خانه دسته‌بندی نشده پاک‌سازی پوست با روش‌های طب سنتی

پاک‌سازی پوست با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
پاکسازی پوست

عوامل مختلفی همچون آلودگی هوا، قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب و عوامل دیگری باعث بروز مشکلات پوستی مانند جوش، لک و … می‌شود. مصرف بعضی مواد غذایی مانند میوه‌جات و سبزیجات در شادابی و جوان‌سازی پوست بسیار مؤثر هستند. به دلیل اینکه با بالا رفتن سن، کلاژن پوست کاهش پیدا می‌کند، بنابراین مصرف مواد غذایی و ماسک‌هایی که دارای کلاژن هستند برای شادابی و جوان‌سازی پوست بسیار مناسب‌اند. درواقع پوستی سالم است که باز بودن منافذ پوست آن در حد نرمال و عادی باشد و عاری از هرگونه جوش، تاول و … باشد. پوست زیبا و سالم عاری از هرگونه لک است و رطوبت کافی دارد و سلول‌های آن قدرت‌ترمیم و بازسازی بسیاری داشته باشد. برای شادابی پوست، علاوه بر روش‌هایی که برای پاک‌سازی پوست استفاده می‌شود باید به نکاتی نیز توجه و رعایت کرد مانند: روزانه صبح و شب پوست خود را بشویید، تلفن شخصی چون مرتب باپوستتان در تماس است، پس آن را تمیز کنید، قلم‌موهای آرایشی خود را بشویید، مصرف نوشیدنی‎‌های شکردار مثل نوشابه را کنار بگذارید،از روش‌های صحیح آب‌رسانی برای پوست خود استفاده نمایید مثلاً چای سبز زیاد مصرف کنید، استفاده از روغن درخت چای و روغن نارگیل و ویتامینE را فراموش نکنید، از میوه‌جات و سبزیجات سالم و تازه استفاده کنید و مصرف شکلات را کنار بگذارید و در طول شبانه‌روز کمتر به پوستتان دست بزنید.

امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی در بازار موجود هستند، اما اکثر مردم ترجیح می‌دهند که از داروها و روش‌های گیاهی برای حفظ و سلامت پوست خود استفاده نمایند. ما هم در این مقاله سعی بر این داریم که راه‌های گیاهی مختلفی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا مورداستفاده‌ی شما قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی نمایید.

برای بستن  منافذ پوست از بخور رازیانه استفاده نمایید

یکی از راه‌های مفید طبیعی و خانگی برای بستن منافذ پوست صورت استفاده از بخور رازیانه است. اکثر بخو رها برای بستن منافذ پوست مناسب هستند اما بخور رازیانه یکی از مؤثرترین انواع بخو رها می‌باشد. برای استفاده از بخور رازیانه کافی است، حدود دو تا سه قاشق غذاخوری از برگ خشک‌شده رازیانه را در دو لیوان آب جوش ریخته و بگذارید مدت‌زمانی روی شعله‌ی گاز بجوشد و سپس از بخار آن برای بخور دادن استفاده نمایید. این بخور را در هفته دومرتبه تکرار نمایید تا شاهد بسته شدن منافذ پوست خود شوید و آراستگی را به پوست خود هدیه دهید.

تهیه اسکراپ طبیعی و خانگی

یکی دیگر از راه‌های پاک‌سازی پوست صورت استفاده از یک اسکراپ مفید و سودمند است. برای تهیه اسکراپ طبیعی و گیاهی به این صورت عمل کنید که یک فنجان جو پرک شده به همراه یک‌سوم فنجان آرد ذرت، و همچنین یک‌سوم فنجان از گیاهان دارویی استوخدوس، نعناع فلفلی، گل همیشه‌بهار و گلبرگ رز و در آخر نیز به یک قاشق غذاخوری از ترکیبات یا فقط یکی از مواد شکر، خاک رس و بادام نیاز دارید. طرز تهیه اسکراپ به این صورت است که تمامی موادی که ذکر شد را در یک مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر بزنید تا مواد فوق به‌خوبی باهم ترکیب و پودر شوند. این پودر آماده‌شده را در جای خشک و خنک و در ظرف دربسته نگهداری کنید. اگر طبق دستور داده‌شده از این مواد نگهداری کنید می‌توانید سه ماه از آن استفاده نمایید. برای مصرف این اسکراپ مقدار کمی از این پودر را در کف دست خود بریزید و مقدار کمی به آن آب اضافه نمایید تا به‌صورت خمیر شود و حالا خمیر آماده‌شده را روی صورت بمالید و به‌صورت دورانی ماساژ دهید. لازم به ذکر است که در زمان استفاده از اسکراپ مواظب باشید که به اطراف چشمتان نزنید و پس از پایان ماساژ دادن صورتتان را با آب بشویید.

بخور گیاهان دارویی خشک‌شده‌ی گل همیشه‌بهار، استوخدوس، پوست مرکبات که بهترین آن پوست پرتقال است، نعناع فلفلی و گلبرگ گل رز و یا رز ماری

یکی دیگر از انواع بخورهای مناسب برای پاک‌سازی صورت استفاده از ترکیب گیاهان دارویی است. برای استفاده از این بخور به این صورت عمل کنید که ابتدا در یک ظرفی مانند قابلمه حدود سه‌چهارم از آن را از آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا آب به جوش بیاید و ترکیب گیاهان دارویی خشک‌شده‌ی گل همیشه‌بهار، استوخدوس، پوست مرکبات، نعناع فلفلی و گلبرگ گل رز یا رز ماری را در ظرف بریزید و بگذارید کمی بجوشد و سپس صورت خود را بخور دهید. فقط هنگام بخور گرفتن فاصله ظرف تا صورت حدود بیست‌وپنج سانتی‌متر باشد و روی سرتان یک حوله یا پارچه‌ای بگذارید که کل سر و ظرف را پوشش دهد. این کار را به مدت دو تا سه دقیقه انجام دهید سپس حوله و پارچه را از سر بردارید و صورت را با آب بشویید و دوباره این کار را انجام دهید. و این عمل را برای ده دقیقه انجام دهید. پس از انجام بخور پوست صورت را با استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب مرطوب کنید.

گلاب

یکی از ساده‌ترین و اما درعین‌حال مناسب‌ترین راه‌های طبیعی و خانگی برای بستن منافذ پوستی استفاده از گلاب است. گلاب باعث بسته شدن منافذ پوستی و از شل شدگی پوست پیشگیری می‌کند. برای استفاده از گلاب آن را روی پوست صورت اسپری کنید و شاهد نتایج معجزه‌آسای آن باشید. این عمل را به‌صورت مرتب انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید.

ماسک شوید و بابونه

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای پاک‌سازی پوست استفاده از ماسک شوید و بابونه است. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری از شوید و بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید خوب دم بکشد و سپس از صافی آن را عبور دهید و پوست صورت را روزانه دو تا سه مرتبه با این مایع شستشو دهید . این ماسک اثر خوبی روی جوش‌های سرسفید و سرسیاهی که عمیق نشده‌اند بسیار مناسب است.

ماسک آرد گندم و سکنجبین

یکی دیگر از ماسک‌های طبیعی و مناسب برای پاک‌سازی و جوان‌سازی پوست استفاده از ماسک آرد گندم و سکنجبین است. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که مقداری از آرد گندم را در ظرفی بریزید و به آن قطره‌قطره سکنجبین اضافه کنید تا به‌صورت خمیری در‌آید. این ماسک را به‌صورت خود بمالید و بعد از مدت‌زمان ده دقیقه آن را بشویید. به‌جای سکنجبین از سرکه می‌توانید استفاده نمایید فقط چون سرکه بسیار تندوتیز است آن را با آب مخلوط نمایید.

آب

یکی از راه‌های جوان‌سازی پوست و شادابی آن استفاده از آب است. مصرف به‌اندازه آب به پوست رطوبت می‌بخشد و باعث زیبایی آن می‌شود. بنابراین سعی کنید از مایع حیات‌بخش روزانه شش تا هشت لیوان استفاده نمایید و زیبایی و جوانی را به پوست خود بازگردانید.

لایه‌بردار گیاه سوسن چلچراغ و گلاب

یکی از راه‌های پاک‌سازی پوست لایه‌برداری آن است آن‌هم به روش طبیعی و خانگی. برای تهیه این لایه‌بردار مقداری از پودر گیاه سوسن چلچراغ را با مقداری گلاب ترکیب کنید تا به‌صورت خمیری شود و سپس آن را به پوست صورت بمالید و اجازه دهید به مدت ده تا پانزده دقیقه روی پوست بماند . سپس صورت را با آب ولرم شستشو دهید. این لایه‌بردار را باید به مدت بیست‌تا سی روز، روزی یک‌مرتبه تکرار کنید تا شاهد نتایج آن باشید.

ماسک‌های کلاژن ساز

یکی از ماسک‌های کلاژن ساز استفاده از لعاب سیب‌زمینی به همراه موز است که برای تهیه این ماسک مقداری از موز را با لعاب سیب‌زمینی مخلوط‌کنید تا حالت خمیری شود و سپس این ماسک را روی صورت بمالید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه روی صورت باقی بماند و سپس صورت را با آب شستشو دهید.

یکی دیگر از ماسک‌های کلاژن ساز استفاده از ماسک مفید و مؤثر پودر گیاه بومادران به همراه کف دریا است. برای تهیه این ماسک مقداری از پودر گیاه بومادران را با کف دریا را ترکیب و به‌صورت رقیق روی پوست بمالید و بگذارید به مدت ده دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید.

لیمو و خیار

دو ترکیبی که در پاک‌سازی طبیعی و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بسیار مناسب است، استفاده از لیمو و خیار است. هردو میوه لیمو و خیار باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‎‌شوند و سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های مرده می‌شوند و پوست شما دوباره شاداب و جوان می‌شود. برای استفاده از این ترکیب به این صورت عمل کنید که آب یک عدد لیمو را بگیرید و روی پوستتان با یک پنبه بمالید و اجازه دهید که به مدت ده الی دوازده دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم صورتتان را بشویید. حالا نصف یک خیار را به‌صورت حلقه‌حلقه درآورید و آن را روی پوستتان قرار دهید. برای آب‌رسانی و مرطوب شدن بهتر، کافی است که برش‌های خیار را روی پوست ماساژ دهید. وقتی‌که احساس کردید پوستتان خنک شده آن‌وقت با آب نیمه گرم صورت را شستشو دهید. برای اینکه نتیجه بهتر حاصل شود، روزانه این عمل را تکرار نمایید.

جوش‌شیرین

یکی دیگر از موادی که برای پاک‌سازی پوست بسیار مناسب است، جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین میزان PH پوست را تنظیم و کنترل می‌کند. همچنین جوش‌شیرین به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی برای درمان جوش نیز بسیار مناسب است. برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری از جوش‌شیرین را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط نمایید و قبل از استفاده ابتدا پوست خود راکمی مرطوب کنید و سپس این ماسک را روی پوست خود بمالید و به مدت یک دقیقه روی صورت ماساژ دهید. پس‌ازاین مدت‌زمان صورتتان را با آب سرد شستشو دهید. این عمل را هفته‌ای یک‌مرتبه انجام دهید تا نتیجه‌ی دلخواه حاصل شود.

سیب‌زمینی

یکی دیگر از موادی که برای زیبایی پوست کاربرد دارد استفاده از سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی باعث سفید شدن پوست و باعث رفع آسیب‌های پوستی می‌شود.

برای استفاده از سیب‌زمینی  به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب‌زمینی را به‌صورت حلقه‌ای برش دهید و آن را روی پوست ماساژ دهید. ماساژ را به مدت سه الی پنج دقیقه انجام دهید و بعدازاین مدت‌زمان صورتتان را با آب سرد شستشو دهید و پس از خشک‌کردن از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده نمایید. برای اینکه شاهد نتایج خوب باشید، این عمل را روزانه یک‌بار انجام دهید.

پاپایا

یکی از میوه‌های مناسب برای پاک‌سازی پوست صورت استفاده از میوه‌ی پاپایا است. پاپایا خاصیت سفیدکنندگی و ضد باکتری دارد و استفاده از این میوه باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود. برای استفاده از این میوه به این صورت عمل کنید که ابتدا پاپایا را ب قطعات کوچک تقسیم کنید و آنگاه آن را با یک قاشق چای‌خوری پودر چوب صندل و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط و به‌خوبی هم بزنید تا خمیر یکنواختی به دست آید. خمیر حاصل‌شده را روی پوست صورت و گردن بمالید و اجازه دهید به مدت سی دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید و پس از خشک‌کردن پوست، به صورتتان گلاب بزنید. اگر این عمل را به‌طور مرتب هفته‌ای یک‌مرتبه انجام دهید، شاهد تغییرات قابل‌توجهی خواهید بود.

دم‌نوش‌هایی که برای پاک‌سازی پوست صورت و سم‌زدایی بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد:

دم‌نوش رازیانه ، زیره و گشنیز

یکی از دم‌نوش‌های مفید که برای پاک‌سازی بدن و پوست صورت مناسب است، استفاده از دم‌نوش گیاهان زیرهِ، رازیانه و گشنیز است. برای تهیه این دم‌نوش به این صورت عمل کنید که مقدار یک‌چهارم قاشق چای‌خوری از پودر زیره، گشنیز و رازیانه را در ظرفی که حاوی دو فنجان آب جوش است، بریزید و اجازه دهید که به مدت پنج دقیقه روی شعله باقی بماند و خوب دم بکشد و حالا چای آماده‌شده را نوش جان‌کنید.

چای‌دارچین

یکی دیگر از دم‌نوش‌های مناسب برای پاک‌سازی سموم بدن و پوست صورت استفاده از چای‌دارچین است. برای تهیه چای‌دارچین یک عدد چوب دارچین ،  یک فنجان چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه نمایید و بگذارید به مدت پنج الی ده دقیقه بماند و سپس به آن‌یک قاشق چای‌خوری عسل و آب‌لیمو اضافه نمایید و سپس چای آماده‌شده را نوش جان نمایید.

چای زردچوبه

دم‌نوش دیگری که برای پاک‌سازی بدن و صورت کاربرد زیادی دارد، دم‌نوش زردچوبه است. برای تهیه این دم‌نوش، دو فنجان آب را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و به آن یک‌چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه، یک پینچ فلفل سیاه، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل به آن اضافه نمایید و روی ظرف یک درپوش بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج‌تا ده دقیقه باقی بماند و سپس مایع آماده‌شده را در فنجان بریزید و به آن‌یک قاشق غذاخوری عسل و یک‌چهارم فنجان شیر نارگیل اضافه نمایید و سپس نوش جان‌کنید.

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.