذارید و بمکید تا کم‌کم نرم شود. حتی می‌توانید دانه‌های هلیله را با مقداری روغن بادام شیرین چرب کنید یا با عسل مخلوط‌کنید و بعد استفاده کنید. هلیله سیاه طعم گس دارد.
– شاید باور نکنید ولی جالب است بدانید که برای درمان سفیدی موهایتان نیازی نیست دنبال داروهای متنوع در داروخانه‌ها یا عطاری بگردید و کافی است سری به آشپزخانه خود بزنید و مقداری چای سیاه را با دو لیوان آب بجوشانید و وقتی یک لیوان غلیظ از این ترکیب باقی ماند، موهای خود را بعد از شست‌وشو با یک شامپوی گیاهی مناسب با این جوشانده ماساژ دهید و در طی هفته حداقل ۴ بار این کار را تکرار کنید تا شاهد اثرات فوق‌العاده آن باشید. برای تأثیر بهتر می‌توانید در این جوشانده از گیاه خشک مریم‌گلی هم استفاده کنید.
– گیاه تنباکو و قهوه هم اگر به روشی که برای چای سیاه گفته شد، با مقداری آب جوشانده شود به روند تیره شدن موها سرعت می‌بخشد و تأثیر زیادی در از بین بردن و کاهش تارهای سفید مو دارد.
– به‌صورت جداگانه می‌توانید از جوشانده گیاه مریم‌گلی برای رفع سفیدی موهایتان استفاده کنید. به این صورت که مقداری آب را بجوشانید و گیاه مریم‌گلی را داخل آن بریزید و چند ساعت صبر کنید تا کاملاً رنگ پس دهد و درنهایت این محلول رنگی را برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید و موها را با آن ماساژ و شست‌وشو دهید. مراقب باشید روی صورت خود نریزید که ممکن است صورت شما هم رنگی شود.
– همان کاری که با گیاه مریم‌گلی کرده‌اید می‌توانید با برگ‌های درخت گردو هم انجام دهید. شاید شنیده باشید که پوست سبز گردوی تازه باعث رنگی شدن دست می‌شود و جالب است بدانید که برگ‌های این درخت هم برای رنگ کردن موها می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.
– لوسیون گیاهی دیگری که می‌توانید برای ماساژ و شست و شوی سر جهت پوشاندن و از بین بردن سفیدی موها استفاده کنید استفاده از ترکیب برگ درخت انجیر و روغن بابونه می‌باشد. حدود ۱۵ تا ۲۰ برگ خشک درخت انجیر را بکوبید و پودر کنید و نصف لیوان روغن بابونه به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند و درنهایت آن را روی موهای سر خود بگذارید و هر وقت که موها رنگ گرفته‌اند، آن‌ها را بشویید.
– از روغن سیاه‌دانه برای ماساژ پوست سر و موهای خود استفاده کنید که طبیعت گرمی دارد و باعث ایجاد گرما در محل رویش مو و درنتیجه جلوگیری از سفیدی مو می‌شود.
– از روغن بنفشه پایه زیتون هم می‌توانید برای درمان، بهبودی و تسریع روند کاهش سفید شدن موها استفاده کنید.
– به نزدیک‌ترین عطاری محل زندگی خود بروید و روغن نارگیل خالص و مقداری حنای خشک را تهیه کنید. روغن را در ظرفی خالی کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و بعد از جوش آمدن از روی حرارت بردارید و برگ‌های خشک‌شده حنا را داخل روغن نارگیل مخلوط‌کنید، می‌بینید که رنگ این ترکیب به قهوه‌ای تبدیل می‌شود و می‌توانید چند قطره از این ترکیب قهوه‌ای‌رنگ را بعد از سرد شدن، به‌آرامی روی موهای خود ماساژ دهید تا علاوه بر درخشش موها درمانی برای سفیدی موها نیز باشد. این ترکیب را می‌توانید در هفته دو بار و هر بار به مدت نیم ساعت استفاده کنید.
– خیلی ساده می‌توانید چند پیاز را رنده کنید و آب آن را جدا کنید و پوست سر و موها را با آن ماساژ دهید تا علاوه بر تغذیه ریشه موها، روند سفیدی موها را کاهش دهید یا از بین ببرید.
می‌توانید از ماساژ لوسیون بابونه هم بعد از شست و شوی موهایتان با یک شامپوی گیاهی مناسب، برای از بین بردن سفیدی موها بهره‌مند شوید. سه قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک بابونه را با مقدار مناسبی آب مخلوط‌کنید و روی حرارت بجوشانید تا نصف آب باقی بماند و درنهایت صاف‌شده این جوشانده را برای ماساژ موهایتان استفاده کنید.
– از ترکیب روغن بادام و آب‌لیمو هم می‌توانید برای ماساژ موهای سر و کاهش سفیدی موها استفاده کنید.
گیاه بسیار خاصیت جهت زیبایی پوست و مو به نام آلوئه ورا را در گلخانه یا حیاط منزل خود پرورش دهید و هم از زیبایی آن و هم از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید. برای تقویت موها و جلوگیری از پیری پوست و موها و حتی برای از بین بردن سفیدی مو، مقداری از ژل داخل برگ آلوئه ورا را با قاشق خالی کنید و با آب مخلوط‌کنید و در طی روز از این ترکیب مفید استفاده کنید و به‌مرورزمان اثر فوق‌العاده آن را در شادابی و جوانی پوست و موی خود ببینید. اگر این گیاه را ندارید، می‌توانید از عطاری‌ها تهیه نمایید.
– هندی‌ها که اکثر آن‌ها موهای سیاه و براقی دارند می‌گویند یک حبه زنجبیل تازه رنده شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط‌کنید و به‌عنوان یک خوراکی مؤثر برای از بین بردن سفیدی موها در طول روز استفاده کنید.
– غذاها و خوراکی‌های دیگری مثل مالت جو، سبوس گندم، جوانه گندم، جوانه ماش، جوانه شبدر و آمله هندی هم در کاهش و از بین بردن سفیدی موها تأثیر مثبت دارند.
– برای مراقبت بهتر از موها و جلوگیری از هرگونه آلودگی و یا قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، بهتر است از کلاه یا پوشش مناسب برای موهای خود استفاده کنید تا سلامت آن‌ها حفظ شود.
نکات مهمی که باید بدانید:
– استفاده و مصرف بیش‌ازحد هر نوع ماده خوراکی و حتی گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی ممکن است به‌جای اثربخشی مثبت، عوارض منفی داشته باشد. بنابراین در میزان استفاده از هر ماده‌ای که در این محتوا ذکر شد نیز، رعایت این نکته ضروری می‌باشد.
– استفاده از هر ماده‌ای که ذکر شد برای خانم‌های باردار و جنین آن‌ها، ممکن است اثرات منفی داشته باشد. بنابراین توصیه اکید می‌شود که قبل از مصرف، حتماً با پزشک معالج و آگاه طب سنتی خود مشورت کنید.
چند باور غلط در مورد موهای سفید:
– کندن تارهای سفید مو، باعث افزایش تعدادشان می‌شود.
– این‌که موها اگر سفید باشند، نمی‌ریزند. سفیدی موها ربطی به ریزش یا عدم ریزش آن‌ها ندارد.
– در یک‌شب، همه موهای سر سفید شده است.
– اگر موها را رنگ کنید، باعث بیشتر شدن سفیدی آن‌ها می‌شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.